Aral, NerimanYıldız Bıçakçı,Müdriye2020-11-032020-11-032015http://hdl.handle.net/20.500.12575/72201Bu araştırmada, Ankara Üniversitesi Uygulama Anaokulu 1’e devam eden üç, dört ve beş yaş (36-72 ay) grubundaki (deney ve kontrol grubu) çocukların gelişim düzeylerinin belirlenmesi ve Montessori yaklaşımına dayalı eğitimin çocukların gelişim alanları üzerindeki etkisinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmada, Montessori yaklaşımına dayalı eğitimin çocukların gelişim alanlarına olan etkisini belirlemek amacıyla ön test, son test ve kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma Ankara Üniversitesi Uygulama Anaokulu’na devam eden çocuklarla benzer özelliklere sahip Ankara’daki üniversitelerin uygulama anaokullarından tesadüfen belirlenen uygulama anaokulunda yürütülmüştür. Ankara Üniversitesi Uygulama Anaokulu 1’e devam eden 36-72 aylık çocuklar deney grubunu, benzer özelliklere sahip tesadüfen belirlenen bir üniversite anaokuluna devam eden 36-72 aylık çocuklar ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmada deney grubuna dahil edilen 48 çocuk ve kontrol grubuna dahil edilen 45 çocukla yürütülmüştür. Araştırmaya katılımda gönüllülük esas alınmıştır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan “Genel Bilgi Formu”, çocukların gelişim alanlarını değerlendirmek için bu çalışma kapsamında 36-72 ay arasındaki çocuklar için geçerlik güvenirlik çalışması yapılmış olan Alpern (2007) tarafından geliştirilen Gelişimsel Profil 3 (Developmental Profile 3-DP 3) ile Mardell and Goldenberg (1998) tarafından geliştirilen Öğrenmenin Değerlendirilmesi için Gelişimsel Göstergeler 4 (Developmental Indicators for the Assessment of Learning 4- DIAL 4) ölçme araçları kullanılmıştır. Montessori yaklaşımına dayalı eğitim öncesinde ilk olarak Montessori eğitim ortamı oluşturulmuş ve gelişimsel değerlendirme labratuvarı hazır hale getirilmiştir. Ardından öğretmenler “Montessori Uygulayıcıların Eğitimi” kapsamında eğitim almışlardır. Eğitim alan öğretmenler tarafından deney grubu olan Ankara Üniversitesi Uygulama Anaokulu 1’e 2013-2014 eğitim öğretim yılında devam eden 36-72 aylık çocuklara bir yıl süre ile Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı ile bütünleştirilmiş Montessori yaklaşımına dayalı eğitim programı uygulanmıştır. Deney grubundaki okulla aynı özellik ve şartlara sahip Ankara’daki bir üniversitenin uygulama anaokuluna devam eden çocuklar ise kontrol grubunu oluşturmaktadır. Kontrol grubundaki çocuklara 2013-2014 eğitim öğretim yılı boyunca Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı doğrultusunda hazırlanan eğitim programı uygulanmıştır. Çalışma sonucunda Öğrenmenin Değerlendirilmesi için Gelişimsel Göstergeler 4’den elde edilen bulgular incelendiğinde, 2 deney ve kontrol grubundaki çocukların motor gelişim, kavram gelişim ile ilgili davranışsal gözlem, dil gelişimiyle ilgili davranışsal gözlem alt boyutlarında ve toplam gelişim ile ilgili davranışsal gözlem puanlarında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğretmen görüşlerine göre Öğrenmenin Değerlendirilmesi için Gelişimsel Göstergeler 4’den elde edilen bulgular incelendiğinde deney ve kontrol grubundaki çocukların özbakım becerileri ile sosyal duygusal gelişim alt boyutu puanlarında, ebeveyn görüşlerine göre özbakım becerileri alt boyutu ile toplam gelişim puanlarında anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Gelişim Profil 3‘e ait sonuçlar incelendiğinde deney ve kontrol grubundaki çocukların öğretmen görüşlerine göre uyumsal davranış boyutunda; ebeveyn görüşlerine göre fiziksel gelişim, bilişsel gelişim, iletişim alt boyuları ile toplam gelişim puanlarında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Deney grubundaki çocukların son test-kalıcılık testi sonuçları incelendiğinde; Öğrenmenin Değerlendirilmesi için Gelişimsel Göstergeler 4’e ait tüm alt boyut ve toplam gelişim puanlarında anlamı farklılık gözlenmemiştir. Literatür bilgileri ve yapılan proje çalışmasına ilişkin sonuçlar incelendiğinde Montessori Yaklaşımı’nın çocukların gelişim alanları üzerinde olumlu etkisi olduğu görülmektedir. Türkiye’de özellikle de resmi kurumlarda Montessori Yaklaşımına dayalı eğitim veren kurumların az olması nedeniyle bu çalışmanın Montessori Yaklaşımına dayalı eğitimin yaygınlaşmasına katkı sağlayacağı düşünümektedir.trOkul öncesiMontessori eğitimiOkul öncesi eğitimde alternatif bir eğitim modeli: Montessori eğitimiOther / Diğer01181