Ayhan, Aynur BütünBeyazıt, Utku2023-04-272023-04-272017http://hdl.handle.net/20.500.12575/88060Bu araştırmada, çocuk ihmalinin önlenmesine yönelik olarak hazırlanan anne eğitim programının etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Öntest-sontest-kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, araştırmada yer almayı kabul eden 24 anne ve çocukları oluşturmuştur (12 anne ve 12 çocuk deney grubu, 12 anne ve 12 çocuk kontrol grubu). Araştırmada, çocuklara ve annelerine ait sosyodemografik özellikler ve aile özelliklerine ilişkin bilgileri değerlendirmek amacıyla araştımacı tarafından hazırlanan "Genel Bilgi Formu", annelerin ihmal davranışlarını değerlendirmek amacıyla "Çok Boyutlu İhmalkar Davranış Ölçeği Ebeveyn Formu" ve çocukların ihmal yaşantılarını değerlendirmek amacıyla da "Çok Boyutlu İhmalkar Davranış Ölçeği 10-15 Yaş Çocuk Formu" uygulanmıştır. Araştırmada sonuç olarak, deney ve kontrol grubundaki annelerin Çok Boyutlu İhmalkar Davranış Ölçeği ön test ve son test puanları incelendiğinde, kontrol grubundaki annelerin ön test ve son test puanlarında istatistiksel açından anlamlı (p>.05) bir farklılık görülmezken, ihmalin önlenmesine yönelik uygulanan eğitim programı sonrasında deney grubundaki annelerin ön test ve son test ihmalkar davranış puanlarında anlamlı (p<.05) bir farklılık olduğu tespit edilmiş, uygulanan eğitim programı sonucunda deney grubundaki annelerin bilişsel ihmal ve toplam ihmal puanlarında anlamlı bir düşüş olduğu tespit edilmiştir. Programın tamamlanmasından bir ay sonra uygulanan kalıcılık testinde de bu etkinin devam ettiği görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre deney ve kontrol grubundaki çocukların ihmal edilme puanlarında istatistiksel açından anlamlı (p>.05) bir farklılık görülmemiştir. Araştırma sonucunda, çocuk ihmalinin önlenmesine yönelik anne babalara, çocuk ihmali konusunda çalışan uzmanlara, kurum ve kuruluşlara ve araştırmacılara yönelik öneriler getirilmiştir.trAnne eğitimiÇocuk ihmalinin önlenmesine yönelik anne eğitim programının etkililiğiThe effectivity of mother education program for the prevention of child neglectdoctoralThesis