ERDOĞAN, Özlem (Yazar)YAVAN, Nuri (Tez Danışmanı)2019-02-0720132019-02-07http://hdl.handle.net/20.500.12575/31588Alışveriş merkezleri (AVM), küreselleşme ile birlikte artan global sermaye akışının biryansıması olarak her geçen gün yaşam alanlarına girmekte ve gerek kentsel mekânındeğişiminde gerekse sosyal hayatın değişiminde önemli bir rol oynamaktadır. Son dönemdeAVM’ler çeşitli bakımlardan ele alınmış ve birçok araştırmaya da konu olmuştur. LiteratürdeAVM’lere mekânsal açıdan yaklaşıldığında ise, AVM'lerin kamusal mekânlar ya da salttüketim mekânları olarak ele alındığı çalışmalar yanında, onların sadece tüketim odaklımerkezler olmadıklarını, aynı zamanda günümüzde sosyal ve kültürel faaliyetlerin desergilendiği mekânlar olarak karşımıza çıktıklarını konu edinen pek çok çalışmabulunmaktadır. Ayrıca AVM’lere coğrafi açıdan yaklaşan bazı çalışmalar ise, ya mevcutAVM’lerin coğrafi dağılımları üzerine odaklanmakta ya da belli bir alandaki tarihselgelişimlerini betimsel olarak ele almaktadır. Oysa günümüzde coğrafi araştırmaların sadecedurum tespiti yapan bir aşamadan öteye gitmesi ve nedenleri araştırması gerekmektedir. Buçerçevede bu çalışmanın amacı, Ankara metropolünde yer alan AVM’lerin mekânsaldağılımını belirleyerek, kentte yer alan AVM’lerin lokasyon tercihlerinin nedenlerini ortayakoymaktır. AVM yatırımlarının yer seçim sürecinde hangi kriterlerin ne derecede önemliolduğunu ve Ankara metropolündeki alışveriş merkezleri için durumun nasıl bir gelişmegösterdiğini açıklamayı amaçlayan bu alan araştırması, Ankara kentinde yer alan 31 AVM’yeuygulanmıştır. Yöntembilimsel bakımdan çalışma, Ankara metropolündeki 31 AVM’ninlokasyon karar süreci hakkında bilgi sahibi olan üst düzey yöneticilerine yüzyüze anketuygulanması ve yöneticilerle derinlemesine görüşme yapılması şeklinde yürütülmüştür. 18AVM yöneticisinden elde edilen görüşme formlarının değerlendirilmesi ve uygulanananketlerden toplanan verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesi sonucunda, Ankarametropolündeki AVM'lerin kurulum aşamasında yer seçiminde hangi faktörlerin ne derecedeönemli oldukları ortaya konmuştur. Ampirik bulgular, erişilebilirlik, arsa/arazi durumu, sosyoekonomikve demografik yapı, yakın çevresel etkenler ile rekabet ortamının AVM’lerinlokasyon seçiminde önemli olduğunu ortaya koymaktadır.AbstractShopping Centers (SCs), enter to the living spaces day by day as a reflection of the globalcapital flow which increases with the globalization and play an important role not only in thechanging of the urban space but also in the changing of the social life. SCs have recentlybeen discussed and subject to many research. When approached the SCs in terms of space,in the literature, there are several studies which discuss that the shopping malls are not justconsumption-focused centres but they are the places on which social and cultural activitiesare presented, besides the studies in which the SCs taken as public space or solelyconsumption spaces. Furthermore, the studies which approach the shopping mallsgeographically, either focuses on the geographical distribution of the shopping malls ordiscusses their historical development in particular areas descriptively. However, into day,the geographical researchs need to go further than doing just descriptions and search for thereasons. In this framework, the aim of this study is to determine the location distribution ofthe SCs and to present the reasons of the preference of locations of SCs that are located inthe city. This field study, which aims to explain which criteria are important to what extent inthe process of site selection of the SCs enterprises and how this situation is for the SCs inAnkara was applied to 31 SCs stated in Ankara city. The study in terms of the methodologywas carried out by conducting a questionnaire face to face with the senior managers whichhave knowledge on the location decision process of the 31 SC and by interviewing theadministrators profoundly. In consequence of assessing the interview forms acquired from18 SC administrator and analysing the data which gathered from the surveys statiscally, it ispresented which factors are important to what extend in building process of the shoppingmalls in Ankara metropolis. Empirical findings exhibit that accessibility, the state of theplot/land, socio-economic and demographic structure, near environmental factors withcompetition environment play an important role in choosing the shopping mall locationtrCoğrafya (Genel), Dünyanın büyük şehirleriAnkara kentindeki alışveriş merkezlerinin yer seçim tercihleri ve mekansal etkilerimasterThesis