Adıgüzel,Ebru2024-07-302024-07-302022https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/91319Millî Eğitim Bakanlığı İlkokul Öğretim Programları ve Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programının ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının amaç, ölçme araç ve yöntemleri ile raporlama bakımından herbiri için öğretmenin rolü de ele alınarak karşılaştırarak programların benzerliklerini ve farklılıklarını ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada döküman analizinden yararlanılmıştır. Öncelikle araştırma problemi ve amaca uygun dökümanlar belirlenmiştir. Belirlenen dökümanların içeriğinin çalışmanın kavramsal çerçevesine uyup uymadığını tespit edilmiştir. Dokümanlar birincil ve ikincil kaynak olarak gruplanmıştır. Ayrıntılı incelemenin ardından yorumlanmıştır. MEB İlkokul Öğretim Programları (2018) ve İlk Yıllar Programı araştırmanın birincil veri kaynağıdır. Ayrıca konu ile ilgili kitaplar, tezler, makale ve dergiler yapılan araştırmalar ise ikincil veri kaynağını oluşturmaktadır. Programlara dair çeşitli kaynaklardan elde edilen veriler doküman analizi yöntemi ile değerlendirilerek karşılaştırılmıştır. Veriler tablolar biçiminde sunularak bulgular karşılaştırmalı olarak yorumlanarak sonuçlar elde edilmiştir. Bulgular sonucunda iki program arasında amaç , ölçme yöntem ve araçları ile raporlama konusunda benzerlikler saptanmıştır. İki program arasındaki en temel fark raporlama boyutundadır. İlk Yıllar Programının ölçme değerlendirme açıklamaları daha kapsamlı bulunmuştur. İYP'nin küresel bilince sahip sorgulayan bireyler yetiştirmeyi amaçlaması ve ölçme değerlendirme çalışmalarını da bu amaç etrafında şekillendirmesi de dikkat çeken farklardan biridir. The aim of this study is to reveal the similarities and differences of the programs by comparing the assessment and evaluation approaches of the Turkish Ministry of Education Primary School Curriculum and the International Baccalaureate Primary Years Program in terms of purpose, measurement tools and methods, and reporting. The research was designed using document analysis. First of all, the research problem and the documents suitable for the purpose were determined. It has been determined whether the content of the determined documents complies with the conceptual framework of the study. Documents are grouped as primary and secondary sources. Commented after detailed analysis. MEB Primary School Curriculum (2018) and Primary Years Program is the primary data source of the research. In addition, related books, theses, Researches in articles and journals constitute the secondary data source. The data obtained from various sources about the programs were evaluated and compared with the document analysis method. The results were obtained by presenting the data in the form of tables and interpreting the findings comparatively. As a result of the findings, similarities were determined between the two programs in terms of purpose, measurement methods and tools, and reporting. The main difference between the two programs is in the reporting dimension. The assessment and evaluation explanations of the Primary Years Program were found to be more comprehensive. Another striking difference is that PYP aims to raise inquiring individuals with global consciousness and shapes its assessment and evaluation studies around this aim.tröğretim programıuluslararası bakaloryadeğerlendirmeUluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı ile MEB İlkokul Öğretim Programının ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının karşılaştırılmasıComparison of the approaches to the assessment and evaluation of the International Baccalaureate Primary Years Program and the MEB Primary School curriculumThesis