Sınıf öğretmenlerinin 2009 hayat bilgisi öğretim programında belirtilen strateji, yöntem ve teknikleri uygulamadaki yeterlik düzeylerinin belirlenmesi

View/ Open
Author
UYSAL, Aslı (Yazar)
GÖZÜTOK, F. Dilek (Tez Danışmanı)
Metadata
Show full item recordAbstract
Çalışmanın amacı, ilköğretim (1–3.sınıf) sınıf öğretmenlerinin, 2009Hayat Bilgisi Öğretim Programında belirtilen strateji, yöntem ve teknikleriuygulamadaki yeterlik düzeylerini belirlemektir. Çalışmada 3 alt amaçbelirlenmiştir. 2009 Hayat Bilgisi Öğretim Programında belirtilen strateji,yöntem ve tekniklerin tümü çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırmadabetimsel ve ilişkisel tarama modelleri, aynı zamanda nicel ve nitel araştırmayöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda, İlköğretim (1–3. Sınıf)sınıf öğretmenleri (N=125) ile çalışılmıştır. Örneklem seçiminde amaçsalörnekleme yöntemlerinden biri olan “maksimum çeşitlilik örnekleme” yöntemikullanılmıştır. Öğretmenler, Ankara ili, merkez ilçelerinden ulaşım kolaylığı dadikkate alınarak 5 özel ve 5 devlet okulundan seçilmiştir. Araştırmanın nitelboyutunda Ankara ili merkez ilçelerindeki bir özel ve bir devlet okulu seçilmişve bu okullarda görev yapan 30 sınıf öğretmeni gözlenmiştir. Gözlem yapılanöğretmenler içinden özel okulda çalışan 5 öğretmenle görüşme yapılmıştır.Araştırmanın verileri, öz değerlendirme formu, görüşme formu vegözlem formları ile elde edilmiştir. Ölçme araçları, uzman görüşlerindenyararlanılarak geliştirilmiştir. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler (f,%) ve Kay Kare (χ2) testi; nitel verilerin analizinde ise içerik analizikullanılmıştır.Öğretmenlerin büyük çoğunluğu 2009 Hayat Bilgisi ÖğretimProgramında belirtilen öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygulamadakendilerini yeterli olarak algıladıklarını belirtmişlerdir. Öğretim yöntemlerinikullanma yeterliliklerine ilişkin mesleki kıdem, görev yapılan okul türü vemezun olunan bölüm türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğusonucuna varılmıştır. Yapılan gözlemler sonucunda öğretmenlerin öğretimyöntemlerini kullanmada kendilerini algıladıkları oranda yeterli olmadıklarınıngörüldüğü söylenebilir. Öğretmenler gözlenen derslerde, en çok anlatım vesoru-cevap yöntemlerini kullanmışlardır. Yapılan görüşmelerde deöğretmenler Hayat Bilgisi dersinde anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası,yaratıcı drama ve tartışma gibi öğretim yöntem ve tekniklerini çok sıkkullandıklarını belirtmişler, bunun nedeni olarak da öğrencilerin bu yöntem vetekniklerle işlenen derslerden çok zevk aldıkları ve programın bunugerektirdiğini belirtmişlerdir. Öğretmenler 2009 Hayat Bilgisi ÖğretimProgramında önerilen strateji, yöntem ve tekniklerle ilgili bir sorunyaşamadıklarını belirtmişlerdir.Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda öğretim strateji, yöntem vetekniklerinin etkin kullanılması konusunda öğretmenlere yönelik hizmet içieğitimler planlanması ve öğretmen eğitimi programlarının geliştirilmesiönerilmiştir.