YÖNETİMDE VERİMLİLİK-ETKENLİK VE TÜRK KAMU YÖNETİMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Özet
Kamu hizmetlerinde verimliligin ölçülmesinde karsılanan güçlükler nedeniyle, bu hizmetlerin degerlendirilmesi amacıyla verimlilikten daha genis bir kavram olan “etkenlik” ortaya atılmıstır. Etkenlik (effectiveness) kavramı, verimlilik (efficiency) kavramını da içine alan daha genis bir örgütsel basarı ölçüsüdür. Etkenlik, örgüt içi ve dısı faktörlere göre belirlenirken; verimlilik ise daha çok teknik ve ekonomik faktörlere baglıdır. Daha verimli bir kamu yönetimi, tarihin ilk çaglarından beri toplumların erismeye çalıstıkları bir amaç olmustur. Bu açıdan bakıldıgında verimlilik yarısı, sadece son yıllara özgü bir konu degildir. Daha iyiyi, daha dogruyu, daha verimli ve etken olanı bulma çabası tarihin her asamasında tartısılmıs ve çesitli reform uygulamalarına gidilmistir. Türkiye’de de devlet, bugüne kadar çesitli reformlarla kamu yönetimini gelistirme çabası içinde olmustur. Ancak bu uygulamalarda, çogunlukla istenilen amaçlara ulasılamamıstır. Bu çalısmada, verimlik ve etkenlik kavramları, kamu yönetiminde etkenligin saglanması, dünyada ve Türk kamu yönetiminde yönetim de reform kavramının nasıl algılandıgı ve uygulandıgı üzerinde durulmustur. Ayrıca planlı dönem öncesi ve sonrası yapılan yeniden düzenleme çalısmaları ile kavramın ne sekilde ele alındıgı ve sunulan önerilerin neler oldugunun ortaya konulması amaçlanmıstır.