Browsing by Department "Özel Eğitim"
Now showing items 1-20 of 49
-
Aile katılımının genel eğitim sınıflarındaki özel gereksinimli öğrencilerin okuma becerileri ile annelerin ilköğretim okulundan memnuniyetleri üzerindeki etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011)The purpose of this study was to examine the effect of family involvement on reading skills of the students with speacial needs in general education classrooms. In the research proceeding it was tried to answer the following ... -
Arkadaşlık becerilerini geliştirme programının özel gereksinimi olan ve olmayan okul öncesi çocuklarının sosyal etkileşimlerine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006)In this study, the purpose is to determine the effect of the Programme on Development of Friendship Skills (PDFS) delivered to children who attend pre-school education institutions and demonstrate normal development, on ... -
Bilgilendirme ve performans geribildirimine dayalı sınıf yönetimi müdahale programının kaynaştırma sınıflarındaki öğretmen-öğrenci çifti çıktıları üzerindeki etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)The purpose of this study was to examine the effectiveness of performance feedback (PF) which was given daily to teachers following training about classroom management strategies on outcomes of teacher- student dyad.This ... -
Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin iki kere farklı öğrenciler hakkındaki bilgi ve öz yeterliklerinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The fact that the number of the studies in the literature regarding "twice-exceptional students," who are both gifted and have learning disabilities, is scarce, there are not any specific assessment and evaluation tools, ... -
Bireyselleştirilmiş eğitim planı (BEP) geliştirilmesi ve uygulanması sürecinde öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar ve bu sorulara yönelik çözüm önerileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011)This research has been carried out to classroom teachers and guidance counselors who are working at the first stage in primary schools counselors in the process of development and implementation of Individualized Education ... -
Birlikte öğretim yaklaşımlarından bir öğretim yapan bir gözlemci modelinin kaynaştırma ortamlarındaki sınıf öğretmenlerinin etkili öğretim becerilerine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016)Bu araştırmanın amacı, ''Birlikte öğretim yaklaşımlarından bir öğretim yapan bir gözlemci modelinin, kaynaştırma ortamlarındaki sınıf öğretmenlerinin etkili öğretim becerilerinden a) öğretimi planlama, b) öğretimi uygulama ... -
Dil gelişiminde gecikme gösteren çocukların annelerinin çocuğa yöneltilmiş dil kullanım özelliklerinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011)Purpose of this research is to analyze language usage properties of mother who direct it to their children have language delay. Working group of research consist of 20 children, 10 of them are normal development and the ... -
Etkinliğe dayalı müdahale programının 3-6 yaş gelişimsel geriliği olan çocukların geçiş becerilerine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004)SUMMARY THE EFFECTIVENESS OF ACTIVITY-BASED INTERVENTION PROGRAM ON THE TRANSITION SKILLS OF CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DELAYS AGED BETWEEN 3 AND 6 YEARS Bakkaloğlu, Halice Doctoral Thesis, Department of Special Education ... -
Gelişimsel dil bozukluğu olan ve normal gelişim gösteren çocuklarda sözdizimini anlama becerileri ile sözel çalışma belleği ilişkisinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011)The present study aims to investigate the relationships between the ability of comprehension of complex syntax structures and verbal working memory in children with and without developmental language disorders. The 36 ... -
İşiten ve işitme engelli okuyucuların kelime işlemleme ile okuduğunu anlama becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)Reading is one of the most central aims of schooling and all children are expected to acquire this skill in school (Moates, 2000). The ability to read is assumed to rely on two psycholinguistic processes: a) a word recognition ... -
İşitme engelli çocuklara sosyal becerilerin öğretilmesinde işbirlikçi öğrenme yöntemi ile sunulan öğretim programının incelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001)The aim of this study is to examine the effectiveness of social skills training program for hearing impaired students learning of basic social skills, initiating and maintaining the communication skills, working in groups ... -
İşitme engelli öğrencilerin okul yaşamından toplumsal yaşama geçişte sahip olmaları gereken bağımsız yaşam becerileri ile ilgili anne-baba ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007)The purpose of the present study was to analyze the opinions of deaf children?s parents and also teachers about social living preparation, transition and survival skills in North Cyprus. The study was designed qualitatively ... -
İşitme engelliler ilköğretim okulunda (1.kademede) uygulanan eğitim programına iklişkin öğretmen görüşleri
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001)The purpose of this study was to analyze the opinions of the teachers about applying regular elementary school curriculum to the children with hearing impaired. Qualitative evaluation method was used and semi-structured ... -
İşitme kayıplı ve işiten öğrencilerin morfolojik farkındalık bilgi ve becerilerinin okuma performansları üzerindeki rolünün incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018)This study aims to determine the role of morphological awareness in explaining differences in the reading skills of Turkish hearing loss and hearing readers. Participants will be 150 hearing loss students from two different ... -
İşitme yetersizliği olan 5-6 yaş çocukların erken okuryazarlık becerilerinin incelenmesi /
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Children who did not acquire early literacy skills in preschool period face significant difficulties in acquiring literacy skills in the following years. It is frequently reported in the literature that children with hearing ... -
Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sosyal becerilere ilişkin beklentileri ve sosyal beceri öğretim programının öğretmen çıktıları üzerindeki etkililiğinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2009)The present study was designed to investigate social skillsexpectations of inclusive classrooms teachers? and the effectiveness ofSocial Skills Training Program (SSTP) on the teachers? social skillsexpectations, social ... -
Kaynaştırma ve risk grubu öğrencilerinin ders çalışma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006)The purpose of this study was to identify student, parent and teacherperceptions of study skills of 8-15 year old students in mainstreaming as well asparent and teacher perceptions of their study skills supporting behaviors ... -
Koklear implantlı ve normal işiten çocukların dil becerilerinin öyküleme yoluyla incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Bu araştırmada koklear implantlı (Kİ) ve normal işiten (Nİ) çocukların dilin farklı bileşenlerindeki becerilerinin karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 4;0-7;11 yaşları arasında 30 Kİ'lıve ... -
Likert tipi ölçeklere madde seçmede kullanılan madde analizi teknikleri ile oluşturulan ölçeklerin psikometrik özelliklerinin incelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)The general aim of this research is to analyse the psychometric properties of scales developed through item analysis techniques that are used to select items for likert-type attitude scales. For this purpose, ?Attitude ... -
Normal işiten ve işitme engelli çocukların kavram gelişimlerinin karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)A Comparison of the Concept Development of Normal Hearing Children with Hearing Impaired ChildrenConcept development, starting from early years, plays an important role in naming events, people and objects. Words are not ...