Tuncel, FehmiMavi Var,Semiyha2020-11-032020-11-032015http://hdl.handle.net/20.500.12575/72206Düzenli egzersiz, beslenme ve stres yönetimini içeren sağlıklı yaşam tarzları hastalıklarda önleyici rol oynarken, günümüzde hızlı yaşam temposuna bağlı kısıtlı hareket ve fast-food tarzı beslenmeye bağlı aşırı kalori tüketimi ile sağlıklı yaşam tarzının olmayışı, kalp damar hastalıkları ile psikosomatik hastalıkların ortaya çıkma oranlarını artırmaktadır (Cagle,2000; Bezner ve ark, 1997; Epstin ve ark, 2002).Okul çağındaki çocuklar ve gençlerle çalışan öğretmenler ile personelin yaşam tarzlarını oluşturan alışkanlıklarının incelenmesi, bu yaş grubuna hem örnek olmaları bakımından ve hem de performanslarının sağlıklı olmalarına bağlı olması nedeni ile önemlidir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, Ankara Üniversitesi’ne bağlı vakıf kolejlerinde çalışan personel ve öğrencilerin sağlıklı yaşam alışkanlıkları ve fiziksel aktivite bilinç düzeylerini belirlemektir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Tuncel ve Tuncel (2009) tarafından oluşturulan “Sağlıklı Yaşam Tarzı ve Fiziksel Aktivite Bilinç Düzeyi” anketi kullanılmıştır. Ankara Üniversitesi Kolejlerinde görev yapmakta olan tüm personele (öğretmen, sekreter, memur, hizmetli, şoför vb.) ve öğrencilere kişisel bilgileri (yaş, cinsiyet, boy, vücut ağırlığı, öğrenim gördükleri ya da çalıştıkları birim gibi) ile yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik yanıtlamaları içinellibir (51) maddeden oluşan fiziksel aktivite bilinç düzeylerini belirlemek üzere soruları içeren anket formu dağıtıldı. Personelin (n=67) %58’inin erkek (n=39) ve % 42’sinin kadın (n=28) olduğu anlaşıldı. Öğrencilerin (Ortaokul – n=256; Lise – n=156) ve personelin yaşam tarzlarını belirlemeye yönelik olarak sorular soruldu (yaş, boy, vücut ağırlığı, dinlenme nabzı, sistolik ve diyastolik tansiyon, sigara ve alkol tüketme, kolesterol, yakın akraba hastalıkları, check-up yaptırma alışkanlıkları, yeme-içme alışkanlıkları –balık, fastfood, kola, çay/kahve/neskafe tüketimi, kahvaltı yapma-yapmama, stresi yönetme, bilgisayar/TV alışkanlıkları, egzersiz alışkanlığı vb), ve elde edilen veriler frekans ve yüzde ile açıklandı. Toplam ellibir (51) maddeden oluşan“fiziksel aktivite bilinç düzeyleri”ni belirlemeye yönelik sorulara verilen yanıtlardan, personel, lise öğrencileri ve ortaokul öğrencileri içinde “en düşük ilk 5 madde” ile “en yüksek ilk 5 madde” ayrı ayrı tespit edildi.Gruplararası farklılıklarda, sıra ortalamaları dikkate alındığında, personelin fiziksel aktivite bilinç düzeylerinin, lise öğrencilerinin (u=3372.00 p<.05) ve ortaokul öğrencilerinin (u=4312.50 p<.05) bilinç düzeylerinden yüksek olduğu saptandı.trSağlıklı YaşamFiziksel AktiviteAnkara Üniversitesi Kolejlerindeki Personel ve Öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Alışkanlıkları ve Fiziksel Aktivite Bilinç DüzeyleriOther / Diğer0126