Japonca`daki `-teiru´ biçimbirimi kullanımına ilişkin yanlış çözümlemesi
Özet
Japonca'yı amaç dil olarak öğrenen Türk öğrenciler, ‘–teiru' biçimbiriminin ilişkin pek çok hata yapmaktadırlar. ‘-teiru' biçimbiriminin anlamı ile ilgili çok çeşitli çalışmalar yapılmış olmasına karşın Türkçe ile karşılaştırılarak yapılmış yanlış çözümlemesine dayanan çalışmalar yok denecek kadar azdır. Yeterince irdelenmemiş bu konuya değinilmesinin ‘–teiru'nun öğretiminde yararlı olacağı düşünülmüştür. İlk bölümde görünüş olgusuna değinilmiş ve görünüş çeşitleri Türkçe ve Japonca örnekler verilerek açıklanmıştır. İkinci bölümde ise, eylemlerin görünüş özelliklerini belirlemek için şimdiye kadar yapılan çeşitli eylem kategorileri incelenmiş, Türkçe ve Japonca'ya uygulanmıştır. 3. ve 4. Bölümlerde ise teiru'nun çeşitli anlamları irdelenmiştir. Japon dilbilimciler arasında ‘–teiru' ile meydana gelen ilerleme süreci (progressive) ve sonuç durumu (resultative state)'nu belirlemek en büyük sorun olmuştur. -teiru'nun çeşitli kullanım şekillerinin farklılaşan anlamlarını uygun bir şekilde birleştirerek açıklayarak çözümlenebileceği düşünülmüştür. Dilbilimsel sistem, özellikle bir semantik sistem, o kadar temiz, kolay anlaşılır ve ayrılır olmayıp her zaman istisnasız değildir. Belirli bir dilbilimsel çevredeki olguyu birden fazla unsurun etkileyebileceğinin önemini kabul etmek gerekir. Bu durum göz önünde bulundurularak, çeşitli unsurlar üzerinde durularak Japonca'daki ‘–teiru' yorumlanmıştır. 5. Bölümde ise, Japonca öğrenen Türk öğrencilere ‘–teiru' kullanımda yaptıkları hataların belirlenmesine yönelik olarak bir sormaca uygulanmıştır. Test soruları değerlendirilmiş, öğrenim güçlük derecelendirmesi yapılmıştır. Buna göre en zorlanılan kullanımın ‘sonuç durumu' kullanımı olduğu tespit edilmiştir. Son bölümde ise öğrencilerin hatalarının temel olarak ana dilden olumsuz aktarım, üstgenelleme ve fosilleşmeden kaynaklandığı savunulmuş, bunun dışında başka faktörlerin de etkili olabileceği belirtilmiştir. Sonuç olarak da hataların önlenmesi için çözüm önerileri getirilmiştir.