PISA 2006 sınavı sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin fen okuryazarlığını etkileyen faktörler
Göster/ Aç
Yazar
ÇIKRIKÇI DEMİRTAŞLI, R. Nükhet (Tez Danışmanı)
USTA, Hatice Gonca (Yazar)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalışmanın amacı Uluslararası Öğrenci Başarı DeğerlendirmeProgramının verilerine göre Türkiye’de fen okuryazarlığı ileduyuşsalfaktörlerin incelenmesidir. PISA 2006 öğrenci anketinden fenbilimlerine verilen genel değer, fen bilimlerine verilen kişisel değer, fenbilimleri öğrencisi olarak kendini yeterli görme, fen bilimlerinde özgüven vebilimsel sorulamaya verilen önem değişkenleri belirlenmiştir. Belirlenen budeğişkenlerin fen bilimleri okuryazarlığı üzerindeki etkisi cinsiyet ve okultürüne göre araştırılmıştır.Belirlenen değişkenlerin fen bilimleri okuryazarlığını kestirmeye olankatkısı Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) ile sınanmıştır.Buna göre, öğrencilerin fen bilimleri öğrencisi olarak kendileriniyeterli görmelerinin fen bilimleri okuryazarlığı üzerinde doğrudan etkisi vardır.Kendilerini yeterli gördükçe fen bilimlerindeki performanslarında artışgözlenmektedir. Ayrıca kendilerini yeterli gördükçe bilimsel sorgulamayaönem vermekte, bilimsel sorgulamaya verilen önem arttıkça fen bilimleriokuryazarlığındaki performanslarında artış olmaktadır.Fen bilimlerine verilen genel değerin fen bilimleri okuryazarlığıperformansı üzerinde doğrudan bir etkisi yoktur. Ancak bilimsel sorgulamayaverilen önemin aracı olduğu bir etkiden söz edilebilir. Öğrencilerin fenbilimlerine verdikleri genel değer arttıkça bilimsel sorgulamaya verilen önemartmaktadır. Bilimsel sorgulamaya verilen önemin artmasından dolayı fenbilimlerindeki performansta artış gözlenmektedir. Ayrıca tanımlanan bumodelin kız ve erkek öğrenci grupları ile devlet ve özel okullardan gelenöğrenci gruplarında farklılaşmadığı saptanmıştır. Abstract The aim of this study is to examine the science literacy andperceptional factors in Turkey according to PISA-2006. General value ofscience, personal value of science, self-efficacy in science, self concept inscience and the student’s support for scientific enquiry are the variablesselected from PISA 2006 student survey. The effect of these selectedvariables to the science literacy is investigated according to school type andgender.The contribution of the selected variables to estimate scienceliteracy is tested by Structural Equation Modelling (SEM).According to this, student’s self efficacy in science effects directlythe student’s science literacy. An increase in student’s science performanceis observed as they think they are efficacious in science. Also as they thinkthey are efficacious in science ,the student’s support for scientific enquiryincreases and with this increase student’s performance in science literacyincreases.General value of science doesn’t have a direct effect on scienceliteracy performance. However an intermediary effect of the support forscientific enquiry on science literacy can be told about. As the student’sgeneral value of science increases their support for scientific enquiryincreases which in turn increases their performance on science literacy. Inaddition to above factors, the constituted model is independent of student’sgender and the student’s school is state or private.