Ankara ili genel liselerinde görev yapan öğretmenlerin özerklik algıları ile özyeterlik algıları arasındaki ilişki
Göster/ Aç
Yazar
ÇINKIR, Şakir (Tez Danışmanı)
KARABACAK, Makbule Serpil (Yazar)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalışmada Ankara ili dokuz merkez ilçeye (Altındağ, Çankaya, Etimesgut,Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Pursaklar, Sincan ve Yenimahalle) bağlı genel liselerdegörev yapan öğretmenlerin özerklik algıları ile özyeterlik algıları arasındaki ilişkininbelirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeli niteliğinde olan araştırmanın evreninitoplam 57 genel lisede çalışan 3080 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanınörnekleminde 356 öğretmen yer almıştır. İlişkisel tarama modeli uygulanmıştır.Örneklem grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmen Özerkliği Ölçeği ve2001 yılında Tschannen-Moran ve Woolfolk tarafından geliştirilen Çapa vearkadaşları tarafından geliştirilen Öğretmen Özyeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Eldeedilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Katılımcıların kişisel özelliklerineait verilerin betimlenmesi için frekans ve yüzde kullanılmıştır. Öğretmengörüşlerinin belirlenmesinde aritmetik ortalama (X ) ve standart sapma (ss) değerleribulunmuştur. Öğretmenlerin görüşlerinin cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerinegöre farklılaşıp farklılaşmadığı t-testi; kıdem, yaş, okuldaki öğrenci sayısı veöğretmen sayısı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise tek boyutluvaryans analizi ile çözümlenmiştir. Öğretmen özerkliği ile öğretmen özyeterliğiarasında ilişki olup olmadığı korelasyon analizi ile analiz edilmiştir.Bu araştırmadan elde edilen bulgular, öğretmen özerkliğinin ve öğretmenözyeterliğinin cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık olmadığınıgöstermiştir. Kişisel ve mesleki gelişim özerklik arttıkça öğretim stratejilerineyönelik özyeterliğin de arttığı görülmüştür. Ayrıca, öğretimsel özerklik, yönetselvözerklik ve kişisel ve mesleki gelişim arttıkça sınıf yönetimine yönelik özyeterlik deartmaktadır. Öğretmenlerin üç alt boyuta yönelik özyeterlik algıları oldukça yeterlidüzeydedir. Eğitim programları Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenmeli ancakuygulama biçim ve zamanına öğretmenler karar vermelidir. Öğretmenler sınıfiçerisinde kullanacakları öğretim yöntem ve tekniklerine kendileri kararvermelidirler. Öğretmenler hangi ders kitabını kullanacaklarına kendileri kararvermelidirler.AbstractThis research aimed to find out the opinions of high school teachers related toteacher autonomy and teacher self-efficacy. This is a descriptive survey and theuniverse consisted of 3080 high school teachers who were working in 57 state highschools in the nine province of Metropolitan Municipality of Ankara (Altındağ,Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Pursaklar, Sincan andYenimahalle). Research sample composed of 356 high school teachers. Relationalscreening method was used to determine the research sample group. To analyze theperception of the teachers towards teacher autonomy, “Teacher Autonomy Scale”,which was prepared by the researcher, was used. To analyze the perception ofteachers towards teacher self-efficacy “Teacher Self-efficacy Scale” which wasdeveloped originally by Tschannen-Moran and Woolfolk in 2001 and was adaptedinto Turkish by Çapa et al, was used. For the analysis of the data, the StatisticalPackage for Social Sciences (SPSS) was used. With regard to personal informationof high school teachers, frequencies and percentages were used. The arithmetic meanand standard deviation were calculated in order to determine the opinions of the highschool teachers. The t-test was used in order to find out whether or not the opinionsof teachers related to teacher autonomy and teacher self-efficacy differ in terms oftheir sex and educational qualification. The variance analysis (ANOVA) was used inorder to find out whether or not the opinions of high school teachers related toteacher autonomy differs in terms of their professional experience , age, the numberof the students and the number of the high school teachers at the high schools inwhich the sample group currently work. According to the results of the research, theopinions of the high school teachers related to teacher autonomy do not differ inviiterms of their sex and educational qualification. As the organizational autonomy,administrative autonomy and personal and career development increase, the efficacyfor classroom management increases. Teachers’ perception of self-efficacy related tothree sub-dimensions is quite sufficient. The curriculum should be prepared by theMinistry of National Education yet the time and way of application should bedesigned by the teachers. Teachers should be able to decide themselves whateducational methods and techniques to use. Teachers should be able to choose whichcourse book to use in their classes.