Gürler,Aygül2024-07-302024-07-302022https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/91325Bu araştırmanın amacı, ortaokul ders kitaplarında insanlar, yerler ve çevreler öğrenme alanında kullanılan haritaların, harita becerisi kazandırmaya yönelik uygunluğunu tespit etmektir. Çalışmanın alt amaçları; "1. Ders kitaplarındaki İnsanlar, Yerler ve Çevreler öğrenme alanının içeriğindeki metinler, harita becerilerini kazandırmak için uygun mudur? 2. Ders kitaplarındaki İnsanlar, Yerler ve Çevreler öğrenme alanındaki haritaların nitelikleri harita becerisi kazandırmak için yeterli midir?" soruları oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmada doküman incelemesi ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen Harita İnceleme Formu kullanılmıştır. Bu çalışmanın çalışma grubunu, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kabul edilen, 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında kullanılan Sosyal Bilgiler 5, 6 ve 7. sınıf ders kitapları oluşturmaktadır. Araştırma neticesinde şu sonuçlara ulaşılmıştır: Birinci araştırma sorusuna yönelik yapılan değerlendirmede İnsanlar, Yerler ve Çevreler öğrenme alanındaki metinler incelendiğinde; tüm harita becerilerine ders kitaplarında yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır. İkinci araştırma sorusuna yönelik yapılan değerlendirmede incelenen 28 haritanın temel unsurlarının yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Haritaların tarihinin ve veri kaynağının belirtilmediği, haritalarda kullanılan yazı puntosunun çok küçük olduğu ve renklendirilmesinde sorunlar olduğu görülmüştür. Ders kitabı yazım komisyonlarında kartografların haritaların hazırlanmasında yer alması, harita becerilerinin gelişim dönemi özelliklerine uygun olarak öğretim programında yer verilmesi önerilmiştir.trSosyal BilgilerHarita BecerileriDers KitaplarıHaritaOrtaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının harita becerileri yönünden değerlendirilmesiEvaluation of secondary school social studies textbooks in terms of map skillsThesis