DİL-TARİH VE COGRAFYA FAKÜLTESİ ÖGRENCİLERİNİN DEĞER HİYERARŞİLERİ İLE İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖGRENCİLERİNİN DEGER HİYERARŞİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Abstract
Bu çalısmada, üniversite ögrencilerinin deger hiyerarsileri saptanmaya çalısılmıstır. Bu genel çerçevede üniversite ögrencilerinin deger önceliklerinin ; okudukları fakülte, cinsiyet, yas ve anne – babalarının egitim düzeyi degiskenlerine baglı olarak farklılasıp farklılasmadıgı arastırılmıstır. Arastırmada, 2004 – 2005 egitim yılında Ankara Üniversitesi ne baglı Dil ve Tarih-Cografya Fakültesi’nde ögrenim gören 199, İlahiyat Fakültesinde ögrenim gören 197 ögrenciden veri alınmıstır. Çalısmada üniversite ögrencilerinin deger hiyerarsilerini belirlemek amacıyla Rokeach Deger Envanteri D Formu kullanılmıstır. İlk asamada, deger, egitim kavramları üzerinde durulmus, kavramsal çerçeve olusturulmaya çalısılmıstır. Konu ile ilgili yurt içi ve yurt dısında yapılan arastırmalara verilmistir. Ikinci bölümde, örneklemin özellikleri, kullanılan ölçegin niteligi, uygulama ve kullanılan istatistiksel teknikler hakkında bilgiler verilmistir. Üçüncü bölümde ise, arastırma kapsamına giren ögrencilerin, Rokeach Deger Envanteri’nden elde edilen veriler sunulmustur. Dil ve Tarih – Cografya Fakültesi ögrencileri ile İlahiyat Fakültesi ögrencilerinin ereksel ve araçsal deger tercih sıralamaları arasında anlamlı farklılasmalar göstermistir. Ereksel ve araçsal degerlerin tercih sıralamalarında, cinsiyet,yas ve ebeveynin egitim durumuna göre de anlamlı farklılıklar çıkmıstır. Dördüncü ve son bölümde ise, arastırmadan elde edilen bulgular literatürel bilgiler ısıgında yorumlanmaya çalısılmıstır. Konuyla ilgili önerilerde bulunulmustur.