Üniversite ve yükseköğretim programı tercihinde dikkate alınan faktörlerin incelenmesi
Göster/ Aç
Yazar
GELİBOLU, Sedat (Yazar)
PİŞKİN, Metin (Tez Danışmanı)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırmanın amacı; üniversite ve yükseköğretim programı tercihiyaparken dikkate alınan faktörlerin incelenmesidir. Araştırma taramamodelinde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitimöğretim yılı güz döneminde Ankara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi veYıldırım Beyazıt Üniversiteleri birinci sınıf ve hazırlık sınıflarında öğrenimgörmekte olan toplam 965 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanınverileri, araştırmacı tarafından hazırlanan Üniversite ve Bölüm SeçiminiEtkileyen Faktörler (ÜBTEF) anketi yoluyla, araştırmacı tarafından sınıfortamında toplanmıştır. Elde edilen verilerin yüzde (%) ve frekans (f)değerleri hesaplanmış, kay-kare analizi, bağımsız örneklemler için t testi vetek yönlü varyans analizi (ANOVA) istatistik teknikleri kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; yükseköğretim programıtercihinde en fazla dikkate alınan kişilerin baba ve anne, diğer faktörlerin isebaşta mesleki değerler olmak üzere kişilik özellikleri, ilgi ve yeteneklerdenoluşan psikolojik faktörler olduğu görülmüştür. Üniversite tercihinde en fazladikkate alınan faktör, “üniversitenin büyük şehirde olması” ve sonrakifaktörler ise “eğitimin ve öğretim kadrosunun kalitesi”, “köklü bir üniversiteolması”, “üniversitenin prestiji” gibi faktörlerdir. Katılımcıların çoğunluğununtercih yapmadan önce rehberlik yardımı aldığı, ancak ilgi ve yetenek testiuygulananların azınlıkta olduğu görülmüştür. Katılımcılar, kazandıklarıyükseköğretim programından kazandıkları üniversiteye göre daha memnunolduklarını belirtmişlerdir. Rehberlik yardımı alma memnuniyet açısındanfark yaratmamaktadır. Katılımcılar, yükseköğretim programı hakkında üniversiteye göre görece daha fazla bilgi sahibi olduklarını, ilgileri veyetenekleri, mesleki değerleri hakkında orta düzeyin üstünde bilgi sahibiolduklarını, kişilik özellikleri hakkında ise çok bilgi sahibi olduklarınıbelirtmişlerdir.AbstractThe purpose of this study was to examine the factors considered inuniversity and department choices. This is a survey model research. Thestudy group of this research was composed of 965 undergraduate students,studying at the first grade and prep classes of Ankara, Gazi and YıldırımBeyazıt Universities in the 2013-2014 academic year fall semester. Thedata were gathered using the ÜBTEF questionnaire which is developed bythe researcher. Obtained data were used for calculating frequency andmean values and operating chi-square, independent sample t test, and onewayanalysis of variances (ANOVA) techniques.According to the results, the most considered person factors in thedepartment choices are found as father and mother, and other mostconsidered factors are occupational values, and respectively personality,interests and abilities that are part of psychological factors. The mostconsidered factor in university choices is “being in the big city” andrespectively “quality of education”, “being a long-established university” and“university prestige”. It is found that majority of the participants have benefitfrom guidance services, but most of them have not filled out any of theinterest or ability tests. Participants have indicated that; they are moresatisfied with their department choices in comparison to university choices.Benefit from guidance services does not make any difference in terms ofsatisfaction. Participants have remarked that; they have more knowledge about department than university, they are aware of their interests, abilitiesand occupational values more than medium level, and they are mostlyaware of their personality characteristics.