Mısırlı Taşdemir,Özlem2024-07-242024-07-242022https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/91252Bu araştırma kapsamında, üstün yetenekliliğe eşlik eden öğrenme güçlüğüne aday gösterme sürecinde kullanılabilecek bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçme aracı, sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekliliğe eş zamanlı olarak öğrenme güçlüğü açısından riskli öğrencileri belirlemelerine yönelik tasarlanmıştır. Araştırmada ölçme aracı geliştirme basamakları izlenmiştir. Alanyazın incelemesi ve madde havuzunun hazırlanmasına hizmet eden aşamalar gerçekleştirildikten sonra deneme uygulaması gerçekleştirilmiştir. Ankara ili merkez ilçelerinde görev yapan 383 sınıf öğretmeni deneme uygulamasına gönüllü katılım sağlamıştır. Veri toplama aracı olarak Öğretmen Bilgi Formu ve Öğretmenler İçin Üstün Yetenekliliğe Eşlik Eden Öğrenme Güçlüğüne Aday Gösterme Ölçme Aracı kullanılmıştır. Geçerlik çalışması için kapsam ve yapı geçerliği geçerliği çalışmaları yapılmış, iç tutarlılık anlamında güvenirlik çalışması için Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Yapı geçerliği kapsamında, tetrakorik/polikorik korelasyona dayalı Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), elde edilen modeli doğrulamak için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve alt-üst gruplar ayırt etme geçerlik çalışmaları yürütülmüş; sınıflama doğruluğu için Diskriminant Analizi (DA) yapılmıştır. Betimsel araştırma modeliyle yürütülen çalışmada, analizler sonucunda 18 maddeden oluşan tek boyutlu, geçerli ve güvenilir öğretmen aday gösterme ölçme aracı elde edilmiştir. This research aims to develop a measurement tool that can be used in the nomination process for the learning disability with giftedness. The measurement tool is designed for elementary school teachers to identify students at risk in terms of learning disability simultaneously with giftedness. In the research, measurement tool development steps were followed. After the literature review and item tool preparation stages, the pilot application was carried out. 383 classroom teachers working in the central districts of Ankara participated in the trial application voluntarily. Teacher Information Form and Nomination Measurement Tool for Teachers with Learning Disability With Giftedness were used as data collection tools. Content and construct validity studies were carried out for the validity study, and the Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated for the reliability study in terms of internal consistency. Within the scope of construct validity, Exploratory Factor Analysis (EFA) based on tetrachoric/polychoric correlation, Confirmatory Factor Analysis (CFA) to validate the model obtained, and lower-upper group discrimination validity studies were conducted. In addition, Discriminant Analysis (DA) was used for classification accuracy. In the study carried out with the descriptive research model, a one-dimensional, valid and reliable teacher nomination measurement tool consisting of 18 items was obtained as a result of the analysis.triki özel gereksinimliliköğretmen aday gösterme ölçme aracıÖğretmenler için üstün yetenekliliğe eşlik eden öğrenme güçlüğü aday gösterme ölçme aracı geliştirme çalışmasıDevelopment of the nomination tool for learning disabilities with giftedness for teachersThesis