Avrupa toplulugu’nun ortak ulastırma politikası ve Türkiye için ulastırma faslında katılım müzakereleri süreci
Özet
Avrupa Toplulugu (AT) Ortak Ulastırma Politikası genel hatlarıyla ulasım sektöründeki Topluluk standartlarını yansıtmaktadır. Bu alandaki AT mevzuatı, karayolu, demiryolu, iç suyolları, kombine tasımacılık, hava ve deniz tasımacılıgını kapsamakla beraber, teknik güvenlige iliskin standartlar, sosyal standartlar, devlet yardımlarının denetimi, pazarın serbestlestirilmesi ve ekonomik rekabetin korunması gibi konuları da içermektedir. AT Ortak Ulastırma Politikası'nın temel mantıgı, hizmeti yapan isletmeye, kullanılan araca ya da tasınan mala, ait oldugu ülke dolayısıyla farklı islem yapılmasını önlemek ve ulastırma hizmetlerinde bir ortak pazar yaratmaktır. Ulastırma Politikası, Türkiye ile AT arasında süren katılım müzakerelerin en kapsamlı konu baslıklarından biridir. Türkiye müktesebat uyumu, idari kapasite ve altyapı olanakları bakımından Toplulugun çok gerisinde bulunmaktadır. Dolayısıyla katılım müzakerelerinde Türkiye'yi oldukça yogun bir mesai beklemektedir. Tek Pazar'ın ortak ulastırma politikasının tavizsiz uygulanmasını gerektirmesi, bu baslık altında yapılan istisna ve geçis dönemi taleplerine dogal bir sınır koymaktadır. Aday ülke tüm AT mevzuatını üyelige kadar uyumlastırmakla yükümlüdür. Bu noktada, AT'ye katılım sürecinin üyelik müzakereleri asamasını tamamlamıs olan 10 yeni üye ülkenin deneyimleri Türkiye için yol gösterici olacaktır. Yeni üyeler müzakere sürecinde ilgili AT müktesebatını benimsemekte bir sorun yasamamalarına ragmen, bunları uygulamada idari kapasite, altyapı ve finansman eksiklikleri ile karsılasmıslardır.