ERDOĞDU, Funda (Yazar)DERYAKULU, Deniz (Tez Danışmanı)2019-02-0720092019-02-07http://hdl.handle.net/20.500.12575/31922Bu çalışma, ilköğretim 4., 6. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilgisayara ilişkin algılarının cinsiyete ve sınıf düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Çalışma, tarama türünde bir desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Ankara ilinde 2008-2009 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, dört devlet ilköğretim okulunda yürütülmüştür (N=874). Veriler, nitel veri toplama aracıyla toplanmıştır. 4., 6., ve 8. sınıf öğrencilerine üç farklı bilgisayar konulu, üzerinde yazılı tasvirlerin de bulunabileceği resim çalışması yaptırılmıştır. Resim çalışmalarının ilk konusu ?bilgisayar kullanılan bir ortam resmedin?, ikinci konusu ?bilgisayar kullanan insan/insanları resmedin? ve üçüncü konusu ise ?kendinizi bilgisayarda bir etkinlik yaparken resmedin?dir. Resimler, içerik analiziyle çözümlenmiştir. Veriler, içerik analizi esnasında kategorilere ayrılmıştır. Her kategoride yer alan kodların, frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmış, MS Excel programı kullanılarak çapraz tablolar oluşturulmuştur.?Bilgisayar kullanılan bir ortam resmedin? konusunu çizen öğrencilerin, en çok resmettikleri ortamlar sırasıyla; ev, bilişim teknolojileri sınıfı ve internet kafedir. Ev ve bilişim teknolojileri sınıfını kız ve alt sınıf düzeyindeki öğrencilerin, internet kafe ortamını ise erkek ve üst sınıf düzeyindeki öğrencilerin daha çok resmettikleri belirlenmiştir. ?Bilgisayar kullanan insan/insanları resmedin? konusunu çizen neredeyse tüm erkek öğrenciler ve kız öğrencilerin dörtte biri bilgisayar kullanan insanların cinsiyetini erkek, kız öğrencilerin dörtte üçü ve erkek öğrencilerden yalnızca biri bilgisayar kullanıcılarını kadın olarak resmetmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, bilgisayar kullanıcılarını gözlüklü, gözleri ağrıyan, yorgun, uykusuz, şişman, tuhaf tipli, garip saçlı, zeki, çalışkan, bilgisayar bağımlısı, sosyal olmayan, bilgisayarda uzun saatler çalışan, çevresini önemsemeyen insanlar olarak resmetmişlerdir. ?Kendinizi bilgisayarda bir etkinlik yaparken resmedin? konusunu çizen öğrencilerin en çok resmettikleri etkinlikler sırasıyla oyun oynama, araştırma yapma, ders çalışma ve sohbet etme etkinlikleridir. Oyun oynama etkinliğini erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla daha fazla resmettikleri belirlenmiştir. Ayrıca, oyun oynama etkinliğinin sınıf düzeyi yükseldikçe daha fazla resmedildiği de tespit edilmiştir. Kızlar araştırma yapma, ders çalışma ve sohbet etme etkinliğini erkeklerden daha çok resmetmişlerdir. Öğrencilerin sınıf düzeyleri yükseldikçe ders çalışma ve sohbet etme etkinliği daha fazla, araştırma yapma etkinliği ise daha az resmettikleri belirlenmiştir.AbstractThis study aims at determining whether 4th, 6th and 8th grade primary school students? perceptions of computers differ based on gender and grade or not.The study utilizes a kind of scanning pattern. It was conducted at four public primary schools in Ankara during autumn of 2008-2009 education year (N=874). Data is collected by qualitative data collection tool. 4th, 6th and 8th grade students are requested to conduct a drawing study with written descriptions including three different computer related subjects. The first subject of the study is ?drawing an environment where computer is used?; second one is ?drawing a person(s) using computer? and final one is ?drawing yourself while you do something with computer?. Drawings are analyzed by content analysis. Data is categorized in the process of content analysis. In each category; frequencies and the distribution of data are calculated. Cross tables are created using MS Excel.Those students that ?draw an environment where computer is used? mostly picture home, computer class and internet café, in order of occurrence. It is found out that home and computer class are pictured by female and lower grade students while internet café is pictured by male and higher grade students. Almost all boys and one fourth of girls that ?draw a person(s) using computer? picture a male as rest of the girls portrait a female. Besides, students identify computer users as well-informed, intelligent, hard-working, computer addictive, anti-social, ignorant, tired, sleepless, fat, weird and with glasses and aching eyes, strange hair. Those students that ?draw her/himself while s/he does something with computer? mostly picture activities of playing computer games, searching, studying and computer chat, in order of occurrence. Boys draw playing computer games more than girls. And also it is found out that computer games are pictured more and more as grade level increases. Girls draw searching, studying and chatting activities more than boys. As grade level goes up, it is seen that students picture more studying and chatting activities while they draw less searching activity.trİlköğretim, EĞİTİMİlköğretim öğrencilerinin bilgisayara ilişkin algılarının incelenmesimasterThesis