
 

T.C. 

ANKARA ÜNİVERSİTESİ 

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ 

RADYO TELEVİZYON VE SİNEMA 

ANABİLİM DALI 

 

 

 

 

ABD’NİN MÜDAHALESİ SONRASI DEĞİŞEN IRAK 
YAYINCILIK SİSTEMİ 

 

 

 

 

 

YÜKSEK LİSANS TEZİ 

 

 

 

 

 

 

ŞANLI KEVSER 

 

 

 

 

ANKARA- 2008 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



T.C. 

ANKARA ÜNİVERSİTESİ 

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ 

RADYO TELEVİZYON VE SİNEMA 

ANABİLİM DALI 

 

 

 

 

ABD’NİN MÜDAHALESİ SONRASI DEĞİŞEN IRAK 
YAYINCILIK SİSTEMİ 

 

 

 

 

Yüksek Lisans Tezi 

 

 

 

 

Şanlı KEVSER 

 

 

 

Tez Danışmanı 

Prof. Dr. Bülent ÇAPLI 

 

 

 

 

Ankara- 2008 



T.C. 

ANKARA ÜNİVERSİTESİ 

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ 

RADYO TELEVİZYON VE SİNEMA 

ANABİLİM DALI 

 

 
 

ABD’NİN MÜDAHALESİ SONRASI DEĞİŞEN IRAK 
YAYINCILIK SİSTEMİ 

 

 

Yüksek Lisans Tezi 

 

 

Tez Danışmanı Prof. Dr. Bülent Çaplı 

 

 

 

Tez Jürisi Üyeleri 

    Adı ve Soyadı               İmzası 

1. Prof. Dr. Bülent ÇAPLI    ……………………… 

2. Prof. Dr. Sezer AKARCALI   ………………………  

3. Yrd. Doç. Dr. Fatih KESKİN   ……………………… 

  

  

  Tez Sınavı Tarihi: …………………… 

 

 



 

 

ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER 

ENSTİTÜSÜ MÜDÜRLÜĞÜNE 

 

 Bu belge ile, bu tezdeki bütün bilgilerin akademik kurallara ve etik davranış 

ilkelerine uygun olarak toplanıp sunulduğunu beyan ederim. Bu kural ve ilkelerin 

gereği olarak, çalışmada bana ait olmayan tüm veri, düşünce ve sonuçları andığım 

ve kaynağını gösterdiğimi ayrıca beyan ederim (04.07.2008). 

 

      Şanlı KEVSER  

 

 



 i 

İÇİNDEKİLER 

 

GİRİŞ .....................................................................................................................1 

 

I. BÖLÜM 

TARİHSEL SÜREÇ VE YAYIN POLİTİKALARI.............................................6 

A. IRAK’IN YAKIN SİYASİ TARİHİ .................................................................8 

     1. I. Dünya Savaşı ve İngiliz Mandası ..............................................................8 

     2. Krallık Dönemi..............................................................................................9 

     3. II. Dünya Savaşı ..........................................................................................10 

     4. Cumhuriyet Dönemi....................................................................................10 

     5. Darbeler.......................................................................................................11 

     6. I. Körfez Savaşı ...........................................................................................12 

     7.  II. Körfez Savaşı ve Irak’ın İşgali..............................................................12 

     8. Bugünkü Durum .........................................................................................13 

B. IRAK’TA YAYINCILIK SÜRECİ VE YAYIN POLİTİKALARI...............14 

     1. İlk Yayınlar .................................................................................................14 

     2. Baas Partisi ve Saddam Hüseyin Dönemi ..................................................15 

 

II. BÖLÜM 

ABD’NİN IRAK’I İŞGALİ VE II. CUMHURİYET DÖNEMİ IRAK’TA 

YAYINCILIK SİSTEMİ .....................................................................................19 

     1. Devlet Radyo-Televizyonu ..........................................................................22 

     2. El-Irakiye Uydu Televizyonu......................................................................23 

     3. İşgal Sonrası Kurulan Özel Yayıncılık Kuruluşlarının Genel Durumu ...24 

         3.1. Şii Gruplarının Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları ..................25 



 ii

         3.2. Arap Sünni Gruplarının Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları ...28 

         3.3. Türkmenlerin Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları ....................30 

         3.4. Bağımsız Yayın Yapan Radyo- Televizyon Kuruluşları .....................30 

         3.5. Kürt Grupların Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları..................32 

         3.6. Hıristiyan Grupların Kurduğu Radyo- Televizyon Kuruluşları ........33 

 

III. BÖLÜM 

ÖNDE GELEN TÜRKMEN, ARAP, KÜRT VE HIRISTİYAN TELEVİZYON 

KANALLARI  .....................................................................................................35 

A. El- Şarkiye Televizyonu ..................................................................................36 

B. El- Bağdadiye Televizyonu..............................................................................39 

C. El- Fırat Televizyonu ......................................................................................43 

D. Kürdistan TV (KTV) ......................................................................................46 

E. El- Aştar Televizyonu......................................................................................52 

F. Türkmeneli Televizyonu..................................................................................56 

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ.......................................................................66 

KAYNAKÇA .......................................................................................................73 

 

 



 1 

GİRİŞ 

 Bütün toplumların sosyal yaşantıları geniş ölçüde, siyasal rejim tarafından 

etkilenmekte ve düzenlenmektedir. Siyasal rejim, bir toplumda düzeni koruyabilmek 

veya değiştirmek için radyo-televizyon ve gazeteleri kullanmaktadır. Toplum içinde 

radyo-televizyon ve gazeteler, siyasal elite, vatandaşlarının ilgisini kazanıp, onların 

davranışlarını etkileme yeteneği hazırlamaktadır.  

 İletişim sistemleriyle, temel ekonomik, siyasal ve sosyal aktörler arasındaki 

ilişki bir yandan biçimsel anlamda anayasalar, kanunlar, yönetmelikler ve politika 

programları ile belirlenirken, diğer yandan da enformel yapıdaki, ama en az formel 

olanlar kadar kurumsallaşmış, tarihsel süreç içerisinde biçimlenmiş ve belirlenmiş 

değer yargılarıyla süreçsel normlar ile de şekillendirilmektedir. Bunlar iletişim 

sistemlerinin içinde yer aldığı siyasal kültürün ayrılmaz bir parçası olmaktadır. 

Bunun sonucu olarak da siyasal, kültürel, tarihsel süreç içerisinde politika kültürünü 

belirlemiş ve biçimlendirmiş, politika kültürü de iletişim politikası kültürünün çok 

önemli bir sonucu haline gelmiştir.1  

 Radyo ve televizyon sistemi kavramı, siyasal sistemlerde radyo ve 

televizyonun işlemesini, çalışmasını ve bunları etkileyen siyasi ve sosyo-ekonomik 

koşulları içermektedir.2  

 Bir ülkenin temel yasal düzenlemelerinde iletişim özgürlüğünün yer alıp, 

almaması, o ülkede diğer temel hak ve özgürlüklerin durumu konusunda en önemli 

göstergelerden birisidir. Çünkü diğer birçok hak ve özgürlük kısaca ifade özgürlüğü 

diye adlandırılan bu özgürlüğün varlığı ile bir anlam kazanabilir, özleri 

                                                
1  Çaplı, Bülent; “Televizyon ve Siyasal Sistem” , İmge Yay. Ankara 2001 s.32 
2 Tokgöz, Oya;” Türkiye ve Ortadoğu Ülkelerinde Radyo-Televizyon Sistemleri”. Doktora tezi,  
1972. s. 1 



 2 

zedelenmeden ya da aşındırılmadan kullanılabilir.3     

 Bir ülkede temel siyasal düzenlemelerde belirli özgürlüklerin yer alması ya 

da fiili durumun kavranması için her zaman yeterli olmayabilir. Gerçekten de 

geçmişte olduğu gibi günümüzde de doğrudan yasaklanmayan bir alanda ortaya 

çıkabilen fiili engeller, formaliteler, ya da ekonomik baskılar yasaklardan çok daha 

etkin bir biçimde özgürlüklerin kullanım alanını daraltabilmektedir.4 

 İletişim araçlarının, özellikle kitle iletişim araçlarının işleyişleri, günümüzde 

daha önceden belirlenmiş bir gereklilik ve özgürlük ilkeleri temelinde 

gerçekleşmektedir. Bir ülkede iletişim özgürlüğü, siyasal sistemin yapısında 

özgürlüklerin genel olarak nasıl kavrandığı ile ilişkilidir. Siyasal sistemin kitle 

iletişimi ve araçları ile ilişkileri, iktidarın araçları özel mülkiyete bırakarak, birtakım 

yasalar yoluyla işleyişlerini düzenlenmesi biçiminde ortaya çıkarabileceği gibi, tam 

karşıtı bir durumda öngörülebilir. Siyasal otorite bu araçların işletilmesini fiilen 

üstlenir, kitle iletişim kuramları resmi devlet aygıtının bir parçası olarak düzenlenir, 

ya da aynı sistemde her iki durum bir arada yer alabilir.5 

 Kitle iletişim araçlarının gelişmesiyle birlikte bu araçlar toplumsal gelişme 

ve kalkınma unsurlarıyla kullanılabilir. Tüm bu araçların işleyişi düzenlenirken 

temel amaçları ulusal kalkınmaya katkı olarak belirtilmektedir. Özellikle gelişme 

yolundaki ülkelerdeki bu tutum gözlenmektedir.6 

 Otoriter yaklaşımlarda, yönetimin kontrol araçları çok çeşitlilik gösterebilir. 

Çok sıkı yasal düzenlemeler, üretimin devletçe kontrolü, mesleğe zorunlu davranış 

                                                
3 Kaya, Raşit; “Kitle İletişim Sistemleri” , Ankara 1985, s. 26 
4 a.g.e.   s. 27 
5 Kaya, A. Raşit: “Kitle İletişim Sistemleri“. s. 37 
6 a.g.e.  s. 39 



 3 

kuralları getirilmesi, vergi, ekonomik yaptırımlar uygulanması, yazı işleri 

kadrosunun doğrudan hükümet tarafından atanması bu araçların en önemli-

lerindendir.7 

 20. Yüzyılın ikinci yarısı, teknolojik atılımın ve ekonomik büyümenin 

şimdiye kadar görülmemiş bir hızda gerçekleştiği bir dönem oldu. Son 20 yılda ise, 

gelişmiş ülkelerde refah seviyesi yükselirken, önce azgelişmiş ülkeler ve daha sonra 

da geçiş ekonomileri olarak adlandırılan Ortadoğu ve Avrupa’daki eski sosyalist 

ülkeler, çoğu kez IMF ve Dünya Bankası güdümünde uyguladıkları istikrar ve 

yapısal uyum politikaları aracılığıyla dışa açık piyasa ekonomisine geçiş süreci 

yaşadılar. 8  Bu süreç çerçevesinde, giderek yaygınlaşan etkili bir küreselleşme 

söylemi içinde neo-liberal ekonomi politikaları hemen bütün dünyaya egemen oldu. 

Buna karşılık, gelir eşitsizliği ve yoksulluk, başta az gelişmiş ülkeler olmak üzere, 

birçok ülkede sosyal ve siyasal açılardan da kaygı verici boyutlara ulaştı. 9 

Küreselleşmenin eşitsiz yaygınlaşmasıyla birlikte zengin ülkelerle fakir ülkeler 

arasında büyüyen uçurum, üçüncü dünyada yüz binlerce insanı korkunç bir 

yoksulluğa itmiştir.  

 Bu çalışma, siyasal sistem ile yayıncılık sistemi arasındaki yakın ilişki 

çerçevesinde, Irak’ta Saddam Hüseyin dönemi ile Amerika Birleşik Devletleri’nin 

Irak’ı işgali sonrasında yayıncılık alanında yaşanan gelişmeleri konu almaktadır. 

 Irak’ta 1979’da Saddam Hüseyin’in iktidara gelmesiyle birlikte, sürekli 

kargaşa ve savaş ortamı yaşanmıştır. ABD’nin Irak’a müdahalesi sonrasında özel 

                                                
7 a.g.e.  s. 40 

8 Şenses, Fikret, Küreselleşmenin öteki yüzü yoksulluk, s. 18-20 

9 Josephe, Stiglitz; “Küreselleşme Büyük Hayal Kırıklığı” s. 10 



 4 

yayıncılık hızlı bir biçimde gelişmektedir. Televizyon sahibi olan patronların aynı 

zamanda radyo, gazete, dergilerin ve dağıtım şirketlerinin de sahibi olması dikkat 

çekmektedir.  

 2007 yılı nüfus tahminlerine göre Irak, 28.993.000 kişilik bir nüfusa sahiptir. 

Toplam nüfusun %72’si Arap,  %14’ü Kürt,  %13'ü Irak Türkmenleri, %1 Asurî ve 

diğer etnik gruplara mensuptur. %97’si Müslüman olan halkın %60-65'i Şii 

Müslümanlar, %30-37’si Sünni Müslümanlardan oluşmaktadır. Şii Araplar Irak'ın 

güneyinde yaşarken, Bağdat civarında Sünni ve Şii Araplar, Irak'ın kuzeyinde ise  

Irak Türkmenleri ve Kürtler yaşamaktadır.  

 Irak oldukça genç bir nüfusa sahip olup nüfusun  % 55’i 15-64 yaş 

grubuna, % 42’si 0-14 yaş grubuna, % 3’ü 65 yaş ve üzeri gruba dahildir. Ortalama 

ömrün yaklaşık 66.5 yıl olduğu Irak’ta bebek ölüm oranlarının yüksekliği (% 6,2) 

önemli bir sorundur. Irak nüfusunun % 58‘i okuma yazma bilmektedir. Bu oran 

erkeklerde % 70,7’ye çıkarken, kadınlarda % 45’e inmektedir. 2000 yılı nüfus artış 

hızı % 2.86 olarak gerçekleşmiştir. Bu itibarla günümüzdeki Irak’ın nüfusunun, 

verilen nüfus artış hızı dikkate alındığında 32 milyonun üzerinde seyrettiği 

muhtemeldir. 

 Resmi dili Arapça olan ülkenin diğer konuşulan dilleri Türkçe, (Kerkük, 

Musul ve diğer kuzey Irak bölgelerinde, Asurîce, Kürtçe ve Ermenice’dir. Etnik bir 

çeşitlilik arz eden Irak, ağırlıklı olarak Araplardan oluşmakta ve ilaveten Türkmen, 

Asurî, Kürt ve diğer etnik gruplar da bulunmaktadır.  

 Irak’ın diğer Arap ülkeleri ile karşılaştırıldığında geniş bir kentli orta sınıfa 

ve göreceli bir kalifiye işgücüne sahip olması dikkatleri çekmektedir. Irak, Arap 

ülkeleri arasında, Mısır'dan sonra en fazla bilgiye sahip olan ülke konumundadır. 



 5 

 Çalışmanın I. Bölümü’nde yayıncılık alanındaki değişimleri daha iyi 

anlayabilmek için Irak’ın yakın dönem siyasi tarihine kısaca değinilecektir. 

 Aynı bölüm’de Irak yayıncılık sisteminin tarihçesi anlatılacaktır. Bu bölümde 

özellikle Saddam Hüseyin’in liderliğini yaptığı Baas rejimi süresince ülkedeki radyo 

ve televizyon alanında yaşanan gelişmelere yer verilecektir.  

 II. Bölüm’de ise ABD’nin Irak’ı işgali sürecinde yayıncılık alanındaki 

değişiklikler, gelişmeler ve etkileri incelenecektir.  

 III. Bölüm’de Irak’ta faaliyet gösteren Türkmen, Arap ve Kürt televizyon 

kanalları daha ayrıntılı olarak ele alınacaktır. 

 Araştırmada, siyasal sistemlerle yayıncılık sistemleri arasındaki yakın ilişki 

çerçevesinde aşağıdaki sorulara yanıt aranacaktır:  

1. Irak’ta Saddam Hüseyin rejimi döneminde ve sonrasında, yayıncılık politikaları 

nelerdir? 

2. Saddam Hüseyin rejimi dönemi ile ABD’nin 2003’te Irak’ı işgali sonrası oluşan 

yayıncılık politikaları arasında ne gibi farklılıklar ve benzerlikler bulunmaktadır? 

 

 

 

 

 

 

 



 6 

I. BÖLÜM 

TARİHSEL SÜREÇ VE YAYIN POLİTİKALARI  

Ortadoğu’nun önemi, 19. Yüzyılın sonlarından itibaren batı dünyasında 

artmıştır. Birinci Dünya Savaşı ve İkinci Dünya Savaşı bölge üzerindeki batılı 

rekabetini hızlandırmıştır. Bu rekabetin nedenleri arasında, dünyanın en zengin 

petrol yataklarının bu bölgede olması ve bölgedeki siyasal değişikliklerdir. Bu 

nedenle Ortadoğu dünyanın en dikkat çekici, stratejik, ekonomik ve politik 

bölgelerinden biri haline gelmiştir.10 Ortadoğu tarihi boyunca çeşitli uygarlıklara, 

istilalara sahne olmuştur. Ticaret bakımından da Batı ile Doğu dünyası arasında bir 

geçiş yeridir. Bu nedenlerden dolayı, bugün dini ve etnik bakımdan son derece 

karışık bir yapıya sahiptir. 11  Bölgede etnik gruplar arasında en yaygın olan 

Araplardır. Daha sonra da Türkler ve İranlılar gelmektedir.12  

Irak’ta Arapların yanısıra Kürtler ve Türkler nüfusun büyük bir kısmını teşkil 

etmektedir. Bu durum 1958’den beri Irak devletini çok uğraştırmış ve sonunda Mart 

1970’da Kürtlere Arapların yanında, Irak devleti içinde muhtariyet verilmesine yol 

açmıştır.13  

 Ortadoğu’da yaygın olan dinlerin başında Müslümanlık, Hıristiyanlık ve 

Musevilik gelmektedir. Müslümanlık Arap dünyasında hâkim olmakla beraber, 

İslamiyet’in iki ana mezhebi arasındaki çatışma, özellikle Irak ve Suriye’de Şii-

Sünni çatışması kendini göstermektedir. İran’da ise Şiilik hâkim durumunu 

korumaktadır. Lübnan’da ise Hıristiyanlık ile Müslümanlık, ülkenin siyasal rejimini 

                                                
10 Tokgöz, Oya;“ Türkiye ve Ortadoğu ülkelerinde radyo-televizyon sistemleri”. Doktora tezi, 1972. 
s.101 
11 a.g.e. s. 106 
12 a.g.e. s. 106 
13 a.g.e. s. 106 



 7 

karmaşıklaştırmaktadır.14  

 Ortadoğu’nun sosyal bakımdan değişim geçirmesi, Avrupa’daki gibi yani 

sosyal sınıfların ortaya çıkması ve yeni üretim şekillerinin geliştirilmesiyle 

olmamıştır. Sosyal değişime yol açacak eylemleri başlatan krallar olmuş ve bundan 

da Osmanlı İmparatorluğu’nun yıkılması sonucu bölgeye mandacı devletler olarak 

giren Batılılar geniş ölçüde kendi çıkarları için faydalanmışlardır. Bu bakımdan, 

“sosyal değişme Ortadoğu’ya gelişigüzel bir şekilde gelmiş ve hala da 

tamamlanmamıştır,” denebilir.15 

 Siyasal bakımdan incelendiğinde, yüzyıllar boyunca, Ortadoğu halkı 

askerlerin isyanına, vali ve asi şeyhlerin çekişmelerine tanık olmuştur. Halk 

kendisini korumak için işlerini gizlilik ve dikkat içinde yapmağa zorlanmıştır.16 

Bundan dolayı da, hükmeden ile hükmedilen arasındaki ilişki resmi ve sûnidir. Bu 

yüzden, “Tarihte bugünkü Ortadoğu halkı ve özellikle, Araplar üzerindeki en büyük 

etkisi, bunların bağlantılarını değiştirmelerinde, sadakatlerinden çabuk ayrılma-

larında ve zaman zaman çeşitli fikirler benimsemelerinde gözlenmektedir.”17  

 Ortadoğu’da, askerlerin siyasi yönetime el atması, Ortadoğu’nun tarihi 

boyunca alıştığı “Askeri istila yoluyla fetih” geleneğinin bir devamı olagelmiştir. 

Askeri rejimlerin destek bulmasının başka nedenleri arasında, İslamiyet’in askerlerin 

meşruluğu ve gücüne verdiği önemden dolayıdır.18 

 Irak körfez ülkeleri arasında, Suudi Arabistan ve İran’dan sonra 437.072 km² 

ile en büyük yüz ölçüme sahip ülkedir. Arap olmayan dünya ile komşu olan tek 

körfez Arap devleti Irak, kuzeyde Türkiye, batıda Suriye ve Ürdün, doğuda İran, 

                                                
14 a.g.e. s. 107 
15 a.g.e. s. 109 
16 a.g.e. s. 111 
17 a.g.e. s. 112 
18 a.g.e. s. 114 



 8 

güneyde Suudi Arabistan ve Kuveyt ile çevrilidir. Irak’ın Körfez ile ilgisi denize çok 

kısa olan cephesinden kaynaklanır 924 km² su alanına (kara suları) sahiptir. Bu 

görünümü ile tipik bir kara devleti olarak Irak, sınırlı bir stratejik derinliğe sahip 

olan Kuzey Irak’taki dağlık arazi dışında her taraftan savunmasız sınırlarla çevrili ve 

denize ulaşımı ise yetersizdir. Körfez’in üç büyüklerinden Irak’ın komşuları İran 

(1.458 km), Suudi Arabistan (814 km), Suriye (605 km), Türkiye (331 km), Kuveyt 

(242 km) ve Ürdün (181 km) ile olan toplam sınır uzunluğu 3.631 km’dir. 

 Sahip olduğu petrol rezervleri ve tarıma elverişli toprakları ile jeopolitik 

öneme sahip olan Irak; Saddam Hüseyin’in etkisi ve bölgede (özellikle Irak 

üzerinde) hakim unsur olan ABD politikaları ile de Orta Doğu ve Körfez’in stratejik 

hassasiyete ve öneme sahip önemli bir ülkesi durumundadır.  

 

 A. IRAK’IN YAKIN SİYASİ TARİHİ 

 

 1. I. Dünya Savaşı ve İngiliz Mandası  

 Birinci Dünya Savaşı sırasında Irak’ı işgal etmek isteyen İngilizler, 20 Kasım 

1914’te Basra’ya girmişlerdir. Ancak 29 Mayıs 1916’da Irak ve Osmanlı Kuvvetleri 

“Selman Pak” meydan savaşında İngilizleri yenerek tamamını esir almışlardır. 

Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra Osmanlılar bölgeden çekilince Iraklılar yalnız ve 

zayıf kalmışlardır. Bunu farkeden İngiltere 1918’de ordularını Musul’a sokmuştur. 

 1920’de yapılan son Roma Konferansı’nda Irak’ın İngiliz mandası altına 

girmesi kararlaştırılmıştır. Osmanlıların I. Dünya Savaşı’nda yenilmesiyle birlikte 

İngilizlerin Osmanlı eyaletleri olan Musul, Bağdat ve Basra’yı yeni bir politik 



 9 

oluşum olarak değiştirmeleri sonucu, Fırat-Dicle Havzasını kontrolü altına alan ve 

yakın bir bölge devleti tarafından yönetilmeyen yeni bir oluşumdur.  

  

 2. Krallık Dönemi 

 İngilizler başta ülkeyi bizzat yönetmeyi düşünmüşlerse de ancak halkın sert 

muhalefetiyle karşı karşıya kalmışlardır. Karşılaştığı direnişi hafifletmek isteyen 

İngiltere, Mart 1921'de Faysal'ı Irak'ta İngiliz mandası altında kurulacak yönetimin 

kralı olarak desteklemeye karar vermiştir. İngiltere bu hükümetle, ileri bir tarihte 

bağımsızlık öngören bir antlaşma yapmayı planlamaktaydı. Faysal bu planı kabul 

ederek Ağustos 1921'de tahta çıkmıştır. Sonuçta 1930’da İngiltere Irak’a sözde 

bağımsızlık tanımıştır. 1932 yılında Milletler Cemiyeti’ne Bağımsız bir devlet 

olarak katılmıştır.  

 Kral Faysal’ın Irak'ın başına geçirilmesiyle İngilizler hem Irak'a tamamen 

hakim olmak hem de Osmanlının ardından doğan halife boşluğunu bu şekilde 

doldurarak diğer İslam ülkelerine de etki etmeyi planlamıştır 

 Kral Faysal başa geçmesiyle beraber yaşanan en önemli gelişme Arap 

ulusçuluğunun teorisyeni Sait el-Hüsri'nin Irak'a getirilmesidir. Onun kurduğu Arap 

birliğine yönelik eğitim sistemi özellikle Şii grupların tepkisini toplamıştır. Kral 

Faysal güçlü ve bağımsız bir Irak kurabilmenin yolunun güçlü bir ordudan geçtiğini 

biliyordu. Bu nedenle bu tip bir ordunun oluşması için çalışsa da Iraklı Kürtler ve 

Şiilerin olumsuz tavrıyla karşılaşmış ve askere almalarda daima sorunlar 

çıkartmışlardır. Her iki topluluk da Sünni Araplara asker olarak hizmet etmeyi 

reddetmişlerdir.  İlerleyen yıllarda Sünnilerle Şiiler arasındaki entegrasyon süreci 

yaşanmış karşılıklı evlilikler ve ticaret ilişkileri olmuştur.  



 10 

 1933 yılında Kral Faysal’ın ölümünün ardından ülkede dinsel ve etnik 

çatışmalar artmıştır. 1933’te de Faysal’ın oğlu Gazi, kral olmuştur. 

  

 3. II. Dünya Savaşı   

 Irak İkinci Dünya Savaşına girmemiştir. Ancak bütün İngiliz sömürgeleri 

gibi savaştan etkilenmiştir. İkinci Dünya savaşı yıllarında hakim güçler arasında 

yaşanan mücadele Irak üzerinde de olmuştur. Almanlar yaptıkları darbe ile 

kendilerine yakın bir yönetimi başa getirseler de, yapılan ikinci darbe ile İngilizler 

tekrar hakimiyeti kurmuşlardır. İkinci Dünya savaşı yıllarında Türkiye sınırlarına 

kadar gelen Almanların amaçlarından birisi de Türkiye'yi geçerek Irak'taki 

yandaşlarına yardım edip, buradaki İngiliz hakimiyetini kırmaktı. Fakat daha sonra 

Alman ordularının Rusya'ya dönmesi, Türkiye'nin işgali ve Irak'a ulaşma 

planlarından vazgeçmesine sebep olmuştur. İngilizler Irak'ı da Almanya'ya karşı 

savaşa girmeye teşvik etse de Irak yönetimi Türkiye'yi örnek alarak aynı politikaları 

izlemiş ve savaşa girmemiştir. 

 4. Cumhuriyet Dönemi 

 1958 yılında gerçekleşen kanlı darbe ile Krallık devrilip, Cumhuriyet ilan 

edilmiş ve General Abdülkerim Kasım cumhurbaşkanı olmuştur. Irak bu darbenin 

ardından Bağdat Paktı'ndan çekildiğini açıklamıştır. Irak'ta bu dönem özellikle 

komünizm ve etnik milliyetçiliğin hızla yayıldığı yıllardır. 

 Irak'ta yaşanan bu değişiklik Ortadoğu'daki tüm dengeleri alt üst etmiştir. 

Irak'taki bu darbeden etkilenen Suriye'de benzer bir askeri darbe yaşanmıştır. 



 11 

Ortadoğu'nun tamamen Sovyetler Birliği’nin hakimiyetine girmemesi için ABD ve 

İngiltere harekete geçmiştir. ABD Lübnan'a askeri müdahale yaparken, İngiltere 

Ürdün'deki karışıklığı bahane ederek burayı işgal etmiştir. 

 

 5. Darbeler 

 14 Temmuz 1958’de Irak ordusu, 22 yaşındaki Kral İkinci Faysal’ın da 

öldürüldüğü kanlı bir darbe ile yönetime el koyarak cumhuriyeti ilan etmiştir. 8 

Kasım 1963'te Sosyalist Arap Baas Partisi mensupları ve ordudaki milliyetçiler 

darbe girişiminde bulunmuşlardır. 18 Kasım 1963’de ise Arif Kardeşler, karşı darbe 

ile başa geçmiştir. Ülkenin yeni lideri General Abdülselim Arif ülke genelinde 

“komünist avı” başlatmıştır.  

 Beş sene sonra 17 Temmuz 1968’de de Baas Partisi yeni bir darbe yaparak 

ikinci defa yönetimi ele geçirmiştir. Saddam Hüseyin’in başkanlığındaki Devrim 

Komuta Konseyi ve Sosyalist Arap Baas Partisi19 bundan sonra ülke yönetimine 

egemen olmuştur. Darbenin ardından hükümet programı konusunda başlayan 

anlaşmazlıklar üzerine Baas yanlısı Saddam Hüseyin'in başında bulunduğu bir grup 

subay temmuz sonlarında öteki darbeci hizipleri saf dışı bıraktı. Devlet başkanlığı ve 

                                                
19  Baas Arap dilinde yeniden diriliş anlamına gelmektedir. 1940 yılında Suriye'de kurulan bu 
hareketin ilk teorisyenleri Ekrem Havrani ile Michel Eflak'tır (Eflak, Suriyeli bir Hıristiyan ve bu 
ideolojinin efsanevi lideridir). Baas ideolojisi, amaç olarak Ortadoğu'da tek bir Arap devleti 
kurulmasını benimsemiştir. Partinin sloganı Birlik, özgürlük ve sosyalizm idi. Parti ideolojisi Parti 
birliğine ve dış baskılara karşı durmaya dayanıyordu. Baas hareketi Suriye'de ortaya çıkmışsa da, 
Irak'ta da taraftar bulmuştur. Baas Partisi Suriye ve Irak'ta yaptıkları devrimlerle iktidarı ele 
geçirmişlerdir. Saddam Hüseyin ve Hafız Esad Baas akımının son temsilcileridir. Ortadoğu’da 
Baasçılık akımı 1940’da bir Hıristiyan Arap olan Mişel Eflak tarafından Suriye’de kurulan Hizb-ül 
Ba’th al- Arabi al- İshtiraki partisiyle başlamıştır. Baas partisinin amaçları arasında, Arap birliğini 
kurmak, tarafsızlık, anayasalı demokrasi ve sosyalizm bulunmaktadır. “Baas partisi, bir sosyalist parti 
olarak sosyalizmin Arap ulusunun devamlı olarak gelişmesini ve üyeleri arasında sıkı kardeşlik 
bağlarının teminat altına almayı da programında yer vermektedir. Baas partisi ihtilalci bir parti 
olmakla beraber, esas amacının Arap Milliyetçilini tekrar uyandırmak ve sosyalizmi kurmak 
olduğuna inanmaktadır 



 12 

başbakanlığa getirilen el-Bekir, aynı zamanda Devrim Komuta Konseyi ve Baas 

Partisi Bölgesel komutanlığı başkanı olarak kesin bir denetim sağladı. Hükümete 

ağırlığını koyan Baas Partisi, örgütlü yapısıyla hemen hemen bütün kurumları ele 

geçirmeyi başardı. Tabanını genişletmek isteyen Parti, 1970'te Kürtlerle çatışmaya 

son vererek Irak Komünist Partisi (IKP), Kürdistan Demokratik Partisi (KDP) ve 

öteki bazı milliyetçi ve sol eğilimli siyasi güçlerle işbirliğine yöneldi. Ancak, 1974'te 

Kürtlerle, ardından komünistlerle ilişkilerin bozulması nedeniyle yeniden tek partili 

sıkı bir rejime dönüldü. 

 1976'da başbakanlığı ve bazı önemli yetkileri Hasan el-Bekir'den devralan 

Saddam Hüseyin, Temmuz 1979'da, devlet başkanı oldu. 

 

 6. I. Körfez Savaşı 

 1990 ortalarında Irak orduları Kuveyt’i işgal etmiştir. Bunun üzerine 

başlayan Körfez Krizi petrol fiyatlarının artmasına ve ekonomik dalgalanmalara 

sebep olmuştur. ABD, Suudi Arabistan’ın güvenliğini sağlamak için 500.000 asker 

gönderirken, birçok Avrupa devleti de Basra Körfezine donanma göndermiştir. 

Irak’a, Kuveyt’i boşaltmak için verilen sürenin bittiği 16 Ocak 1991 günü, Müttefik 

güçler askeri harekata başlamıştır. Bir ay sonra Irak mağlup olarak Kuveyt’ten 

çekilmek mecburiyetinde kalmıştır. 

 

 7.  II. Körfez Savaşı ve Irak’ın İşgali 

 ABD ve Birleşik Krallık öncülüğündeki koalisyon kuvvetleri Irak'ı kitle imha 

silahlarından arındırmak, Saddam Hüseyin'in teröre verdiği desteği kesmek ve Irak 



 13 

Halkını özgürleştirmek gerekçeleriyle Irak'taki Baas Rejimi'ne karşı saldırıya geçti. 

20 Mart 2003'te başlayan hava saldırısı ve onu takip eden kara harekatı sonunda 9 

Nisan 2003'te Başkent Bağdat'a giren koalisyon güçleri Saddam Hüseyin iktidarını 

devirdi.15 Nisan'da Irak tümüyle koalisyon güçlerinin denetimine geçti. Bundan 

sonra önemli bir direniş gerçekleşmedi. Aralık 2003'te Saddam Hüseyin yakalandı. 

  

 8. Bugünkü Durum 

 Sonraki dönemlerde işgalci ABD güçlerine karşı bir direniş başladı ve 

günümüzde de bazen çok şiddetli olarak (özelikle Felluce) devam etmektedir. Bunun 

yanında Şiiler ile Sünniler arasında derin bir ayrışma ortaya çıkmış ve adeta iç savaşı 

andıran, günümüzde de devam eden şiddetli çatışmalar yaşanmaktadır. Terör 

örgütleri tarafından da düzenlenen saldırılarda çok sayıda insan ölmektedir. 2008 

başlarında İşgalin başladığı Mart 2003'ten beri 4020 civarında ABD askeri ölürken 1 

milyondan fazla Iraklının şiddet, çatışma ve direniş olayları sonucu öldüğü 

belirtilmiştir. Ayrıca ABD'nin Iraklı tutuklulara yaptığı işkenceler skandala yol 

açmıştır. Bunun yanında keyfi uygulamalar sonucu öldürülen Iraklı sivillere 

rastlanmaktadır. 1. Körfez savaşı sonrası koruma altına alınan ve kuzeyde yaşayan 

kürt azınlık adeta ayrı bir devlet gibi hareket etmektedir. Bir devlet için olmazsa 

olmaz tüm siyasi ve devlet yapısını tamamlamış, yayıncılık alanlarının hepsinde 

faaliyet göstermektedir. ABD sayesinde Irak’ın nimetlerinden faydalanmakta fakat 

külfetlerine katlanmaksızın faaliyetlerini sürdürmektedir. 

 

 



 14 

 B. IRAK’TA YAYINCILIK SÜRECİ VE YAYIN POLİTİKALARI   

 Ortadoğu ülkelerinde, siyasal rejimler radyo ve televizyonun denetimlerinde 

tutmayı öngörmüşlerdir. Bunun nedeni ise, rejimlerinin devamı ve uyguladıkları 

resmi politikalarının gereğidir. Radyo ve televizyonun çalışması ve işletmesi 

bakımından ilk akla gelen özgürlük olan haberleşme özgürlüğü kavramı, Ortadoğu 

ülkeleri anayasalarında hiç yer almamıştır. Radyo televizyon, Ortadoğu ülkelerinde 

devletin denetiminde olması nedeniyle büyük yatırımlar da, devlet tarafından 

yapılmaktaydı. Bu nedenle özel radyo ve televizyon uzun yıllar Ortadoğu 

ülkelerinde oluşamamıştır.  

 

 1. İlk Yayınlar 

 Irak’ta radyo-televizyon ve gazetelerin yayına başlaması Krallık döneminde 

gerçekleşmiştir. Bu yüzden radyo-televizyon ve gazeteler devlete ait kuruluşlar 

olarak kurulmuşlar ve bu şekilde yayınlarına devam etmişlerdir. Irak’ta radyonun 

yayına başlaması 1936 sonlarına, televizyonun ise 1956 yıllarına dayanmaktadır. 

Gerek radyo gerekse televizyon Irak’ta devletin organı olarak kurulmuş ve ABD’nin 

Irak’ı işgaliyle sona ermiştir. 

 1956’da Irak Devlet Televizyonu Başkent Bağdat’ta, Bağdat televizyonu adı 

altında kurulmuştur. Bağdat televizyonu yayına başladığı günden itibaren hükümetin 

sesi olmuştur. Irak Kralı Abdülkerim Kasım’ın propagandasını ve Hükümetin 

faaliyetlerini halka duyuran radyodan sonra büyük bir önem kazanmıştır. Irak Devlet 

Televizyonu ya da 1956’daki adıyla “Bağdat Televizyonu” ilk yayına başladığında, 



 15 

sadece Bağdat ve çevresine yayın yapıyordu. Uzun yıllar Bağdat televizyonu ismiyle 

yayına devam etmiştir. Bağdat televizyonu, Ortadoğu da kurulan ilk televizyondur. 

 Her yıl Bağdat’ta düzenlenen uluslararası Bağdat fuarının 1956 yılındaki 

İngiliz Pay şirketinin sergilediği televizyon yayın malzemeleri Irak hükümetinin 

dikkatini çekmiştir. Bunun üzerine fuarda bulunan bütün malzemeleri devlet 

tarafından satın alınarak 1956’da Irak’ta ilk yayın hazırlıkları başlamıştır. 

 Yayınlar, İletişim ve Ulaşım Bakanlığı uzmanları ve teknisyenleri tarafından 

yürütülmekteydi. Yayın 3 saatti. Yayın Kuran-ı Kerim’in okunmasıyla başlıyordu 

ardından müzik, eğlence ve haberlerle devam ediyordu. Haberlerde görüntü 

sunulmuyordu. Haberlerden sonra yayın tiyatro ile devam ediyordu. (tiyatro canlı 

sunuluyordu). Kapanış makam okuyan bir sanatçının şarkılarıyla sona eriyordu.  

 Irak’ta Kürtler için radyo ve televizyon yayınlarının yapılması ilkesinin 

benimsenmesi, kitle haberleşme araçlarının ayrıca, kültürel sorunların çözüme 

kavuşturulması yönünden de kullanılabileceğinin açık bir göstergesidir. Irak 

hükümeti, Kürtlere yapılanlar kadar olmamakla beraber, Türkmenler için de radyo 

ve televizyon yayınları yapmıştır. 

 

 2. Baas Partisi ve Saddam Hüseyin Dönemi 

 Soğuk savaş döneminde Avrupa’da olduğu gibi Ortadoğu’da da radyo, 

televizyon yaygın olarak her bölgede yayılmaktaydı. Transistorlü radyonun ucuza 

mal edilip satılması, radyonun televizyona oranla daha fazla yaygınlaşmasının 



 16 

nedenini teşkil etmektedir”20 Ortadoğu ülkelerinde gerek radyo gerekse televizyonun 

girişi açısından bakıldığında radyo dünyaya yayılmasını yakından izlemiştir. 

Televizyon ise 1960 sonlarında başlamıştır. Radyo daha ziyade mandacı devletler, 

kendi mandacı emellerine hizmet için yayına başlamışlardır.  

 1970’lerde Baas Hükümeti yeni malzemeler temin ederek, renkli yayına 

başladı. Yayın sistemi ‘SECAM’dı. Kerkük, Basra ve Musul’da vericiler kurularak 

Irak Devlet Televizyonu bütün Irak’a sesini duyurmaya başladı. Aynı tarihte de 

Bağdat televizyonu ismini değişerek Irak Devlet Televizyonu oldu. Ardından sistem 

uydu şebekelerine bağlandı. Böylece yayın net ve renkli olarak Irak’ın bütün 

bölgelerine ulaşmaya başladı. 

 1979’da Saddam Hüseyin’in denetimindeki Baas Partisinin iktidara 

gelmesiyle birlikte, radyo, televizyon ve gazetelere oldukça önem verilmiştir. O 

dönemde yayın saatleri artırılarak 12 saate geçirilmiş, 1985’te yayın 24 saate 

çıkarılmıştır. 1980’de Irak - İran savaşındaki haberleri halka duyurmak amacıyla 

televizyonun önemi daha da artmıştır. 

 Saddam Hüseyin rejimi döneminde radyo-televizyon ve gazeteler, Irak’ın 

Tanıtım ve Kültür Bakanlığının bünyesinde “Radyo ve Televizyon Genel 

Müdürlüğü” adı altında yönetilmiştir. Bugün de aynı düzen yayıncılık alanında 

devam etmektedir. Radyo ve televizyonun, Irak Hükümeti bünyesinde 

örgütlenmesinin nedenleri arasında, gerek Irak Geçici Anayasası ve o dönemde 

Irak’ı yöneten siyasal iktidarı teşkil eden Baas Partisi programlarının haberleşme 

araçlarının millileştirilmesini benimseyip kabul ettikleri gösterilebilir.21 

                                                
20 a.g.e. s. 118 
21 a.g.e. s. 157 



 17 

 Saddam Hüseyin döneminde radyo-televizyon ve gazeteler krallık 

döneminde olduğu gibi tekel olarak devam etmiştir. Siyasal iktidarı benimsemiş 

olduğu Basçılık politikası yanında, rejin temellerini sağlamlaştırma ve halka meşru 

gösterme yönlerinden de, radyo ve televizyon üzerinde tekelci bir tutumla hareket 

edilmesi, tek parti rejimlerinin uyguladığı normal yollardan birisidir”.22 

 Saddam Hüseyin eski sosyalist ülkelerin yönetim, sistem ve deneyimlerinden 

yararlanarak, istihbarat ve parti örgütlerini yeniden düzenlemiştir. Emrinde 

çalışanların bir çoğunu Demokratik Almanya, Romanya ve Bulgaristan'da eğitime 

göndermiştir. Irak’ın baskı deneyimlerinden yararlanarak, ülkenin uzmanlarından 

Irak İstihbarat Teşkilatları (el-Muhaberat) ve diğer güvenlik birimlerinde istifade 

etmelerini sağlamıştır.  

 Oluşan bu ortamda Irak’ta başka partilerin kurulması veya muhalif fikir ve 

akımların gelişmesi imkânsızlaştırmış, muhalif görüş sahiplerinin tek çözüm yolu, 

ülkeyi terk etmek olmuştur.  

 O dönemdeki devlet televizyonunun amaçları ve yayın ilkeleri 

incelendiğinde, Irak’ta radyo ve televizyonun, hükümetin içine yerleştirilmiş bir 

organ olarak, hükümetin çizdiği çerçevenin dışına pek çıkmadığı ve ancak onun 

istediklerini vermekten başka bir şey yapmadığı göze çarpmaktadır. Zaten, Irak 

radyo ve televizyonu, aynı zamanda, hükümet tarafından halkı bilgilendirilmesi için 

kendisine gönderilen bildirileri ve ilanları da yayınlamakla yükümlü kılınmıştır. 

Hükümetin, halkın bilgilendirilmesi için, yayınmasını istediği metinlerin neler 

olduğu yine, hükümetin takdir yetkisi içinde bırakılmış bulunduğundan, Irak radyo 

ve televizyonunun, halka ancak hükümetin istediği ölçüde bilgi verdiği de göze 

                                                
22 a.g.e. s.158 



 18 

çarpmaktadır. Irak radyo ve televizyonu, yayınladığı programların, halkı 

yönlendirici ve onlara rehberlik edici yönde olmasından sorumlu olduğundan, bu 

programların halkı nasıl yönelttiği veya rehberlik ettiği konusu da, yine içine 

yerleştirilmiş bulunduğu siyasal sistemin bir organı olarak, ancak ve ancak ondan 

aldığı emirler gereğince hareket ettiğini açık bir göstergesi olmaktadır.  

 Irak Devlet Televizyonu’nun finansmanı Hükümet tarafından sağlanıyordu. 

Dönemin hükümeti, Irak vatandaşı olsun veya olmasın, özel ve tüzel kişilerin, özel 

şirket kurmalarına izin vermemiştir. 1990’lı yıllarda dünyada özel televizyonların 

yaygınlık göstermesine rağmen, Irak halkı uzun yıllar, tek bir televizyon kanalını 

izlemeye mahkumdu. 

 Irak’ta Şii gruplara bir önem verilmediği gibi, Türkmen ve Kürtler de 

yayıncılık siteminde dışlanmaktaydı. Saddam Hüseyin döneminin bir başka ve 

önemli özelliklerinde, bu dönemde etnik ayrımcılığına izin verilmediği 

gözlenmektedir. 



 19 

II. BÖLÜM 

 

ABD’NİN IRAK’I İŞGALİ VE II. CUMHURİYET DÖNEMİ IRAK’TA 
YAYINCILIK SİSTEMİ 

 

 20 Mart 2003 günü ABD ve Birleşik Krallık öncülüğündeki koalisyon 

kuvvetleri Irak'ı kitle imha silahlarından arındırmak, Saddam Hüseyin'in teröre 

verdiği desteği kesmek ve Irak Halkını özgürleştirmek gerekçeleriyle Irak'taki Baas 

Rejimi'ne karşı saldırıya geçti. Hava saldırısı ve onu takip eden kara harekatı 

sonunda 9 Nisan 2003'te başkent Bağdat'a giren koalisyon güçleri Saddam Hüseyin 

iktidarını devirdi.15 Nisan'da Irak tümüyle koalisyon güçlerinin denetimine geçti. 

 İşgal sonrası ABD’nin tutumu nedeniyle bazı Şii gruplar, ABD ile 

hesaplaşmak isteyen dini gruplar, milliyetçi Iraklılar direnişe geçmiştir. Bunların 

yanında Irak ordusunun fesih edilmesiyle birlikte, asayiş olaylarında çok büyük 

artışlar olmuş yeni kurulan ordu ve polis teşkilatı ülkede kontrolü sağlayamamıştır. 

 Daha sonra Bağdat’ta Şiilerin dini mabedi olan Kasimiye camisine yapılan 

bombalı saldırıdan sonra Irak’ta mezhep çatışmaları başlamıştır.  

 Saddam Hüseyin rejimi sırasında her ne kadar etnik açıdan halk bastırılsa da, 

Baasçı rejimin devrilmesinden hemen sonra Şii milisler Şii çoğunluğun bulunduğu 

şehirlerde ABD askeri mevcudiyetinin yokluğundan yararlanarak, bu bölgelerde 

denetimi tümüyle ele geçirdiler. 

 Şii siyasi istekleri Amerikan yetkilileri için bir sürpriz oldu. Amerikan 

yetkilileri, Şii dini isteklerin Humeyni tarzı fundamentalist bir hükümete destek 

olarak tercüme edilebileceğinden kaygı duyuyorlardı. Önceden, Irak’ın en üst Şii 



 20 

otoritelerinin Humeynici öğretilerini reddetmiş olması, ABD yetkilileri için Iraklı 

Şiilerin İran’ın dış politikalarının bir kolu olmaksızın yeniden yapılandırılmıştır. 

 Irak hükümetinde bir rol oynayabilecekleri Şiilerin umutlarını büyüttü. Şii 

partilerin ve milislerin çoğu açık veya örtülü bir şekilde İran’dan destek almıştı. 

Bakuba ve Sadra gibi doğudaki şehirler Baasçı rejimin devrilmesinden sonra 

görünüşte İran’ın arka çıkmasıyla Şiilerin kontrolü altına geçti. İran destekli Irak 

İslam Devrim Konseyi (SCIRI) Kut şehri gibi bazı şehirlerde halkın desteğini 

topladılar. İran, Saddam Hüseyin rejiminden İran’a kaçan birçok Şii Kürt ve Bedir 

askerlerinin Irak’a dönmesine arka çıktı. Bağdat’ın Sadr semtinde Mukteda el-

Sadr’ın Mehdi Ordusu “Ahlak polisi” rolünü üstlendi. Sadr hareketi Necef ve 

Kufe’de de etkili oldu ve Mehdi milisleri ABD birlikleriyle defalarca açık 

çatışmalara girişti. Böylece birçok Şii-çoğunluk bölgeleri dini yönelimli gruplar 

tarafından kontrol edilmeye başlandı. 

 Şiiler bu süreçte gitgide marjinalleşti. Bunun bir sebebi de, dini grupların 

tersine, parti veya milis olarak örgütlenmemiş olmaları. Büyük Şii nüfus merkezleri 

arasında sadece Basra’da seküler Şii orta ve çalışan sınıfların etkisi hissedilirken, 

2003’te Saddam Hüseyin’in devrilmesiyle birlikte, Şiiler seslerini duyurmak için, 

birçok radyo-  televizyon ve gazete kurdular.  

 Kısacası, işgal sonrası Irak fiili olarak üçe bölünmüş ülke içerisinde iki 

milyondan fazla insan iç göç bir o kadar insanda ülke dışına göç etmiştir.  

 15 Aralık 2005’te referanduma sunularak kabul edilen Anayasa’nın ilk 

maddesinde, Irak’ın yönetim şeklinin; “Cumhuriyetçi-federal ve parlamenter 

demokrasi” olduğu belirtilmektedir. İkinci maddesinde, “devletin resmi dini 

İslam’dır ve yasamanın da başlıca kaynağıdır” denmektedir. Üçüncü maddesinde ise 



 21 

ülke, “Irak çeşitli millet, din ve mezheplerden oluşan ve İslam aleminin parçası olan 

bir ülkedir. Bünyesinde barındırdığı Arap kesim itibariyle Irak, Arap ulusunun da bir 

parçasıdır” şeklinde tanımlanmaktadır. Federal Yasama organı ise Ulusal Meclis ve 

Federal Meclis’ten oluşmaktadır. 

 Irak’ta yaşanan bütün bu kargaşalar basın-yayın hayatını büyük nitelikte 

etkiledi, her etnik gruba ait ayrı ayrı televizyonlar kuruldu, onlarca günlük ve süreli 

yayın çıkmaya başladı. Irak’ın yeni hükümeti ve siyasi güçlere ait El- Bağdadiye, 

El-Şarkiye ve El-Fırat gibi televizyon kanalları yayın yapmaya başladı. İşgalin ilk 

aylarında sansürün olmaması nedeniyle, herkes istediği gazeteyi çıkartıp 

yayınlayabiliyordu. ABD yönetimi de her türlü yayının çıkmasını destekliyordu. Bu 

dönemde yeni yayınların çıkmasını engelleyebilecek neden, ancak çıkacak yayına 

isim bulma zorluğundan kaynaklanabilirdi. Yayın politikaları açısından da her yayın 

organı farklılık göstermektedir. Bu farklılıklar da medya sistemleri arasında bazı 

kargaşalara neden olmakla birlikte bu durumu ABD ve İsrail siyasetinin 

amaçlarından bağımsız ele almak mümkün değildir. Irak’ta çıkan gazetelerde dikkat 

çeken önemli bir durum, söz konusu gazetelerin Amerika’nın “reklamını” yapıyor 

olmasıdır.  

 Irak’ta yayıncılık alanı, Saddam Hüseyin rejimi döneminde olduğu gibi 

Irak’ın Tanıtım ve Kültür Bakanlığı’nın bünyesinde yer alan, Radyo ve Televizyon 

Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenmektedir. Radyo ve Televizyon Genel 

Müdürlüğü’nün çalışması ve denetimi bakımından, yetkili kanun, Tanıtma ve Kültür 

Bakanlığı Kuruluş Kanunu’dur. Radyo ve televizyonların kuruluş ve işleyişi 

hakkında ayrı bir kanun bulunmamaktadır. Irak’ta Radyo ve Televizyon Genel 

Müdürlüğünden sorumlu Tanıtım ve Kültür Bakanlığı’dır. Tanıtım ve Kültür 



 22 

Bakanlığı’ndan da Hükümet sorumludur. Yayıncılık alanının düzenlenmesinden 

yetkili ve sorumlu olacak her hangi bir düzenleyici kurulun oluşturlmamış olması 

dikkati çekmektedir. Bu nedenle de Irak’ın farklı bölgelerinde etkili olan gruplar 

sadece yerel yetkililerden izin alarak radyo ya da televizyon istasyonu 

kurabilmektedirler.  

 Irak’ta haberleşme araçlarının çalışmasını ve işlemesini düzenleyen 

haberleşme, söz, fikir, özgürlüklerini tanımaktadırlar. Fakat işleyiş açısından 

incelendiğinde demokrasi ve özgürlükten ne kadar uzak olduğu gözler önünden 

kaçmamaktadır. 

 

 1. Devlet Radyo-Televizyonu 

 ABD’nin Irak’ı işgalinin ardından, Irak Devlet Televizyonu’nun (IDT) 

yapısını incelediğimizde, işgalle birlikte arşivlerinin yakıldığı, çalışanların hiç 

birinin görevi başında olmadığı, işgalci güçlerin ve Irak Hükümeti’nin faaliyetlerini 

yansıtmaya çalışırken tamamen gerçeklerden yoksun bir televizyon haline geldiği 

görülmektedir. 2003 yılında IDT’nın binasının işgal sırasında yakılması sonucu, bina 

kullanılmaz hale geldi. Bugün IDT, Amerikan güçlerinin denetimi altında olan ve 

resmi geçiş kartı olmayan kimsenin giremediği Yeşil Bölge’de yayın hayatına 

devam ediyor. 

  2004’te Geçici Irak hükümeti ve ABD’nin desteğiyle tekrar yayına başlayan 

Irak Devlet Televizyonu, bu tarihten sonra çok gelişti. Birden fazla basın yayın 

organına sahip olurken aynı zamanda uluslararası yayın yapmaya başladı. 

 2003’ten sonra Irak Devlet Televizyonuna bağlı yayın yapan radyo- 



 23 

televizyon kuruluşlarının temel amaçları, Saddam Hüseyin döneminin faaliyetlerini 

kötülemek, işgali meşrulaştırmak, işgal güçlerinin denetiminde oluşturulan 

hükümetin faaliyetlerini meşrulaştırmak olarak sıralanabilir. 

 Irak Devlet Televizyonu’nun finansmanı Amerikan güçlerinin denetimindeki 

Irak Hükümeti tarafından sağlanmaktadır. 

 Irak Devlet Televizyonun Şii ve Kürtlerin denetiminde iktidara bağlı yayın 

yapmaya devam etmektedir. Dört dilde yayın yapsa da Şii Arapları daha fazla öne 

çıkardığı gözlenmektedir. 

 Irak Cumhuriyet Radyosu. Irak Devlet Televizyonu radyosudur. 

 Şehrazat Radyosu. Irak Devletine bağlı olarak, 24 saat yayın yapmaktadır. 

Dini ve siyasi ağırlıklı programları sunmaktadır. Irak’ın başkenti Bağdat ve 

çevrelerine yayın yapan mahalli bir radyodur. 

 

 2. El-Irakiye Uydu Televizyonu  

 Saddam Hüseyin rejiminin devrilmesinden sonra Irak’ta yayına başlayan ilk 

televizyondur 23 . 13 Mayıs 2003 tarihinde yayına başlayan El- Irakiye uydu 

televizyonun genel müdürü Habip El- Sadr’dır. ABD güçlerinin desteğiyle yayına 

başlayan El- Irakiye, başlangıçta oldukça ilkeldi. Bağdat Üniversitesi Eğitim 

Fakültesinde yayınlanan Eğitim Dergisi’nin 39. sayısında, “televizyon yayınlarının, 

görüntülerinin oldukça kalitesiz, sunucu, muhabir, kameramanların bilgisiz ve 

yetersiz olduğuna dikkat çekmektedir” denilmektedir.  

 El-Irak’iye grubuna ait radyo- televizyon ve gazetelerin temel hedefleri, Irak 

                                                
23 www.irakiyyetv.com 



 24 

Hükümetinin ve ABD güçlerinin faaliyetlerini meşrulaştırmak, propaganda yaparak, 

halkı, Irak’ta yaşanan gerçek olaylardan uzak tutmaktır. 

 El- Irakiye 2. Dört dilde yayın yaparak, (Türkmence, Kürtçe, Hıristiyan ve 

İngilizce) haber, müzik, kültürel ve tarihsel ağırlıklı programlar sunmaktadır. Yayın 

merkezi Bağdat olup, Kerkük’te şubesi bulunmaktadır. Yayın süresi 24 saat olup, 

bunun 12 saati tekrardan ibarettir. 

 El- Irakiye Spor. 24 saat yayın yaparak, Irak ve diğer ülkelerdeki spor 

haberlerinin yayınlamaktadır. Merkezi Bağdat’tadır.  

 Kuran El- Kerim Radyosu. Dini programları ağırlıklı olmakla sürekli 

Kuran El- Kerim okunmaktadır. Merkezi Bağdat’tadır.  

 Irak’ın Hür Sesi Radyosu. Irak Bağdat Radyosu’nun 2003 yılında 

kapanmasının ardından yerine Irak’ın Hür Sesi radyosu geçmiştir. ABD destekli, 

müzik ve sanat ağırlıklı programlar yapmaktadır. 

 El-Irakiye Kerkük Yerel Radyosu. Yayın saati 18.00- 22.00 arasındadır. 

Üç dilde yayın yapmaktadır. Fakat Kürt grupları denetimi altındadır. 

 Neba FM. ABD tarafından desteklenmektedir. Yayın merkezi Kerkük olup, 

siyasi ve haber ağırlıklı programlar sunmaktadır. 

 Seva FM Yayın merkezi Amerika Birleşik Devletleridir. Amacı, 

Ortadoğu’da ve özellikle Irak’ta ABD güçlerinin işgalini meşrulaştırmaktır. 

 

 3. İşgal Sonrası Kurulan Özel Yayıncılık Kuruluşlarının Genel Durumu 

 2003 yılından sonra Irak’ta kurulan televizyon kanalları ve yayıncılık 



 25 

sistemleri Irak’ın nasıl bir karmaşa içinde olduğunun bir yansımasıdır. Irak’ta her 

etnik guruba, her partiye ve dini gruba bağlı bir kanal hizmet etmektedir. Aslında 

Irak’taki yayıncılık alanının Saddam dönemindeki yayıncılık alanından hiç farklılık 

göstermediği gözlenmektedir. 

 

 3.1. Şii Gruplarının Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları 

 Şii grubuna bağlı radyo- televizyonların temel özellikleri, Hz. Ali’yi övmek, 

methiyeler, dini ve siyasi ağırlıklı programlar sunmaktadır. Müzik, eğlence 

programlarına kesinlikle yer vermemektedirler.  

 Afak Televizyonu. Şii grubuna bağlı bir televizyon kanalı. Kanalın geliri 

Birleşik Irak Partisi yani örtülü olarak İran tarafından sağlanmaktadır. Dinin 

programlara yer verildiği kadar siyasi programlara da önem verilmektedir. Afak 

Televizyon kanalının temel amacı, Şii milislerinin propagandaların yaparak, Şiilerin 

haklarını savunmak ve meşrulaştırmaktır. 

 Biladi Televizyonu. Eski Irak Başbakanı Doktor İbrahim El- Caferi 

tarafından yönetilmektedir. Şii grubuna bağlı, gelirleri İbrahim El- Caferi ve Birleşik 

Irak Partisi yani örtülü olarak İran tarafından sağlanmaktadır. Biladi televizyon 

kanalının temel amacı, Doktor İbrahim El- Caferi’nin propagandasını yapmak ve 

onun faaliyetlerini halka duyurmaktır. İçerik açısından incelendiğinde, haber, siyasi 

ve dini programlara önem verdiği görülmektedir. 

 El-Selam Televizyonu. Hüseyin El- Sadır’a bağlı bir kanaldır. Haberlerinde 

Şii partilerinin faaliyetlerine ağırlık vermektedir. Programları ağırlıklı olarak Irak 

dışında yaşayan Iraklıların üzüntülerini ve sıkıntılarını dile getirmek ve hükümeti 



 26 

eleştirenlere öne çıkarmaktır. Maddi kaynakları ise, El- Sadır milisleri tarafından 

sağlanmaktadır. 

 El- Masar Satellite. Şii grubuna bağlı bir kanaldır. Maddi gelirleri Birleşik 

Irak Partisi yani örtülü olarak İran tarafından sağlanmaktadır. 

 El- Fırat. Şii grubuna bağlı. Maddi gelirleri, Birleşik Irak Partisi yani örtülü 

olarak İran tarafından sağlanmaktadır. Fırat Tv’nin yayınları net bir şekilde Şiileri 

savunmaktadır. Amaç Ortadoğuda ve özellikle Irak’ta Şii guruplarını öne çıkarmak 

ve davalarını meşrulaştırmaktır. Kanalın çalışanlarının sayısı 300’dür. Kanalını 

yönetim kurulu üyelerinden Muhsin El- Hakimin açıklamasına göre, “kanalda bir 

Sünni bile” barındırmamaktadır. Yayın merkezi Bağdat el-Karrade bölgesidir. Necef 

ve Basra’da büroları mevcuttur. 

 El-Fırat FM. Dini ağırlıklı bir kanaldır. Hadis, ilahi ve dini programlar 

yayınlamaktadır.  

 El- Feyha Televizyonu. ABD destekli, temel amacı Irak Hükümeti’nin 

faaliyetlerini meşrulaştırmaktadır. Şii gurubuna bağlı kanalın yayın merkezi 

Basra’dadır. Genel müdürü Hişam El- Divan’dır. Haber ağırlıklı programlar 

sunmaktadır. 

 Basra Yerel Televizyonu. Basra şehrinden yayın yapmaktadır. Özellikle 

Basra ve Irak’ın güneyinde bulunan Şii halkının haberlerine öncelik tanımaktadır. 

 El- Ehlil El- Beyt Televizyonu. Yerel bir televizyon kanalıdır. Genel 

müdürü Hadi El- Medresi’dir, 24 saat yayın yapmaktadır. Şii gurubuna bağlı 

Kerbela’dan yayın yapmaktadır. 

 Basra FM. Basra şehrinden yayın yapan bir yerel radyo istasyonudur. Şii 



 27 

gurubuna bağlı dini ve siyasi programlarına ağırlık verilmektedir. 

 Basra Spor Televizyonu. Yerel televizyon istasyonudur. Irak ve özellikle 

Ortadoğu ülkelerinden spor haberleri yayınlamaktadır. 

 Babil Televizyonu. Müzik kanalıdır. Iraklı sanatçıların şarkılarını 

yayınlamaktadır. 

 El-Gadir Televizyonu. Nil- Sat uydusu üzerinden test yayına başlamıştıt. Şii 

gurubuna bağlı bir televizyon kanalıdır. 

 El-Nasiriye Televizyonu. Şii gurubuna bağlı bir yerel televizyon kanalıdır. 

Film ve müzik programları ağırlıklı olarak yayınlanmaktadır. 

 El- İmara Televizyonu. Şii gurubuna bağlı bir yerel televizyon kanalıdır. 

Özellikle Irak’ın güney bölgesine ait haberlere yer vermektedir. 

 Suk El- Şayk Televizyonu. Yerel bir televizyon kanalıdır. Başkent 

Bağdat’tan yayın yapmaktadır. Şii gurubuna bağlı 24 saat yayın yapmaktadır. 

Bağdat ve Şii gurubunun haberlerine ve siyasi programlara öncelik tanımaktadır. 

 El- Selam FM. Şii grubuna bağlı Muktada El- Sadır’ın denetimde, dini ve 

siyasi ağırlıklı yayın yapmaktadır.  

 Huda İslam FM. Merkez yayın Necef’tir, dini programlar ve Kuran El- 

Kerim ağırlıklı yayın yapmaktadır. Ehli El- Beyıt Müesseselerine bağlıdır. 

 Enver Televizyonu. Şii gurubuna bağlı, siyasi ağırlıklı yayın yapmaktadır. 

Yerel bir televizyon kanalıdır. Yayın merkezi Necef şehridir. 

 Bilad FM. Şii İslamın sesi radyosudur. Kültürel, siyasi, toplumsal ve 

tartışma ağırlıklı programlar yayınlamaktadır. Radyonun amacı “toplumun içine 

düştüğü durumdan halkı din yoluyla hayata bağlamak ve acılarına derman olmaya 



 28 

çalışmak” olarak  ifade edilmektedir. 

 Nahreyn Televizyonu. Mısırın Başkenti Kahire’den yayın yapmaktadır. Nil-

sat uydusu üzerinde 24 saat yayın sunmaktadır. Programlarında ağırlık olarak siyasi 

ve dini tartışmalara yer vermektedir. 

 

 3.2. Arap Sünni Guruplarının Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları 

 Sünni gruplara bağlı radyo ve televizyonların temel özellikleri; dini, siyasi, 

müzik programlarının yanı sıra Irak’ın birliğini ve ABD güçlerinin Irak’tan 

çıkmasını savunmaktadırlar. Direnişçilerin faaliyetlerini öne çıkararak ve Irak’ın 

birliğinden yana programlar yaparak halkı işgale karşı durmaya ve birliğe davet 

etmektedir. 

 Bağdat Televizyonu. Irak Sünni gurubunu savunan bu kanal, Irak İslam 

Partisi tarafından kurulmuş, geliri partiden yani örtülü olarak Sünni Arap 

hükümetlerden sağlanmaktadır. Yayın merkezi Bağdat’tır.  

 Selahattin Televizyonu. Yayın merkezi Tikrit’tir. Sahibi Şeyh Kenan El- 

Saddi’dir. Temel amacı, halkı birlik olmaya çağırmak için programlar yapmaktır. 

 Musuluye Televizyonu. Musul aşiret başkanlarının desteğiyle kurulan bir 

kanaldır. Musul şehrinde yaşanan olaylar ve Musul şehrinin kültürel, tarihsel 

ağırlıklı program ve haberlere önem vermektedir. Nil- Sat uydusu üzerinden test 

yayını yapmaktadır. 

 Zevra Televizyonu. Direnişçilerin televizyonudur. Irak’ta direnişçilerin 

ABD güçlerine karşı direnişini anlatmaktadır. Sahibi Vatan Partisi Başkanı Mişan 

El- Cuburi’dir, 

El-Maşrik Televizyonu. Sünni Sofi grubuna bağlı, sahibi şeyh Nihuro 



 29 

Muhammed Abdul El- Kerim’dir. Televizyonun temel amacı Irak halkını 

birleştirmektir.  

 Irak- Sat Televizyonu. Test yayın yapmaktadır. 

 El- Rafideyn Televizyonu. Sünni belgesel programlarına ağırlıklı olarak yer 

veren bu kanal, Nil-Sat ve Arap-Sat’tan yayın yapmaktadır. 

 Mustakille Televizyonu. Yayın merkezi Londra’dır. Programlarında sadece 

tartışma, ekonomik ağırlıklı programlar sunmaktadır. Sahibi Faslı Doktor 

Muhammed El- Haşimi El- Hamedi’dir. 

 El- Hakika Televizyonu. Kurucusu ve sahibi, Muhammed El- Haşimi’dir. 

Dini ağırlıklı programlar yapmaktadır. Yayın merkezi Birleşik Arap Emirlikleri’dir. 

24 saat Nil- Sat uydusu üzerinden yayın yapmaktadır. 

 El- Ahteer Televizyonu. Sünni gurubuna bağlı bir yerel televizyondur. 

Bağdat’tan 24 saat yayın yapmaktadır. Programlarında siyasi ve kültürel konulara 

ağırlık verilmektedir. 

 El- Garraf Televizyonu. Yerel bir televizyon kanalıdır. Irak’ın Bakuba 

şehrinden yayın yapmaktadır. Sünni partilerinin desteklediği 24 saat Arapça yayın 

yapmaktadır.  

 Musul FM. Yayın merkezi Musul’dur. Sünni gurubuna bağlı 24 saat Arapça 

siyasi ve haber ağırlıklı bir yayın yapmaktadır. Musuluye televizyonun radyosudur. 

Nil- Sat uydusu üzerinden yayın yapmaktadır. 

 El- Naas FM. Sünni gurubuna bağlı, Irak’ın kültürel zenginliklerine, tarihsel 

varlıklarına bağlı program ve şarkılar yer vermektedir. 

 



 30 

 3.3. Türkmenlerin Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları 

 Türkmen etnik gurubuna bağlı radyo- televizyon ve gazetelerin temel amacı 

ise; Irak’ın birliğini ve bütünlüğünü savunmak, Irak’ta her etnik ve dini gruba hitap 

etmek, müzik, siyasi, dini ve kültürel program ve haberlere aynı eşitlikte yer 

vermektedir. Bu televizyon ve radyoların temeli ABD’nin işgali öncesi yerel olarak 

Erbil’de atılmıştır. 

 Türkmeneli FM. Türkmeneli televizyonun ulaştığı bütün coğrafyada, aynı 

kanaldan 4 dilde (Türkçe, Arapça, Kürtçe ve Farsça) yayın yapan Türkmen FM 

radyosu da dinlenen en çok radyolardan biridir. Ürdün’ün başkenti Amman’da 

düzenlenen Irak Radyoları fuarında Irak’ta en çok dinlenen radyo ödülünü almıştır. 

24 saat yayın yapan Türkmeneli FM, siyasi, kültürel, toplumsal, dini ve müzik 

programları yayınlamaktadır. 

 Türkmeneli Yerel Radyosu. 2003 yılında Saddam Hüseyin rejiminin 

yıkılmasından sonra kur uldu. Kerkük’ten yayın yapan kanalda siyasi ve müzik 

ağırlıklı program sunulmaktadır. 

 Türkmeneli Yerel Televizyonu. 24 saat Kerkük ve çevresine yayın 

yapmaktadır.  

 

 3.4. Bağımsız Yayın Yapan Radyo- Televizyon Kuruluşları 

 Irak’ta her hangi bir etnik gruba bağlı olmayan radyo- televizyon ve 

gazetelerin temel özellikleri ise; Irak’ın birlik ve beraberliğini öne çıkarmakla 

beraber, siyasi, dini, kültürel ve tarihsel olaylar ve haber ve programlara önem 

vermektedirler. Irak’ta her etnik gruba bağlı eşit mesafede yayınlar sunmaktadırlar. 



 31 

 Diyar Televizyonu. Sahibi Faysal El- Yasiri’dir. Bağımsız bir yayın 

politikası takip etmekte olduğu görüntüsü taşımaktadır. Film, dizi ve müzik 

programlara ağırlık vermektedir. 

 El- Diyar- sat Televizyonu. Nil- Sat uydusu üzerinden yayın yapmaktadır. 

Siyasi programlara ağırlık vermekle beraber, haberlere oldukça önem vermektedir. 

 El- Somariye Televizyonu. Merkez yayın Beyrut’tur, genel müdürü Casim 

El- Lami, Nil- Sat uydusu üzerinden yayın yapmaktadır. 2004 yılında yayına 

başladı. 450’nin üstünde kadroya sahiptir ve çok güçlü televizyonculuk alanında çok 

güçlü şahsiyetler mevcuttur. 

 El- Babiliye Televizyonu. Kurucusu Yönetmen Abbas Kamil, Bağımsız 

yayın yapmaktadır. 24 saat Nil- Sat uydusu üzerinden yayın yapmaktadır. 

Yayınlarında haber, tartışma, dizi ve filmlere ağırlık vermektedir.  

 El- Babilliye FM. Babiliye televizyonuna bağlı, müzik ağırlıklı programlar 

yayınlamaktadır. 

 El- Bağdadiye Televizyonu. Yayın merkezi Kahire’dedir. Şubeleri; Irak, 

Ürdün, Suriye, Lübnan, Norveç, İsveç ve Türkiye’dir. Amacı, Irak’ın birliğini 

sağlamak, Irak’ın bağımsızlığına kavuşması için programlar sunmaktadırlar. Siyasi, 

müzik ve spor programlarına ağırlık vermektedir. Geçmişten bugüne Irak’ın 

folklorlarına, Irak diziler ve milli şarkılara öncelik tanınmaktadır. Irak’ta öne çıkan 

en önemli programlarımdan biri olan “İlek Vehşe Ya Irak” bu programda gurbetteki 

Iraklıların “selam”larını ailelerine iletmektedir. Bu kanalın en önemli özelliği ise 

Irak bayrağı dışında başka bir bayrağın dalgalanmasına müsaade edilmesidir. 

Televizyonun sahibi, eski Irak İspanya büyükelçisi olan Avun El- Kaşluk’tur. 24 



 32 

saat Mısır’dan yayın yapmaktadır. Çalışanlar arasında etnik ayrımcılık 

yapılmamaktadır. Çalışanların zorunlu işlerinden biri de Irak’ı işgal eden Amerikan 

güçlerinin uyguladığı baskı ve şiddet olaylarını öne çıkarmaktır. 

 

 3.5. Kürt Grupların Kurduğu Radyo-Televizyon Kuruluşları 

 Kürt grubuna bağlı radyo ve televizyonların temel özellikleri, Kürt grupların 

propagandasını yaparak öncelikle Federal bir Irak ardından da bağımsız bir 

Kürdistan hedefi için çalışmaktır. 

 Hürriye Televizyonu. Irak devlet Başkanı Celal Talabani’ye bağlı bir 

kanaldır. Amacı, Kürt gruplarının siyasi çalışmalarını öne çıkarmaktır.  

 Baba Gürgür FM. Yayın merkezi Kerkük olup, 24 saat üç dilde yayın 

yapmaktadır. Ağırlık olarak Kürtçe şarkılar ve programlar yayınlamaktadır. 

 Zagros Televizyonu. Kuzey Irak’ın Erbil şehrinden yayına yapmaktadır. 

Kanalın sahibi Mesut Barzani’ye yakınlığı ile tanınmaktadır. Gündüz Arapça, akşam 

Kürtçe haber, tartışma, müzik programları yayınlamaktadır. 

 Ishtar Televizyonu. Erbil’den uydu aracılığıyla test yayınına başlayan ve 

Kuzey Irak’taki Kürt gruplara yakın olduğu bilinen bu kanalın henüz yayın içeriği 

ve çizgisi netleşmemiştir.  

 Komola Televizyonu. İsveç'in başkenti Stockholm'den yayın yapmaktadır. 

İran'da İslam Devrimi'nden sonra yasadışı ilan edilen İranlı Kürtlerin İran Kürdistan 

Demokrat Partisi'nden sonraki ikinci büyük örgütü 'Komala', İsveç'ten yayın yapan 

Kürtçe televizyon kanalı 'Rojhelat'tan sonra yayın hayatına başlayan ikinci Kürt 

televizyonu oldu. Marksist eğilimli Komala'nın, Irak Devlet Başkanı Celal 



 33 

Talabani'yle yakın temas içinde olduğu belirtilirken, bu örgütün merkezinin Kuzey 

Irak'taki Süleymaniye kentinde olduğu belirtilmektedir. Komala, ABD, Kanada ve 

Avrupa ülkelerinde de faaliyet göstermektedir. 

 Tishk Televizyonu. Kürtçe yayın yapmaya başlayan televizyonların Iraklı 

Kürtlerin özgürlük mücadelesinin sesi olacağı'nı öne sürüldü. Tishk, Fransa’nın 

Başkenti Paris’ten yayın yapmaktadır. Amacı Irak dışında yaşayan Kürtlere 

seslenmektir. Paris Kürt enstitüsü tarafından kurulmuştur. 

 Gally Kürdistan. Halen hangi Kürt grubuna bağlı olduğu bilinmeyen ve 

ekranda sadece adı yer alan kanal test yayına Nil-sat uydu kanalından başladı. 

 Kardeşlik FM. Merkez yayın Kerkük, Irak Cumhurbaşkanı Celal Talabani 

tarafından desteklenmektedir. 24 saat Türkmence yayın yapmaktadır. Genel müdürü 

Velit Şerikedir. Kürt gurubuna bağlı Türkmence yayın yapmaktadır. 

 Kürdistan Radyosu. Kürdistan radyosu, Kürtçe yayın yapmaktadır.  

 Zagroz FM. Kuzey Irak yönetimini başbakanı Niçirvan Barzani tarafından 

yönetilmektedir. Erbil’den Kürtçe 24 saat yayın sunmaktadır. Ağırlıklı olarak 

programlarında Kürtçe şarkı ve siyasi programlara yer vermektedir. 

 Erbil FM. Erbil’den Kürtçe müzik ağırlıklı yayın yapmaktadır.  

 Sümer Radyosu. Kerkük’ten Türkmence yayın yapmaktadır. Velit Şerike 

tarafından yönetilmektedir. Mesut Barzani tarafından desteklenmektedir. 

 

 3.6. Hıristiyan Grubunun Kurduğu Radyo- Televizyon Kuruluşları 

 Hıristiyan Grubunun Kurduğu Radyo ve televizyonlar Kildan, Aşur ve 



 34 

Süryanilere hitap etmektedir. Temel amaçları Irak’ın toprak bütünlüğünü sağlamak, 

Irak halkını yaşadıkları sıkıntıdan uzaklaştırmak için programlar sunmaktır. 

 Aşur Televizyonu. Kildan, Aşur ve Süryanilere hitap etmektedir. Kanalın 

geliri Avrupa’da yaşayan Hıristiyan kökenliler tarafından sağlanmaktadır. 

Programlarında siyasetten öte şarkı ve müzik programlarına daha fazla önem 

vermektedir. Erbil’den yayın yapmaktadır. 

 Aşter Televizyonu. Kildan, Aşur ve Süryanilere hitap etmektedir. Kanalın 

geliri Avrupa’dan yaşayan Hıristiyan din adamları tarafından sağlanmaktadır. 

Programlarında siyaset ve dini programlarına daha fazla önem vermektedir. . 

Erbil’den yayın yapmaktadır. 

 Beyt El- Nahrein. Hıristiyan Aşuri gurubuna bağlı, Kildani, Aşuri ve 

Irak’taki Hıristiyan gruplarının sesini duyurmak ve davalarını öne çıkarmak için 

siyaset ağırlıklı programlar sunmaktadır. 

 Kildaniye FM. Hıristiyan grubuna bağlı Kildani dilinde yayın yapmaktadır. 

Programlarında ağırlıklı olarak şarkı ve müzik programlarına yer verilmektedir.   

 Aşuri FM. Aşuri grubu tarafından desteklenmektedir. Programlarında müzik 

ve şarkı yarışması öncelik verilmektedir. 

   



 35 

III. BÖLÜM 

 

ÖNDE GELEN TÜRKMEN, ARAP, KÜRT VE HIRISTİYAN TELEVİZYON 

KANALLARI 

 

  Irak halkının özel televizyonlarla tanışması 2003 tarihinde ABD güçlerinin 

müdahalesi sonrası gerçekleşmiştir. 1990’da Birinci Körfez Savaşı’ndan sonra, 

Kuzey Irak’ın, Saddam Hüseyin’in hakimiyet alanından ayrılmasıyla, Kuzey Irak’ta, 

Türkmence, Kürtçe, Asuri ve Kildani dillerinde yayın yapan özel yerel televizyonlar 

kuruldu.   

 İç savaşa doğru sürüklenmekte olan Irak’ta bugünlerde neredeyse herkes 

birbiriyle çatışma halindedir. Buna paralel olarak ülkede bir başka savaş ta medya 

alanında yaşanmaktadır. Dikta rejimin ardından her siyasi grup medyayı kullanarak 

insanlar üzerinde etkili olmaya çalışmaktadır. İşgal güçleri de perde arkasından 

yönettikleri televizyon kanalları, radyoları ve gazetelerle halk üzerinde etkili olmaya 

çalışmaktadır. ABD’nin Irak’a müdahalesiyle ilgili haberlerin sunuluş şekli, batılı 

ülkelerdeki medyanın kamuoyu yaratma, kitlelerin düşünce ve görüşlerini etkileme 

ve tavır belirleme rolünün, Irak medyasının onların bir uzantısı olduğunun, ya da 

onların bir kopyacılığı yönünde yol aldığının bir göstergesidir. Hemen hemen Irak’ta 

yeni kurulan her televizyon kanalında ve özellikle haber programlarında “ABD’nin 

Irak’ı işgal etmesi nedeniyle başlayan direnişçilerin saldırısı” şeklinde başlıklara yer 

verilmektedir. Her haberin başlığı olayın bütün içeriğini, yani verilmek istenen 

mesajın özünü oluşturmaktadır. Bu başlıktan sonra anlatılanlar her ne kadar 



 36 

ABD’nin bu saldırısına karşı da olsa onu haklı çıkaran mesaj zaten başta verilmiş 

olmaktadır.  

 Irak’ta durum her geçen gün daha da kötüleşmektedir. Uzun yıllar Irak’ın 

kaderiyle oynayan, kendi propagandasını yapan hep lider olarak ön saflara çıkaran 

Irak Devlet Televizyonu devrik liderin idam edilişini de yayınlayan ilk televizyon 

oldu. 

 Belirtilen bu nedenlerden dolayı bu karmaşa içinde düzenli yayın yapan, 

belirli ilkeleri ile amaçları olan ve en çok izlenen söz konusu kanalları irdelemek 

yerinde olacaktır. Zira aşağıda kapsamlı bir şekilde incelemeleri yapılan bu kanallar, 

temsil ettiği dini ve etnik grupları yönlendirme gücüne sahiptir. Genel olarak bu 

kanalları incelememizin nedenlerini; 

 - Etnik ve dini açıdan daha çok izlenme potansiyeline sahip olmaları, 

 - Belli bir etnik ve dini grubu temsil etmeleri, 

 - Yayın politikalarının belirlenmiş bir amaç doğrultusunda olması, 

 - Finansal yapılarının özellikleri, 

şeklinde açıklayabiliriz. 

 

 A. El- Şarkiye Televizyonu 

 Irak’ta Saddam Hüseyin rejiminin yıkılmasından sonra kurulan ilk Arap 

televizyonudur. El- Cezire dünyada ve özellikle Ortadoğu üzerinde büyük bir 

izleyici kitlesi edindi. Özellikle Irak halkı El- Cezire’nin haberlerine, görüntülerine 

en çok güvendikleri televizyonlar arasında yer almaktadır. Fakat El- Şarkiye 

televizyonun birden ortaya çıkması Bağdat’ta büyük bir izleyici kitlesine sahip oldu. 



 37 

Çok farklı bir üslup kullanmakta, komedi, eğlence, tiyatro, drama gibi konulara 

ağırlık verdiği gibi haberlerde de büyük başarılara imza attı.24 

 El- Şarkiye televizyonu, özellikle her geçen gün Ortadoğu da büyük bir 

izleyici kitlesine sahip olmakta, Irak’ta ve özellikle Başkent Bağdat’ta olan bitenleri 

direnişçilerin haberlerini yansıtması ayrıca, El- Cezire televizyonunu Irak’ta yayın 

yapması yasaklandıktan sonra önemini daha da artırmıştır 

 İkinci Körfez Savaşı aslında sadece Irak’ta rejimin değiştirilmesi değil, aynı 

zamanda Irak’ta bazı değerlerin, düzenlerin, ekonomik ve sosyal yapının da 

değişmesinde etken oldu. El- Şarkiye, Irak’ta ilk Arapça uydu kanalıdır. ABD’nin 

Irak’ı işgalinden bir yıl sonra kuruldu. Kurucusu Saad el- Bezzaz’dır. Arapça bir 

isim olan El- Şarkiye “Doğulu” anlamına gelmektedir. İlk kuruluşunda 30 milyon 

dolar harcandığı belirtilmektedir. Kanalla birlikte ona bağlı olan El- Zaman gazetesi 

ve El- Şarkiye FM’de kuruldu. Kanal, Irak Sünni grubuna yakınlığıyla bilinmesine 

rağmen bağımsız yayın yaptığını iddia etmektedir. Kurucusu Saddam Hüseyin’in 

hayat hikayesini yazan kişidir.  

 Yayıncılık alanına yatırım yapmasının nedenini “Irak’ta her geçen gün artan 

basın organlarının farklı gurupları yansıtması ve onların propagandasını yapması 

nedeniyle, gerçekleri yansıtmak” olarak açıklamaktadır. Kurucusuna göre asıl 

hedefleri bağımsız ve bölünmemiş Irak ve Bağdat’ teki Sünni gruplardır. 

 Irak’ta bugün komedi, eğlence ve müzik programları ülkede yaşanan şiddet 

olaylarından uzak kalmak için tüm Iraklıların tercih ettiği programlar arasındadır. 

 

                                                
24 Al-Heli,Walid, (1988) Human Rights in Irag, s:8-9 

 



 38 

 El- Şarkiye Televizyonu’nun Programları 

 El- Müsaade (Yardım Programı) Programın asıl amacı, Irak dışında ikamet 

etmek zorunda kalan Iraklıların aileleriyle görüştürmek, geçmişi hatırlamak, 

gelişmiş bir Irak için neler yapılabileceğini anlatmaktır. 

 El- Pitaka El- Temviniye (Yemek Karnesi) Program her hafta çekiliş ile 

Iraklıları kazandırıyor. Çekilişte kazanan aileye erzak sağlanıyor. Bu programda 

Irak’ta bulunan bütün halkı kapsamaktadır. Program tüm Irak halkını ekrana 

kilitlenmesine neden olmaktadır. 

 Şayif El- Hayir ve Müstahle (Hayrını Gör) Bu programda evlenmek üzere 

olan kişilere, evliliklerini gerçekleştirmek için yardım sunulmakta ve düğünleri 

gerçekleştirmektedir. 

 El- Burç El- Alii (Yüksek Kule) Müzik ve özellikle Irak’ta isim yapmış 

sanatçıların konuk edildiği programda, Irak müziğinin önemi öne çıkarılmaya 

çalışılıyor. 

 Karikatür Programı Irakta en çok izlenen programlar arasında yer almaktadır. 

Haftalık bir program olmasına rağmen çok yoğun talep üzerine eski bölümleri her 

gün tekrar edilmektedir. 

 Kürse ve Amel Programın amacı Irak’ta yıkılan evlerin tamiri ve zarar gören 

ailelerine maddi ve manevi yardımlarda bulunmaktır. Programın sağladığı başarı 

sonucu özellikle Bağdat halkı tarafından en çok izlenen program haline geldi. 

Haftada iki bölüm çekilmektedir. Önce yıkılmış evin görüntüleri ekrana geliyor, 

ileriki bölümlerde nasıl tamir edildiği ve aileye evin bitmiş hali ekranlara getiriliyor.  

 Pitaka El- Şahsiye (Kimlik) Irak’ta eğitim gören öğrenciler arasında yapılan 

yarışma programıdır.  



 39 

 Miktaribun (Yakınlar) Dargın olan arkadaşları bir arada toplamak ve dargın 

oldukları konuları halkın önünde tartışmak ve çözüm yolu bulmaktır. 

 El- Beyit Beyittek (Senin Evin) Irak halkının bir bütün olduğunu ortaya 

çıkarmak için Bağdat’taki aileleri ziyaret edip Televizyonun kendilerinin olduğunu 

ve erzak alınıp gidilen evde pişirilip sohbet etmektir. 

 

 El- Şarkiye Televizyonu’nun Amaçları 

 a. Irak halkının içinde bulunduğu sıkıntılı durumdan uzaklaştırmak, 

 b. Irak’ın birlik ve beraberliğini korumak, 

 c. Sünni Arapları öne çıkarmak, 

 d. Bağımsız yayın yaptıklarını ispatlamak, 

 e. Doğru tarafsız yayın yapmaktır. 

 El- Şarkiye televizyonun temel hedefi her ne kadar tüm Iraklılar olsa da, 

yayınlarında Sünni Arap halkına daha yakın oldukları gözden kaçmamaktadır. 

 Finansman bakımından incelendiği zaman El- Şarkiye televizyonun geliri 

Iraklı büyük iş adamı Saad El- Bazzaz tarafından sağlanmaktadır. 

 

 B. El- Bağdadiye Televizyonu  

 Irak’ta Saddam Hüseyin rejiminin yıkılmasından sonra kurulan ve bağımsız 

yayın yapan nadir Arap televizyonları arasında yer almaktadır. El- Bağdadiye’nin 

dünyada ve özellikle Ortadoğu üzerinde büyük bir yankı yarattı. Özellikle Irak ve 

Mısır halkı El- Bağdadiye’nin haberlerine görüntülerine güvendikleri televizyonlar 



 40 

arasında yer almaktadır. Fakat El- Bağdadiye televizyonun bağımsız yayın yapması 

Irak’ı işgal eden ABD güçleri tarafında yayını durdurulmaya çalışılan kanallar 

arasında yer alması, ve Irak’ta işgale ve etnik ayrımcılığı kabul etmemesi nedeniyle 

Iraklılar arasında en çok izlenen kanallar arasında yer aldı. Irak’ta ve Mısır’da büyük 

bir izleyici kitlesine sahip oldu. Çok farklı bir üslup kullanarak, komedi, eğlence, 

müzik ve Irak’ın eski folklor ve filmlerine ağırlık verdiği gibi haberlerine de büyük 

çaba harcamaktadır. 

 El-Bağdadiye Televizyonunun yayın merkezi Mısır’ın başkenti Kahire’dedir. 

Kuruluş tarihi 12 Eylül 2005’tir. Irak, Ürdün, Suriye, Lübnan, Norveç, İsveç ve 

Türkiye’de şubeleri vardır. Bu kanalın en önemli özelliği ise Irak bayrağı dışında 

başka bir bayrağın dalgalanmasına müsaade edilmemesidir.  

 Televizyonun sahibi, Irak’ın ispanya eski büyükelçisi olan Avun El- Kaşluk’ 

tur. 24 saat Mısır’dan yayın yapmaktadır. Çalışanlar arasında etnik ayrımcılık 

yapılmamaktadır. Çalışanların zorunlu işlerinden biride Irak’ı işgal eden Amerikan 

güçlerinin uyguladığı baskı ve şiddet olaylarını öne çıkarmaktır. 

 El- Bağdadiye televizyonun sloganı ise, “İşgal Kuvvetlerine ve Diktatörlüğe 

Hayır”. Nile- Sat, Arap- Sat, Hotbird ve Optus B3’ten izleyicilerine yayın 

yapmaktadır. 

 Kanal, kuruluşundan bu yana Irak ve Ortadoğu üzerinde büyük etki yarattı. 

İşgal kuvvetlerinin Irak’ta uyguladığı insanlık dışı olayları her vesilede ortaya 

çıkarttı. İzleyicilerine Irak’ta yaşanan insanlık dışı olayları göstermek için büyük 

çaba harcayarak büyük başarılar elde etti. 

 Irak’ın birliğini sağlamak, Irak’ın bağımsızlığına kavuşması için programlar 

sunmaktadırlar. Siyasi, müzik ve spor programlarına ağırlık vermektedir. Geçmişten 



 41 

bu güne Irak’ın folkloruna, diziler ve milli şarkılara öncelik tanınmaktadır. Irak’ta 

öne çıkan en önemli programlarından biri olan “İLEK VEHŞE YA IRAK” bu 

programda gurbetteki Iraklıların selamlarını ailelerine iletmektedir. 

 

 El- Bağdadiye televizyon kanalının programları 

 Nedva Hassa an El- Muhacirin min El-Irak. Bu programın amacı “Irak’tan 

göç etmek zorunda kalanlara özel tartışma ortamları hazırlayarak, sorunları, göç 

sebepleri tartışılmaktadır” konuklarının birçoğu Irak Devlet dairelerinde, İnsan 

Hakları Müesseselerinde çalışanlarla gerçekleşmektedir. Özellikle Ortadoğu 

ülkelerine göç etmek zorunda olanların durumları tartışılmaktadır. 

 Mütamer Bağdat ve Ataruhu ala El- Vakig El- Iraki. Bu programda Irak’ın 

geçmişten bu güne kültürel ve siyasi hakları tartışılmaktadır. Irak’ın komşu 

ülkeleriyle ilişkileri, durumu ele alınmaktadır. 

 El- Muhtasar. Programın amacı vatandaşların sorularını hükümete ulaştırmak 

ve çözüm yolları üretmektir. Program Irak’ta büyük başarı sağladı. Programı 

hazırlayan ve sunan Abdulhamit El- Saih, vatandaşların sorunlarını hükümet 

yetkilileriyle savunarak ve tartışarak büyük çaba harcamaktadır.  

 Kadiyat El- Üsbug. Bir hafta içerisinde Irak’ta yaşan büyük olayları, 

patlamaların ve halkın uğradığı baskıları dile getirmektedir. 

 El- Müvacehe. Partiler arasında yaşanan tartışmaları, anlaşmazlıklar ve 

birleştikleri konuları ekrana getirmektedir. 

 Irak ile Eyin. Vatandaşların görüşleri alınarak Irak’ın nereye doğru 

ilerlediğini göstermektedir. Tarih Irak’ın siyasi tarihi, Tarih uzmanları tarafından 



 42 

değerlendirilmektedir. Irak’ın birliği ve beraberliği için her bölümünde dile 

getirilmektedir. 

 Ard El- Sevda. Irak’ın tarihi, kültürel zenginlikleri dile getirilmektedir ve 

Hüseyin Emin tarafından sunulmaktadır. 

 Me Le Yukal. Irak işgalinin ardından, belgeler, fotoğraflarla ABD 

askerlerinin uyguladığı insanlık dışı olayları ekrana getirmektedir. 

 Şebab Programı. Gençlerin karşılaştıkları sıkıntıları ve mutluluklarını 

paylaşılmaktadır. 

 İstekler Programı. Hafta içi her gün El- Bağdadiye kanalında beğeniyle 

izlenen programlar arasında yer almaktadır. 

 İlek Vahşe. Irak dışında yaşamak zorunda kalan vatandaşların özlemlerini 

ekrana getirdiği gibi, aileleriyle de onları buluşturmaktadır. 

 El- Bağdadiye televizyonu ayrıca yayınladığı dizi ve yerli, yabancı filmlerle 

en çok izlenen televizyonlar arasında yer almaktadır. 

 

 El- Bağdadiye Televizyonunun Amaçları 

  a. Irak’ta birlik ve beraberliğin sağlanması, 

 b. ABD’nin Irak’tan bir an önce çıkmaları için basında birlik olmak, 

 c. Irak halkına karşı uygulanan baskı ve şiddet olaylarını ortaya çıkarmak, 

 d. Halkı doğru bilgilendirmek ve yönlendirmektir. 

Arapça yayın yapmaktadır. Irak halkına büyük önem vermektedir. Temel hedefleri 

Irak’ın geneline hitap etmek ve etnik ayrımcılığı ortadan kaldırmaktır. 



 43 

 El- Bağdadiye Televizyonun geliri televizyonun sahibi, Irak’ın İspanya eski 

büyükelçisi olan Avun El- Kaşluk tarafından sağlanmaktadır. 

 C. El- Fırat Televizyonu 

 Fırat uydu kanalı Şii grubuna bağlıdır. Yayınlarında net bir şekilde Şiileri 

savunmaktadır. Genel müdürü şeyh Hamit Maleme El- Saaddi, kanalın çalışanlarının 

sayısı 300’dür. Kanalın yönetim kurulu üyelerinden Muhsin El- Hakimin 

açıklamasına göre; kanalda bir Sünni bile barındırmamaktadırlar. Merkez yayın 

Bağdat El- Karrade bölgesidir. Necef ve Basra’da büroları mevcuttur. Kanalın 3 adet 

canlı yayın aracı mevcuttur. El- Fırat televizyonunda Ezan Şii usulünde 

okunmaktadır 

 Irak’ın birlik olmasından öte, Irak halkının Şii partiler tarafından 

yönetilmesin savunmaktadır. Programlarında Şiilerin uğradıkları şiddet olayları öne 

çıkarılırken, Şii liderlerinin çalışmalarını sunmaktadır. Siyasi, müzik ve dini 

Programlara ağırlık vermektedir. İran yönetimi tarafından desteklendiği için birçok 

programlarında İran Devlet televizyonun programlarına rastlamak mümkündür. 

Irak’ta öne çıkan en önemli programlarımdan biri olan “Devlet ve Şiilik”  bu 

programda Şiilerin, problemleri, gerçekleşmeyen ümitler ve hedefe ulaşmanın 

yolları dile getirilmektedir. 

 

 El- Fırat Televizyonun programları 

 Devlet ve Şiilik. Bu programda Şiilerin, problemleri, gerçekleşmeyen ümitler 

ve hedefe ulaşmanın yolları dile getirilmektedir. Irak’ ta Şiiler tarafından en çok 

izlenen programlar arasında yer almaktadır 

 Halkın Sesi “ Mısır ve Irak”. Halkın görüşlerini dile getirerek, insanlığın 



 44 

Irak’ta yaşanan olaylara nasıl karşı çıktığını göstermektedir. 

 Irak ve Siyaset Bu programda Şii partilerin uyguladığı siyaset, devlet 

politikaları ve hükümetin faaliyetleri programa aldıkları konuklarla ve vatandaşlarla 

tartışılarak dile getirilmektedir. 

 Geçmiş Günler. Eski film, dizi ve şarkıların kısa filmler şeklinde 

yayınlanmaktadır. Bu program özellikle Irak’ta üç kez ödül almayı hak etmiştir. 

 İstekler Müzik ve Eğlence. Mısır’dan canlı olarak sunulmaktadır. 

 Yarışma. Üniversiteli öğrenciler arasında kültür ve bilgi yarışmasıdır. Canlı 

olarak Mısır’ın El- Ezhar üniversitesinden sunulmaktadır. 

 

 El- Fırat Televizyonun Amaçları 

 a. Ortadoğu’da ve özellikle Irak’ta Şii guruplarını öne çıkarmak, 

 b. Şii gruplarının davalarını meşrulaştırmaktır, 

 c. Muktada El- Sadır’ın görüşlerini savunmak, 

 d. İşgalci gruplarını ve insan hakları ihlallerini eleştirmek, 

 e. Saddam Hüseyin döneminde yaşanan olayları ortaya çıkarmak, 

 f. Şii haberlerine önem vermek, 

 g. İran politikasını savunmak. 

 Şii grubuna bağlı, Muktada El- Sadr tarafından desteklenmektedir. İran 

Cumhuriyeti tarafından büyük yardımlar sunulmaktadır. Birleşik Irak Partisi 

tarafından yani örtülü olarak İran tarafından sağlanmaktadır. Bu kanal Şii 

milislerinin adeta sesi haline gelmiş durumdadır. 



 45 

 Bugün Şii yayılmacılığının itici gücü Ehl-i beyt muhabbeti ile birlikte; 

Lübnan’da İsrail karşıtlığı, İran’da ise Amerikan karşıtlığıdır. Irak’taki tutum ise her 

iki cephedeki mücadelenin seyrini maslahatçılığa dönüştürüyor ve bu da 

mücadelenin mahiyeti ve mihveri noktasında soru işaretleri oluşturuyor. Geçmişte, 

Hareketü’l mahrumiyn hareketinde olduğu gibi Şiilerin mücadeleleri milli eksenli idi 

veya ulus devletler içinde Şiilerin yerini iyileştirme amacını taşıyordu. İran devrimi 

ve velayet-i fakih doktrini ile birlikte mücadelenin ekseni yön değiştirdi. Şii 

bağlamında daha evrensel bir zemin kesbetti. Şiilerin aynı merkeze bağlılığını esas 

alan ve haliyle milli sınırları aşan bir Şii dayanışması görüntüsü vermeye başladı. Bu 

da geleneksel yapıyı çözücü bir nitelik arz ediyor. Hem ulusçu yapıları atomize 

ederken, hem de Şii-Sünni dengelerini sarsıyor.  

 Velayet-i fakih anlayışı Şiilik içindeki geleneksel yapıları da çözüyor. 

Geleneksel mercii yetin yerini velayet-i fakihin alması gündeme geliyor ve 

mercilerin istiklali’yeti tehlike ve tehdit altına giriyor. Bundan dolayı, Şii-Sünni 

saflaşması ve kamplaşmasının yaşandığı Irak’ta ve yoğun bir Şii nüfusuna sahip 

Körfez ülkeleri de diken üzerinde bulunuyor.  

 Velayetçi çizginin bir başka ifadesi de ‘meddü’ş Şii’dir. Çünkü ‘velayeti 

fakih’ pratik olarak Şii yayılmacılığın bir aracıdır. Kimilerine göre bugünkü 

Safeviliğin bir başka ifadesidir. Şu bir gerçek ki, modern Şiilik yayılmacılığının 

çıkış ve hareket noktası İran devrimidir. Devrim hem geleneksel kalıpların evrimini 

sağladı, hem de Şiiliğe modern boyutlar getirdi. Özünde ise elbette Şii asabiyeti 

kaldı ve yerini korudu. İran devriminin getirdiği yenilikler arasında sol/sağ 

kamplaşmasının ve tezadının yerini mustazaf ve müstekbir tabirlerinin almasıdır. 



 46 

Hatemi ve Yenilikçi kanat ile birlikte, velayet anlayışından kaynaklanan bazı baskı 

ve sıkıntılar nedeniyle bu kavramlar da demode oldu. Mustazaf ve müstekbir 

tabirlerinin yerini ilerici-gerici fıkıh aldı. Yenilikçilere göre Muhafazakârların temsil 

ettiği fıkıh anlayışı gerici fıkıh anlayışıdır. Buna mukabil kendilerinin temsil ettikleri 

fıkhı anlayış ilerici fıkıh anlayışıdır.  

  Şiiler gerek Irak’ta gerekse Ortadoğu’da kendilerini temsil etmek için 

seslerini duyurmak için sadece İran’da değil, Irak’ta da büyük çabalar 

harcamaktadırlar. İran yönetimin desteklediği Şii El- Fırat televizyonu Irak’ta Şii 

kökenleri yönetmekle kalmamış İran’da büyük bir izleyici kitlesinin vazgeçilmez 

kanalları arasında yer etmiştir. 

 Şiiler devrik Irak yönetimi döneminden ezilen haklar arasında yer 

almışlardır. Saddam Hüseyin döneminde seslerini duyuramamış, sıkıntılarını dille 

getirememişler. Bugün Irak’ta ve özellikle Ortadoğu’da seslerini duyurmaktadırlar, 

Irak’ta Saddam Hüseyin rejiminin yıkılmasından sonra kurulan ilk Şii Arap 

televizyonudur. El- Fırat kanalının İran’da ve Irak’ta izleyicileri arasında büyük etki 

yarattı, haberlere şöyle yansıdı 

Hiç kimse Şiilerin çağdaş, demokrat, laik, ilerici, barış yanlısı, insanlara 
insan gibi bakan taraflarını zedeleyemez. Hiç kimse Şiilerin arasına sızarak 
kendi reklamlarını yapamaz. Hiç kimse bizi insanlıktan uzaklaştıramaz ve de 
El- Fırat televizyonun Şii vatandaşlarına yönelik uygulanan insanlık dışı 
olaylarının gerçekliğini olayları inkar edemez. El- Fırat televizyon kanalının 
yaptığı yayınlar İran halkının gönlünde büyük yer tutmuştur, Irak’ta 
soydaşlarımız özgürlüklerine ve haklarını savunmaya devam ediyorlar.25 

 

 D. Kürdistan TV (KTV) 

                                                
25 İran Devlet Televizyonu 12 Aralık 2006 



 47 

 Hüseyin Tahiri’ye göre, yayında olduğu dönemde Med-Tv ve sonrasında 

yerini alan Medya- televizyonu Kuzey Iraklı Kürdistan Demokrat Parti’nin (KDP) 

İngiltere’deki varlığına büyük bir zarar vermiş, hatta Kuzey Irak’taki konumunu 

sarsmıştır. Med- TV’nin bu başarısı, doğal olarak diğer grupları da harekete 

geçirmiştir. Böylece 1999’un son günlerinde KDP, Selahattin merkezli olarak, eski 

bir otelden çevrilme bir binada uydudan 70 ülkeye yayın yapabilecek bir kanal 

kurmuştur. KTV, İngiltere saatiyle 17.00 ile 19.00 arasında yayın yapan KTV 

Eutelsat (W2), 16 derece doğu, 11, 163 GHZ, Horizantal üzerinden yayınlarına 

başlamıştır. KTV’nin Başkanı Sami Abdurrahman, daha ilk günlerden itibaren KTV 

olarak amaçlarından bir tanesinin de Kürt toplumunun Öcalan hakkındaki gerçek ve 

objektif görüşlerini tüm dünyaya aktarmak olduğunu söylüyordu. Bu sözler iki grup 

arasındaki çekişmeyi açıkça ortaya koymaktadır. Ayrıca Barzani Med- tv’den 

duyduğu rahatsızlığı her fırsatta dile getiriyordu. 26 

 The Washington Post’un iddialarına göre KTV, Türk teknisyenlerin yardımı 

ve Türkiye’nin lojistik desteği ile kurulmuştu. Türk makamları bu iddiayı açık bir 

dille doğrulamadıysa da Dışişleri Bakanlığı kanalın yayına geçmesinden duyduğu 

memnuniyeti açıkça dile getirdi. PKK, KTV’yi Türkiye tarafından PKK’ya karşı 

kurulmuş bir televizyon olarak nitelerken, taraftarlarından bu kanal aleyhinde 

çalışmalarını da istemiştir. Med- TV’nin eski direktörü Hikmet Tabak, “Bu 

istasyonun Kürtleri bölmesinden ve Türkiye’nin bu iş için kullandığı bir araç 

olmasından korkuyorum” demiştir. PKK’nın, KTV sonrasında sergilediği ‘panik’ 

havası Med- tv gibi yayınlarla mücadelede en etkin yol konusunda da bazı işaretler 

                                                
26 Lule, Zeynel, (1999) “Barzani de MED TV’den Şikayetçi”, Hürriyet, 17 Mart 

 



 48 

vermektedir. 27  KTV’nin PKK’ya karşı koyamadığını, buna rağmen büyük bir 

endişeye yol açtığı düşünülecek olursa, Türkiye’nin Kürtçe yayın konusunda 

ağırlığını koyması halinde tablonun nasıl değişeceği tahmin edilebilir.  

 Genel Yayın Yönetmeni Karuhan Akçe, Med-TV’nin ve sonrasında Medya 

Tv’nin PKK’nın sesi olduğunun farkında olduklarını belirterek PKK’nın televizyon 

kanallarını açıkça suçlamıştır; “Bizim halkımız PKK’dan zarar gördü, köylerimiz 

yakıldı yıkıldı. Med- Tv ciddi bir yayıncılık yapmıyor, sadece PKK’nın propaganda 

faaliyetini yürütüyor. Biz tüm Kürt halkının geleceği için tarafsız yayın yapıyoruz.” 

 KTV Kürtçe, Arapça ve Süryanice olarak yayınlarına devam etmektedir. 

Karuhan Akçe 2000 yılı Kasım ayında yaptığı açıklamada KTV’nin Türkçe’de de 

yayına geçeceğini açıklamıştır. Kanal ilke olarak yabancı yapım yayınlamama 

kararını almış, yayınlar haberler, belgeseller, diziler, filmler, tartışma programları ve 

müzik programları spektrumunda devam etmiştir. Bu arada Barzani’nin bölgesinde 

çanak antenlerin yönünün Medya Tv’ye çevrilmesinin yasaklandığı da iddialar 

arasındadır.28 

 Med- Tv’nin etkisi sadece KTV ile sınırlı kalmamış ve Med-Tv yaptığı 

yayınlar ile bir anlamda Kürdistan Yurtseverler Birliği’ni (KYB) de kendi kanalını 

kurmaya zorlamıştır. Böylece KYB de 31 Aralık 1999’da kendi uydu televizyonu 

olan Kurd-Sat’ı Süleymaniye (Kuzey Irak) merkezli olarak kurmuştur.  

 Mart ayında deneme yayınlarını sürdüren kanal, Haziran 2000’de düzenli 

yayına geçerken, kanalın sıkça yenilediği sloganı “Kürdistan halkının sesi” 

olmuştur. Bu televizyonun yayınlarında de geniş bir Kürdistan hayali açıkça 

                                                
27 Micahel, Verrier; “A Trump Card for Turkey’s Kurdish Guerillas”, Le Monde Diplomatique, 
Aralık 1997. 
28 MED-TV Press Release, Londra 1998. 



 49 

görülebilir. Med Tv ile aynı kanalda yer alan Kurd- Sat’ın yayınları 2000 yılı başı 

itibariyle günde üç saatti. Yayınlar İngiltere saatiyle 20.10’da başlayıp 23.10’da sona 

ermekteydi ve deneme yayınlarının sonunda yayınlar 19.00’da başlarken 24.00’de 

bitmeye başlamıştır ve yetkililer yayın süresini uzatma hedefini hala saklı 

tutmaktadır. Kanal İngiltere’de Eutelsat Hotbird 5 üzerinden, W2 16 derece doğu 

yönünden, 11489,2 MHZ/ X frekansı üzerinden yayınlarına başlamıştır.  

 Programlar haber, eğlence, kültür ve çocuk eğitimi olmak üzere dört ana 

başlık altında toplanmıştır. Kanal yetkilileri özellikle çocukların eğitimi ile dilde 

gelişme ve standartlaşmaya özel bir önem vermenin asıl hedefleri olduğunu 

belirtmişlerdir. Kanalın başında KYB’nin etkili isimleri arasında sayılan Adil 

Murad, Arsalan Baeez ve Hero Xan yer almıştır.  

 Bilindiği üzere Hero Xan KYB lideri Celal Talabani’nin eşidir. KYB bu 

vesile ile yaptığı basın açıklamalarında Türkiye’yi ve Türkiye desteği ile 

kurulduğunu iddia ettiği KDP’nin Kürdistan Tv’sini (KTV) de açıkça suçlamıştır. 

KYB’ye göre KTV yayınlarının önemli bir kısmını PKK’yı kötülemekle 

geçmektedir.29 Bu iddialara karşın bu üç kanalın da (Med-Tv, KTV ve KurdSat) 

rakip olduğu ve birbirlerine karşı üstünlük sağlamak istedikleri söylenebilir. Örneğin 

30 Eylül 2000 tarihinde Kurd- Sat’ın, PKK’ya yapılan baskınları yayınlaması bunun 

açık bir delilidir. Bu yayında PKK’nın tahta ve teller ile tüfekler yaptığı ve bunlarla 

çocukları silahlı çatışmalara hazırladığı ortaya çıkmış, bu da Kurd-Sat tarafından 

ağır bir dille eleştirilmiştir.30 

                                                
29 Puk, “Puk Opens a TV Satellite Station Next Millennium”, Kurdish Media, Puk Press Release, 
Londra ve Süleymaniye, 18 Aralık 1999. 
30 PKK Oyuncak Tüfekle Çocuk Eğitiyor’, Milliyet, 1 Ekim 2000. 



 50 

 Öte yandan belirtilmesi gereken bir diğer nokta da Kurd- Sat’ın İran’ın 

teknik ve mali desteğiyle kurulduğu yönündeki iddialardır. Bu iddialarda doğruluk 

payı yüksektir. Ayrıca bazı Batılı ülkelerden de destek alındığı düşünülmektedir. 

Fakat kanalın son dönemlerde ciddi malî sıkıntıları bulunmakta ve bu sıkıntıları 

aşmak için düzenli olarak bağış çağrısında bulunulmaktadır. Kanalın ABD ve 

İngiltere’de birer şubesi bulunmaktadır. Hesapları ise İngiltere’de Barclays 

Bankası’ndadır.31 

 Kurd- Sat’la birlikte Avrupa’dan ve bölgeden çanak anten vasıtasıyla 

alınabilen Kürtçe kanal sayısı dörde yükseldi. Buna Amerika’nın Sesi’nin Kürtçe 

yaptığı yayınlar ile yerel yayınları da eklersek Kürtçe’nin televizyon ve 

radyoculukta yaygın olarak kullanılmaya başlandığını ve bu gelişmenin daha çok 

Türkiye’nin kontrolünün dışında geliştiği rahatça söylenebilir. 

 Kürdistan Tv’nin temel amaçlarından biri de tüm Kürtlerin ortak kullandığı 

bir dil oluşturabilmek ve bunu Türkiye, Irak, İran ve diğer coğrafyalarda Kürtlerin 

ortak dili haline getirebilmektir. Kürdistan Tv’nin dil ve eğitim alanındaki 

faaliyetlerini ‘devrimsel bir gelişme’ olarak nitelendiriliyor. Bir eğitim ve iletişim 

dili oluşturmaya çalışan Kürdistan Tv bunda ciddi bir yol da kat etmiştir. İsrail’in 

binlerce yıl sonra konuşulmayan bir dili canlandırdığı hatırlanacak olursa bu 

girişimden sonuç alınabileceği daha kolay anlaşılabilir.32  

 

 Kürdistan Televizyonunun Programları 

 Kürt Tarihi  

                                                
31 Kurd-Sat ABD’de 444 North Capitol Street, NW, Suit 837, Washington, D.C. adresinde yer 
almaktadır. İngiltere’deki bürosu ise Londra’da Canary Wharf 24. kattadır. 
32 “Iraqi Kurd Party Sets up Satellite TV Channel”, NBCI, 3 Ocak 2000. 



 51 

  Antik ve Modern Çağ 

 Kürt Güzel Sanatları 

 Uluslararası Sanat Tarihi 

 Kürt Kültür ve Folkloru 

 Tiyatro ve Drama Çalışmaları 

 Müzikoloji  

 Ekonomi 

 Felsefe 

 Enformasyon 

 Teknolojisi 

 Müzik, Eğlence, Wene, 

 Siyaset, Nuçe 

 Kurdistan'e daye 

 Forum 

 Slide Şow,  

 Galeri Ol 

 

 Kürdistan Televizyonunun Amaçları  

 a. Bağımsız bir Kürt devleti kurmak, 

 b. Uluslararası kuruluşlarda Kürt dilinin yer alması, 

 c. Kürtlere karşı uygulanan baskı ve şiddet olaylarına son verilmesi, 



 52 

 d. Kürt liderlerini öne çıkarılması, 

 e. Kürlerin kültürel bir tarihe sahip olduklarını göstermek. 

 Kurd- Sat Kürt halkı için en çok reklam ve propaganda amaçlı olarak 

kullanılabilir ve örgütün kanalı kurarken en önemli amacı da bu idi. Nitekim KTV, 

Kurd- Sat Kürtlerin etkin bir şekilde karşı- propaganda yapabilecek güce ulaştığını 

kanıtladığını belirtiyordu.33 Kanal bu işlevini gerçekten son derece etkin bir şekilde 

gördü ve sadece Irak’taki izleyicileri ve Irak kökenli Avrupa’daki izleyicileri 

üzerinde değil, diğer Kürt gruplar ve Batı kamuoyunda da örgütün sesi haline 

geldi.34 

 Örgütün görüşleri sıkça ekranda tekrarlanmakla kalınmadı ve bunlar 

bağımsız bir televizyon kanalı görünümü altında İngilizce ve diğer Batı dillerine 

çevrilerek düzenli olarak kamuoyunun dikkatine ve ilgili kurumlara sunuldu. Öyle ki 

Kürdistan TV basın açıklamalarını ve örgütün haberlerini duyurmak istediği 

“önemli” konuları düzenli olarak bir dergi formatında yabancı dillerde yayınlıyordu. 

Bu çerçevede Internet de çok etkin bir araç olarak kullanıldı ve örgüt kendi web 

sitesinden çok Kürdistan Tv benzeri bağlı birimlerinin sayfalarından dünyaya sesini 

duyurmaya çalıştı.  

 Kürt televizyonlarının finansmanı lideri Mesut Barzani tarafından 

sağlanmaktadır. Kürdistan televizyonun gereken en büyük bütçe sağlanmaktadır. 

                                                
33Micahel, Verrier; “A Trump Card for Turkey’s Kurdish Guerillas”, Le Monde Diplomatique, Aralık 
1997. 
a.g.e.  s.5 

34 “KTV’den Kürtçe Yayın”, Hürriyet, 27 Kasım 2000. 



 53 

 Şüphesiz KTV’nin yayıncılığı alanına girmesi en çok Kuzey Irak’ta etkili 

olmuştur. Bu bölgedeki dengeleri çoktan ilgilendirmiştir. KTV kanalı sayesinde 

kendisini “Tüm Kürtlerin Temsilcisi” olarak göstermeye başlamıştır ki, bu iddia 

doğal olarak diğer Kürt grupların büyük çaplı tepkilerine neden olmuştur. Hatta bazı 

gruplar Med-TV’ye yasaklama getirmek istedilerse de bunu başaramamışlardır.35 Bu 

çabaların sonucu olarak, 2000 yılı sonu itibariyle Kuzey Irak’ta yayın yapan Kürtçe 

televizyon sayısı 30’u bulmuştur. Bunların ikisi dışında geri kalanları yerel kanallar 

ve kanal sayısındaki artışta en önemli faktörler ulus devlet olma çabası olmuştur. 

 E. El- Aştar Televizyonu 

 Irak Hıristiyan grubu tarafından kuruldu. Erbil’in Ankawa bölgesinden yayın 

yapmaktadır. Hıristiyanlar tarafından kurulan ilk kanal olan El- Aştar uydu kanalının 

özelliği veya diğer uydu kanallarından farkı K.Irak’ta ilk uydu kanalı olmasıdır. 

Özel olarak Kildan ve Aşur ayrıca Hıristiyanların sorunlarıyla ilgilenmektedir. 

Bilindiği gibi bunların isimleri farklı olsa da tek bir millettir. Ayrıca bu kanal bu 

grupların kültürlerini, geleneklerini, düşünce ve medeniyetlerine önem 

vermektedirler. Aynı zamanda Irak halkıyla genel olarak ve Hıristiyan halkıyla özel 

olarak önem vermektedir. El- Aştar uydusu, K.Irak bölgesi ve Irak’ın gerçek yüzü ve 

günlük hayatını bütün dünyaya aktarmak için büyük çaba harcamaktadır. 

 Aştar, Rafideyin ülkesi tanrılarından birisidir ve tüm Iraklıların simgesidir. 

Bu tanrının ismi Babil ve Aşur efsanelerinde sevgi, güzellik, kahramanlık ve zafer 

simgesi olarak anılmıştı. Aştar’ın Babil’de büyük bir kapısı vardır. Festivaller 

topluluğu Aşuri yeni yılında o kapıdan giriş yapmaktadırlar. Bölge olarak Ankawa 

seçilme nedeni çoktur Birincisi orada ikamet edenlerin bir çoğunluğunun Hıristiyan 

                                                
35 MED-TV Press Release, Londra 1998 



 54 

olması, ve bu Hıristiyanların içinde kültürlü gruplar yer almasıdır. İlerlemiş bir böle 

özelliğine de sahip olması,  medeniyet özellikleri taşıması, ayrıca istikralı ve 

güvenirli bir bölgede yer almasındandır. Bu kasabada uluslararası kuruluşlar ve 

ticari firmalarda yer almaktadırlar. Ayrıca Musul şehrine de yakındır. Bilindiği gibi 

Musul’a ait çok sayıda Hıristiyan bölgeleri yer almaktadır 

 El-Aştar uydu kanalı öncelikle önemli olaylara, insanların dertlerini ve 

ihtiyaçlarını aktarmaya büyük önem vermektedir. Aynı zamanda yayınladığı haber 

ve programlarında tarafsızlığı ve netliği savunmaktadır. Böylece dördüncü güçün bir 

parçası olmasını sağlamaktadırlar. Programlarında siyaset ve dini programlarına 

daha fazla önem vermektedir. Yayın merkezi Ankawa, genel müdürü Corç El- 

Mansur. 

 

 El- Aştar uydu kanalının programları 

 Atfaluna. Çocuklar için hazırlanmış özel bir program. Yayın saati 15.30 

yayın günü Cumartesi. Programın en önemli özelliği, okullar arasında yarışmalar 

düzenleyerek, bilgi seviyelerini ölçmektedir. Irak’ta çocuklar arasında en çok 

izlenen programlar arasında yer almaktadır. 

 Tayıbbek Ala Hava. Doktorlar tarafından, kadın ve aile problemleri 

tartışılarak, çözüm yolları gösterilmektedir. Program özellikle kadınlar tarafından 

büyük ilgiyle izlenmektedir. 

 Risale Min El- Mahcer. Bu programda Irak dışında ikamet eden 

vatandaşların sorunları tartışılarak, Irak dışında yaşama sebepleri araştırılıyor. 



 55 

 Kavus El- Kuzah İstekler Programı. Özellikle Erbil’de en çok izlenen 

programlar arasında yer almaktadır. 

 Rihle. Program aileler arasında yemek yapma yarışı düzenlemektedir. En 

hızlı ve güzel yemeği hazırlayana Kanal tarafından büyük ödül sunulmaktadır. 

 Hadika El- Milanvene Müzik Programı. Programa ünlü bir sanatçı ve bir şair 

davet edilerek sunulmaktadır. 

 Hasad El- İsbu. Irak’ta bir haftada yaşanan olayların özeti sunulmaktadır. 

El–Caize El-Kubra Yarışma Programı. Irak’ta en çok izlenen programlar 

arasında yer almaktadır. 

Cisir. Programda halkın görüşleri ekranlara getiriliyor. 

Fincan Kahve Kadın Programı. Ortadoğu’da ve özellikle Irak’ta kadınlara 

karşı uygulanan şiddet olayları ele alınmaktadır. El-Aşter televizyonun ses getiren 

programları arasından yer almaktadır. 

 

 El-Aştar Televizyonunun Amaçları 

 a. İletişimin özgürlüğünü sağlamak, 

 b. Irak’ta demokrasinin sağlanması için mücadele etmek, 

 c. İnsan haklarının önemini belirtmek, 

 d. Irak halkı arasında birlik ve beraberliği sağlamak, 

 e. Din, dil ve etnik ayrımcılığına son vermek. 



 56 

 Hıristiyan, Kildan ve Aşurluleri temsil etmektedir. Yayın dili Asurice’dir. 

Temel amaçları Hıristiyanların Irak’ta uzun yıllardan beri Araplarla, Türkmen ve 

Kürtlerle kardeşçe yaşadıklarını, Baas rejiminin yıkılmasından sonrada aynı şekilde 

devam etmesini sağlamaktır. 

 Kanalın geliri Avrupa’da yaşayan Hıristiyan din adamları tarafından 

sağlanmaktadır.  

Irak’ta Saddam Hüseyin rejiminin yıkılmasından sonra Irak’ta kurulan ilk 

televizyonları arasında yer almaktadır. El- Aştar dünyada ve özellikle Ortadoğu 

üzerinde büyük bir ilgi yarattı. Özellikle Irak ve Ortadoğu’da Hıristiyan halkı 

tarafından El- Aştar televizyonunu izlenenler arasında yer almaktadır. El- Aştar 

televizyonun Hıristiyanları ve diğer azınlıklardaki grupları temsil etmesi nedeniyle 

Avrupa’da da en çok izlenen televizyonlar arasında yer almaktadır. El- Aştar 

programlarında komedi, eğlence, müzik ve Hıristiyanların eski folkular ve filmlerine 

ağırlık verdiği gibi haberlerine de büyük çaba harcamaktadır. 

 El- Aştar televizyonu özellikle Ortadoğu da büyük bir izleyici kitlesine her 

geçen gün daha sahip olmakta, El- Aştar televizyonun yayına başladığı günden beri 

Ortadoğu da büyük beğeni kazandı. 

 

 F. Türkmeneli Televizyonu 

 Irak’ta bin yılı aşkın bir zamandan beri varlık gösteren Türkmenler, ülkenin 

kuzey orta bölgesinde yaşamaktadırlar. Türkmenler, günümüzde Musul, Erbil, 

Kerkük, Diyala ve Selahattin illerinin sınırları ile başkent Bağdat'ın birkaç 

mahallesinde de bir şerit boyunca yayılmış bulunmaktadırlar. Irak genelinde, 1920 



 57 

yılından günümüze kadar Türkmenleri asimile etmek ve bölgelerini Araplaştırmak 

amacıyla, 1980’den sonra Araplaştırmak ve Kürtleştirmek için çeşitli yöntemlere 

başvurulmuştur. Baas Pratisi Açık yerlerde Türkçe konuşmayı yasakladığı gibi, 

Türkmenlerin telefonda kendi ailesiyle Türkçe konuşanları cezalandırmak gibi 

yöntemlere başvurulmuştur. Yüzlerce Türkmen köy ve kasabası çeşitli bahanelerle 

yıkılmış, Türkmen halkı başka yerlere göçe zorlanmış, Irak'ın güneyinde yüz 

binlerce Arap’ın Türkmen Bölgelerine yerleşmeleri için kendilerine karşılıksız 

teşvik primleri verilmiş ve arazi dağıtılmıştır. 

 Irak yönetimi, Türkmenlerin milli kimliklerini yok etmek ve ülkedeki 

varlıklarına son vermek amacı ile çeşitli baskılar ve asimilasyon politikaları 

uygulamıştır. O dönemde, binlerce Türkmen Irak yönetiminin insanlık dışı 

uygulamalarının kurbanı olmuştur36. Bir o kadar insandan da bugüne kadar haber 

alınamamıştır. Irak’ta Türkmen varlığını yok etmek için uygulanan, yoğun 

Araplaştırma ve Kürtleştirme politikaları etnik temizlik boyutuna kadar varmıştır. 

Aslında Türkmenleri göç ettirmek ve yerlerine Arapları yerleştirme politikası çok 

eski bir politikadır.  

 Türkmenlere uzun yıllardan beri baskı ve asimilasyon politikaları 

uygulanmıştır. Türkmenler, Irak’ta üçüncü temel millet olduklarını ispatlamak, 

kendilerine uygulanan bütün bu işkence ve zulmü bütün dünyaya duyurmak 

amacıyla 24 Nisan 2004 tarihinde merkezi Kerkük’te bulunan Türkmeneli uydu 

televizyonunu kurdular. 

                                                
36 Yurt Gazetesi, Haziran 1998 

 



 58 

 “Irak’ın Aydınlık Yüzü” sloganıyla 24 Nisan 2004 tarihinde yayına başlayan 

Türkmeneli uydu televizyonu kısa bir süre sonra Irak’ın en çok izlenen 

televizyonları arasında yer aldı. Irak’ta 40’ın üzerinde televizyon kanalının olmasına 

rağmen, işgal güçlerinin denetimi dışında herhangi bir kontrol mekanizması yok 

gibi. Irak’taki birçok televizyon özellikle ülkenin kuzeyindeki televizyonlar, 

demokrat görünebilmek için, Ortadoğu da ne kadar dil varsa hepsiyle yayın 

yapılmaktadır.. Ama bu çabaları boşuna gözüküyor gibi. Çünkü ulusal düzeyde 

yayın yapan bu televizyonlar belirli örgütlerin tekelinde. Bu halleri ile derneklerin 

faaliyet raporlarını yayınlayan gazete gibiler. Bu TV’ler mensubu oldukları 

partilerin propagandasıyla açılıp onla kapanıyorlar.37 Oysa Türkmeneli televizyonu 

objektif bir yayıncılık anlayışı ile yeri geldiğinde Türkiye’yi, yeri geldiğinde de 

Türkmen kuruluşlarını eleştirdi. Bu durum, tepki çekse de gerçekleri ortaya koyan 

yayın anlayışı seyircinin övgüsünü aldı. 

 24 Nisan 2004 tarihinde Türkmeneli televizyonu ilk test yayınına başladı. O 

tarihte yayın saati sınırlıydı. Ancak Türk Dünyası ve Irak Türklerinin yüreğinde 

uyandırdığı duygular çok büyüktü. Çünkü Türkmenler güç dengelerinin arasında 

boğulmak üzere idi, seslerini ne Türkiye’de tam anlamıyla ne de başka bir yerde 

duyuramıyorlardı. Türkmeneli televizyonu aracılığıyla dünya Türkmenlerin sesini 

duyacaktı. Aylar süren zorlu bir sürecin ardından, 14 Temmuz 2004 tarihinde yayın 

24 saate çıkarıldı. O tarihte yayınlar 6 saat idi.38 Başta Türk olmak üzere Arap ve 

Kürt izleyicilerinin verdiği güçle Irak’ta zirveye oturdu. Canlı yayınları ve 

programları ile Irak’a modern yayıncılığı gösterdi. Tabuları yıktı, hep gerçekleri 

ortaya koydu. 

                                                
37 Ekinci, Masum; Yeniçağ Gazetesi: Mayır, 2005 
38 Ekinci, Masum; Yeniçağ Gazetesi, 2005 



 59 

 Türkmeneli televizyonu, sık sık saldırıya uğradı. Telafer’deki verici, 

Amerikan uçakları tarafından özellikle hedef alınarak nokta atışı ile yok edildi. 

Kerkük’teki merkez binası neredeyse haftada bir uzun namlulu silahların hedefi 

haline geldi. Televizyon Irak’ta adeta ikinci El-Cezire oldu. Yayın yapamaz hale 

gelmesi için çok ağır baskılar uygulandıkça cesur ve doğru yayıncılık anlayışından 

hiç vazgeçilmedi. Türkmeneli televizyonu bu özelliğiyle Alman Deutsche Welle 

Akademisi tarafından Irak Devlet Televizyonu El- Irakiye ve Cumhurbaşkanı Celal 

Talabani’ye bağlı Kürt- sat televizyonlarıyla birlikte, Irak’taki en başarılı 3 

televizyondan biri seçildi haber müdürü de Bonn’a davet edildi. 

Türkmeneli Televizyonun Programları  

 Cumbut Abla ve “Çocuk Bahçesi. Çocuklara Türkmen kültürünü öğretmenin 

yanı sıra eğitimlerine de katkıda bulunmaktadır.  

 Edebiyat Köşesinde. Türkmen edebiyatının büyüklüğü ve derinliği 

anlatılmakta. 

 Sıla Türküleri. Ankara stüdyolarında Bedia Akartürk’ün hazırlayıp sunduğu 

müzik eğlence programı.  

 Global Bakış. Ankara stüdyolarında hazırlanıp sunulan, Türkiye’deki siyasi 

gelişmelerin anlatıldığı program.  

 Türkmeneli televizyonun yayınladığı çok kaliteli yabancı sinemalar, Türk 

sinemasının önemli filmleri, ödüllü nostaljik filmler herkese keyifli anlar yaşattı. 



 60 

 Türkmeneli Televizyonu yayın hayatına geçtiğinden bu yana hep ilklere imza 

attı. İşgalin ardından Irak’ta Cuma namazlarını canlı yayınlayan ilk televizyon oldu. 

Irak topraklarında bir siyasi hareketin kurultayını canlı yayınlayan ve büyük baskı 

altında tutulan Türkmen şehri Telafer’e girmeyi başaran ilk televizyon oldu. 

 Kerkük’teki haksızlıklara karşı organize edilen “Büyük Türkmen mitingi” de 

zor şartlar altında canlı yayınlanarak Türkmeneli televizyonu bir başka başarıya 

imza atmış oldu. Miting öncesinde Türkmeneli televizyonun çağrıları etkili oldu ve 

Türkmeneli’nin birçok yerinden on binlerce insan Kerkük’e akın etti. Yeri 

geldiğinde eleştirilmez denilen, kişileri, kurumları büyük bir cesaretle eleştirdi. 

Mazlumların, fakirlerin yoksulların çaresizlerin sesi oldu, hep onlara yayınlarında 

yer verdi. Irak’ta ilk kez bir şarkı yarışması düzenlendi. Gençlere şöhret kapısı 

aralandı. ”IRAK’IN YILDIZLARI” ülkenin en çok konuşulan televizyon programı 

oldu. Bu yarışma Irak’taki diğer televizyonlar tarafından taklit edilmekte 

gecikmedi.39 Programları CD haline getirilip çarşı pazarda satılan ilk program oldu. 

30 Ocak 2004 seçimleri öncesinde yaptığı çarpıcı kampanyalarla dikkatleri üzerine 

çekti. Irak’taki diğer TV’ler, Türkmeneli televizyonunun yaptıklarını taklit eder hale 

geldi. 

 Türkmeneli televizyonu, ulaştığı her yerde, her kesimden insanın beğenerek 

izlediği bir kanal haline geldi. Türk- Sat uydusunun yanı sıra Nil- Sat uydusundan ve 

Arap- Sat bedir uydusundan yayın yapan tek televizyon olarak yine bir ilke imza 

attı.    

                                                
39 a.g.e. Mayıs: 2005 



 61 

 Tüm bu olumlu gelişmeler, iş dünyasının da dikkatini çekti. Türkmeneli 

televizyonu, reklam gelirlerini ciddi oranda arttırdı. Bu gelirler, anında yatırıma 

dönüştürülerek, son teknolojik cihazlar alındı.Demokratik çağdaş,  milli ve manevi 

değerlere saygılı, genel ahlak ve aile yapısına uygun yayıncılık anlayışını 

benimseyen Türkmeneli televizyonu, Türk- sat 2 A uydusu üzerinden dijital olarak, 

Irak ve Türkiye’nin yanı sıra, Avrupa, Orta Asya ve Ortadoğu kıtalarından net 

olarak izlenebiliyor. Her geçen gün çoğalan verici ağı üzerinden yapılan karasal 

yayın ile yine Irak’ın büyük bir bölümüne yayıncılık hizmeti götürmektedir. Halen, 

Bağdat Kerkük, Musul, Erbil, Telafer, Altınköprü, Diyala ve Tuzhurmatu’da son 

teknolojik vericilerle yayınlar izleyicilere ulaştırılmaktadır. 

 Türkmeneli Televizyonu yayın ve program kalitesi yönüyle idari ve teknik 

atılımlarının en son gelişmeleri yakından takip ederek sürdürmektedir. Teknik alt 

yapısı, tamamen uluslararası normlara uygun olan 500 metrekaresi teknik hacmi de 

olmak üzere 3000 metrekarelik bir yerleşim alanına sahiptir. Tüm stüdyolar ve diğer 

teknik üniteler, teknolojik ve konfor olarak uluslararası standartlara uygun olarak 

tasarlanmış. Kerkük’teki 3 stüdyo, Ankara’daki iki stüdyo da yapılan siyasi ve 

eğlence programları büyük bir ilgiyle izlenmekte, ayrıca kendi internet sitesi ve Irak 

Türkmen Cephesi’nin resmi sitesinden de yayınlar izlenebilmektedir. Yapılan 

programlar o derece etkili oldu, neredeyse hemen hepsi diğer televizyonlar 

tarafından taklit edildi. 

 Saygınlığından ve güvenirliğinden, ödün vermeksizin izlenirlik oranında 

büyük artış sağlayan Türkmeneli televizyonu şimdi daha büyük hedefler peşinde. 

Arap dünyasının en kaliteli uydularından oylanan Nil-Sat ile birlikte çok geniş bir 



 62 

coğrafyası tüm Türkmenlerin daha doğrusu Türkmeneli bölgesinde yaşayan Arap ve 

Kürtlerinde sesi oldu. Renkli, etkileyici yarışmalarla, çizgi filmlerle çocukların da 

vazgeçilmez kanalı oldu. 

 Yönetici kadrosundan yapımcılarına, yönetmenlerden sunucuların, 

oyuncularından teknik kadrosuna kadar, profesyonel isimleri çatısı altında 

buluşturmaya devam eden Türkmeneli Tv’ye teknik açısından en büyük desteği, 

bugün Türkiye’de birçok Televizyonun Teknik kurucusu olan Sacit Baydar verdi. 

Baydar, ”Irak’ta 6 ay Televizyon kadrosuna kurs vererek eğittim, Türkmen 

soydaşlarımın yayında olmak benim için ayrıcalıktı” demiştir. Yoktan bir televizyon 

yaratan Türkmenler yönetim kadrosundaki tüm deneyimli isimlerle birlikte, çağdaş 

yayıncılık anlayışını, her gün artan bir etkinlikle yeni boyutlar ulaştırmaya 

çalışıyorlar. Bugün dünyada izlenen Televizyonlar arasında yer alıyor ve 

Türkmenlerin sesi olmaya devam ediyor.40 

 Türkmeneli televizyonun bir diğer işlevi de örgüt içi haberleşmeyi 

sağlamasıdır. Kanalın belki de en önemli işlevlerinden biri de budur. Yayında Irak 

Türkmen Cephesi (ITC) Başkanı veya yetkili bir başka kişi, halka mesajlarını bu 

kanaldan; doğrudan vermektedir. Secim dönemlerinde Türkmen örgüt içi birlik ve 

bütünlüğü arttırıcı faaliyetlerin televizyon kanalıyla verilmesi sayesinde her akşam 

adeta büyük bir miting yapılmıştır. Bu çerçevede örgüt büyüdükçe bölünme ve 

ideolojik deformasyon süreci hızlandığından televizyonun harekete geçirici ve 

bütünleştirici etkisinden sonuna kadar yararlanmaktadır.   

                                                
40 Ekinci, Masum;”Yeniçağ Gazetesi” Mayıs: 2005 



 63 

 Türkmeneli televizyonun en önemli işlevlerinden biri de, bir eğitim kanalı 

olarak kullanılması olmuştur. Hatta eğitim programlarının yapımcısı, her gün sabah 

saat 09.00’de başlayan programın adı da “yetişkinler için okuma yazma” diğer 

taraftan her perşembe yayınlanan “eğitim dünyası” bu programda “Türkmen Tarihi 

”, “Türkmen Güzel Sanatları”, “Türkmen Kültür ve Folkloru”, “Tiyatro ve Drama 

Çalışmaları”, “ Teknolojisi” gibi başlıklar altında dersler verilmiştir. Bu derslerin 

içinde en önemlisi ise Türkmencenin çeşitli boyutlarının aktarıldığı derslerdir. 

Türkiye’den gelmiş kişilerin yanında bu derslerde Avrupa üniversitelerinde bir 

dönem çalışmış Türkiye kökenli, Türkmen ve yabancı eğitmenleri görmek de 

mümkündür. Profesyonel eğitmenlerinin içerisinde belli bir alanda uzmanlaşmış 

kişiler de “öğretmen” sıfatıyla program yapmışlardır. Öğretmenlerin ciddi bir kısmı 

gönüllü çalışan kişilerden oluşmaktaydı. İzleyici profili daha çok öğretmen ve 

öğrencilerden oluşuyordu. 

 Diğer yandan Türkmeneli televizyonun ikinci kanalı 2005 yılında, Kerkük’te 

yayına başladı. Şimdilik Türk- Sat 2A'ya geçiş planı olmasa da Kerkük ve 

etrafındaki köy ve kasabalarda büyük beğeniyle izlenmektedir. Öte yandan 

Türkmeneli televizyonu yayına başladığı günden beri dünyada büyük beğeni kazandı 

ve haberlere şöyle yansıdı 

 “Irak üzerinden yayın yapan ve TRT desteğini kurulurken alan Türkmeneli 

televizyonu artık çok büyük ses getiriyor”. 

“Dünyada hiç bir kanal böyle güncel gişe filmlerini yayınlayamıyor haftada en az 3 

tane güncel gişe filmleri ve birçok kaliteli eski filmler yayınlayan Türkmeneli 

televizyonu bu gücünü nerden aldığı tartışılıyor.” 

 Türkmeneli Televizyonu’nun Amaçları 



 64 

 a. Irak halkının, birlik ve beraberlik hedeflerine ulaşmasında destek olmak 

 b. Genel ahlak, milli ve manevi değerlere sahip çıkmak 

 c. Kolayca anlaşılabilir, doğru, temiz ve güzel bir Türkçe kullanmak. 

 d. Haberlerin toplanması ve yayınlanmasında tarafsızlık ve doğruluk ilkeleri 

ile çağdaş habercilik teknik ve metotlarına bağlı kalmak 

 e. Kamuoyunun sağlıklı ve serbestçe oluşabilmesi için, kamuoyunu 

ilgilendirecek konularda yeterli yayın yapmak, tek yönlü, taraf tutan yayın 

yapmamak, aykırı inanç ve düşüncelerin menfaatine alet olmamak. 

 f. Irak toplumunun milli ve manevi değerlerine ve aile yapısına aykırı yayın 

yapmamak. 

 g. Program hizmetlerinde bütün unsurlarının insan onuruna ve temel insan 

haklarına saygılı olmak. 

 h. Müstehcen yayınlara yer vermemek.     

 TERT temelde Irak halkına hitap ederken, özelde Türkmenler ve Türk 

dünyasına hitap etmektedir. 

 Türkmeneli Televizyonun geliri Türkmeneli işbirliği ve Kültür Vakfı ile 

reklam gelirlerindendir. 

 Türkmeneli televizyonu yayına başladığı günden itibaren, Türkmenlerin sesi 

olmuştur. Saygın kuruluş ve toplantılara “ Dünyadaki tek Türkmence, Türkçe ve 

Arapça yayın yapan televizyonun temsilcisi” sıfatıyla katılan kanal yetkilileri, birçok 

uluslararası siyasi ve mesleki platformda Türkmenleri temsil etmiştir. 



 65 

 Türkmeneli televizyonu yayına başladığı günden itibaren Türkiye’de ve 

Avrupa’daki göçmen ve sığınmacı Türkmenler üzerinde büyük bir etki yaratmıştır. 

Evlerin oturma odalarına kadar giren ve her yaş gurubundan insana hitap edecek 

programlar hazırlayan Türkmeneli televizyonu, kamuoyunun büyük desteğini 

almıştır. Türkmeneli televizyonu çanak anteni olan herkes tarafından izlenebildiği 

için dünyanın her yerine mazlum bir toplumun feryadının sesi olmayı başarmıştır. 

 Türkmeneli televizyonun etkisi sadece Türkiyeli Türkler Türkiye’de yaşayan 

Türkmenler ve Avrupa’daki Türkmenler üzerinde olmamış, Ortadoğu Araplar 

üzerinde de büyük etkileri olmuştur.  

Nitekim mısırlı Arap yazar Dr. Sabri Tarabiye yazılarında Türkmenlerin ne kadar 

mazlum bir halk olduklarını, bin yıllardan beri Irak’ı mesken tutuklarını, Türkmeneli 

televizyonun Türkmenlerin sesini dünyaya duyurduğunu dile getirmiştir.  

 1990’lardan sonra çok sayıda Türkmen partisi kuruldu. 1995’de Türkmen 

partiler tek bir çatı altında birleşerek Irak Türkmen Cephesini kurdular, Türkmeneli 

televizyonu Türkmenlerin temsilcisi ITC’yi her platformda tanıtmış ve özellikle 

seçim dönemlerinde propagandalarında destek olmuştur. 



 66 

DEĞERLENDİRME VE SONUÇ 

  Irak’ta Saddam Hüseyin döneminde bakıldığında, habercilik yapan 

kurumların, gerçekliğe ilişkin öğelerin kullanılmadığını, haberin yapılaşmış dili, 

toplumsal yapıda varolan sınıfsal, cinsiyetçi, ırkçı vb. her türlü iktidar ve egemenlik 

ilişkilerinin yeniden üretilmesinden sorumsuz ve bağımsız görülmektedir. Irakta 

haber ile gerçeklik arasında ilişki kurmak neredeyse imkansızdır. Dış dünyada olup 

bitenleri yansıtmaması sürekli Saddam Hüseyin’in propagandasını ve faaliyetlerini 

en iyi şekilde ve çarpıcı metinlerle halka duyurmakla uzun yıllar devam etti. 

 Habere ilişkin liberal tasarımlar içerisinden bakıldığında nesnellik ve 

yansızlık, habere konu olan olayın taraflarının “dengeli” bir biçimde yer alacağı bir 

haber kurgusuyla garanti altına alınır gibi görünmektedir. Irak haberciliğinde 

tarafsızlık diye bir kavram yer almamaktadır. Irak haberlerinde haberler sürekli 

Saddam Hüseyin’e has bir şekilde kişiselleştirilmektedir. Haberin söylemi içinde 

”saygın kişilerin görüşlerine yer verilmesi” nde bir başka anlatısal özelliktir. Medya, 

kendiliğinde özerk bir şekilde haber konularını yaratmaz; çoğunlukla ”güvenilir” 

kurumlar, belirli haber konularının temelidir. Oysa, Irak’ta medyada en çok Saddam 

Hüseyin’in haber olduğu görülmektedir. Ayrıca Irak’ta halka sürekli sıkı metinlerle 

saatler boyunca bildiriler yayınlanmaktadır. 

 Saddam Hüseyin döneminde gazeteciler haberlerini yazarlarken bir gerçeklik 

iddiasında bulunmuyorlar. İzleyicileri okuyucuları bu sürece de kesinlikle müdahil 

etmiyorlar. Diğer taraftan Irak’taki haberlerin halk tarafında gerçek olmadığı, 

gerçekliği ifade etmediği bilinmektedir. Irak Devlet Televizyonu yıllarca halkı ikna 

etmeye çalışsa da aslında hiçbir şekilde ikna edemedi. Haber yazımında sunuluşunda 

sürekli bir iktidar güç ilişkisi halka yansıtıldı.  



 67 

 2003 yılında ABD’nin Irak’ı işgal ettikten sonra oluşan haberciliğin Saddam 

Hüseyin döneminden farklı olmadığı görülmektedir. Aslında her ne kadar Amerika 

Irak’a demokrasi,  Özgürlük götürdüğünü iddia etse de, aslında bunun gerçeklikle 

hiç alakası olmadığı bilinmektedir. Irak’ta etnik yapının farklı olması her guruba ait 

radyo-televizyon ve gazetenin olması Irak gündemi veya dünya gündemindeki 

olaylardan önemli yayın kanalları için televizyonun hangi partiye ve etnik guruba ait 

olmasıdır. “Türkmeneli televizyonun ilk haberi Irak Türkmen Cephesin haberidir, ya 

da Kürdistan TV için öncelik Barzani’nin haberidir”.  

 Sonuç olarak denebilir ki, Irak’ta habercilik dünyada uygulanan habercilikten 

çok büyük farklılık göstermektedir. Gerek Saddam Hüseyin döneminde gerekse 

şimdiki durumda, Saddam Hüseyin’in oluşturduğu yapının değişmediği 

görülmektedir. Irak’ta medyanın ve demokrasini temel felsefesini, Amerikalı siyaset 

bilimci Alexis de Tocqueville”in şu sözüyle özetleyebiliriz ”Demokrasi olmadan 

sizler de demokrasiye sahip olamazsınız” ancak günümüz medya ortamının 

özelliklerine bakarak söylersek, medya ile demokrasinin ilişkisinin hiç de, olması 

gerektiği gibi, yani karşılıklı olarak birbirlerini “yani demokratik açılımlar için 

besleyebilecekleri” biçimde işlemediği görülmektedir. Irak’ta ABD’nin başta olmak 

üzere dünyanın pek çok yerinde yaygın hakim medya, bir yandan ekonomik, diğer 

yandan da siyasal çıkar çevreleriyle, iktidar merkezleriyle iç içe geçmiş durumdalar. 

 Bugün Irak’ta medyayla örtüşen çıkarlar gereği, çoğunlukla ekonomik, 

politik, askeri güç çevrelerinin temsili mümkün olmakta ve ancak söz edilebilir. 

Medyanın mevcut habercilik anlayışında göstermekte. Medya Irak’ta, geniş toplum 

kesimlerinin güvenini çoktan yitirmiş durumdadır. Medyanın, demokratik açılımlar 

sağlayacak bir güç olarak davranmasını Irak’ta beklenmesi imkansız duruma geldi. 



 68 

 Diğer yandan Irak’ta habercilik (gazetecilik) doğruluk, nesnellik, bağımsızlık 

ve adil olma kavramını Saddam Hüseyin döneminde yitirmişler. Irak’ta Saddam 

Hüseyin döneminde habercilik, halkın sorunlarından çok uzak, güç çevrelerinin 

lehine tek sesli bir yayın politikası izlemiştir. Halkla iletişimin olmaması, yani 

medya kuruluşlarının okur, izleyici, dinleyici ile etkileşiminden uzak tutularak halk 

temsil edilmemiştir. 

 30 Aralık 2006 kurban bayramının ilk günü Saddam Hüseyin’in idam 

edilişiyle birlikte Irak’ta bir devir kapanmış oldu. Ancak, Irak’ta her ne kadar adı 

konulmamış olsa da,  iç savaş daha da belirgin hale gelmektedir.    

 Dünyanın en büyük petrol kaynaklarına sahip olan Irak, bugün dünyanın en 

yoksul ülkesi durumunda. Irak’ta benzinin bulunmaması, elektrik, su ve telefon gibi 

temel ihtiyaçların kısıtlı olması, halkın yaşamını her geçen gün daha da 

zorlaştırmaktadır. 

 Bütün bu olumsuzluklara rağmen, ABD ve ABD kontrolündeki Irak 

hükümetinin güdümünde olmayan basın yayın organları neredeyse bir imkansızı 

gerçekleştirerek yayın hayatlarını sürdürmektedirler.   

 17 Temmuz 1979’da Saddam Hüseyin denetimindeki Baas Partisinin iktidara 

gelmesiyle birlikte, basın organlarına büyük önem verildi. 1979’dan 2003’e kadar 

Irak halkı üç kanal izlemeye mahkum edildi. 

 Baas Partisi döneminde basında yayınlanan programlar, köşe yazıları, her 

türlü haberler, hatta şarkılar bile üst düzey yetkililerin denetiminden geçerek 

yayınlanıyordu. 



 69 

 Irak Devlet Televizyonun temel hedefi, Irak halkının Lider Saddam 

Hüseyin’in faaliyetlerini meşrulaştırmak, Saddam Hüseyin’in propagandasını 

yapmak ve halkı Saddam Hüseyin’e bağlamaktı. 

 IDT yayınında müzik, eğlence programlarının çok nadir yer alması, dünyada 

yaşanan olaylara ilişkin gerçek haberlerin yansıtılmaması, halkı IDT karşı güvensiz 

yaptı. Bu güvensizliğin farkında olan Saddam Hüseyin rejimi genç kuşakları 

etkilemek için ilginç yöntemler geliştirdi. Saddam Hüseyin Hükümeti, çıkardığı bir 

karar ile öğrencilerin Irak Devlet Televizyonu’nu sürekli izlemeleri için bütün 

okullarda gayri resmi bir dersi hayata geçirdi. Buna göre, öğrencilerin gece 

izledikleri haber bülteninden 5 haberi yazılı olarak kağıda dökmeleri ve ilk dersin 15 

dakikalık başlangıç süresinde bu haberler üzerine tartışmaları gerekiyordu.  

 1995 yılında Saddam Hüseyin’in en büyük oğlu Uday tarafından El- Şebap 

Televizyonu kuruldu. Başlangıçta müzik, eğlence ve komedi filmler ağırlık yer 

verilirken, “kuruluşundan bir yıl sonra”  IDT gibi Saddam Hüseyin’in 

propagandasını yapmaya başladı. EL- Şebap’ın ilginç yönü ise, dünya sinemasının 

önemli örneklerini, hatta vizyonda olan filmleri telifsiz yayınlanmasıydı. Çünkü, 

Irak Devleti uluslararası telif yasalarına imza koymamıştı. Filmlerin yayınlanması 

için tek şart, denetimden geçmesiydi.   

 Devrik Lider, iktidarda kaldığı uzun yıllar boyunca IDT’ye gereken her türlü 

imkanı sağladı. En gelişmiş cihazları temin ettirdi. IDT Saddam Hüseyin’in adeta 

Irak halkıyla olan tek bağıydı. Ancak, kaderin garip bir cilvesi olarak, 30 Aralık 

2006 yılında idam edilen Saddam Hüseyin’in ilk görüntüleri de dünyaya bir 

zamanlar kendi kanalı olan Irak Devlet Televizyonu tarafından yayımlandı.  



 70 

 9 Nisan 2003 yılında ABD güçleri, Irak’ın Başkenti Bağdat’ı ele geçirerek 

hakimiyetlerini sağladılar. Fakat asıl kargaşa bu tarihten sonra başladı. Irak rejiminin 

yıkılmasından sonra medya açısından büyük bir yenilik yaşandı. Irak’ta her etnik ve 

mezhebi grup kendi televizyonunu kurdu, kendi gazetesini yayınlamaya başladı.   

 Irak’ta dört yıl öncesine kadar, çanak anten kurup uydudan dünya TV’lerini 

izlemek 6 ay hapis ve 500,000 Irak dinarı ile cezalandırılmak demekti. Bugün ise her 

evde ikiden fazla çanak anteni görülmektedir. Iraklıların artık 300 ‘ün üstünde 

televizyon izleme şansları var. 

 Dünya kanallarının yanında, Irak’ta 2003 sonrası, her parti, dini gurup ve 

etnik gruplar kendi kanallarını kurmaya başladılar. Halk tamamen bölündü. Artık, 

bütün Irak’ı temsil eden bir kanal mevcut değil. 

 Irakta 2003 sonrası kurulan basın organlarının aslında tarafsız, bağımsız 

olmadığı görülmektedir. Her parti ve etnik grup kurduğu radyo- televizyon ve 

gazetelerle kendi dilini, dinini grubuna ait, parti başkanlarının önemli olaylarını 

ortaya çıkarmaya çalışmaktadır.  

 Örnek alıp incelediğimiz radyo-televizyon ve gazetelerde şu noktalar dikkat 

çekmektedir; 

1. Kürtsat ve Kürdistan televizyonları için önemli ve ilk sırada yer alan 

haberler, Celal Talabani’nin ve Mesut Barzani’nin haberleriydi. Aynı şekilde 

Türkmeneli televizyonunda da ITC Lider Dr. Sadettin Ergeç ve ITC haberleri ön 

saflarda yer almaktadır. IDT ise, bugün hükümde olan hükümetin ve işgalci güçlerin 

faaliyetlerini savunmaktadır. El- Şarkiye televizyonu da her ne kadar bağımsız 

görünse de programlarında Sünni grubun propagandasını ve liderlerini öne 



 71 

çıkarmaya çalışmaktadır. El- Fırat televizyonu ise, Şii grubunun lideri Ayetül-Allah 

Ali Er- Sistani’nin öne çıkarmak, aynı zamanda El- Bağdadiye televizyonun Sünni 

Arap liderlerini öne çıkarmak için çaba harcadığı görülmektedir. 

2. Irak’ta televizyonculuk kolay yürütülmediği ve aslında basın yayın 

organlarında çalışanların imkansızlıklarla mücadele ettikleri görülmektedir. Irak’ta 

saat 21.00’den sonra canlı program sunmak neredeyse imkansızdır. ABD’nin işgali 

sonrası bazı özel durumlar dışında her gün Irak saati ile 23.00-06.00 (TSİ 22.00 – 

05.00) arasında uygulanan sokağa çıkma yasağı nedeniyle, dış mekanlarda canlı 

yayın yapmak mümkün olmamaktadır. Benzin kıtlığı, gazetecilerin hem işgal güçleri 

hem de direnişçiler tarafından hedef alınmasının ortaya çıkardığı seyahat güçlüğü 

nedeniyle habere ulaşmak zaman zaman imkansız hale gelmektedir. Her geçen gün 

elektriğin daha da kısıtlı verilmesi yayıncılık açısından yaşamın ve yayıncılığın 

zorluğunu göstermektedir.  

3. Televizyonlarda çalışanların, yayıncılıkla ilgili bilgisiz ve tecrübesiz 

oldukları gözler önünden kaçmamaktadır. Sunucuların birçoğunda korku ve heyecan 

görülmektedir. Sunucuların ve muhabirlerin, kamerayla nasıl hareket edeceklerini 

bilmedikleri gibi kameramanlarında çekim yapmakta zorlandıkları görülmektedir. 

Bu heyecan ve korku, sunucu ve muhabirlerin seslerine, kameramanların de 

çektikleri görüntülere yansımaktadır. Çalışanların ciddi anlamda eğitim ve yayıncılık 

alanında kursa ihtiyaçları olduğu söylenebilir.  

4. Irak’ta stüdyo dışında çekim yapmak ölümle burun buruna gelmekle hiçbir 

farkı yoktur. Basın yayın organları, gelirlerinin % 20-30 arasında çalışanların 

hayatını güven altında tutmak için harcamaktadır. 



 72 

5. Irak’ta bazı kanallar, Irak piyasasından reklam edinmeye çalışıyorlar. Bazı 

kanallar, Irak dışından kısıtlı olsa da reklam alma şansına sahipler. Aslında basın 

organları gelirlerini parti ve mezhebi kuruluşlardan temin ediyorlar. 

6. Bütün bu olumsuzluklara rağmen, Irak’ta televizyon kanallarının sayısı her 

geçen gün artmaya devam ediyor. Türkiye’deki RTÜK muadili bir kurumun mevcut 

olmaması dikkati çekmektedir.  

 Sonuç olarak, Irak’ta her ne kadar çok sayıda kanal kurulsa da, bu kanalların 

Saddam Hüseyin dönemindeki “Tek adamı öne çıkarma” mantığından farklı 

olmadığı görülmektedir.  

 Irak’ta, istikrarlı bir medyanın mevcut olmamasının nedeni, siyasi ve 

ekonomik durumun yetersizliğinden kaynaklandığı görülmektedir. Mevcut olan 

medya kuruluşları da partilere hizmet etmektedir. Irak halkının da ülkede yaşanan 

bütün bu olumsuzluklar nedeniyle tercih ettikleri programlar, eğlence, müzik ve 

komedi ağırlıktadır. 

 Iraklıların; gelişmiş, güvenilir, bağımsız, tarafsız bir medyaya kavuşmaları 

için önce ülkenin çatışmalardan ve gerginliklerden uzak, belli bir refah seviyesine 

ulaşması gerekmektedir.  



 73 

KAYNAKÇA 

“Bombalamaya MED TV’den Özendik”, Hürriyet, 18 Mart 1999. 

“KDP Launches Anti-PKK TV Station”, Kurdistan - Rundbrief, 3, 1999. 

“KTV’den Kürtçe Yayın”, Hürriyet, 27 Kasım 2000. 

 “KurdSat Yayında”, Yeni Gündem, 13 Haziran 2000. 

“Kürtçe TV’ye Yeşil Işık”, Radikal, 1 Temmuz 1999. 

Al-Heli,Walid, (1988) Human Rights in Irag, 1968-1988 

Alvin, Toffler (1981) Üçüncü Dalga, çev. Ali Seden, Altın Kitaplar 

Bal, İhsan, (1999) Prevention of Terrorism in Democracies, Doktora Tezi, 

University of Leichester, İngiltere. 

Bilge, N., Criss, (1995) “The Nature of PKK Terorism in Turkey”, Studies in 

Conflict and Terrorism, Cilt 18 (1), Ocak – Mart 

Birand, Mehmet Ali, (1992) Apo ve PKK, İstanbul Milliyet Yayınları. 

Bozkurt Veysel, (2000) Küreselleşmenin İnsani Yüzü, Alfa Yayınları, İstanbul  

Çaplı, Bülent, (2001) Televizyon ve Siyasal Sistem, İmge, Ankara 

Demirci, Fazil, (1991) Irak dünü bugünü, Ankara 

El-Haseni, Abdurrazzak, (1974) Tarihül’l vüzarati’ı – Irakiyye, cilt 1, Beyrut 

El-Haseni, Abdurrazzak, al- Irak kadimen ve hadisen, sayda, 1956. 

İmset, İsmet, (1993), PKK, Ayrılıkçı Şiddetin 20 Yılı (1973-1992), Ankara TDN. 

Kardeşlik Dergisi 



 74 

Lubebers R.F, (1996) Globalization An Exploration Globazization Studies. Harvard 

University 

Lule, Zeynel, (1999) “Barzani de MED TV’den Şikayetçi”, Hürriyet, 17 Mart 

Mumcu, Uğur, (1996) Kürt Dosyası, Ankara 

Mutioğlu Halil, (2001) Kapitalizmin Diasporası / Küreselleşen Sermaye, Yerelleşen 

Demokrasi. Küreselleşme ve Sanayi, TMMOB, Sanayi Kongresi 

Olsen, R. (ed.), (1996) The Kurdish Nationalist Movement in the 1990s Its Impact 

on Turkey and the Middle East, Lexington, Ky. Kentucky University Press  

Özcan, Nihat Ali, (1999) PKK (Kürdistan İşçi Partisi), Tarihi, İdeolojisi ve Yöntemi, 

Ankara ASAM. 

Paşa, Halil, (1972) Bitmeyen Savaş, Haz M.Taylan Sorgun, İstanbul, 

Şaylan G, Değişim Küreselleşme ve Devletin Yeni İşlevi, İmge Kitapevi 

Şenses, Fikret, (2003) Küreselleşmenin öteki yüzü yoksulluk, iletişim, İstanbul 

Tokgöz, Oya, (2005) Temel gazetecilik, İmge, Ankara 

Tüfekçi, Hasan, “Eylemci MED-TV’den Etkilendim”, Hürriyet, 24 Şubat 1999. 

Yurt Gazetesi, Haziran 1998 

Zaman, Amberin, (1999) “Kurdish Rivals Launch TV Broadcast Battle Across 

Tense Border”, Daily Telegraph, 4 Şubat 



 75 

ÖZET 

 Toplumların sosyal yaşantıları geniş ölçüde, siyasal rejim tarafından 

etkilenmekte ve düzenlenmektedir. Siyasal rejim, kendi toplumunda düzeni 

koruyabilmek veya değiştirmek için radyo-televizyon ve gazeteleri 

kullanmaktadır. Yayın dünyası siyasal elite, vatandaşları-nın ilgisini kazanıp, 

onların davranışlarını etkileme yeteneği hazırlamaktadır. Araştırma siyasal 

sistemlerle yayıncılık arasındaki yakın ilişkiye Irak çerçevesinden bakarak bu 

konudaki sorulara yanıt aramaktadır.  

 Irak Ortadoğu’nun merkezinde yer alması, çeşitli etnik ve dini 

kültürlerin çekişmesi ve zengin petrol yatakları nedeniyle, tarihi boyunca etnik 

ve egemen güçlerin mücadele alanı içinde olmuştur. 1979’da Saddam 

Hüseyin’in iktidara gelmesiyle birlikte, kargaşa ve savaş ortamına despotizm 

eklenmiştir. Bu mücadele ve kargaşa ortamı yayıncılık alanında da kendini 

tarihi boyunca göstermektedir. ABD’nin Irak’a müdahalesi sonrasında özel 

yayıncılık hızlı bir biçimde gelişmektedir.  

 Çalışmada yayıncılık alanındaki gelişmeleri, siyasal sistem bağlamında 

daha iyi değerlendirebilmek için çalışmanın ilk bölümünde Irak’ın siyasi 

tarihine kısaca değinilmiştir. Daha sonraki bölümlerde bu siyasal süreç içindeki 

yayıncılık tarihi ve özel olarak da en çok izlenen Türkmen, Arap ve Kürt 

televizyon kanalları daha ayrıntılı olarak ele alınmıştır.  

 Irak’ta radyonun yayına başlaması 1936 sonlarına, televizyonun ise 1956 

yıllarına yani krallık dönemine dayanmaktadır. Gerek radyo gerekse televizyon 



 76 

Irak’ta devletin yayın organı olarak kurulmuş ve Amerika’nın Irak’ı işgaliyle 

sona ermiştir.  

 Sonuç olarak; Irak’ta da siyasal sistemin yayın hayatı üzerindeki etkisi 

en koyu şekliyle tarihi boyunca devam etmiştir. Irak’ın işgali sonrasındaki 

dönemde güç odakları değişmiş, yayın dünyası işgalci güç ile yeni palazlanan 

zenginler ve etnik güçlerin mücadele alanı olmuştur. 



 77 

ABSTRACT 
 

Social lives of the societies are affected and arranged by the political 

regime on a large scale. The political regime uses radios, televisions and 

newspapers to protect or change the order in its own society. Publication world 

by gaining the interest of its citizens makes an influencing ability ready for the 

political elite. The research seeks answers to the questions concerning this 

subject by looking at the close relations between the political systems and the 

broadcasting in Iraq’s perspective.   

 

 Due to Iraq’s central location in Middle East Region, controversies 

among various ethnic and religious cultures and rich oil reserves, throughout 

the history it has been the area for struggling ethnic and dominant powers. In 

1979 with Saddam Hussein coming into power, despotism was added to the 

environment of chaos and war. This chaotic and belligerent environment has 

become evident in the field of broadcasting throughout the history as well. 

After the intervention of U.S.A. to Iraq, private broadcasting has developed 

rapidly.  

   

In order to evaluate the developments in the area of broadcasting in a 

better manner in a political context within the study, the first section of the 

study the political history of Iraq has been briefly referred to. In the following 

sections, the history of broadcasting within this historic process and more 

specifically the most watched Turkmen, Arab and Kurdish channels have been 

dealt with in more detail.  

 

The initiation of radio in Iraq dates back to the end of 1936 and the 

initiation of television dates back to the year 1956, in other words, the 

monarchy period. Both the television and radio in Iraq have been set ups as the 

media organ of the state and has come to an end with the occupation of Iraq by 

the USA.  

Finally, the effect of the political system on the broadcasting organs have 

continued in a bold form throughout its history. In the period after the 



 78 

occupation the centers of power have changed and the world of broadcasting 

has become the area of struggle for the occupying forces and the newly 

marketed wealth and ethnic forces. 

 

 


