Karayel, Veysel2021-07-132021-07-132019http://hdl.handle.net/20.500.12575/73607Bu çalışmada, Türkiye’de hızlı kentsel gelişmenin bir sonucu olarak ortaya çıkan gecekondu sorunu ve bu sorunun alternatif çözümü için uygulamaya konulan 775 sayılı Gecekondu Kanunu’nun hem gene, hem de seçilmiş proje alanındaki uygulama sonuçları tartışılmıştır. Özellikle nüfusu hızlı artan kentlerde, göçlerle kente gelen nüfusun barınma gereksinimleri meşru yollarla karşılanamadığı zaman, “gecekondulaşma” sorunu kentsel mekânda yeni boyut kazanmakta ve dolayısıyla göç, kentleşme ve gecekondulaşma arasında yakın bir ilişkinin olduğu dikkati çekmektedir. Gecekondulaşma sürecinde, gecekondu ve gecekondulunun sorunlarının etkin olarak çözümünden uzak, etkin olmayan politikalar ve yasal düzenlemelerle sorunun çözümü hedeflenmiş, ancak yapılan düzenleme ve uygulamalarla gecekondu yapımının önüne geçilememiş olduğu görülmektedir. Bu çerçevede çalışma kapsamında kentsel dönüşümden ziyade halen yürürlükte olan 775 sayılı Gecekondu Kanunu’nun uygulanmasıyla gecekondu sorununa farklı bir yaklaşım sunan Melikgazi Belediyesinin yapmış olduğu proje sonuçları incelenmiştir. Eskişehir Bağları Gecekondu Önleme Bölgesi Projesinin genel olarak ele alınmış ve 3. Eskişehir Mahallesi 846 numaralı ada sınırları içinde oluşturulan parsellerin uygulama öncesi ve sonrası nasıl oluşturuldukları, kadastro parsel malikleri ile yeni uygulama sonucu oluşan imar parseli mülkiyet dağılımının nasıl tespit edildiği, imar parsellerinin yer seçim kriterlerinin neler olduğu, uygulama öncesi ve sonrası oluşan parsellerin değer tespitlerinin yapılış şekilleri, projenin amaçlarının neler olduğu ve amaçlanan hedeflere ulaşıp ulaşmadığı gibi sorulara cevap bulmak amaçlanmıştır. Uygulamada eski ve yeni maliklerin irdelenmesi ve yapılan kentsel dönüşümün zaten çoğu köy yaşamını sürdürmekte olan gecekondu insanı için kendine yabancı olan yeni yerleşim yerleri yerine, kültürlerini yaşatabilecekleri müstakil, bahçeli, çok katlı olmayan, komşuluk ilişkilerini eskisi gibi devam ettirdikleri, hayattan kopmadan, yabancılaşmadan ve soylulaştırmaya tabi tutulmadan yapılabildiği vurgulanmıştır. Gecekondu sorunu ve afet riskli alanlarda kentsel dönüşüm projesi gereksinimi ve mevcut durum analizi, proje geliştirme, hak sahipliği tespiti, değerleme, izlemedeğerlendirme ve etki değerleme gibi çalışmaların yapılması, gayrimenkul geliştirme ve yönetimi uzmanlarının çalışma alanlarına girdiği için, kentsel gelişim ve dönüşüm projelerini başarılı olarak uygulamayı hedefleyen bütün merkezi ve yerel yönetim birimlerinde söz konusu uzmanların istihdam edilmesine önem ve öncelik verilmesi gerekli ve yararlı görülmektedir.trKentleşmegecekondu yerleşimleritaşınmaz mülkiyetimalikparsel775 Sayılı Gecekondu Kanunu uygulamaları775 Sayılı Gecekondu Kanunu uygulamasının genel ve Kayseri İli Selçuklu Mahallesi örneği yönlerinden değerlendirilmesiOther / Diğer0144