Başlıksız
Özet
Bu çalışmada ilköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler(okuma metinleri) ile görsel metinlerin çocuğa göreliği değerlendirilmiştir.Betimsel bir yöntemle, ilköğretim Türkçe 3.sınıf, 5.sınıf ve 8.sınıf derskitaplarında yer alan izleklerden, rastlantısal yollarla seçilmiş toplam 22metin çeşitli ilkeler uyarınca incelenmiştir. Metinler öncelikle yazınsal veöğretici metinler olarak sınıflandırılmıştır. Yazınsal metinler; yazınsalözellikleri, dil ve anlatım özellikleri, konusu, kahramanları, izleği, iletisi,görsel metin- yazılı metin ilişkisi, görsel metnin sanatsallığı ve genel eğitimilkeleri açısından değerlendirilmiştir. Öğretici metinler ise türünün özelleriniyansıtması, konusu, iletisi, izleği, anlatım özellikleri ve metnin çocukların sözvarlığına etkisi, görsel metin-yazılı metin ilişkisi, öğrencinin gelişim düzeyineuygunluğu ve gelişimine katkısı bakımından değerlendirilmiştir. Yapılandeğerlendirmeler sonucunda, metinlerin çocuğa göreliği bulgular tanıklığındasayısal verilerle sunulmuştur.Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda, Türkçe derskitaplarında yer alan metinlerin büyük çoğunluğunun, çocuğa göre ve çocukgerçekliğine uygun olmadığı yargısına ulaşılmıştır.