Kişmir, Aykut2022-01-122022-01-122018http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2018.58.2.9http://hdl.handle.net/20.500.12575/77063Urdu edebiyatında, reform denince akla ilk olarak Sir Seyyid Ahmed Han'ın bir eğitim kurumu olarak açılmasını ön gördüğü Aligarh Kolej bünyesinde gerçekleştirilen faaliyetler gelmektedir. Sosyokültürel ve siyasi yönden, halkı içine düştüğü çıkmazdan kurtarmak isteyen aydınlar, toplumu bilinçlendirmeye yönelik çeşitli çalışmalar başlatmışlardır. Sir Seyyid Ahmet Han ve arkadaşları, Aligarh Hareketi olarak bilinen eğitim ve edebiyat faaliyetleri ile toplumun ıslahına yönelik çalışmaları hızlandırmışlardır. Bu çalışmalar, Urdu edebiyatında önemli bir farklılık yaratmıştır. Dönemin edebiyatçıları, halkı bilinçlendirmek için eserlerinde anlaşılabilir bir dil kullanmaya özen göstermişlerdir. Bunlar içerisinde Dipti Nezir Ahmed'in çalışmaları da Urdu roman sanatının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu çalışmada Dipti Nezir Ahmed'in eğitici-öğretici yönü, Pirem Çand'ın betimleyici anlatımı çerçevesinde toplumcu-gerçekçi yönü Urdu edebiyatında öne çıkan edebiyat akımları çerçevesinde incelenecektir.enUrdu EdebiyatıSir Seyyid Ahmet Han1857 Bağımsızlık SavaşıAligarh Hareketiİlerici Yazarlar HareketiUrdu roman sanatında ıslahatçı yaklaşımların izdüşümleriThe projectıons of reformıst approaches to The genre of the novel ın urdu lıteratureArticle5802