Normal gelişim gösteren ve dil bozukluğu olan tek dilli çocuklar ile ikidilli çocukların kavram gelişimlerinin karşılaştırılması
Özet
Bu araştırmanın genel amacı, ikidilli çocuklarla dil bozukluğuolan çocukların kavram gelişimlerini incelenmesi ve normal gelişimgösteren çocuklarla karşılaştırılmasıdır.Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde okul öncesi kurumadevam eden ve etmeyen 3;5-5;10 yaş arası, 13 ikidilli, 13 dil bozukluğuolan ve 13 normal gelişim gösteren toplam 39 çocuk oluşturmaktadır.Çalışmada Ergül (2007) tarafından Türkçe’deki geçerlik ve güvenirlikçalışmaları yapılan Boehm Okul Öncesi Temel Kavramlar Testi-3(Boehm-3) kullanılmıştır. Çocukların bilgilerine aileler veöğretmenlerinden ulaşılmıştır. Araştırma için çocukların evlerine ya daeğitim aldıkları kurum ve okullara gidilerek, kavram gelişimlerinibelirlemek üzere Boehm-3 uygulanmış ve çocuklar, bu testte yer alankavramlar açısından karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma yapılırken SPSS15.0 paket programından yararlanılmış, üç grubun testten aldıklarıpuanların ortalamaları arasında anlamlı bir fark olup olmadığınıbelirlemek için Kruskal Wallis-H Testi, farkın hangi gruplar arasındaolduğunu belirlemek için Mann Whitney-U Testi ve testteki kavramlarailişkin niteliksel analizler yapılmıştır.AbstractThe aim of this study was to analyze the concept development ofbilingual children and children with language impaired and comparethem to normally-developing children.The study group consisted of 13 bilingual, 13 language impairedand 13 normally developing children-in total 39 children- whose ageswere between 3;5-5;10. The Turkish version of the Boehm Test ofBasic Concepts-3 Preschool was administered to all three groups.When comparing three groups, Kruskal Wallis-H Test and Mann-Whitney-U Test in SPSS 15.0 and qualitative analysis was used.It was found that there was a significant difference in conceptdevelopment between normally developing children, bilingual childrenand children with language impairment. While the difference in conceptdevelopment between normally developing children-bilingual childrenand normally developing children-children with language impaired wassignificant, the difference between bilingual children and children withlanguage impairment wasn’t. The three groups also differed in the orderviiiof concepts acquired. The results revealed that to have more than onelanguage and to have a problem in components of language can affectconcept development.