GÖSTERGEBİLİMSEL YÖNTEMLE STRINDBERG’İN MATMAZEL JULİE OYUNUNUN METİN İNCELEMESİ VE SAHNE YORUMU
Göster/ Aç
Yazar
ÇÖĞÜRCÜ, Neslihan (Yazar)
ÇEVİK, A. KADİR (Tez Danışmanı)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalısma göstergebilimsel yöntem ısıgında; Strindberg'in Matmazel Julie oyununun çözümlemesi ve sahne yorumunun yapılmasını içermektedir. Bu çalısma süresince ilk olarak göstergebilim üzerine detaylı bir çalısma yapılarak, göstergebilimin gelisimi ve göstergebilimin çalısmada kullanılacak kavramları arastırılıp, bir araya getirilmistir. Daha sona da bu kavramlardan hareketle metin çözümlemesi yapılmıstır. Göstergebilim, yazınsal metni kendi içerisinde parçalardan olusan bir dizge olarak kabul eder. Dizge içinde yatay ve düsey düzlemde yer alan parçaların aralarındaki iliski sistemini çözerek, metnin anlamını bulmaya çalısır. Bu çalısma sırasında aynı islevi gören parçaları gruplandırır ve arka arkaya sıralanan parçalar arasındaki iliskileri anlamlandırır. Matmazel Julie oyununu göstergebilimsel yöntemle çözmek adına ilk önce metni kendi içinde anlamlı parçalara ayırdık. Bu parçalamayı yaparken degisen duygu durumları ve anlam degisimlerini dikkate aldık. Herbir parçayı kendi içinde daha alt parçalara yönelimin degismesini gözönünde tutarak ayırdık. Bu islemden sonra, parçaları olusturan göstergelerin anlamlarını çözümledik. Her bir parçadan hareketle çıkan önermeleri sınıflandırarak, ve ortaya çıkan ana önermeleri bir araya getirerek metnin derin anlamını olusturduk. Bu çözümleme asaması, rejisörün çalısmasının ilk asamasıdır. Bu yöntem, anlam üretmek yanında; sahne yönelimlerini belirleyerek, sahne üstü çalısmaya da hizmet etmektedir. Ancak bir rejisörün asıl isi bu noktadan sonra baslamaktadır. Bu çözümleme ve anlam yaratma islemi, rejisörün sahne çalısmalarına geçmeden önceki ön çalısması niteligindedir.