POPÜLER KÜLTÜR ÜRÜNÜ OLARAK DURUM KOMEDİLERİ: ÇOCUKLAR DUYMASIN ; ÖRNEĞİNDE AİLE SÖYLEMİ
Özet
Popüler Kültür Ürünü Olarak Durum Komedileri: ‘Çocuklar Duymasın Örneği'nde Aile Söylemi adlı bu tez çalışması, televizyonun komedi metinlerindeki muhalif/karşı söylemin olanaklarına işaret etmek amacıyla hazırlanmıştır. Türkiye'de televizyon üzerine metin okuması yapan bu çalışma, televizyonun komedi metinlerinde var olan eleştiriden hareketle bu eleştirinin yapılaşma biçimlerini izleyicisinin okuma pratikleri bağlamında incelemektedir. İngiliz Kültürel Çalışmalar geleneğine dayanan ve Stuart Hall'ün 'Kodlama Kodaçımı' modelinden hareket eden çalışma, televizyonun komedi metinleri bağlamında anlamlandırma sürecini analiz etmektedir. ‘Çocuklar Duymasın' adlı popüler bir durum komedisinden hareketle, yerli durum komedilerinde aile kurumuna yönelik eleştirinin yapılaşma biçimini, potansiyelini ve niteliğini analiz eden çalışma, gündelik yaşam pratikleri içinde iç içe geçen ve bu yolla birbirini dönüştüren kültür-politika, özne-söylem ve komedi eleştiri ilişkisini yeniden okumayı amaçlamıştır. Böyle bir yeniden okuma ile Türkiye'de kapitalist yaşamın sonucu olarak gelişen kentli çekirdek aile içindeki kadın ve erkek öznelerin inşa süreci ve bu süreçte medyanın metinleri aracılığıyla rolü ortaya konmaktadır. Televizyon metinlerinde kadın ve erkek özneler arasındaki anlam mücadeleleri içinde devam eden bu üretim süreci (kodlama), izleyicisinin aktif katılımıyla yeniden biçimlenir ve izleyicinin metin okuma pratikleri (kodaçımları) bağlamında yeniden üretilir. Çalışma incelediği komedi metni üzerinden kodlama ve kodaçımlama sürecinin bütününde, özneleri kuran ve onlarla kurulan aile kurumuna yönelik evcilleştirilmiş bir eleştirinin varlığını varsayar.