Ayyıldız, Ece Yassıtepe2025-01-232025-01-232022https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/92044Absürd tiyatro yazarı Eugène Ionesco, XX. yüzyıl insanını ve tüketim toplumunun bir portresini Yeni Kiracı adlı oyunda belirgin bir şekilde ortaya koymaktadır. “Bay” ismindeki burjuva karakter Paris’te bir apartman dairesi kiralamıştır ve kiraladığı bu daireye taşınacaktır. Bay’ın bu daireye taşınmasındaki en büyük zorluk, eşyalarının fazlalılığıdır; oyun boyunca gitgide artan ve evin içine sığmayan bu eşyalar bütün evi doldurmakla kalmayıp bütün şehri istila edecektir. Bu nedenle, fazla eşyaları yüzünden Bay eve yerleşmekte güçlük çekecek, aynı zamanda kendisi için evinde bir yaşam alanı kalmayacaktır ve ev onun mezarına dönüşecektir. Bu oyunda, Ionesco tiyatrosunu tanımlamak için kullanılan “prolifération ionescienne”, Türkçe ifadesiyle eşyaların çoğalmasını ifade etmektedir. Ionesco bu oyunda toplumsal eleştiri ve absürd tiyatro kuramını tam anlamıyla ortaya koymaktadır. Modern insanın tüketme arzusu, nesnelerin bireye olan üstünlüğü ve tüketim toplumunun yansıması açık bir şekilde gözlemlenmektedir. Ionesco’nun Yeni Kiracı oyunu bizi Jean Baudrillard’ın Nesneler Sistemi adlı çalışmasına yönlendirmektedir. Baudrillard, bu çalışmasında, nesnelerin insanlar üzerindeki etkisinden ve tüketim arzusundan söz etmektedir. Bu makalede amacımız, Baudrillard’ın Nesneler Sistemi adlı eserinden yola çıkarak Ionesco’nun “mekanik bir bozulma” olarak adlandırdığı Yeni Kiracı oyununda yer alan nesnelerin üstünlüğünü Bay karakteri üzerinden incelemektir. Ionesco’nun Yeni Kiracı adlı oyununda taşınılacak eve ait olan bu nesnelerin özneleşmesini, giderek çoğalmasını ve bunun karakter üzerindeki etkisini ele alırken çalışmamız Baudrillard’ın kuramı çerçevesinde incelenecektir.trEugène IonescoYeni KiracıJean BaudrillardNesnelerTüketim ToplumuEugène Ionesco’nun Yeni Kiracı Adlı Oyununda Tüketim Ve NesnelerArticle