Sağıncı,Servet2024-09-122024-09-122024https://dspace.ankara.edu.tr/handle/20.500.12575/91439Almanya ve Avusturya'da yasal teminat altında ve doktriner temelli uygulanan din derslerinin güncel durumuna erişmesinde tarihsel süreçte birçok gelişme olmuştur. Bu alanda 19. yy.dan itibaren derslerin devlet garantisi altına alınması, sonra yetkinin kiliselere verilmesi, öğretim programı ve ders materyalleri hazırlama çalışmaları, öğretmen eğitimi gibi hususlarda çalışmalar yapılmıştır. Hâlihazırda ise öğretim programlarında değişen sosyal ve kültürel şartlara göre düzenlemeler yapılmış, böylelikle doktriner düzeyde verilen bu derslere ilgi üst düzeyde tutulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı Kuzey Ren Vestfalya ve Viyana'daki ortaokul ve lise düzeyi devlet okullarındaki doktriner din eğitimi merkezli Evanjelik Din Dersinin uygulanmasında ülkeler arasındaki farkları tespit etmek, Evanjelik doktrinin öğretim programlarına yansımalarını ortaya koymaktır. Çalışmada Kuzey Ren Vestfalya ve Viyana örnekleminde Evanjelik Din Dersi alanında tarihsel gelişmelere yer verilerek derslerin güncel durumları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu çerçevede Evanjelik Din Dersi ile ilgili önemli gelişmeler, dersin ülkelerdeki güncel durumu, yasal statüsü, kilisenin dersin uygulanmasındaki etkisi, öğretmen eğitimi konularının yanında özellikle öğretim programının incelenmesi çalışmada ele alınmıştır. Öğretim programlarının içerik analizi yapılarak, konuların doktrinerlik boyutunun hangi karakteristik özelliklerle öğrencilere sunulduğu tespit edilmiştir. Evanjelik doktriner anlayışı merkeze alan öğretim programlarının diğer inançlara karşı yaklaşımı ve bu inanışlarla iletişim kurma çalışmaları karşılaştırmalı olarak ele alınıp değerlendirilmiştir. There have been various developments over time in reaching the current status of religious courses, which have been implemented under legal guarantee and on a doctrinal basis in Germany and Austria. In this field, studies have been carried out on issues such as the state guaranteeing of courses since the nineteenth century, the granting of authority to churches, studies on preparing curriculum and course materials, and teacher training. Currently, provisions were made in the curriculum according to varying social and cultural conditions. Thus, efforts were done to maintain attention in these courses taught at a doctrinal level. The aim of this study is to identify the differences between countries in the implementation of the Evangelical Religion Class based on doctrinal religious education in lower and upper high school public schools in North Rhine-Westphalia and Vienna, and to articulate the effects of the Evangelical doctrine on the teaching programs. In the study, historical developments in the field of Evangelical Religion Class were examined comparatively with their current status in the case of North Rhine-Westphalia and Vienna. In this context, the study discusses significant changes regarding Evangelical Religion Class, its current situation in these countries, its legal status, the curriculum, the influence of the church on its implementation and teacher training issues. By analyzing the content of the curricula, the study reveals the characteristic features of the doctrinal dimension of the subjects that was presented to the students. The approach of the curricula centered on evangelical doctrinal understanding towards other faiths and their efforts to communicate with these faiths were comparatively discussed.trDinDin EğitimiDoktrinEvanjelikEvanjelik Din DersiKiliseÖğretim ProgramıKarşılaştırmalı ÇalışmalarDoktriner din eğitimi bağlamında Almanya ve Avusturya evanjelik din dersi program ve kitaplarının incelenmesiExamination of German and Austrian evangelical religion curriculum and books in the content of doctrinal religious educationThesis