Türk basınında azerbaycan imajı: haydar aliyev’in ölümü üzerine karsılastırmalı içerik analizi (hürriyet ve ortadogu gazeteleri)
Özet
Bu çalısmanın amacı Türk basınında Azerbaycan imajını tespit etmektir. Bilindigi üzere, bir nesne, kisi, kurum, ülke ile ilgili insanların zihinlerinde olusan ve imaj olarak tanımlanan izlenim, her geçen gün daha fazla önem kazanmaktadır. Özellikle, ülke imajlarının artan önemi imaj alanında yapılan çalısmaları daha da hızlandırmıstır. Çünkü, bir ülkenin dısarıdaki imajının olumlu olması, o ülkenin siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarında saygınlık kazanmak, uluslararası karar mekanizmalarında söz sahibi olmak, ülke tanıtımı vs. gibi alanlarda söz konusu ülkeye büyük artılar kazandırmaktadır. Azerbaycan ile Türkiye arasındaki iliskilere bakıldıgı zaman çok eskilere dayandıgı görülmektedir. Aynı din, dil ve ırka sahip olan bu iki ülke iliskilerinin basında nasıl yer aldıgı, nasıl yansıtıldıgı her iki ülke açısından çok önemlidir. Özellikle, günümüz küresellesme çagında kisi, kurum, nesnenin yanı sıra, ülke imajlarının yönetiminde etkili olan kitle iletisim araçları, söz konusu imajları kendi görüs ve deger yargıları çerçevesinde sekillendirmektedirler. İçinde bulundugumuz bilgi çagının da zorunlu kıldıgı bilgilenmenin yolu da hiç kuskusuz haberlerden geçmektedir. Medya kurumları kendi görüslerine yakın buldukları ve istedikleri konuları gündeme getirebilecekleri gibi, hiç yer vermeyebilirler. Bu görüslerden yola çıkarak, Türk basınında Azerbaycan imajı tespit edilmeye çalısılmıstır. Bunun için Azerbaycan eski Cumhurbaskanı Haydar Aliyev'in öldügü günlerde Hürriyet ve Ortadogu gazetelerinde konuya iliskin çıkan haberler arastırılarak, içerik analizi yöntemi ile incelenmistir. Arastırma sonucunda önemli bulgular elde edilmistir. Bu bulgulara göre, Türk basını Haydar Aliyev'in ölümüne iliskin habere genis yer vermistir. Haydar Aliyev'in ölümüne iliskin Hürriyet ve Ortadogu gazetelerinde çıkan haberler dogrultusunda, Azerbaycan ile ilgili olumsuz bazı ifade ve kavramlara yer verilmisse de, olumlu ifade ve görüsler agırlıklı olarak yer almıstır. Sonuç itibariyle, arastırma sonuçları Türk basınında Azerbaycan imajının olumlu oldugu varsayımını kanıtlamıstır. Hürriyet ve Ortadogu gazeteleri arasında hem fotograf, hem haber içerigi, hem de baslık ve alt baslık içerigi bakımından bir karsılastırma yapılacak olursa, Ortadogu gazetesinde olumsuz çagrısım yapan kavram, ifade ve fotografa hiç yer verilmemistir. Oysa, Hürriyet gazetesinde konuya iliskin haber içerigi, fotograf içerigi, baslık ve alt baslık içeriklerinde az da olsa olumsuz içerikli kavram, ifade ve fotograflara rastlanılmıstır. Ancak, Hürriyet ve Ortadogu gazeteleri arasında haber boyutu ve fotograf boyutu bakımından bir karsılastırma yapılacak olursa, Hürriyet gazetesinin konuya daha fazla habere ve fotografa yer verdigi görülmüstür. Sonuç itibariyle, Azerbaycan imajının Türk basınında nasıl oldugu ile ilgili genel bir degerlendirme yapılacak olursa, Türk basınında Azerbaycan imajının olumlu oldugu sonucuna varılmıstır.