Aral, NerimanKadan, Gül2024-01-262024-01-262021http://hdl.handle.net/20.500.12575/90327Araştırmada, medya okuryazarlık aile eğitim programının 48- 60 aylık çocuklar ve annelerinin medya okuryazarlık düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Çankırı İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bağımsız anaokullarında orta sosyoekonomik düzeye sahip olan 48-60 aylık çocuklar ve onların anneleriyle gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda 18 anne ve çocuk deney grubunu, 22 anne ve çocuk ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Yakınsayan paralel karma yöntem modeliyle gerçekleştirilen çalışmanın nicel boyutunu, ön test, son test ve kalıcılık testinden oluşan, deney-kontrol gruplu 2x3'lük karışık (split plot) yarı deneysel deseni, nitel kısmını ise program sonrası annelerle yapılan görüşmeler oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, "Genel Bilgi Formu", "Medya Okuryazarlık Ölçeği Ebeveyn Formu", "Medya Okuryazarlık Ölçeği Çocuk Formu", "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" kullanılmıştır. Araştırma kapsamında hazırlanan Medya Okuryazarlık Aile Eğitim Programı deney grubunda yer alan annelere ve altı hafta boyunca, haftada iki oturum, 60 dakikalık süreyle çevrim içi olarak uygulanmıştır. Aile eğitiminde bazı etkinliklere anne çocuk birlikte katılmıştır. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubunda yer alan annelerin son test puanlarında, deney grubunda yer alan anneler lehine anlamlı farklılığa rastlanırken, deney ve kontrol grubunda yer alan çocukların son test puanlarında deney grubunda yer alan çocuklar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Deney grubunda yer alan annelerin ön test son test puanlarında Medya Okuryazarlık Ölçeği Ebeveyn Formunda Anlama, Değerlendirme ve Analiz alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanırken, son test kalıcılık testi puanları arasında anlama alt boyutunda anlamlı farklılığa rastlanmamış, değerlendirme ve analiz alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Deney grubunda yer alan çocukların ön test son test puanları arasında Medya Okuryazarlık Ölçeği Çocuk Formunda anlamlı farklılığa rastlanmış, son test kalıcılık test puanları arasında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Kontrol grubunda yer alan annelerin Medya Okuryazarlık Ölçeği Ebeveyn Formu, Anlama, Değerlendirme, Analiz alt boyutlarında ön test son test arasında anlamlı farklılığa rastlanırken, kontrol grubunda yer alan çocukların Medya Okuryazarlık Ölçeği Çocuk Formunda ön test son test arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Deney grubunda yer alan annelerle program sonrasında yapılan görüşmelerde de anneler program sonrası çocuklarında ve kendilerinde değişim yaşandığı belirtmiş, eğitim programını, yöntemini ve materyalini yeterli, dikkat çekici olarak değerlendirmişler, ancak uzaktan eğitim şeklinde yapılmasını, sürenin kısa olduğunu ve bunlardan dolayı sorun yaşandığını da belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayanarak, ebeveynlerin medya okuryazarlığı konusunda bilinçli hareket etmeleri gerekliliği, çocuklarına çok erken yaşlardan itibaren medya iletilerini anlamaları yönünde destek olmaları, yüz yüze, daha uzun süreli ve babaları da kapsayıcı şekilde araştırma planlanması ve uygulanması konusunda araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.trAile eğitimiAna-çocuk iletişimiÇocukluk dönemiMedya okuryazarlık aile eğitim programının 48- 60 aylık çocuklar ve annelerinin medya okuryazarlık düzeylerine etkisinin incelenmesiInvestigation of the effect of the media literacy family education program on the media literacy levels of 48-60 month old children and their mothersdoctoralThesis