Raporlama*
Hakan Anameriç**
Yönetim bilgi sistemleri; yönetim, denetleme ve planlama işlemlerini kolaylaştırmak için yöneticilere somut, anlaşılır ve genellikle düzenli bilgi sunulmalıdır. Bu bilgi, yöneticilere raporlar aracılığıyla iletilir. Raporlar içerdikleri bilgilere, zaman aralıklarına vb. özelliklere göre hazırlanabilmektedir. Yönetim bilgi sistemleri, rapor hazırlamak için gereken bilgiyi, veri tabanlarından sağlamaktadır. Kütüphanelerde kullanılmakta olan otomasyon sistemlerinin farklı modülleri, gün içinde gerçekleştirdikleri işlemleri kaydederek saklarlar. Bu özellikler geçmiş dönemlerde yapılan işlemlerle içinde bulunulan dönem karşılaştırma, raporlar için hazır veri sağlama, çalışanların performansını gösterme ve çalışmaların kanıtlanması kolaylıkları sağlamaktadır. Yönetim bilgi sistemlerinin hazırlamış olduğu raporlar üç başlık altında toplanabilir. Bunlar;
a.) Periyodik Raporlar: Planlamaya göre günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak düzenli biçimde hazırlanan raporlardır. Periyodik raporlar, organizasyonların belirli zaman aralıklarındaki çalışmalarının izlenmesi ve değerlendirilmesini sağlar. Hazırlanacak raporlar otomasyon sistemleri ve veri tabanlarının sağladığı olanaklarla doğru orantılıdır. Otomasyon sistemleri yardımıyla hazırlanan düzenli raporlar farklı bilgi sistemleri tarafından oluşturulan bilgiyi içerebilirler. Farklı dosyalardaki ya da veri tabanlarındaki bilgileri bir rapor içerisinde sunabilirler. Örnek olarak, kataloglama ve satın alma modüllerinden yararlanarak, satın alınmış ancak henüz kataloglanmamış olan kaç tane ve hangi tür materyal olduğu belirlenebilir.
Periyodik raporlar, her organizasyonda olduğu gibi kütüphanelerde de performans değerlendirmesi işlemlerinin yapılmasında, amaç ve hedeflere ne oranda ulaşılıp ulaşılmadığının belirlenmesinde önemli araçlardır. Periyodik raporların bir diğer özelliği ise, standartlaşmış olmalarıdır.
b.) Özel İstek Raporları: Özel istek raporları, yöneticilerin istekleri doğrultusunda üretilen raporlardır. Bu tür raporlar, sorgulama dilleriyle (SQL vb.) gereksinimleri karşılayabilecek şekilde oluşturulabilir. Özel istek raporları, karşılaşılan bir problemi çözebilmek, bir fırsatı değerlendirmek gibi planlanmamış işlemleri gerçekleştirmek üzere hazırlanırlar. Örneğin, kütüphane yöneticisi, diğer kütüphaneler ile kendi kütüphanesini karşılaştırmak üzere düzenli raporun tarihini beklemeden o zamana kadar ödünç verilen kitapların listesini veren bir rapor isteyebilir. Bu tür raporlar, hem planlanmış hem de planlanmamış kararlarda kullanılmak amacıyla hazırlanmaktadır.
c.) İstisnai Raporlar: Bu raporlar tek kullanımlık raporlar olarak
da adlandırılmaktadır ve yöneticilerin istedikleri planlanmamış rapor türüdür.
İstisnai raporlar organizasyonların problemlerle karşılaştıkları ve acil
bilgiye gereksinim duydukları zamanlarda üretilirler. Olağandışı ya da
yönetimin bir şeyler yapması gereken bir durum meydana geldiğinde otomatik
olarak üretilen raporlardır. Bu tür raporlar, yöneticilerin dikkatini çeken ve
onları uyaran raporlardır. Bilinmeyen problemlerin analiz edilmesi için
gereksinim duyulan bilginin sağlanması zordur. Önceden tahmin edilemeyen
problemlerin çözümlenebilmesi için gereksinim duyulan bilginin hızlı bir
biçimde toplanmasının kolaylaştırılması amacıyla düzenlenmiş bilgi sistemleri,
tek kullanımlık raporlar hazırlama yeteneğine sahiptir.
Üretilen raporların, yöneticiler için anlam taşıması ve yöneticilere karşılaşmış oldukları durumlar karşısında karar vermelerini kolaylaştırmaları için bazı ilkeleri ve özellikleri taşıması gerekmektedir. Bu ilke ve özellikler aşağıda maddelenmiştir:
- Raporlar önemli bilgiyi işaret etmelidir (göstermelidir). Yöneticiler gereksinim duydukları bilgiyi kapsamlı raporlar içinden arayacak kadar çok vakte sahip değildir. Bu nedenle raporlar, gereksinim duyulan bilgiyi en anlaşılır biçimde sunmalıdır;
- Raporlar mümkün olduğu kadar kolay anlaşılmalıdır. Raporlar bilgiyi çabuk iletmelidir. Raporla bilgiyi aktarmak için mümkün olduğu kadar kolay anlaşılır bir forma üretilmelidir. Anlamsız detaylar rapordan çıkarılarak sunulacak bilgi özetlenmelidir;
- Detaylara kolay erişilebilmelidir. Raporlar gereksiz detaylardan arınmış olmalıdır ancak gerektiğinde bu detaylara da erişim mümkün olmalıdır;
- Yönetimsel raporlama sistemlerinin genellikle değişken bir durum içerisinde olduğu unutulmamalıdır. Dış çevre koşulları, kurumsal yapıdaki değişiklikler, yöneticinin genişleyen bakış açısı ve yönetim anlayışındaki değişimler ile kastedilen rapor sisteminin çok nadir olarak sabit kaldığı görülmektedir. Bu tür değişikliklerin olması normal bir durumdur ve sağlıklı bir organizasyon yapısını işaret eder. Belli kalıplara oturtulmuş bir raporlama sistemi, durgun bir organizasyon yapısını gösterir. Ancak bu raporlama sistemi yönetim kademelerine göre değişiklik gösterebilir. Üst ve orta düzey yönetime sunulan raporlar standart olamayabilir. Alt düzey yönetime giden raporlarda ise bir standartlık söz konusudur;
- Bazı raporlar karar odaklı olmalıdır. Üretilen raporlar yöneticilerin karşılaştıkları durumu çözümlemelerinde yardımcı ve karar almayı kolaylaştıracak özellikte olmalıdır;
- Bilgi sistemi, performans değerlendirmelerini raporlaştırmak amacıyla yapılandırılmış olabilir.
Kütüphanelerde kararların desteklenmesi, performans değerlendirmesi ve
planlamalar için raporlar hazırlanmaktadır. Yönetim bilgi sistemleri, otomasyon
sistemlerinin farklı modüllerinin veri tabanlarında elde edilen veriler ile
raporlar oluşturabilir. Kütüphane yönetim bilgi sistemleri, sistemin farklı
modüllerindeki işlemlerle ilgili bir dizi periyodik rapor oluşturma olanağı
tanır. Oluşturulacak raporların ayrıntı düzeyi, her rapor oluşturucu modülün
erişilebilirliği ve içerdiği bilgiye göre değişebilir. Rapor oluşturma
modülleri; sağlama, kataloglama ve sınıflama, ödünç verme ve süreli yayınlar
modülleridir.
Seçim ve Sağlama Bölümü Raporları
Seçim ve sağlama bölümünde oluşturulan raporların büyük çoğunluğu etkili
bir sipariş verme süreci, harcamalarla ilgili finansal işlemler ve yeni derme
geliştirme politikaları ile ilgilidir. Bir takım raporlar, verilen siparişlerin
izlenmesi gibi günlük yönetim işlemleri ile ilgili olup, bir takım raporlar
ise; aracı firmaların performanslarının değerlendirilmesi ve bu firmalarla
ilgili oluşturulacak kararlar ile ilgili tam fikirler sağlayabilir. Bu nedenle
veri tabanları ortak kullanılarak iki ya da daha fazla modülden elde edilen
bilgilerle raporlar oluşturulur. Örneğin; derme geliştirme planlaması yapmak
için hem ödünç verme hem de sağlama modüllerinden alınacak verilerle bir rapor
oluşturulması gerekmektedir. Seçim ve sağlama bölümünden elde edilen bilgiler
6. Tablo’da gösterilmiştir. Elde edilecek bu bilgilere paralel olarak farklı
içeriklerde ve aralıklarda rapor üretilebilir. Seçim ve sağlama bölümünde
listelenebilecek raporlar şu şekilde sıralanabilir:
Harcama Raporları / Bütçe Raporları;
· Harcama alanına,
· Aracı firmalara,
· Sipariş numarasına,
· Bütçeye,
· Ödemelere
göre hazırlanır
Aracı Firma Raporları;
· Gönderme zamanına,
· Performansına,
· Sağlayıcı listesi,
· Ücret değişiklikleri,
· Belirli aralıklarla bütçe analizi,
· Ortama materyal fiyatları,
· Özet bütçe raporlarını kapsamaktadır.
* Yayımlanmamış çalışma raporudur.
** Arş. Gör. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğretim elemanıdır. E-posta hakananameric@gmail.com, anameric@humanity.ankara.edu.tr