Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAYDIN, İnayet (Tez Danışmanı)
dc.contributor.authorKÖROĞLU, Mustafa Göksel (Yazar)
dc.date.accessioned2019-02-07T19:45:11Z
dc.date.available2009
dc.date.available2019-02-07T19:45:11Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12575/31792
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı yatılı ilköğretim bölge okullarının sorunlarına ilişkin,YİBO okul yöneticileri ve öğretmenlerinin görüş ve önerilerini saptamaktır.Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın verileri, 2008-2009 öğretimyılında Türkiye’de 12 NUTS bölgesindeki illerden Edirne, Ankara, İzmir, Balıkesir,Kahramanmaraş, Şanlıurfa, Van, Erzurum, Trabzon, Samsun, Sakarya ve Sivas’tabulunan toplam 12 YİBO’da görevli 244 okul yöneticisi ve öğretmenden oluşanörneklemden elde edilmiştir.Araştırmanın verileri yönetici ve öğretmenler için geliştirilen anketleraracılığıyla toplanmıştır. Anketin yapı geçerliliği faktör analizi ile incelenmiş olup,anketin her bölümü ayrı ayrı faktör analizine tabi tutulmuştur. Anketin ikinci bölümü;“fiziki alt yapı”, “finansman”,” eğitim öğretim”, “öğrenci” ve “personel” olmak üzereYİBO’ların sorunlarını beş boyutta ele aldığı için her boyut kendi içinde analizedilmiştir.Uygulama yapılan örneklemden elde edilen verilerin faktör analizine uygunolup olmadığını belirlemek amacıyla KMO (Kaiser- meyer-Olkin) ve Barlett testleriuygulanmıştır. Bu testler sonucunda, faktör analizi yapabilmek için örneklembüyüklüklerinin yeterli olduğu görülmüştür.Anket formundan elde edilen veriler değerlendirme çizelgesine işlenmiştir. Buçalışmada elde edilen veriler SPSS for Windows 13.0 (Statistical Package for SocialSciences) paket programı yardımı ile değerlendirilmiştir. Araştırmada ele alınan altproblemlere, yanıtlara geçmeden önce öncelikle değişkenlerle ilgili betimselivistatistiklere bakılmıştır. Alt problemlerde ise öğretmen ve yönetici görüşlerinin geneldurumunu görmek amacıyla betimsel istatistiklerden aritmetik ortalama ile standartsapmalara bakılmıştır. İkinci alt probleme yanıt bulmak amacıyla; yönetici veöğretmenlerin YİBO’ların fiziki alt yapı, finansman, eğitim ve öğretim ile ilgiligörüşlerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini ilişkisiz t-testi,öğrenci ve personel boyutlarına ilişkin görüşlerinin anlamlı farklılık olup olmadığınıilişkisiz t-testi’nin alternatifi olan Mann Whitney U testi kullanılmıştır.Araştırma’da elde edilen bulgulara dayalı olarak YİBO’larda görevli yönetici veöğretmenlerin fiziki alt yapı, finansman, eğitim-öğretim, öğrenci ve personelsorunlarına ilişkin aşağıdaki sonuçlara varılmıştır.Genel olarak, personel boyutu hariç diğer boyutların tamamında yöneticileröğretmenlere oranla fiziki alt yapı, finansman, eğitim öğretim ve öğrenci boyutlarındadaha az sorunun olduğunu belirtmektedirler. Personel boyutunda ise yöneticileröğretmenlere oranla daha fazla sorunun olduğunu iddia etmektedirler. Hem yöneticihem de öğretmen görüşlerine göre YİBO’larda fiziki alt yapı, finansman, eğitimöğretim, öğrenci ve personel boyutlarına ilişkin sorunların olduğu görülmektedirAbstractThe aim of this study is to determine the opinions and recommendations ofschool principals and teachers of Regional Primary Boarding Schools (YIBO) inregards to the problems concerning boarding schools at the primary education level.The study has utilised the screening model. Data for the study comprised ofthe sample of a total of 244 school principals and teachers assigned in YIBO’s duringthe 2008-2009 school year in 12 provinces located in the NUTS (Nomenclature ofTerritorial Units for Statistics) Region. There provinces are: Edirne, Ankara, İzmir,Balıkesir, Kahramanmaraş, Şanlıurfa, Van, Erzurum, Trabzon, Samsun, Sakarya andSivas.The data for the study was obtained from a questionnaire designed for schoolprincipals and teachers. The validity of the structure of the questionnaire was testedby using a factor analysis and each section of the questionnaire was held to a factoranalysis. The second section of the questionnaire was divided into five separatedimensions. These dimensions were “physical infrastructure”, “financing”, “educationand teaching”, “students” and “staff”. Each dimension was analysed separately.In order to ascertain whether the analysis of data obtained from the samplewas suitable for factor analysis, the KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) and Barlett tests wereconducted. Results of these tests showed that the size of the samples were suitableto conduct a factor analysis.Data obtained from the questionnaires were entered into the evaluation tables.The data of this study was evaluated by using the SPSS for Windows 13.0 (StatisticalPackage for Social Sciences) software. The sub-problems considered in the studywere firstly evaluated in regards to variables and descriptive statistics beforeassessing the responses. To find out the general situation regarding the opinions ofteachers and school principals within the sub-problems, arithmetical averages andStandard deviations of the descriptive statistics were examined. In order to find outconclusions for the second sub-problem, an uncorrelated t-test was conducted toascertain whether there were any significant differences in gender of the principalsand teachers in regards to the physical infrastructure, financing and education andteaching for the YIBOs. To see if there were any significant differences in theopinions within the student and personnel dimensions, a Mann Whitney U Test wasconducted as an alternative to the uncorrelated t-test.Based on the findings of the study, the following conclusions were reached inconnection to the problems related to the physical infrastructure, financing, educationand teaching, students and staff of YIBOs in light of the data obtained from schoolprincipals and teachers.In general, school principals report fewer problems in the dimensions ofphysical infrastructure, financing, education and teaching and students, excludingstaff, in comparison to teachers. In the dimension of staff, school principals reportmore problems in comparison to teachers. According to the opinions of both schoolprincipals and teachers, there are problems in YIBOs related to the dimensions ofphysical infrastructure, financing, education and teaching, students and staff.
dc.language.isotrTR_tr
dc.publisherAnkara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi Ve Politikası Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Teftişi Programı
dc.subjectEĞİTİMtr
dc.titleTürkiye’de yatılı ilköğretim bölge okullarının sorunlarına ilişkin YİBO yöneticileri ve öğretmenlerinin görüş ve önerileri
dc.typeThesis


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster