Gültekin, Meryem2025-02-272025-02-272024https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/92545Türkiye'de 2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren "Yapılandırıcı Eğitim" yaklaşımının benimsenmesiyle beraber eğitim- öğretimin temel unsurlarından biri olan ölçme-değerlendirme alanında, süreç değerlendirmesi esası üzerine geliştirilmiş "Biçimlendirici Değerlendirme" nin sınıf içi kullanımı önem kazanmaya başlamıştır. Bu çalışmada, Türkiye'de, ortaokul düzeyinde İngilizce okuma becerisinin geliştirilmesinde kullanılabilecek biçimlendirici değerlendirme stratejilerinden "Bireysel Tahtam, Düşün-Eşleş-Paylaş ve Öz Değerlendirme Quizleri" kullanılarak okuma becerisi öğretimi yapılmış ve bu uygulamaların okuma becerisinin gelişimi üzerine etkisi incelenmiştir. Çalışma deneye dayalı bir eylem araştırmasıdır. Çalışmanın deneysel bölümünde ön test son test kontrol gruplu desen (ÖSKD) kullanılmıştır. Çalışma, 2023-2024 eğitim öğretim yılının ilk yarısında Ankara ili Keçiören ilçesindeki bir ortaokulda öğrenim görmekte olan toplam 50 öğrenci ile 8 hafta boyunca yürütülmüştür. Çalışmanın başında her iki gruba da Cambridge Assesment English tarafından hazırlanan ölçünlü "2018 Cambridge Assesment English A1-volume 2/ for Movers" sınavının okuma-yazma becerisinin bütünleşik olarak ölçüldüğü bölüm ön test olarak uygulanmıştır. Çalışma döneminde kontrol grubu, MEB İngilizce ilköğretim müfredatında yer alan esaslara göre ders işlerken, deney grubu öğrencilerine yukarıda sözü edilen biçimlendirici değerlendirme stratejileri ile okuma becerisi öğretimi yapılmıştır. Çalışmanın sonunda kontrol ve deney grubu öğrencilerine, yine aynı birimin hazırladığı "2018 Cambridge Assesment English A1-volume 1/ for Movers" sınavının ilgili bölümü son test olarak uygulanmıştır. İki grubun aldığı ön test ve son test puanları arasında t-testi kullanılarak yapılan çözümlemeler sonucunda, deney grubu öğrencileriyle kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Bu sonuca göre, biçimlendirici değerlendirme stratejileri kullanılarak yapılan İngilizce okuma öğretiminin, MEB müfredatında yer alan esaslar kullanılarak yapılan öğretimle karşılaştırıldığında, öğrencilerin okuma becerisini daha fazla geliştirdiği söylenebilir. Çalışma sonuçlarına dayanılarak biçimlendirici değerlendirme stratejilerinin, İngilizce öğretiminde, farklı kademelerde, farklı becerilerin öğretiminde ve farklı düzey kazanımlar üzerine etkilerinin daha ileri akademik çalışmalarla incelenmesi önerilmiştir.trBiçimlendirici değerlendirmeİngilizce okuma becerisinin geliştirilmesiİngilizce okuma becerisinin geliştirilmesinde biçimlendirici değerlendirme uygulaması: Bir eylem araştırmasıFormative assessment implementation on developing English reading skill: An action researchThesis