Uyarlanabilir öğretimin kaybolma ve bilişsel yüklenmeye etkisinin öğrencilerin bilişsel stilleri açısından incelenmesi
Göster/ Aç
Yazar
ŞİMŞEK, Nurettin (Tez Danışmanı)
CESUR, Emine Gülnaz (Yazar)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırmada uyarlanabilir öğretimin kaybolma ve bilişsel yüklenmeyeetkisinin öğrencilerin bilişsel stilleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri FakültesiBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Programında öğrenim gören ve2012-2013 eğitim öğretim döneminde Eğitimde Bilişim Teknolojileri II dersinialmakta olan 39 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada iki bağımsız değişkenbulunmaktadır. Bunlardan ilki, uyarlanabilir olan ve uyarlanabilir olmayanşeklinde iki alt düzeye sahip, öğretim ortamıdır. İkinci bağımsız değişken, alanbağımlı ve alan bağımsız olmak üzere iki alt düzeyden oluşan bilişsel stildir.Araştırmanın bağımlı değişkenleri ise kaybolma algısı ve bilişsel yüklenmedir.Araştırmanın 4 hafta süren deneysel süreci için uyarlanabilir veuyarlanabilir olmayan iki öğretim ortamı geliştirilmiş ve bu ortamlar üzerindenöğrencilere HTML eğitimi verilmiştir. Öğrenciler önce, uygulanan “Saklı ŞekillerGrup Testi” ile bilişsel stillerine göre iki gruba ayrılmış, daha sonra bu öğrencileryansız olarak uyarlanabilir ve uyarlanabilir olmayan ortamlara atanmışlardır.Uyarlanabilir ortamda öğrenci modellemesi ön bilgi düzeyine göre yapılmış,gezinim ve içerik uyarlaması bir arada kullanılmıştır. Araştırma da elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimselistatistiklerin yanısıra Mann-Whitney U ve t-testi kullanılmıştır. Elde edilensonuçlara göre, uyarlanabilir ortamda öğrenen öğrenciler uyarlanabilir olmayanortamdakilere göre daha az kaybolmuşlar ve aynı zamanda daha az bilişselyüklenmişlerdir. Uyarlanabilir ortamda öğrenen alan bağımsız öğrencilerinkaybolma düzeyleri ve bilişsel yükleri yine uyarlanabilir ortamda öğrenen alanbağımlı öğrencilere oranla daha düşüktür.AbstractIt is the aim of the study to investigate the effects of adaptive learning ondisorientation and cognitive load of students in terms of their cognitive styles.The study is carried out with thirty-nine students from the Computer andInstructional Technologies Department of Faculty of Educational Sciences,Ankara University and taking Information Technologies in Education II course inthe 2012-2013 education terms. There are two independent variables in thisstudy. The first one is learning environment which has two sub levels: adaptiveenvironment and non-adaptive environment. The second independent variableis cognitive style which has two sub levels: field dependent and fieldindependent. Dependent variables of this study are disorientation and cognitiveload.Two learning environments which are adaptive and non-adaptive arecreated for 4 weeks of study period and students are trained for HTML by wayof these both environments. At first, students are divided in two groups byapplied The Group Embedded Figures Test (GEFT) with regard to theircognitive style. Then, these students are assigned to adaptive and non-adaptiveenvironment without bias. In adaptive environment, the student modeling is made considering pre-information level. Also, adaptive presentation andadaptive navigation are used together.Mann-Whitney U and t-test are used in order to evaluate study goals.According to findings, students who are studying on the adaptive environmentdisoriented less and has lower cognitive load than the students who arestudying on the non-adaptive environment. Disorientation and cognitive loadlevel of field independent students studying on adaptive environment is lowerthan field dependent students studying on adaptive environment.