DERYAKULU, Deniz (Tez Danışmanı)SEZER, Barış (Yazar)2019-02-0720112019-02-07http://hdl.handle.net/20.500.12575/31903Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okul yöneticilerinin bilişim teknolojilerinin eğitim sürecine etkili bir biçimde kaynaştırılmasını ve kullanımını sağlamaları bakımından, üzerlerine düşen teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterliklerini belirlemektir. Tarama modelinde olan araştırmanın evreni Türkiye'nin yedi coğrafi bölgesinde yer alan il merkezi, ilçe, belde ve köylerde bulunan devlet ilköğretim okullarında görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, yapılan "çok aşamalı örnekleme" sonucu, 21 ildeki (merkez, ilçe, belde ve köy) devlet ilköğretim okullarında görev yapan 950 öğretmen ile 879 okul yöneticisinden (her okulda iki yönetici olduğu varsayılmıştır) oluşmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen ?İlköğretim Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Yeterlikleri Ölçeği? ile internet ortamı aracılığıyla toplanmıştır. İlgili internet sitesi adresinin ve ölçeklere erişim şifresinin okullara ulaştırılması aşamasında Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü'nden destek alınmıştır. Veriler, SPSS 13.0 istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerine göre, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterlikleri ile ilgili çözümlemeler için frekans (f), yüzde (%) ve aritmetik ortalama ( ); okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterliklerinin meslekî kıdem ve öğrenim durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığına ilişkin çözümlemeler için ise varyans analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları şöyledir: Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerine göre, okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerinin alt boyutları olan ?Gelişim ve Değerlendirme?, ?Destek?, ?Planlama ve Denetim? ve ?Etik ve Güvenlik? rollerini yerine getirme düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Meslekî kıdem değişkeni açısından okul yöneticilerinin görüşleri arasında ?Gelişim ve Değerlendirme?, ?Destek? ve ?Planlama ve Denetim? alt boyutlarındaki rollerini yerine getirmelerine ilişkin anlamlı farklılaşmalar bulunurken, ?Etik ve Güvenlik? alt boyutundaki rollerine ilişkin anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır. Eğitim durumu değişkeni açısından okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır.AbstractThe aim of this study was to determine the competencies of elementary school administrators regarding their technology leadership roles in terms of ensuring the integration information and communication (ICT) technologies with the education process and utilization of them in an effective and efficient way. The target study group of this study the teachers and administrators who working at public elementary schools in 21 provinces (central province, districts, towns and villages) in seven geographic regions of Turkey. This study was employed the sampling method deemed to represent the target group. The sampling of the study consisted of 950 teachers and 879 schools administrators (it was assumed that there were two administrators at each school) as a result of ?multi-stage sampling?. The data of the study were collected via internet by using ?Competencies Scale for Elementary School Administrators regarding their Technology Leadership Roles? developed by the researcher. General Directorate of Educational Technologies of the Ministry of National Education provided support in communicating the access passwords for the relevant internet web site and the scales to the schools. The data were analyzed by using SPSS 13.0 statistical package program. According to the views of the school administrators and teachers, frequency (f), percentage (%) and arithmetical mean ( ) were used for the competencies of school administrators regarding their roles in technology leadership; and variance analysis were employed for the analyses whether the competencies of school administrators for their roles in technology leadership vary based on their seniority and educational level. The outcomes of the research were as the following: According to the views of the school administrators and teachers, fulfillment levels of roles ?Development and Evaluation?, ?Support?, ?Planning and Inspection? and ?Ethics and Security? which were sub-dimensions of roles of school administrators in technology leadership, were high. In terms of professional seniority, while there were significant differences in fulfillment of roles in sub-dimensions of ?Development and Evaluation?, ?Support? and ?Planning and Inspection? among the views of school administrators, there was no meaningful difference regarding their roles for ?Ethics and Security? sub-dimension. In terms of educational level, no significant difference was determined regarding the technology leadership roles of school administrators among their views.trEĞİTİM, Eğitim teorisi ve uygulaması, İlköğretim, İlköğretim ya da kamu okul öğrenimi, Öğretmen ve idarecilerin eğitim ve öğretimi, Eğitim danışmanları ve danışmanlıkİlköğretim okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin yeterliklerimasterThesis