Ulutaş Gültiken,Ezgi2024-07-242024-07-242022https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/91237Bu çalışmanın amacı, Almaya, İtalya ve Türkiye'deki ilkokul kademesindeki İngilizce öğretim programları ile ilkokul 3. ve 4. sınıflarda kullanılan İngilizce dersi kitaplarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesidir. Bu amaçla 2020 yılında Education First tarafından açıklanan dünya kapsamında İngilizce yeterlilik verileri temel alınmış, verilere göre çok yüksek ve orta sıralamada yer alan 38 ülke arasından AB üyesi olan Almanya ve İtalya ile sıralamada düşük seviyesinde yer alan Türkiye'deki İngilizce öğretim programları ile İngilizce ders kitapları karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Çalışmada, ülkelerde kullanılan İngilizce öğretim programları ile İngilizce ders kitaplarını karşılaştırmak amacıyla doküman inceleme ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmada, Almanya, İtalya ve Türkiye'deki ilkokul 3. ve 4. sınıf İngilizce ders kitaplarının iç ve dış özelliklerinin, içeriklerinin, kitaplarda yer alan dört temel dil becerisini geliştirmeye yönelik etkinliklerin, sözcük varlığını ve dil bilgisini geliştirmeye yönelik etkinliklerin ve değerlendirme etkinliklerin benzerlik ve farklılıkları belirlenmiştir. Bunlara ek olarak, araştırmaya konu olan ülkelerdeki yabancı dil eğitim politikaları ile ilkokul İngilizce Öğretim Programlarının kazanımları karşılaştırılarak benzerlik ve farklılıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce ülkelerin dil öğretim politikalarına ve İngilizce öğretim programlarına ait bilgilere internet ortamından ulaşılmıştır. İngilizce ders kitapları, uzman görüşü alınarak oluşturulan "İngilizce Ders Kitabı İnceleme Ölçütleri Listesi" ne göre incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda belirlenen kitap inceleme ölçütleri kapsamında ders kitaplarının iç ve dış yapı özellikleri arasında üç ülkede de farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Yine belirlenen kitap inceleme ölçütleri kapsamında üç ülkedeki kitapların içeriklerinin benzerlikler gösterdiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, incelenen üç ülkedeki kitaplarda yer alan, dört temel dil becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler ile sözcük ve dil bilgisini geliştirmeye yönelik etkinliklerin ve değerlendirme etkinliklerinin içerikleri sayıları bakımından benzerlikler farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Çalışma kapsamında ele alınan üç ülkedeki yabancı dil eğitiminin incelenmesi sonucunda üç ülkede de ilkokul seviyesinde yabancı dil olarak İngilizcenin öğretildiği sonucuna varılırken, yabancı dil öğretimine başlama yaşı ve sınıf düzeylerinde farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Öğretim programları ele alındığında ise Türkiye'de merkezi bir program hazırlanıp, ülke genelinde kullanıldığı görülürken, Almanya ve İtalya'da çerçeve bir programın hazırlandığı ve okulların kendi programlarını düzenleyebildiği belirlenmiştir. Üç ülkenin de İngilizce öğretim programı çerçeve program temel alınarak hazırlandığı için genellikle kazanımları bakımından benzerlikler gösterdiği sonucuna varılmıştır. Ulaşılan sonuçlar kapsamında araştırmacılara İngilizce öğretim programları ile İngilizce ders kitaplarının hazırlanma süreçlerine yönelik önerilerde bulunulmuştur.trİngilizceyabancı dil eğitimiİngilizce öğretim programıders kitabıAlmanya, İtalya ve Türkiye'deki ilkokul 3. ve 4. sınıf İngilizce öğretim programları ile ders kitaplarının karşılaştırmalı olarak incelenmesiComparison of 3rd and 4th grade English language curricula and English textbooks in Germany, Italy and TurkeyThesis