Sunay, SerkanSatur, Göknur2023-03-102023-03-102018http://hdl.handle.net/20.500.12575/87659Tezin konusu, Ankara kentini mimarisini tanımlamak olup, sinema filmleri birer belge olarak kullanılmıştır. Sinemanın gerçekliği kaydetme potansiyelinden hareketle; her biri Ankara kent silüetine, tarihine ve mimarisine dair birer belge niteliği taşıyan filmler üzerinden kentin mimarisine dair, geçiridği değişimleri belirlemek ve mimari belleğe bir katkıda bulunmaya çalışmaktır. Bu nedenle kentin dönüşümüne kanıt/tanık olarak yararlanılan sinema filmlerindeki anlık görüntülerin çözümlenmesi bu çalışmanın özgünlüğünü ortaya koyar. Bu çalışma sanat tarihi, mimarlık tarihi, kent tarihi, sinema sanatı ve hatta kültür tarihi ile örüntülü olarak çok disiplinli bir çalışmadır. Ankara kenti 1923 yılında Türkiye Cumhuriyeti'nin başkenti olmasıyla beraber yoğun bir iskân akınına uğrar. Zaman içerisinde kentin silieti çok değişir. Kentin sokaklarını, caddelerini kaydeden bu filmler geçmişe yönelik bir anı/hafıza tazeleme, kent kimliği, kentin dokusu, kent mimarisi için birer belge niteliği taşımaktadır ve çekildiği dönemin tarihine dair kentsel bir okuma sunar. Bu çerçevede Ankara'yı mekân edinen en eski tarihli film olan 1925 yılından, Ankara'da geçen en son çekilen 2015 yılına kadar gelinen doksan yıllık süreci kapsamaktadır. Çalışmamızda yer alan Katalog kısmında tüm filmlerde geçen mekânlar, yapılar mimari anıtlar sınıflandırılmış ayrıca kentin değişen planı ve strüktürü filmler üzerinden çözümlenmiştir. Kentin ilk plancısı mimar Hermann Jansen'in 1932 yılında palandığı Ankara ile 2000'lerin Ankarası arasındaki değişimleri filmler aracılığıyla, görsel veriler aracılığıyla ortaya koyulmuş, değişen kent tarihine dair bir karşılaştırmalı bir veri analizi yapılmıştır.trKentsel yapıAnkaraKent dokusuTürk sinemasında Ankara'nın kent dokusu: Zamanlar, mekanlar, değişimlermasterThesis