Özçelikay, GülbinKartal, Metin Emrah2023-07-072023-07-072019http://hdl.handle.net/20.500.12575/88710Giriş: Serbest eczaneler; toplum sağlığının vazgeçilmez birincil basamak sağlık merkezleridir. Eczaneler; başta ilaç temini olmak üzere ilaç dışı, dermokozmetik, medikal, homeopatik ürünlerin temin edildiği ve bunlardan başka son dönemde farmasötik bakım hizmetlerinin de verilmeye başlanıldığı sağlık merkezleridir. Bu bakımdan serbest eczanelerdeki tüketici memnuniyet durumunun anlaşılmış olması önemlidir. İşletmelerdeki tüketici memnuniyetinin gerçek manada anlaşılabilmesi de işletmenin iç ve dış tüketici memnuniyet durumlarının anlaşılması ile mümkündür. Bu bakımdan serbest eczaneleri ziyaret eden tüketicilerin yanında iç tüketici konumunda olan eczane çalışanlarının da iş doyumlarının anlaşılmış olması büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma ile eczane tüketicilerinin memnuniyetlerini anlamaya yönelik bir ölçek geliştirme hedeflenmiş olup eczane çalışanlarının iş doyumları ile tüketici memnuniyeti arasındaki ilişkinin anlaşılması hedeflenmiştir. Metod: Kırklareli merkezde gönüllü 15 eczanede, eczaneyi daha önce en az 4-5 kez ziyaret etmiş gönüllü tüketicilere memnuniyetlerini, algılarını ve beklentilerini anlamaya yönelik 92 maddelik anket; gönüllü eczane çalışanlarına da Yelboğa (2009) taradından Türkçe'ye geçerliği ve güvenilirliği uyarlanan İş Doyum Ölçeği uygulanmıştır. Veriler eczane içine yerleştirilen ağzı kilitli anket sandıklarında toplanılmıştır. Anket sandıkları bir, birbuçuk ay eczanede durmuş olup bu süre zarfından sonra diğer gönüllü eczaneye geçilmiştir. Tüketicilerden elde edilen veri PAWS Statics 18.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Veriye faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Verilerin dağılımlarının normallikleri skewness ve kurtosis değerlerinin -2,+2 ve -7,+7 arasında olması şartıyla kabul edilmiştir. Tüketici ve çalışanların iş doyumu verisine parametrik ve non-parametrik testler uygulanmıştır. Tartışma: Bu çalışma ile serbest eczanelerde tüketici memnuniyetini etkileyen başlıca üç unsur tespit edilmiştir; profesyonel, psikolojik ve fiziksel atmosfer. Tüketici memnuniyetine en çok profesyonel boyutun etki ettiği anlaşılmıştır. Profesyonel boyutu psikolojik boyut takip etmiştir. Bunlardan bağımsız olarak da eczaneye ulaşım rahatlığı tüketici memnuniyeti için önem arz etmektedir. Ayrıca eczane çalışanlarının iş doyumlarının tüketici memnuniyetine olan pozitif etkisi de tespit edilmiştir. Eczane çalışanlarının iş doyumuna da en çok maaş, bürokrasinin azlığı, ek ödemeler, terfi, iş arkadaşı uyumu ve işi sevme boyutlarının etki ettiği tespit edilmiştir. Sonuç: Profesyonel boyut bakımından tüketicilere sunulan hizmet çeşitlendirilmeli ve ihtiyaç haline getirilmelidir. Ancak bu şekilde tüketiciler profesyonel tatmine daha fazla önem vereceklerdir. Fiziksel boyut bakımından da eczane içinde danışma odalarının olması önem arz etmektedir. Çalışanların iş doyumlarını arttırmak için adil ve etik bir maaş ve prim sisteminin önemi anlaşılmıştır.treczacılareczacılıktüketici doyumuSerbest eczanelerde tüketici memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi ve eczane çalışanlarının iş doyumunun tüketici memnuniyeti üzerine etkisi: Kırklareli ili örneğiThe evaluation of consumer satisfaction in community pharmacies and the effect of job satisfaction of pharmacy workers on pharmacy consumer satisfaction: Kırklareli province sampledoctoralThesis