Ege, Sema E.Şahin Soy, Özlem2019-02-0820122019-02-082012http://hdl.handle.net/20.500.12575/37378William Gibson ve Bruce Sterling 20. yüzyılın sonunda Neuromancer, Mona Lisa Overdrive, Count Zero, The Artificial Kid, Schismatrix ve The Islands in the Net gibi eserleriyle bilim-kurgu edebi türü ve bu türe kısmen karşı çıkarak gelişmiş olan ?Yeni Dalga? akımının ikinci kuşağı, ?Yeni Yeni Dalga? akımına dahil yazarlardır. Yazarlar temel olarak bireyin geleceğin teknolojisiyle yaşadığı sorunları konu etmektedirler. Gibson ve Sterling'in eserlerinde teknoloji, karakterlerin hem bütünleştikleri bir durum, hem de içine düştükleri olumsuz durumların temel kaynağı, hatta problemin kendisidir. Örneğin, Gibson, Neuromancer'da sinir sistemi tahrip edilerek şantaj yapılan ana karakter Case'in yapay zekâlarla mücadelesini işlemektedir. Sterling'in Schismatrix isimli eserinde ise 23. yüzyılda genetik ve psikolojiyle uğraşarak iki gruba ayrılan insanlar anlatılmaktadır. Benzer şekilde incelenen diğer eserlerde de genetik mühendislikteki gelişmeler, insan vücudunun protezler vasıtasıyla makinelerle birleşimi, bilgisayar ağları ve bu ağlar aracılığıyla elde edilen bilginin ve daha da önemlisi bunun getirdiği gücün kontrolüne sahip olma, kimyasal silahlar yüzünden türlerin yok olduğu bir dünya, terörizm, ?hacker? tabiriyle anılan bilgisayar korsanları, siberuzay ve yapay zekâ gibi konular ele alınmaktadır.?Siberpunk? bilim kurgu edebiyatının ortaya çıkış ve gelişme dönemi gözönünde bulundurulduğunda bu türün postmodern geleneğin bir yansıması olduğunu söylemek de mümkündür. Bu yaklaşım, tezde, Jameson, Baudrillard, Lyotard, Kroker ve Virilio gibi eleştirmenlerin fikirleriyle desteklenerek sunulmakta ve postmodernizm ile cyberpunk arasındaki parallellikler açıklanmaktadır.Bu tezin amacı Gibson ve Sterling'in adı geçen romanlarında bahsedilen temaların ortaya çıkış şekillerini ve insanın tarif edilen karanlık gelecekte teknolojiyle bütünleşmesinden veya teknolojiye karşı giriştiği mücadeleden bilim kurgu geleneği adına çıkarılabilecek mesajların yirminci yüzyıl sonu sosyo-ekonomik koşullarına da göndermeler yaparak incelemektir. AbstractWilliam Gibson and Bruce Sterling are writers that belong to the ?New New Wave? Movement, known both as a continuation and a reaction to the previous literary science fiction, with their works such as Neuromancer, Mona Lisa Overdrive, Count Zero, The Artificial Kid, Schismatrix and Islands in the Net. Gibson and Sterling whose works are regarded as examples of the ?Cyberpunk? literary movement, basically deal with the relationship, problems and struggle of the individual with the future technology. For instance, Gibson depicts the struggle of Case, whose nervous system is ruined by his ex-hirer and blackmailed because he has stolen from them. He fights against artificial intelligences in order to survive. In Sterling?s Schismatrix, two groups of people, who deal with genetics and psychology, and computers and prosthesis limbs in the 23rd century is explained. In a similar way, the subjects such as the advancements in science and technology, in the field of genetic engineering, combination of human body with machines through prosthesis, computer networks and the control of power through these networks, a world ruined by chemical weapons, terrorism, computer piracy known as ?hackers?, cyberspace, artificial intelligence and cybernetics are analysed in these works.Since Cyberpunk literature appeared in the decade referred to as the ?late capitalist? period, and presented much of it?s characteristics, it is possible to say that this sub-genre is a reflection of postmodern tradition.This approach is explained and supported with references to critics such as Jameson, Baudrillard, Lyotard, Kroker and Virilio.The purpose of this thesis is to analyse the ways how these themes appear in the novels of William Gibson and Bruce Sterling, man?s union with technology and the messages that can be found in these works.enDİL VE EDEBİYATCyberpunk fiction: The works of William Gibson and Bruce Sterling as examples of the post-1980s science fiction traditiondoctoralThesis