Hûseng-i Gulsîrî'nin modern İran öykücülügündeki yeri
Göster/ Aç
Yazar
BİLGEN, Abdüsselam (Tez Danışmanı)
YERDEMİR, Şerife (Yazar)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
19. yüzyılın sonlarında baslayıp 20. yüzyılda gelisimine devam eden modernran öykücülügünün gelisimi çerçevesinde, Hûseng-i Gulsîrî, modern öykücülügüntemelini atan öykücüler arasında önemli bir sahsiyettir.Çagdas bir yazar olarak tanınan Hûseng-i Gulsîrî, 1937 yılında sfahân’dadünyaya geldi ve bütün bir ömrü boyunca birbirinden degerli eserler verdi. “Sâzdehticâb”, “Berre-yi Gom Sode-yi Râî”, “Nemâzâne-yi Kûçek-i Men”, “Ma‘sumhâ”vb. gibi birbirinden essiz eserler ortaya koyarak, özellikle de ran öykücülügündekendi adını ölümsüz kılmıstır. Gulsîrî, uzun ve kısa öykülerinin yanı sıra, aynızamanda senaryo, edebî elestiri, roman, siir ve çok sayıda makale de yazmıstır.Gulsîrî, ilk olarak folklorik öyküleri derlemekle ve siir yazmakla ise basladı,daha sonra ise öykü yazmaya yöneldi. “Misl-i Hemîse” adlı ilk öykü mecmuasınıyayınladıgında, edebî kisiligi yavas yavas sekillenmeye baslamıstı.Hûseng-i Gulsîrî, düsünce ve elestirilerini ifade ederken, öykü ve digeryazılarında yeni kalıplar ve hiç denenmemis formlar yaratmada ve bunlarıkullanmada büyük bir basarı göstermistir. Bu bakımdan ran modern öykücülügününgelismesinde çok büyük ve önemli katkıları olmustur.Gulsîrî’nin eserleri, kendi çagdası olan diger yazarların aksine resme ve öyküyazma teknigi ise daha çok sinemaya yakındı. Hiç süphe yok ki Gulsîrî’nin ran’ınklasik ve çagdas edebiyatı hakkında çok derin ve genis bir bilgisi vardı. Bu gerçek,onun tüm eserlerinde görülebilir.Hûseng-i Gulsîrî, kendi üslup özelliklerinden en önemlisi olan içsel anlatımıgüzel bir sekilde ve özgürce Farsçada kullanmıstır. Daha öncesinde Fars Edebiyatı’nda öykü karakterleri böylesine içsel, derin bir yaratılıs ve anlatılıstanuzaktı.Gulsîrî’nin öykülerinde kullandıgı bilinç akımı ve kendine özgü üslubu rankısa öykücülügünde yeni pencereler açmıstır. Gulsîrî, modern Farsçanın dilözelliklerinden yararlanarak, bilinç akımını öykülerinde öyle kullanmıstır ki okuyucubunları okurken, yazarın varlıgını unutarak, kendisini öykü karakterinin zihninin tamkarsısında buluverir.Hûseng-i Gulsîrî, ömrünün otuz yılı boyunca öykü yazmıstır ve heröyküsünde insanların ruhsal ve kültürel dünyalarını yansıtmaya çalısmıstır. Buyüzden onun öyküleri, ran toplumunun ve kültürünün tüm derinligiyle dogallıgınıifade eder.Abstract Starting from 19. century and ongoing to 20. century modern Iran narrationin the framework of the development of modern Iran Hûseng-i Gulsîrî is animportant person in Iran Literature especially in Modern narration of Iran.Recognized as a contemporary writer Hûseng-i Gulsîrî was born in 1937 inIsfahân and uncovered valueable artifacts in his lifetime. “Sâzde hticâb”, “Berre-yiGom Sode-yi Râî”, “Nemâzâne-yi Kûçek-i Men”, “Ma‘sumhâ” etc. narrations wereput forth, so and so made immortal. Gulsîrî had written as well as scenarios, literarycriticism, fiction, poetry and numerous articles in addition to the long and shortstories.Gulsîrî, has firstly compiled the stories and folklore and written poetry andthen written the story. When “Misl-i Hemîse” published the magazine of story, hadbegun to form of his literary personality.Hûseng-i Gulsîrî, while critical thinking and expressing, had shown greatsuccess, stories and other writings create new patterns and forms in any untested andin using them. In this regard, had big and important contributions in the developmentof modern Iran in this respect, the narration.Gulsîrî’s works were closer to the picture and story writing technique to thecinema than his contemporaries. No doubt Gulsîrî had very deep and extensiveknowledge in Iran's classical and contemporary literature. This fact can be seen in allhis works.Hûseng-i Gulsîrî used nicely and freely the endogenous expression the mostimportant feature of his style in Farsi. In the earlier history of Persian literature wasfar like describes the creation of characters so deeply internalized.Gulsîrî had opened new windows in a short narration using a stream ofconsciousness in the history and unique style. Gulsîrî taking advantage of thefeatures of Persian had used consciousness in history, readers when you read this, theauthors note the existence of the the story itself will suddenly find the opposite of thecharacter of his mind.Hûseng-i Gulsîrî wrote stories during the life of thirty years and worked toreflect that spiritual and cultural world of the people in his each story