Engellilerin eğitimine yönelik bir politika aracı olarak özel özel eğitim kurumlarının eğitimde eşitlik bağlamında değerlendirilmesi
Özet
Bu çalışma, ülkemizde özel eğitim hizmetlerine yapılan yatırımların ve ayrılan kaynakların eğitimde fırsat eşitliği bağlamında değerlendirilmesine yönelik yapılmıştır. Eğitim hizmetlerinin, toplumun her kesime eşit koşullarda ve eşit olanaklarda sunulabilmesi gerekir.Toplumdaki tüm bireylere eğitim hakkının tanınması, Anayasada ve birçok ulusal ve uluslararası belgede yer bulmuştur. Çalışma içerisinde öncelikle küreselleşmenin, eğitim hakkına etkileri değerlendirilmiş daha sonra ise özel eğitim hizmetlerine değinilerek özelleştirmenin, özel gereksinimli bireylere sunulan eğitimi olumsuz yönde etkilediği ve bu hizmet alanında genel olarak karşılaşılan sıkıntılara değinilmiştir.Betimsel olarak tasarlanan bu çalışma içerisinde toplam 50 kişiyle görüşülmüş. Ayrıca 20 özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine bilgi formu uygulanmıştır. Yapılandırılmış görüşme tekniği ile rehberlik araştırma merkezi yetkililerinin, sınıf öğretmenlerinin ve öğrenci velilerinin görüşleri alınmıştır. Çalışma grubundaki kişiler amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir.Bu çalışma sonucu elde edilen bulgulara göre, ülkemizde özel eğitim hizmetlerinin gittikçe ticarileştiği, devlet tarafından ayrılan finansman kaynaklarının azaldığı ayrıca yetersiz uzman personel çalıştırılması ve denetimlerin yetersiz kalması sonucu verilen eğitim hizmetinin kalitesizleştiği ortaya çıkmakla birlikte bu hizmet alanında devlet önlem almadıkça sıkıntıların daha da artacağı vurgulanmıştır.AbstractThis research has been done to aim at evaluation of investments for private education services and sources shared in context of educational equity in Turkey. Education services has to be given to every region of society in equal conditions and opporturity. Right for education that is given to every person in the society, place in Turkey?s legislation, many national and international documents. In the study effects of globalization on educational rights are evaluated before all than by touching on private education services making private sector effect the education given to it is mentioned that in special people need and the difficulties confranted generally in care sector.This research is based on a model of descriptive method.It is qualiative research carried out and 50 people were interviewed in the research. Besides, information gathering form is applied to 20 private education and rehabilitation centers.Opinions of guidance research center authorities,class theachers and students parent are taken with structural interview technique. People in the study group are chosen with aimed sampling method.According to the finding in this study, private education services become more commercial,the finance that is shared by goverment decreases,the result of insufficient expert is worked and the supervision is insufficient, the education service that is given become poor quality, it is emphasized that the diffuculties will increase if the goverment doesn?t take prevention in this service sector.