Yeniden yapılandırma sürecinde oluşan örgütsel çatışmaların çözümünde iletişim: X proje direktörlüğüne yönelik bir uygulama
Özet
Günümüz dünyasını özetleyen en önemli ve en belirleyici özellik değişimdir. Herşey büyük bir hızla değişmekte: ülkeler, sınırlar, yönetimler , iletişim araçları, iletişim şekilleri, iş dünyası, çevremiz, alışkanlıklar, hukuk, iş yapma şekilleri, kültürler, yapılar, normlar, fikirler, insan ilişkileri tüketim alışkanlıkları, üretim yapıları. Kısacası artık değişmeyen tek şey değişim olarak kabul edilmektedir. Dünyadaki ve Türkiyedeki hızlı değişim sürecinin sonucu olarak , yeni bir yapılanma ortaya çıkmıştır, bundan sonra hiçbirşey aynı olmayacaktır. Bu değişimden en çok etkilenenlerden birinin de iş dünyası olacağı muhakkaktır. Artık yöneticiler (ülke veya örgüt) son derece dinamik ve hızla değişen iş çevresindeki zorluklarla başedebilecek yeteneklere sahip olmak zorundadırlar. Bu yeni yapılanmanın bir sonucu olarak örgüt yapıları ve yönetim şekilleri değişmeliydi. Özellikle son 20-30 yıldır işletme alanında da büyük değişimler oldu. Hızlı değişime uyum sağlamak için örgütler eski, mekanik, esnek olmayan yönetim şekillerini bir tarafa bırakıp daha esnek, organik ve değişime hızla uyum sağlayabilen yapılara geçmek zorundaydılar. Artık hızla değişen dünyada örgüt yapılarının ve örgüt kültürlerinin bu değişimle başa çıkabilecek esneklikte olması gerekiyordu. Bu yüzden dünyadaki yönetim kuramları kronolojik sırayla incelenerek yönetim anlayışında değişimin yönü tespit edilmiştir. Örgütlerde klasik, bürokratik, hantal, mekanik yapıların yerini artık organik, esnek yapılar aldığı görülmüştür. Araştırmamızda bir kamu iktisadi teşebbüsü statüsünde bulunan ......... A.Ş bünyesinde, Uluslararası Ham Petrol Boru Hattı inşaasının Türkiye kısmının inşası için kurulan ( X Proje Direktörlüğü ) içerisinde oluşan kurumsal çatışma ve kurum içi iletişim aksaklıklarının örgütteki yönetim anlayışı ile ilişkisi araştırılmaktadır. X Proje Direktörlüğü bünyesinde yapılan anketle kurumdaki yönetim anlayışı ve çatışma ve iletişim aksaklıklarının kaynakları tespit edilmiştir. Bunun sonucu olarak mevcut yapılanma klasik ve bürokratik olarak tespit edilmiştir. Daha sonra sorunların kaynağı olan klasik yapılanma ve onun iletişim yapısı mercek altına yatırılmıştır. Buna ek olarak X Proje Direktörlüğündeki Matris örgüt yapılanması incelenerek, bunun doğurduğu iletişim aksaklıkları ve çatışmalar da ortaya konmuştur. Matris yapılanma ile klasik yönetim anlayışı arasındaki uyuşmazlıklar ortaya konarak matris yapılanmanın neden başarısız olduğu ortaya konulmuştur. En son olarak araştırmada varılan sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Çatışmaların ve iletişim aksaklıklarının kaynağı olan Klasik Yönetim anlayışı yerine, ihtiyaçları karşılayacak olumlu bir iletişim iklimi kurarak çatışmayı en aza indireceği düşünülen ve dünyada yönetim anlayışları arasında önemli yeri olan bir yönetim anlayışının gerekliliğinin altı çizilmiştir.