4. sınıf fen ve teknoloji öğretim programıyla bütünleştirilmiş değerler eğitimi programının etkililiğinin incelenmesi
Göster/ Aç
Yazar
BABADOĞAN, Cem (Tez Danışmanı)
KUNDUROĞLU, Tuba (Yazar)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Okullar çağın getirmiş olduğu durumlar karşısında öğrencilere iyi tercihleryapabilmeleri için yeni davranışlar gösterebilmeli ve çeşitli amaçlarbelirleyebilmelerine yardımcı olmalıdır. Eğitim doğal ve kaçınılmaz bir şekildeinsanın amaçları ve değerleri ile ilgili bir konudur. Değerler bireylerindavranışlarına ve tercihlerine yön verir. Eğitim en genel tanımıyla bireyde kendiyaşantısı yoluyla davranış değişikliği meydana getirme süreci ise; bireylerindavranışlarına yön vermede onların değerler sistemlerinin incelenmesi ve onlaradeğerler eğitiminin verilmesi eğitimde önemli bir yer tutar. Toplumsal değerlerinsan yaşamının önemli bir yanını oluşturur. Bir değer, belirli bir insan davranışınınveya yaşam amacının, bir diğerinden daha üstün olduğu yönündeki tutarlı ve derininançtır. Değerler toplum için değerlidir, değerlere uygun davranan insanlar datoplumun gözünde değerlidir.Eğitim öğretimin amaçlarından birisi de “Duyuşsal davranışlarınkazandırılması” olmasına rağmen bu konudaki çalışmaların sınırlı olduğugörülmektedir. Eğitimin sadece bilişsel düzeyde olması eksik kalması ve işleviniyerine getirememesi demektir. Günlük yaşamda toplumsal ilişkilerde ortaya çıkansorunlarda çözümün önemli bir parçası olarak görülen çeşitli evrensel değerlerin,uygun yapılandırılmış değerler eğitimi programlarıyla geliştirilebildiği, ilgililiteratürde araştırma bulguları ile desteklenmektedir.Bu araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen “İlköğretim 4. sınıf Fen veTeknoloji Öğretim Programıyla Bütünleştirilmiş Değerler Eğitimi Programı”nın(FBDEP) 10-11 yaşındaki 4. sınıf öğrencileri üzerindeki etkililiği sınanmıştır.İlköğretim düzeyine fen ve teknoloji dersi öğretim programı ile bütünleştirilerekoluşturulmuş değerler eğitimi programının uygulama sürecine katılan öğrencilerin,bu sürece katılmayan öğrencilere göre, programda belirlenen değerlere ilişkinkazanım düzeylerinin incelendiği bu çalışmada, nitel ve nicel araştırma desenleribirlikte kullanılmıştır.Araştırma modeli, ön test - son test deney kontrol gruplu desene dayalı biraraştırmadır. Deney ve kontrol grubu, Ankara ilinde bir devlet okuluna devameden 70 (35 deney, 35 kontrol) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada deney vekontrol grupları deneysel koşula yansız atama yoluyla belirlenmiştir. Buaraştırmada bağımsız değişken (deneysel işlem), deney grubuna 6 hafta süreyleuygulanan “İlköğretim 4. sınıf Fen ve Teknoloji Öğretim ProgramıylaBütünleştirilmiş Değerler Eğitimi Programı”dır. MEB ilköğretim 4. ve 5. sınıflar Fenve Teknoloji Öğretim Programı kapsamında öğrencilere kazandırılmasıhedeflenen değerler ve uzmanlardan elde edilen görüşler göz önüne alınarakİlköğretim 4. sınıf Fen ve Teknoloji Öğretim Programıyla Bütünleştirilmiş DeğerlerEğitimi Programı’nda yer alacak değerler açık fikirli olmak, önyargısız olmak vebilimsel olmak olarak belirlenmiştir. Programda çeşitli evrensel değerlerinkazandırılmasının yanı sıra öğrencilere bu değerlere uygun davranılmadığındaoluşacak durumların olumsuz sonuçları üzerinde de düşünmeleri hedeflenmiştir.Program tasarımında, değer analizi ve Kohlberg’in ahlaki ikilem yaklaşımı temelalınmıştır. Programda bu yaklaşım doğrultusunda, ahlaki ikilem öykülerikullanılmıştır. Programın uygulanması sırasında ele alınan hiçbir değer öğrenciyedayatmaya çalışılmamıştır. Öğrencilerin verdikleri yanıtlara doğru ya da yanlışşeklinde dönütler verilmemiş, olması gereken ya da gerekmeyen durumlarbelirtilmemiş, değerlerini kendilerinin oluşturması sağlanmıştır.Bu araştırmada ölçme aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ikilemdurumları formu kullanılmıştır. Öğrencilerin öyküdeki durumla ilgili verdiklerikendilerine uygun olan yanıtlarını ve programda ele alınan değerlerin kendileriüzerindeki etkisini belirlemek amacıyla oluşturulmuş bu formda; araştırmanınkonusu olan üç değerin her birine ilişkin ikilem durumları bulunmaktadır. Pilotçalışmada öğrencilerin vermiş oldukları yanıtlar analiz edilmiş, gerekli düzeltmeleryapılmıştır. Öğrencilerle görüşmeler yapılmış, vermiş oldukları cevaplarıgörüşmelerde teyit ettikleri görülmüştür. Form uzman görüşüne sunulmuş ve sonhalini almıştır.Ön test ve son test verileri toplandıktan sonra; değerlendirilmek istenen herdeğer için sorulmuş olan soruların ortalamaları alınmıştır. Yapılan her analizde buortalamalar ayrı ayrı işleme tabi tutulmuştur. Elde edilen veriler SPSS istatistikpaket programına girilmiştir. Deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerinprogramda yer alan değerlere ilişkin öntest ve sontest ortalamalarınınkarşılaştırılması için Mann Whıtney U Test grupların tekrarlı ölçümlerininkarşılaştırılması için ise Wilcoxon Test uygulanmıştır. Nitel verilerinçözümlenmesinde “betimsel analiz tekniği” kullanılmıştır. Verilerin her biri ilgiliolduğu değere ilişkin davranma, ilgili olduğu değere ilişkin davranmama, kararsızolma ve diğer seçenekleri altında toplanmış ve bu yönde tablolaştırılmıştır. Öntestve sontestte elde edilen veriler öğrenci bazında incelenmiştir. Düzenlenen verilertanımlanarak gerekli yerlerde katılımcıların görüşlerinden doğrudan alıntılarla vealan yazınla desteklenmiştir. Katılımcıların kimlikleri gizli tutulmuş, katılımcılar D1,,…., D35 ve K1, ,…., K35 olarak tanımlanmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular; öğrencilerin, verilen eğitiminprogramda yer alan değerlere ilişkin kazanımlara sahip olma düzeylerinin anlamlıbir şekilde artmasını sağladığını göstermektedir. Deney grubundaki öğrencilerinkontrol grubundaki öğrencilere göre değerlere ilişkin ikilem durumları formununöntest ve sontest ortalamalarındaki farkın deney grubunun lehine istatistikselolarak anlamlı olduğu görülmektedir. Formun alt boyutları olan açık fikirli olmak,önyargısız olmak ve bilimsel olmak değerleri ile ilgili ortalamalar da deney vekontrol grupları karşılaştırıldığında deney grubunun lehine farklılaşmaktadır.Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin öntest sontest ortalamaları arasında dasontest lehine fark vardır. Deney ve kontrol grubundan elde edilen nitel veriler de,yukarıda belirtilen nicel verileri desteklemekte, bilişsel davranışlar açısındandeney grubunun kontrol grubundan farklılığını ve deney grubunun ön vesontestleri arasındaki farklılığı açıklamaktadır.AbstractSchools should teach students alternative behaviors in order to make theright choices within the new circumstances of the present era, should be able toequip them with strategies that will help decide on new alternatives, and shouldsupport them in determining various goals. Education is naturally and inevitablydirectly related with a person’s goals and values. Values lead one’s preferencesand behaviors. If education is broadly defined as the process leading an individualto behavior change through experience, then it wouldn’t be wrong to state thatinstructing individuals about value education and examining their value systemsduring behavior change is an indispensable part of education. Social values are ofcrucial importance for an individual’s life.Although one of the purposes of education is to “furnish students withaffective behaviors”, literature review yields a limited number of studies on this.Educating people on only cognitive level is incomplete and not functional. Analysisof related literature reveals that various universal values considered as asignificant part of solution for the problems arising daily in social relations can beimproved through suitably structured value education programs.This study assesses the effectiveness of “Values Education ProgramIntegrated with the 4th Grade Science and Technology Course”—developed by theresearcher—over students between 10 and 11 years of age. Both qualitative andquantitative research designs have been used in this study, which comparesstudents’ level of achievement regarding the values set in the program with thoseof other students who did not join the application of the value education programintegrated with the 4th grade science and technology course.This study is based on the research model where pretest, posttest, andexperimental and control groups are employed. Experimental and control groupscontain 70 (35 experiment, 35 control) students studying at a state school inAnkara. Students in both groups were determined randomly. The independentvariable in this study is the “Values Education Program Integrated with the 4thGrade Science and Technology Course” administered to the experimental groupfor 6 weeks. The curriculum targets in the 4th and 5th grade Science andTechnology Instructional Program -defined by the Ministry of National Educationandexperts’ opinions shed light on the values set as goals within the valueeducation program integrated with the 4th grade science and technology course.These values are being open-minded, unbiased, and scientific. The purpose of theprogram is not only to gain students some universal values, but also encouragethem to think about the consequences that may emerge if they don’t comply withthese values. Value analysis and Kohlberg moral dilemma approach served as thebasis during program design. Accordingly, the program employs some moralstories with dilemmas. None of the values was imposed on the students duringadministering the program. Students’ responds were not fed back as right orwrong, nothing was said about what should or should not be done, and studentswere left alone in creating their own values.Developed by the researcher, dilemma forms were utilized as anassessment tool in this study. Designed to elicit students’ responds to thesituations in the stories and to determine the influence of values included in theprogram over the students, this form contains dilemmatic stories regarding each ofthree values. Necessary arrangements were carried out after the analysis ofstudents’ responds obtained in a pilot study. Besides, interviews with studentswere conducted, and their responds were found to be consistent. Afterwards, theform was finalized following a consult with the experts.After collecting pretest and posttest data, the means of questions asked toassess each value were calculated. Mann Whıtney U Test was employed tocompare the mean scores of pretest and posttest responds given by students inthe experimental and the control groups while Wilcoxon Test was used in order to compare the groups in terms of repeated assessment. Moreover, “descriptiveanalysis” was conducted for the qualitative data of the study. Each data wasgrouped and tabulated under behaving compatibly with the value, behavingincompatibly with the value, being indecisive, and others. Data obtained for thepretest and posttest was analyzed separately for each student. Organized datawas defined and supported by the literature and direct quotes from the studywhere necessary. Since the participants were confidential, they were assignedcodes like E1, E2….E35 and C1, ,…., C35 . (E: experimental, C: Control)Findings have revealed that the program has led to significantimprovements in terms of the values included in the program. The differencebetween the pretest and posttest means of the experimental group for thedilemma forms has been found to be statistically more significant than that of thecontrol group. Furthermore, comparison of the means regarding the valuestargeted in the program (being open-minded, unbiased, and scientific) alsoindicates a meaningful difference between the experimental and the control group.Moreover, the comparison between the pretest and posttest results of the studentsin the experimental group also indicates a positive gain. In addition, the qualitativedata obtained from both the experimental and the control group supports theaforementioned quantitative data, and explains the difference between theexperimental and the control group in terms of cognitive behavior and thedifference between the pretest and posttest results of the experimental group.