Search
Now showing items 1-20 of 49
Osmanlı Devleti’nde fetvâ eminliği (1826-1922)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011)
ÖZET Ayar, Talip, Osmanlı Devleti’nde fetvâ eminliği (1826-1922), Doktora Tezi, Danışman: Prof. Dr. Nesimi Yazıcı, 298 s. Bu çalışmanın amacı, Fetvâ Eminliği’nin belli bir dönem içerisindeki yapı ve işleyişini ortaya ...
Rağıb İsfehânî’nin kelam anlayışı (Kelamda semantik yöntem)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011)
ÖzetEkinci, Özden Kanter, Rağıb İsfehânî’nin Kelam Anlayışı (KelamdaSemantik Yöntem), Doktora Tezi, Danışmanı: Prof. Dr. Ahmet Akbulut,Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 197 s. Rağıb İsfehânî, çeşitli mezheplere ...
Teleolojik kanıt bağlamında akıllı tasarım kuramı
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)
Pay, Metin, Teleolojik Kanıt Bağlamında Akıllı Tasarım Kuramı, DoktoraTezi, Danışman: Prof. Dr. Recep Kılıç, 246 s.Bu tez, Tanrı’nın varlığına dair teleolojik kanıt bağlamında akıllı tasarımkuramını ele almaktadır. Tezin ...
Çin kaynaklarına göre Taoizm
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011)
ÖZETÇin kaynaklarına göre TaoizmBumairimu AbudukelimuDoktora Tezi, Dinler Tarihi Anabilim DalıTez Danışmanı: Prof. Dr. Mustafa ErdemAralık 2011, 162 sayfa Çin Kaynaklarına Göre Taoizm adlı bu çalışma Giriş ile beraber üç ...
Yaşam olayları ve dini başaçıkma
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)
Bu tezin konusu yaşam olayları ile başa çıkma süreci ile dini başa çıkmanın ilişkisidir. Dini başa çıkmanın yaşam olayları ile başa çıkma sürecinde çok farklı sonuçlar ortaya çıkardığı düşünülmüştür. İlgili yazın incelendiğinde ...
Diyarbakır ve çevresindeki dini anlayışta mitolojik unsurların etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010)
Çalışma giriş, iki bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Tezin Giriş bölümünde Diyarbakır'ın siyasi ve dini tarihine yer verildi. Bütün dinlere yer vermek konunun uzamasına neden olacağından belli başlı dinlerin ne zaman ortaya ...
Kirmânî’nin (Ö.717/786) EL-Kevâkibu’d-Derârî’deki Serh Metodu
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010)
Tez giris (Kirmânî’nin Hayatı ve Eserleri) üç ana bölüm (I. el-Kevâkibu’d-Derârî’nin Kaynakları, Tertibi ve Üslûbu, II. Kirmânî’nin Bab Baslıklarını SerhMetodu, III. Kirmânî’nin el-Kevâkibu’d-Derârî’deki Hadisleri Serh ...
Kuzey Kıbrıs Türk toplumunda sosyal ve dini hayat (Meserya örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
Bu tez, Kıbrıs’ın tarihsel sürecini kısaca ele almakta, toplumsal hayatı değişik yönleri ile incelemektedir. Özellikle 1974 sonrası göz önüne alınarak günümüzdeki toplum hayatı incelenmiştir. Kıbrıs Türk toplumunun yaşamı ...
Dominiken tarikatı ve Katolik Kilisesi'ndeki yeri
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)
Günümüzde önemli sayıda mensubuyla oldukça farklı alanlarda Katolik Kilisesi’ne hizmet eden Dominiken Tarikatı köklü bir geleneğe sahiptir. Dominik Guzman tarafından kurulan tarikat, kurucusunun benimsediği manevi ve idari ...
Tanrı’yı ispatta klasik ve çağdaş teistik delillerin karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)
Düşünce tarihi boyunca en çok tartışılan konulardan birisi Tanrı’nın varlığı ve O’nun varlığının delillendirilmesidir. Bu konu sürekli olarak felsefe ve ilahiyatın en temel problemlerinden birini oluşturmuştur. Geçmişten ...
Din ve siyaset bağlamında tekfir
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
Günümüzde İslam coğrafyasını ve Müslüman halkları kuşatan tekfirci zihniyet, çatışmaların ve katliamların da ana sebebidir. Salt tarihsel bir mesele olmayıp, bugünün toplumlarını da etkileyen bir zihniyet olduğu için biz ...
Kant ve Levinas Etiğinde Özgürlük Kavramı Üzerine
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010)
Kant ve Levinas etiğinde özgürlük kavramı, “etik temeller”e dayalıolarak “olması gerekenler” üzerinden ele alınmıştır. Kant etiğindeözgürlük, aklın genel yasa koyuculuğu içinde, Kendi’siyle özdeş birBen’in otonomisine ...
Nesefî tefsirinde Müşkilu'l Kur'an
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
Medârik metninin en önemli hususiyeti, içinde bulunduğu çağın tarihsel, sosyolojik ve psikolojik durumlarını metnin yazılma amacına hizmet edecek şekilde kelâmi ve felsefî perfspektiften ele almasıdır. Bununla birikte ...
Aristoteles’te Fizik Metafizik İlişkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010)
Aristoteles felsefe tarihindeki en önemli filozoflardan biridir. Özellikle doğaaraştırmaları alanındaki büyük başarıları onun varlık ve zihin dünyasındaki çifttaraflı araştırmalarından oldukça etkilenmiştir ki işte doğa ...
Tefsir külliyatında Hz. NūḤ kıssasının gelişimi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
Bu çalışma Nūḥ kıssasının mezhebî tefsirlerdeki anlatım farklılıklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın konusu, önemi, amacı ve yöntemi anlatılmıştır. ...
Pragmatik iman anlayışı
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)
Genellikle kanıtsal gerekçelerin/ argümanların Tanrı’nın varlığına inanmak için en uygun yol olduğu kabul edilmesine rağmen, aynı zamanda bu inanç için kanıtsal olmayan gerekçelerin/ argümanların da var olduğu iddia ...
Tefsirde bağlam (siyak) ve el-muharrerü’l-veciz örneği
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
Siyak kelimesi “Sâka” fiil kökünden türemiş bir kelimedir. Araplar bu kelimeyi peş peşe tek bir düzen halinde birbirini takip eden şeyler için kullanmışlardır. İstılahi olarak ise “ifadenin söz ve makama işaret etmek üzere ...
Kur'an ayetleri ışığında vahiy
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
Vahiy olgusu, sadece İslam dininin değil, İbrahimî dinlerin en temel meselesidir. Dinin temelini oluşturan vahiy, esasen farklı bir ontolojik alandan yani Allah’tan, farklı bir ontolojik varlık aracılığı ile farklı bir ...
Transpersonal psikolojide affetmek
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
Bu araştırmanın amacı Tanrı algısı, affedicilik ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın diğer bir amacı bu iki kavram arasındaki ilişkinin cinsiyet, yaş ve eğitim seviyeleri değişkenleri ...
1877-1908 yılları arasında Bulgaristan Müslümanlarının dini kurumları
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)
1877 – 1908 Yılları Arasında Bulgaristan Müslümanları’nın Dinî Kurumları çalışmamızda, bugünkü Bulgaristan sınırları dâhilinde ikamet eden Müslümanların, Osmanlı idaresinden koparılarak, o güne kadar kendilerine yabancı ...