Çevrimli, Bahadır MustafaSakarya, Engin2020-02-072020-02-072019http://hdl.handle.net/20.500.12575/69430https://doi.org/10.33988/auvfd.547464The aim of this study was to determine the economic analysis of beekeeping enterprises in Aegean Region of Turkey. The material of the current study was collected through face to face interviews from the total of 73 small, medium and largescale enterprises determined by simple random sampling in Aegean region of Turkey (Aydın, Denizli, Mugla provinces). A backward regression model was developed to assess the input and output relationships in the enterprises. According to the results, the factors that affect the total profit, namely, marketing costs, sale price, unit cost, equipment and other expenses were found to be statistically significant (p<0.05). In the study, the lowest cost of producing honey was found to be in large-scale enterprises (1.82 US$/kg) and in the province of Aydın (1.64 US$/kg), whereas the highest cost of producing honey was found to be in small-scale enterprises (3.14 US$/kg) and in the province of Denizli (3.79 US$/kg). Net profit was calculated to be 41.16 US$/hive in small-scale, 28.75 US$/hive in medium-scale and 35.45 US$/hive in large-scale enterprises. In conclusion, considering that the major problem of beekeeping enterprises in Aegean Region is the marketing (64.3%) and the, study also suggested that some measures and supports actions should be put into practice including augmentation of the sale opportunities of the honey produced and the activation of structures of cooperatives so that the profitability of enterprises may be increased, and beekeeping activity may be carried out in a sustainable manner. Keywords: Beekeeping enterprises, cost, economic analysis, honey, marketing. Bu araştırma Türkiye’de Ege bölgesindeki arıcılık işletmelerinin ekonomik analizinin gerçekleştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma materyalini Ege bölgesinde (Aydın, Denizli, Muğla) tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen küçük, orta ve büyük olmak üzere üç farklı ölçekte toplam 73 adet işletmenin yüz yüze görüşme yöntemi ile elde edilen 2014-2015 yıllarına ait veriler oluşturmuştur. İşletmelerde girdi-çıktı ilişkilerinin değerlendirilmesi için backward regresyon modeli oluşturulmuş, toplam kâra etki eden unsurlardan; pazarlama masrafları, satış fiyatı, birim maliyet, ekipman giderleri ve diğer giderler istatistiksel olarak anlamlı (p<0.05) bulunmuştur. Araştırmada bal üretim maliyeti en düşük (1.82 US$) büyük ölçekli işletmelerde ve iller bazında Aydın’da (1.64 US$/kg) bulunurken, en yüksek üretim maliyeti (3.14 US$/kg) küçük ölçekli işletmelerde ve iller bazında Denizli’de (3.79 US$/kg) tespit edilmiştir. Kovan başına net kâr küçük ölçekli işletmelerde 41.16 US$, orta ölçekte 28.75 US$, büyük ölçekte 35.45 US$ olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak Ege Bölgesi’nde arıcılık işletmelerinin başlıca sorununun pazarlama olduğu (%64,3), işletmelerde kârlılığının artması ve sürdürülebilir bir arıcılık faaliyeti için, üretilen balın perakende satış imkânlarının çoğaltılması, kooperatif yapıların etkinleştirilmesi başta olmak üzere pazarlama alanında bir takım destek ve tedbirlerin hayata geçirilmesi büyük önem arz etmektedir. AnahtarenCC0 1.0 UniversalEge BölgesiArıcılıkEconomic analysis of beekeeping enterprises in Aegean Region, TurkeyTürkiye’de arıcılık işletmelerinin ekonomik analizi; Ege Bölgesi örneğiArticle6620107