Uysal, MeralKılıç, Dilek2024-01-302024-01-302020http://hdl.handle.net/20.500.12575/90366Bu araştırmada, İngilizce okutmanlarının iş yerinde katıldıkları enformel öğrenme etkinliklerinin neler olduğunun, nasıl ve hangi yollarla gerçekleştiğinin, hangi çevresel faktörlerden etkilendiğinin, kişilik özelliklerinin bu öğrenme etkinliklerine katılımı ne kadar artırdığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiş ve SPSS paket programında çözümlenmiş, bulgular ANOVA tekniği kullanılarak betimlenmiştir. Araştırmanın veri kaynaklarını, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi (AYBÜ) Yabancı Diller Yüksekokulunda görev yapan 110 okutman oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacıyla Lohman'a ait İş Yerinde Enformel Öğrenme Anket formu kullanılmıştır. Bu anket formunda ilki demografik verilerin elde edilmesine yönelik olmak üzere dört bölüm yer almıştır. Geriye kalan üç bölüm ise Enformel Öğrenme Etkinlikleri, Enformel Öğrenmeyi Kısıtlayan Çevresel Faktörler ve Enformel Öğrenmeye Katılımı Artıran Kişilik Özellikleri şeklinde sıralanmaktadır. Anket formunda, katılımcıların on iki adet soruyu, her birinin altında yer alan sekiz adet enformel öğrenme etkinliğini 5li likert tipi seçenekle değerlendirerek cevaplamaları istenmiştir. Ayrıca anket formunda likert tipi olanlar dışında her biri bir bölümde olmak üzere, katılımcıların ilave görüşlerini belirtebilecekleri açık uçlu sorular yer almıştır. Katılımcıların bu sorulara verdikleri yanıtlar da tematik olarak incelenmiş, ortak konu başlıkları altında toplanmıştır. Araştırmada; okutmanların, deneyim, cinsiyet ve uyruğa bağlı bazı farklılıklar sergilemekle beraber başta "internet araştırması yapmak" olmak üzere "başkalarıyla konuşmak", "başkalarıyla iş birliği yapmak" ve "başkalarıyla kaynak ve materyal paylaşmak" gibi sosyal öğrenmeye ilişkin enformel öğrenme etkinliklerini sıklıkla kullandıkları, "vakitsizlik", "iş yükü" ve "farklı programlara sahip olma" gibi durumların enformel öğrenmeye katılımı en çok kısıtlayan faktörler olduğu, kişilik özelliklerine ilişkin olarak ise anket formunda sorgulanan kişilik özelliklerinin en çok "başkalarıyla konuşma" etkinliğine katılımı artırırken en az "mesleki dergi ve makaleler okuma" ya etki ettiği, ilaveten belirtilmiş kişilik özellikleri arasında ise "meraklılık", "sosyal olma", "ilgi" ve "isteklilik" gibi özelliklerin enformel öğrenme üzerinde çok etkili olduğu saptanmıştır. Yaşam boyu süren, maliyetsiz ve gönüllülük esasına dayalı, iş yeri öğrenmelerinin büyük bölümünü oluşturan enformel öğrenmenin daha fazla gerçekleşmesi için, işyeri koşullarının iyileştirilmesinin, okutmanların çalışma yoğunluklarının azaltılmasının, ders saatlerinin sosyal etkileşimi artıracak şekilde düzenlenmesinin daha iyi sonuçlar getireceği ileri sürülmüştür.trOkutmanlarSosyal öğrenmeYabancı dil eğitimiİngilizce okutmanlarının işyerinde enformel öğrenme örüntüleriInformal workplace learning patterns of English language instructorsmasterThesis