Prof. Dr. Tanrıvermiş HarunHepgül, Mehmet2021-09-062021-09-062013http://hdl.handle.net/20.500.12575/74359Alışveriş merkezleri ve çarşılar, müstakil mağazalara göre daha düşük düzeyde enerji harcayan, daha az hava kirliliği oluşturan, kamu yararı için otopark alanlarını içerisinde çözen, yükleme girişleri, sinyalizasyon, ışıklandırma ve havalandırmayı kontrol eden mimari özellikleri olan büyük kentsel projeler veya gayrimenkul geliştirme yatırımları olarak ele alınabilir. Ticari gayrimenkul geliştirme projelerinin ekonomi ve yerel idarelere önemli avantajları yanında bazı dezavantajları da dikkati çekmektedir. Özellikle yerel yönetimlerin büyük kentsel projeler olan ticaret alanlarından elde ettikleri gayrimenkul, reklam ve ilan vergileri ve harçlar ile sağlanan istihdam ve ekonomik canlanma gibi nedenlerle sınırları içinde alışveriş merkezi yatırımlarına genel olarak olumlu yaklaştıkları gözlenmektedir. Hatta yerel idareler arasında alışveriş merkezi gibi mekanların tesisi yönünde yerel idareler arasında rekabet bile yaşanmakta olup, yukarıda sayılan avantajların söz konusu yatırımlara izin verebilecek komşu belediyelere geçişi söz konusu olabilecektir. Alışveriş merkezlerinin başarılı olması için, hitap edeceği tüketici kitlenin özelliklerinin ve kent alanının iyi analizi gerekli olmaktadır. Bunun sonucunda ihtiyaçtan fazla ya da az alanlı alışveriş merkezleri veya merkezlerin boş kalması ya da fazla talep olması gibi başarısızlıklarında önüne geçilecektir. Bu çalışmada; alışveriş merkezlerinin tanımı, özellikleri, sınıflandırılmaları, yer seçimi kavramı ve yer seçimi kriterleri, Beylikdüzü İlçesi alan olarak, nüfus yapısı, arazi yapısı, sosyal yapısı mahalleleri ile tanıtılmaya çalışılarak; alışveriş merkezi yatırımlarının kuruluş yeri seçimi kriterlerinin analizi İstanbul İli Beylikdüzü İlçesi örneği çerçevesinde ele alınmıştır. Beylikdüzü İlçesi mahallelerinin nüfus yoğunluğuna bakıldığında; 3 mahallede yeni AVM'ye ihtiyaç olmadığı ve AVM olmayan 7 mahallenin ise alışveriş merkezine ihtiyaç olduğu düşünülebilir. Oysa ilçe genelindeki 31 adet AVM sayısına göre alışveriş merkezi yatırımına doygunluk olduğu ortaya çıkmaktadır.trAlışveriş Merkezi ÖzellikleriTürleriYer Seçimi KriterleriBeylikdüzü İlçesiYer Seçimi Kriterlerinin AnaliziAlışveriş merkezleri yer seçimi kriterleri: İstanbul İli Beylikdüzü İlçesi örneğiOther / Diğer01219