Kayış,Hasan Hüseyin2024-10-152024-10-152024https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/91539Bu tez, ağ bağlantılı teknolojilerin iletişim ortamlarını dönüştürmesiyle ortaya çıkan yeni medya araştırmalarında etik riskleri araştırma etiği perspektifinden ele almaktadır. Çalışma, ağ bağlantılı ortamlarda yer alan sıradan insanlara ait verilerden üretilen akademik araştırmalardaki etik riskleri irdelemekte; bu bağlamda etik risklere yol açan araştırma uygulamalarının neler olduğunu tartışmayı amaçlamaktadır. Geleneksel iletişim araştırmalarındakine çoğunlukla benzemeyen, etik risklerin tarafı olan araştırmacı ve araştırma öznesi arasındaki ilişkinin ne şekilde düzenleneceği bu araştırmanın odağını oluşturmaktadır. Türkiye’de 60 iletişim dergisinde yayınlanan 1278 yeni medya makalesinde araştırma etiğinin nasıl yaşama geçirildiği tematik içerik analiziyle incelenerek etik risklerin ortaya koyulması bu araştırmanın odağını oluşturmaktadır. Yeni medya araştırmalarında ağ bağlantılı ortamlardan toplanan metin, görsel, gözlem verisi niteliğindeki veriler ve geleneksel veri toplama teknikleriyle toplanan görüşme verilerinin araştırmalarda tanımlanabilir biçimde sunulmasının ne gibi anonimlik sorunları doğurduğu irdelenmiştir. Bu çalışma yeni medya araştırmalarında özellikle ağ bağlantılı ortamlardan toplanan veriler söz konusu olduğunda etik riskler olduğunu ortaya koyarak alana katkı sağlamaktadır. Araştırmacıların yeni medya araştırmalarında ağ bağlantılı kamusal ve özel ortamlardan katılımsız gözlem tekniğiyle topladıkları metin, görsel ve gözlem verilerine etik bir bakış açısı geliştirmeleri konusunda sorunlar vardır. Bu sorunları anlamak araştırmalarda yer alan sıradan insanların kişisel verilerinin korunmaması kaynaklı zararların önüne geçilmesi bakımından önemlidir. İncelenen araştırmalarda tespit edilen etik riskler, veri toplama teknolojilerindeki yeniliklerle başka boyutlara taşındığından, bu araştırmanın tespitleri ileri etik riskler hakkında derinlemesine bir analize zemin hazırlamaktadır.trAraştırma EtiğiYeni Medya Makaleleriİletişim DergileriVeriTürkiyeYeni Medya Araştırmalarında Araştırma Etiği: Türkiye’de İletişim Dergilerinde Yayınlanan MakalelerThesis