Deryakulu, DenizKöysüren, Deniz Atal2022-09-062022-09-062016http://hdl.handle.net/20.500.12575/83836Bu çalışmanın amacı; BT öğretmenlerinin çevrimiçi tartışma ortamlarındaki paylaşımlarından hareketle; ülkemizde BT ile ilgili gerçekleştirilen değişimlerin BT öğretmenlerinin mesleki kimlik yapılarında ve duygularında ortaya çıkardığı değişimleri incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması (case study) yöntemi temel alınarak gerçekleştirilen bu çalışmada farklı kaynaklardan elde edilen veriler çözümlenmiştir. Öncelikle, BT öğretmenlerinin bir araya gelerek paylaşımlarda bulunduğu çevrimiçi tartışma ortamlarından olan "Bilgisayar Bilişim Formu"ndaki (http://www.bilgisayarbilisim.net/) paylaşımlar çözümlenmiştir. Ardından, MEB tarafından alınan, BT öğretmenlerini doğrudan ya da dolaylı olarak etkileyen kararları belirlemek amacı ile 1995-2015 tarihleri arasında yayınlanmış olan genelgeler, yönergeler, yönetmelikler ve kurumlardan gönderilen resmi yazılar incelenmiştir. Araştırmanın son aşamasında, BT öğretmenlerinin mesleki kimlikleri ve duyguları hakkında daha derinlemesine bilgi edinmek amacı ile tartışma formu ortamındaki gönüllü 30 katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik çözümleme yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında "Bilgisayar Bilişim Forumu" ortamında 2005-2015 yılları arasında paylaşılan toplam 302.617 mesajdan 47.866 mesaj duygu ve mesleki kimlik ile ilgili temaların altında kodlanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda, eğitimsel değişimlerin, BT öğretmenlerinin yaşadığı duygular ve geliştirdikleri mesleki kimlikler üzerinde olumsuz etkileri olduğu belirlenmiştir. 11 yıllık süreç içinde, BT öğretmenlerini hem duygusal, hem de mesleki kimlik anlamında en fazla etkileyen kararların; Fatih projesi, ders saati, dersin değerlendirmesi, formatörlük ve BTR görevlendirmesi, atama ve yer değiştirmeler, BT sınıfları ve norm sorunları konularında olduğu belirlenmiştir. Yaşanılan değişim ortamında, BT öğretmenlerinin en fazla öfke, üzüntü, bıkkınlık, çaresizlik ve isyan duygularını yaşadıkları, son yıllarda alanlarında yaşanılanlarla birlikte özellikle hayal kırıklığı, ümitsizlik ve tükenme duygularının arttığı ortaya çıkmıştır. Değişim sürecinde, mesleki kimlik olarak da olumsuz etkilenen BT öğretmenlerinin; yıllar içinde değişimlerle birlikte, özellikle gelecekten ümidi kalmayan, kendini değersiz gören, görev algısı öğretim işi ile ilgili olmayan, kendini öğretmen gibi hissedemeyen, mesleği bırakmak isteyen öğretmenler oldukları belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: BT öğretmenleri, eğitimdeki değişimler, duygular, mesleki kimliktrEğitim ve ÖğretimEğitimdeki değişimlerin bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleki kimlik yapıları ve duyguları üzerindeki etkisiEffects of educational changes on ict teachers' professional identities and emotionsdoctoralThesis