Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sever, Mustafa"

Now showing 1 - 20 of 20
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    2018 genel seçimlerine katılan siyasi partilerin eğitim felsefesi görüşleri
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020) Yılmaz, Züleyha; Sever, Mustafa; Aslan, Cengiz; Eğitim Bilimleri Enstitüsü
    Bu çalışma, Türkiye'deki siyasi partilerin eğitime ilişkin politikalarını çeşitli konu başlıkları açısından 24 Haziran 2018 seçim bildirgeleri çerçevesinde karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Bu çalışmada, beş büyük siyasi partinin eğitim politikalarının eğitim programları, okul öncesi eğitim, meslek liseleri ve mesleki eğitim, öğretmen eğitimi ve istihdamı, özel eğitim, zorunlu eğitim, eğitim felsefesi, yükseköğretime ilişkin reformlar, üniversite giriş sınavları, eğitim bütçe ve kalitesi gibi boyutlar açısından benzer ve farklı yönleri ortaya konulmuştur. Partilerin seçim beyannameleri incelenerek eğitim ile ilgili verdikleri seçim vaatlerinin hangi felsefi akımla ilişkili olduğu saptanmıştır. Ayrıca parti temsilcileri ile görüşmeler yapılmış ve Türk Eğitim Sistemi'nin öncelikli alanlarının neler olduğu, sistemin problemlerinin neler olduğu ve bu problemlerin nasıl çözüme kavuşturulacağı, eğitim sisteminin yapılandırılması hakkındaki görüşleri yanında eğitim sisteminin eğitimde fırsat eşitliği, geçiş sınavları, müfredat, okul türleri, özel okul ve kurslar, akademik başarı ve öğretmen yetiştirme konuları gibi temel tartışma konuları hakkındaki görüşleri alınmıştır. Seçim beyannameleri doküman incelemesi yoluyla, milletvekilleri ile yapılan görüşmeler ise görüşme formu ile alınmıştır. Araştırmada, Adalet ve Kalkınma Partisi'nin eğitim ve öğretimi eğitim felsefesi açısından bir bütün olarak ele aldığı, Cumhuriyet Halk Partisi'nin sorgulayıcı, kaliteli, ücretsiz, bilimsel ve fırsat eşitliğini sağlayan bir sistem kurmayı hedeflediği, Milliyetçi Hareket Partisi'nin demokrasiyi özümsemiş bireylerin yetiştirilmesi gerektiği temelinde durduğu, Halkların Demokratik Partisi'nin bilimsel, laik ve özgürlükçü bir eğitim sistemi hedeflediği ve İYİ Parti'nin öğrencilerin yenilikçi, üretici ve analitik becerilerinin edinimlerini kazandıracak biçimde oluşturma hedefleri olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. The current study was an attempt to comparatively investigate the education policies of political parties in Turkey under certain titles based on their June 24, 2018 election manifestos. The similarities and differences of five largest political parties' education policies in terms of the following dimensions as education programs, pre-school education, vocational high schools and vocational education, teacher education and employment, special education, compulsory education, philosophy of education, higher education reforms, university entrance exams, education budget and quality were explored in the present study. The election manifestos of political parties were analyzed and the related philosophies of education were determined. In addition, interviews were conducted with party representatives and the priority areas of the Turkish Education System, the problems of the system and the solutions of these problems, and their opinions on structuring the education system, as well as the basic issues of discussion such as equal opportunities in education, entrance exams, curriculum, school types, private schools and courses, academic achievement and teacher training. The data regarding election manifestos were collected through document analysis while the interviews with deputies were conducted by means of an interview form. In this study, it was revealed that the education and teaching was considered as a whole by Justice and Development Party in terms of the philosophy of education, Republican People's Party aimed to establish an education system that is high quality, free, scientific and, enables questioning and equal opportunities, the Nationalist Movement Party aims to raise individuals who adopt democracy, the Peoples' Democratic Party aims a scientific, secular and libertarian education system, and the İyi Party aims to train students in order to make sure that they gain the acquisitions as the innovative, productive and analytical skills.
  • No Thumbnail Available
    Item
    2018 genel seçimlerine katılan siyasi partilerin eğitim felsefesi görüşleri
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020) Yılmaz, Züleyha; Sever, Mustafa; Other
    The current study was an attempt to comparatively investigate the education policies of political parties in Turkey under certain titles based on their June 24, 2018 election manifestos. The similarities and differences of five largest political parties' education policies in terms of the following dimensions as education programs, pre-school education, vocational high schools and vocational education, teacher education and employment, special education, compulsory education, philosophy of education, higher education reforms, university entrance exams, education budget and quality were explored in the present study. The election manifestos of political parties were analyzed and the related philosophies of education were determined. In addition, interviews were conducted with party representatives and the priority areas of the Turkish Education System, the problems of the system and the solutions of these problems, and their opinions on structuring the education system, as well as the basic issues of discussion such as equal opportunities in education, entrance exams, curriculum, school types, private schools and courses, academic achievement and teacher training. The data regarding election manifestos were collected through document analysis while the interviews with deputies were conducted by means of an interview form. In this study, it was revealed that the education and teaching was considered as a whole by Justice and Development Party in terms of the philosophy of education, Republican People's Party aimed to establish an education system that is high quality, free, scientific and, enables questioning and equal opportunities, the Nationalist Movement Party aims to raise individuals who adopt democracy, the Peoples' Democratic Party aims a scientific, secular and libertarian education system, and the İyi Party aims to train students in order to make sure that they gain the acquisitions as the innovative, productive and analytical skills.
  • No Thumbnail Available
    Item
    2018 genel seçimlerine katılan siyasi partilerin eğitim felsefesi görüşleri
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020) Yılmaz, Züleyha; Sever, Mustafa; Aslan, Cengiz; Other
    The current study was an attempt to comparatively investigate the education policies of political parties in Turkey under certain titles based on their June 24, 2018 election manifestos. The similarities and differences of five largest political parties' education policies in terms of the following dimensions as education programs, pre-school education, vocational high schools and vocational education, teacher education and employment, special education, compulsory education, philosophy of education, higher education reforms, university entrance exams, education budget and quality were explored in the present study. The election manifestos of political parties were analyzed and the related philosophies of education were determined. In addition, interviews were conducted with party representatives and the priority areas of the Turkish Education System, the problems of the system and the solutions of these problems, and their opinions on structuring the education system, as well as the basic issues of discussion such as equal opportunities in education, entrance exams, curriculum, school types, private schools and courses, academic achievement and teacher training. The data regarding election manifestos were collected through document analysis while the interviews with deputies were conducted by means of an interview form. In this study, it was revealed that the education and teaching was considered as a whole by Justice and Development Party in terms of the philosophy of education, Republican People's Party aimed to establish an education system that is high quality, free, scientific and, enables questioning and equal opportunities, the Nationalist Movement Party aims to raise individuals who adopt democracy, the Peoples' Democratic Party aims a scientific, secular and libertarian education system, and the İyi Party aims to train students in order to make sure that they gain the acquisitions as the innovative, productive and analytical skills.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Afrika kökenli Türkler'in eğitim deneyimleri
    (Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü : Eğitimin Kültürel Temelleri Ana Bilim Dalı : Eğitimin Sosyal ve Tarihi Temelleri Bilim Dalı, 2017) Akkaş, Hülya; Sever, Mustafa; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu çalışma, Afrika kökenli Türkler'in eğitim deneyimlerini betimleyerek eğitim süreçlerinin bu topluluğun toplumsal hayatında rolü üzerine ayrıntılı bir inceleme yapmayı amaçlamaktadır. Bu araştırmada Afrika kökenli Türkler'in eğitim deneyimlerini nasıl yorumladıklarını, dünyalarını nasıl anlamlandırdıklarını, deneyimlerine nasıl bir anlam yüklediklerini anlamak ve bunu bütüncül olarak, detaylı bir şekilde betimlemek amacıyla, nitel bir yaklaşım ve araştırma deseni olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak, derinlemesine görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışma grubu İzmir ilinin çeşitli bölgelerinde ve İzmir çevresindeki il ve ilçelerde yaşayan çeşitli yaş grupları ve mesleklerden seçilmiş 20 kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın bulgu ve yorum kısmında katılımcıların paylaşımlarından alınan verilerde katılımcıların gerçek isimleri yerine takma isimler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Afrika kökenli Türkler'de eğitim seviyelerinin genel olarak düşük olduğu görülmüştür. Zorunlu eğitim seviyesinin üstünde eğitim alma imkanına sahip olan bireylerin mevcudu düşüktür. Eğitsel kazanımlar ve eğitsel başarının düşük kalmasında eğitimde fırsat eşitsizliğinin payı büyüktür. Bu topluluğun eğitimde eşit fırsatlara ulaşmasını engelleyen iki temel neden bulunmaktadır. Bu nedenlerden ilki ailelerin sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel özellikleridir. Diğer neden ise, tüm kamusal alanlarda ve özellikle okullarda karşılaşılan ten rengine dayalı ayrım pratikleridir. Afrika kökenli bireyler arasında belirtilen nedenlerden kaynaklı olarak eğitimini yarıda kesen, eğitimde bir sonraki seviyeye devam etme olanağı bulamayanların çoğunlukta olduğu görülmüştür. The aim of this study is to examine the educational experiences of African Turks by investigating the role of education on their social life. This study is designed as a qualitative research, using phenomenological method. To collect data for the study, in-dept interviews were conducted. Participants consist of 20 people from different ages and economic bachgrounds, who live in Western Turkey, mostly in İzmir. In the study nicknames were used instead of the real names of the participants. The results of the study suggest that the educational attainments of Afrikan Turks are quite low. There are not many individuals who have the opprtunity to continue their education after the compulsory schooling periods determined by the state. Inequality of educational opportunities play an important role in low educational attainments and educational gap. African Turks cannot achieve equal educational opprtunities because of two main reasons. First reason is the socio-economic and socio-cultural backgrounds of the families. The second reason is that this community faces racial discrimination in all public spaces especially in educational areas. Due to mentioned causes, there are many African Turks who drop schools and don't continue their education towards upper levels.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Afrika kökenli Türkler'in eğitim deneyimleri
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017) Akkaş, Hülya; Sever, Mustafa; Other
    The aim of this study is to examine the educational experiences of African Turks by investigating the role of education on their social life. This study is designed as a qualitative research, using phenomenological method. To collect data for the study, in-dept interviews were conducted. Participants consist of 20 people from different ages and economic bachgrounds, who live in Western Turkey, mostly in İzmir. In the study nicknames were used instead of the real names of the participants. The results of the study suggest that the educational attainments of Afrikan Turks are quite low. There are not many individuals who have the opprtunity to continue their education after the compulsory schooling periods determined by the state. Inequality of educational opportunities play an important role in low educational attainments and educational gap. African Turks cannot achieve equal educational opprtunities because of two main reasons. First reason is the socio-economic and socio-cultural backgrounds of the families. The second reason is that this community faces racial discrimination in all public spaces especially in educational areas. Due to mentioned causes, there are many African Turks who drop schools and don't continue their education towards upper levels.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Bilgisayar oyunlarından gündelik hayata kültürel bir aktarım süreci olarak yabancı dil öğrenimi
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017) Arslan, Hatice; Sever, Mustafa
    Teknoloji ve buna bağlı ortaya çıkan uygulamalar sayesinde yeni bir teknoloji çağı başlamıştır. Bu teknolojik çağa uyum sağlayabilen ve kendine özgü kültür yapıları ve öğrenme stillerine sahip dijital yerliler adında yeni bir nesil ortaya çıkmıştır. Bu yeni nesil kendine alan yazında kavramsal olarak yer edinmeye başlarken eğitim çevrelerinin de dikkatini çekmeyi başarmıştır. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte kültürlerarası iletişimin önemi daha çok artmıştır. Kültürlerarası iletişimde önemli rol oynayan yabancı diller ve buna bağlı dil öğrenme süreçleri ön plana çıkmıştır. Yabancı dil ve kültürün ayrılmaz bir ikili olması ve karşılıklı olarak birbirini tamamlaması ise yabancı dil öğrenme sürecini yeniden düzenlemiştir. Yabancı dil öğrenme yaklaşım ve yöntemleri bu yeniden şekillenme düzeninin bir parçası haline gelmiştir. Bu noktada bilgisayar oyunları karşımıza çıkmakta, hem eğlence kaynağı olması hem de eğitimsel işlevi nedeniyle dijital uygulamalar alanındaki araştırmalara konu olmaktadır. Tüm bunlardan hareketle bu araştırmanın amacı günümüz teknoloji dünyasında kullanılan çevrimiçi bilgisayar oyunları ve uygulamalarıyla ortaya çıkan yeni bir kültürel sürecin varlığının ve bu sürecin yabancı dil öğrenimindeki etkilerinin anlamlı bir farklılık yaratıp yaratmadığının araştırılmasıdır. Bu nedenle bu araştırmada betimsel alan araştırması temel alınarak tarama araştırması modeli kullanılmış ve nicel veri sağlamak amacıyla anket tekniğine başvurulmuştur. Bu verileri destekleyici nitelikte ilgili alan yazın araştırması yapılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular ile hedef dilde bilgisayar oyunu oynayan katılımcıların yabancı dil okuma becerisi puanlarının oynamayan katılımcılara göre daha yüksek olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Bu da bilgisayar oyunu oynamanın yabancı dil öğrenme üzerinde pozitif bir etken olduğunu göstermiştir.Abstract A new era of technology has begun as a result of the technology and the applications arising from it. A new generation called digital natives, which can adapt to this technological era and has their own unique culture and learning styles, has emerged. While this new generation has begun to conceptually take place in literature, it has also attracted the attention of education environment. The importance of intercultural communication has increased with the development of technology. The foreign languages, which play an important role in the intercultural communication and the language learning processes related to it, have come into the forefront. The fact that foreign language and culture are inseparable and they mutually complement each other has rearranged the foreign language learning process. Foreign language learning approaches and methods have become part of this remodeling scheme. At this point we encounter computer games, which are the subject of research in the field of foreign language learning due to both being an entertainment source and educational function. Starting from this point of view, the aim of this study is to research the existence of a new cultural process that emerges with online computer games and applications and whether the effects of this process on learning foreign language creates a meaningful difference. The survey research model was used based on descriptive field research and the survey technique was applied to provide quantitative data in this research. At the same time, literature review for the related field was carried out in support of this data. Findings from this study revealed that the participants who play computer games at the target language had higher scores on foreign language reading skills than the participants who don't. This shows that playing computer games is a positive factor in learning foreign languages.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Covid-19 pandemisi'nde filyasyon ekiplerinde görev yapan diş hekimlerinin hizmet sunum deneyimlerine yönelik nitel bir araştırma
    (Ankara Üniversitesi, 2023) Zeybek, Keziban; Sever, Mustafa; Esatoğlu, Afsun Ezel
    Amaç: Diş hekimlerinin pandemi sürecinde, saha filyasyon ekibindeki çalışma deneyimlerinin belirlenmesidir. Örneklem ve Yöntem: Çalışmada nitel araştırma ve fenomenoloji deseni kullanılmıştır. COVID-19 Pandemisi’nde Türkiye’deki çalışmalarda en ön safta yer alan diş hekimlerinin hizmet sunum sürecindeki deneyimlerinin anlamlandırılması amacıyla nitel araştırma ve fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Çalışma grubu kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Ankara İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı İlçe Sağlık Müdürlükleri’nde saha filyasyon ekibinde hizmet veren veya pandemi sürecinde hizmet vermiş diş hekimleri çalışmaya dahil edilmiş ve 05.01.2021-24.04.2021 tarihleri arasında, gönüllülük esasına göre, telefon görüşmesi ile ses kaydı alınarak görüşmeler yapılmıştır. Veri toplama işlemi 10 diş hekimiyle görüşüldükten sonra, cevapların birbirini tekrarladığı görüldüğü için sona erdirilmiştir. Elde edilen sesli veriler bilgisayar ortamında yazılı duruma getirilmiştir. Çözümlemede ‘Endüktif İçerik Analizi’ tekniği kullanılmıştır. İçerik analizinde, toplanan veriler daha ayrıntılı incelenmiş ve bu verileri açıklayan kod, kategori ve temalara ulaşılmaya çalışılmıştır. Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgular analiz edildiğinde, katılımcıların görüşleri doğrultusunda dört ana tema ortaya çıkmıştır. Bunlar; Pandemi Sürecinde Çalışmak, Bilim Kurgu Filminin İçinde Gibi, Kişisel Hayata Yansımalar, Pandemiye Uyum Sağlamak ve Normalleşme, Pandemi Sonrası Süreç-Geleceğe Bakış’tır. Sonuç: Pandemi sürecinde hizmet veren sağlık personelinin deneyimi ve bu deneyimin anlamlandırılması sağlık yönetimi alanı için oldukça önemlidir. Bu çalışmada elde edilen bulgular “Pandemi Sürecinde Çalışmak; Bilim Kurgu Filminin İçinde Gibi’’, “Kişisel Hayata Yansımalar’’, “Pandemiye Uyum Sağlamak; Normalleşme’’, “Pandemi Sonrası Süreç; Geleceğe Bakış’’ tır. Bulgular, pandemi süreci ve bu süreçte saha filyasyon ekibindeki diş hekimlerinin yaşadıkları deneyimleri ortaya koymaktadır.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gap year trend as a sociological phenomenon in education
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Aksu, Suat; Sever, Mustafa; Other
    Günümüzde gençler, yükseköğretime geçiş sürecinde geleceğe yönelik rasyonel kararlar almaya çalışmaktadırlar. Bu bağlamda, gençler arasında yüksek öğrenime başlamadan önce mezuna kalma olarak adlandırılan, bir veya birkaç yıl eğitim hayatına ara verme eğilimi vardır. Her yıl üniversiteye giriş sınavına tekrar giren aday sayısının arttığı göz ününde bulundurulduğunda, mezuna kalma akımı liseden mezun olan gençler tarafından sıklıkla tercih edilen sosyolojik bir fenomen olarak ortaya çıkmaktadır. Üniversite sınavına tekrar hazırlanma sürecine giren 24 lise mezunu ile gerçekleştirilen bu çalışmada, gençlerin mezuna kalma sürecinde yaşadıkları deneyimler açığa çıkarılmıştır. Fenomenolojik olarak tasarlanmış bu çalışmanın bulguları gençlerin akademik performansı, mezuna kalma kararları, mezuna kalma aktiviteleri ve Türkiye'de mezuna kalma algısı temaları altında toplanmıştır. Gençlerin geleceğe yönelik kararlarını şekillendiren unsurların en başta gelenleri, ülkelerindeki istihdam oranları, okul, aile ve arkadaşlarının yönlendirmeleri olduğu görülmüştür. Türkiye'deki boşluk yılında adayların hayallerindeki mesleği yapabilmek veya seçkin bir meslek sahibi olabilmek için üniversite giriş sınavından daha yüksek puan almayı ve büyük şehirlerdeki elit üniversitelere girme yarışında olduklarını ifade etmişlerdir. Böylelikle, lise mezunlarının zaman ve emek harcadıkları bir ara yılı yoğunlukla akademik beceri gelişimi için harcadıkları görülmüştür. Gençlerin arzu edilen kariyer hedeflerinin boşluk yılında gerçekleştirilen faaliyetlerle ne derece örtüştüğünün anlaşılması, liseden yükseköğretime geçiş sürecinin daha iyi yönetilmesine katkı sağlayacaktır.
  • No Thumbnail Available
    Item
    İlköğretim müfettişliğinde kadın istihdamına ilişkin tutumlar (1990-2013 yıllarını karşılaştıran bir araştırma tekrarı) (Ankara ili örneği)
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Beyköylü, Dilşah; Sever, Mustafa; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Çalışmanın amacı kadınların ilköğretim müfettişi olarak istihdam edilişine ilişkin ilköğretim müfettişlerinin ve ilköğretim öğretmenlerinin tutumlarını incelemektir. Çalışma 1990'da Mustafa Türkmen tarafından yapılmış olan "İlköğretim Müfettişi İstihdamında Kadın ve İlgili Tutumlar" adlı yüksek lisans tez çalışmasındaki sorunun yeniden incelenmesine yönelik bir araştırma tekrarıdır. Yapılan analizler sonucunda 1990 yılındaki sonuçlara benzer sonuçlara ulaşılmış olsa da, belirli oranlarda olumlu düşünce ve yaklaşımların artış gösterdiği tespit edilmiştir. Kadınlara yönelik "nitelikler" konusunda Mustafa Türkmen tarafından geliştirilen 20 maddelik ölçeğin 7 maddesinde 1990 yılı sonuçlarının 2013 yılı sonuçlarına göre az da olsa olumlu yüzdelerinin yüksek olması, kadın erkek eşitliği, toplumsal cinsiyet ayrımı ve kadınların kariyerleri önünde yaşanan sorunlarla ilgili atılması gereken birçok adımın olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmada sonucunda ilkokul öğretmenleri ile ilköğretim müfettişleri arasında ilköğretim müfettişliğinde kadınların istihdamına yönelik tutum ve düşüncelerin 1990 yılında anlamlı bir farklılık göstermemesine karşılık, 2013 yılında anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. İlkokul öğretmenlerinin ilköğretim müfettişliğinde kadın istihdamına yönelik tutum ve düşüncelerinin cinsiyetlerine, yaşlarına, mesleki kıdemlerine ve mezun oldukları okula göre 1990 yılında yapılan araştırma sonuçlarında olduğu gibi anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. 2013 yılı verilerine göre ilköğretim müfettişlerinin ilköğretim müfettişliğinde kadın istihdamına yönelik tutum ve düşüncelerinin ise cinsiyete ve yaşa göre anlamlı farklılıklar gösterdiği bulgulanmıştır. Purpose of this study is to examine the approaches of inspectors and teachers related to female employment as primary educational inspectors. Study is a research repetition intending for re-examining the problem in the thesis study "Women in Primary Educational Inspectore Employment and Related Attitudes" which was conducted by Mustafa Türkmen in 1990 As a result of the analyzes, it has been determined that positive thoughts and approaches have increased in certain ratios even though the results were similar to those in 1990. According to the 7 items of the 20-item scale developed by Mustafa Turkmen on the qualifications related to women, the positive results of the 1990 results are higher than the 2013 results, The positive percentages of the 1990 results, which are higher than the 2013 results, show that there are many steps to be taken regarding the problems of gender equality, gender discrimination and women's careers. According to the results of the research conducted in 1990, it was seen that primary school teachers' attitudes and thoughts about female employment in primary educational inspectorates did not show a significant difference according to their gender, age, vocational seniority and school they graduated from. According to 2013 data, it was found that primary school inspectors' attitudes and thoughts towards female employment showed significant differences according to gender and age.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kentsel dönüşümün Mamak –Boğaziçi semtinde çocukların eğitimi üzerine etkileri
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017) Aslan, Fatih Bedri; Sever, Mustafa
    Kentsel dönüşüm son yıllarda ülkemizin başlıca gündem maddelerinden.Özellikle Ankara ili Mamak ilçesi Boğaziçi Semti ülkemizdeki gecekondulaşmaylaparalel bir şekilde yapılaşmış ve yine kentsel dönüşüm sürecini de ülkemiz gündemiyleparalel bir şeklide yaşamaktadır.Bu araştırmanın amacı, Boğaziçi Semtinde gerçekleşmekte olan kentseldönüşümün çocukların eğitimi üzerine nasıl bir etkisi olduğunu belirlemek, bu etkilerinsosyal hayat ve eğitim- öğretim faaliyetlerine yansımalarını tespit etmektir.Araştırma kapsamında Boğaziçi Semtindeki toplam 7 okulda öğrenim görenöğrencilerin velisi olan 281 kişiye anket uygulanmıştır. Araştırmacı tarafındangeliştirilen bu ankette demografik bilgiler, oturulan eve ve mahalleye ilişkin bilgiler,oturulan konut türüne göre oluşturulmuş memnuniyet ifadeleri ile katılımcılarınçocuklarına karşı olan davranışları ile ilgili ifadeler yer almaktadır. Elde edilen verilerSPSS programında analiz edilmiştirAraştırma sonucunda semt sakinlerinin, oturdukları mahalleden genel olarakmemnun oldukları, ancak mahallenin yeterince hizmet alamadığını düşündükleri,mahallelerinin geleceğine ilişkin umutlu oldukları ortaya çıkmıştır. Yine mahallevsakinlerinin kentsel dönüşümle birlikte komşuluk ilişkilerinin olumsuz etkileneceğinedair düşünceleri öne çıkmaktadır. Apartmana yerleşen mahalle sakinlerinin yenikonutlarından memnun olduğu, ancak hâlâ gecekonduda oturanların ise memnunolmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Velilerin çocuklarının eğitimlerine karşı hassasolduğunu ortaya koyan çalışmada semtte bulunan önceden yapılmış okul binalarının fizikiolarak yetersiz olduğu, bu okulların yeni yapılan nitelikli konutlar arasında gecekondugörünümü sergilediği sonucunu da ortaya koymaktadır.AbstractThe urban transformation is one of the main topics in Turkey’s agenda. Especially theBoğaziçi district in Mamak, in Ankara province is one of the biggest slum area so the people inthe area have been experiencing urban transformation as an important issue.The aim of this study is to determine effects of urban transformation on children’seducation, social life and academic activities.The data were collected from 281 students’ parents form 7 different schools in Boğaziçidistrict via questionnaire developed by the researcher. In the form contains questions aboutdemographic variables, housing and neighboring conditions and also number of children peoplesharing the same house. The data were analyzed by using SPSS.The research revealed that residents are satisfied with the neighborhood however theythought they didn’t’ get enough service. Also, they were hopeful for the future of the district.Again, residents thought that there would be negative effects of urban transformation onneighborhood relations. It was also found that the residents settled in apartment were satisfiedwith their new home; however, residents settled in slums were unsatisfied with their slums. Thisviistudy revealed that the parents were very sensitive about their children’s education and thoughtschool buildings were physically inadequate and the buildings needed to be updated.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Okul kültürünü kuran pratiklerle öğrencilerin sosyokültürel arka planlarının etkileşimi
    (Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2019) Kaysılı, Ahmet; Sever, Mustafa; Other
    Bu araştırma, öğrencilerin sosyokültürel arka planlarının tespit edilmesi ve buna bağlı olarak öğrencilerin okula taşıdıkları sosyokültürel pratiklerin mevcut okul kültürünün kurulumundaki yerinin ve bu iki olgu arasındaki etkileşim süreçlerinin belirlenmesi amaçlamaktadır. Dolayısıyla araştırmanın odak noktasını okul kültürünün kurulum sürecinde öğrencilerin okula taşıdıkları sosyal davranış pratikleri ve kültürel kodlar oluşturmaktadır. Okul toplumunun önemli bir üyesi olarak öğrencilerin okulun günlük yaşamında ortaya koydukları etkileşimler ise bu odağın merkezinde yer almaktadır. İnsanların bir arada etkileşim içinde yaşamlarını sürdürdükleri sosyal bir birim olan okullar, okul toplumunun üyelerinin okula taşıdıkları sosyokültürel örüntülerin etkileşim süreçlerinin özgünlüğü açısından önemli bir araştırma alanı niteliği taşımaktadır. Bu nedenle araştırma bir okul etnografisi olarak tasarlanmıştır. Araştırma Ankara'da iki farklı sosyoekonomik düzeyi temsil eden Mamak ve Çankaya ilçelerindeki iki Anadolu Lisesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu iki okuldan toplam 40 öğrenci ve 12 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri katılımcı öğrencilerle yapılan görüşmeler, öğretmenlerle yapılan odak grup görüşmeleri ve katılımcı gözlemler yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda okul kültürünün, okul toplumunun üyelerinin birbirleriyle olan etkileşimleriyle sosyal biçimde inşa ettikleri bir olgu olduğu anlaşılmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin okul dışı sosyalleşme süreçlerinde edindikleri, habitus ve kültürel sermayeleri yoluyla okula taşıdıkları ve okul yaşamında sosyal davranış pratiklerine yansıyan sosyokültürel arka planlarının okul kültürünün kurulumunda belirleyici bir faktör olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin okula taşıdıkları farklı kültür kodları her iki okulda farklı kurulum süreçlerinde gerçekleşmektedir. Ancak okulların formel normları öğrencilerin okula taşıdıkları kültür kodları ile kimi zaman uzlaşmamaktadır. Bu uzlaşmazlıkların bir sonucu olarak okul kültürünün kurulum süreçleri, okulların kültürel yeniden üretim mekanizmalarının bir parçasına dönüşebilmektedir.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Okul öncesi eğitimde erkek öğretmen olmaya ilişkin bir durum çalışması
    (Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü : İlköğretim Anabilim Dalı : Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, 2019) İpek, Sinem; Şen, Müge; Sever, Mustafa; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu çalışmada erkek okul öncesi öğretmen adaylarının erkek olarak okul öncesi eğitimi alanında var olmaları ve okul öncesi eğitimi alanında erkek olma durumunun farklı katılımcı gruplardan alınan veriler ışığında bütüncül biçimde ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup, durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Bu yaklaşımın benimsenmesinde kadın cinsiyetinin hâkim olduğu bir alanda erkek olmanın tüm boyutlarıyla ele alınmak istenmesi etkili olmuştur. Bu amaç doğrultusunda mevcut araştırmanın çalışma grubu belirlenirken nitel araştırma doğasına uygun olarak amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Çalışma grubu erkek öğretmen adayları odakta olmak üzere, erkek öğretmen adayının öğretmenlik pratikleri geliştirmesinde etkili olduğu düşünülen erkek öğretmenle aynı kademede lisans eğitimine devam eden kadın öğretmen adayları, erkek öğretmen adayının öğretmenlik uygulaması sürecinde rehberlik eden uygulama öğretmeni ve öğretim elemanlarından oluşmaktadır. Veriler görüşme tekniği ile toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan 4 ayrı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler ile elde edilen 33 adet ses kaydı araştırmacı tarafından bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırmalarda sık başvurulan, analizi ve yorumlanması sistematik bir yaklaşım gerektiren içerik analizi tercih edilmiştir. Görüşme dokümanlarında öncelikle örüntüler aranmıştır. Birinci döngü kodlamada belirlenen örüntüler ikinci döngü kodlamada temalara dönüştürülmüştür. Üçüncü döngü kodlamada ise kategorilere ulaşılmıştır. Bu işlem her özne grubu için tekrar edilmiştir. Örüntülerden temalara; temalardan kategorilere ulaşılmasında tümevarımsal bir yol izlenmiştir. Çalışmanın sonuçları kısaca şöyle özetlenebilir: (1) Erkek öğretmen adayının yakın çevresinde öğretmen olmasının tercih sürecinde etkili olmaktadır. (2) Kendilerini azınlık olarak tanımlayan erkek öğretmen adaylarının akademik başarılarında ve sosyal ilişkilerinde azınlık olma durumu belirleyicidir. (3) Erkek öğretmen adayının cinsiyeti, kadın cinsiyetinin hâkim olduğu ortamdaki farklı ilişkilerde belirleyici bir unsurdur. (4) Erkek öğretmen adaylarının başarılı olduklarını hissetmeleri ve takdir edilmeleri mesleki motivasyonlarını ve akademik başarılarını olumlu yönde etkilemektedir. (5) Katılımcıların büyük çoğunluğunun cinsiyet rollerini yerine getirme eğilimine sahiptir. Akademik görev ve sorumluluk paylaşımında bu eğilim etkili olmaktadır. (6) Kadın ve erkek öğretmen adayları arasında akademik görev ve sorumluluk paylaşımında cinsiyet rollerini yerine getirme bağlamında örtük bir anlaşma söz konusudur. (7) Genel anlamda erkek okul öncesi öğretmen adayları öğretmenlik pratikleri geliştirme sürecinde kadın öğretmen adaylarına göre daha kaygılıdır. (8) Katılımcıların erkek öğretmenlerin okul öncesi eğitimi alanında sayısının artmasının çocuğun eğitim sürecine baba katılımını ve okul öncesi eğitim kurumlarının saygınlığını arttıracağına inandığı tespit edilmiştir. (9) Erkek öğretmen sayısının artmasının okul öncesi eğitim kurumlarının demokratikleşmesine katkı sağlayacağına inanılmaktadır. (10) Erkek okul öncesi öğretmen adayları sınıf yönetiminde, hareket ve oyun etkinliklerinde, çocukların sosyal davranış problemlerini çözümlemede başarılıdır. (11) Erkek okul öncesi öğretmen adayları genel olarak mezun olduktan sonra okul öncesi öğretmenliğini geçici bir süre için yapmayı planlamamaktadır. In this study, it is aimed to determine the existence of male preschool teacher candidates in the field of preschool education as a male and to determine the status of being male in the field of preschool education in the light of the data obtained from different participant groups. The study was a qualitative research and was conducted with a case study design. The adoption of this approach has been effective in seeking to address all aspects of being a man in an area where female gender is dominant. For this purpose, in order to determine the working group of the present study, easily accessible sampling method was preferred among purposeful sampling methods in accordance with the qualitative research nature. The study group consisted of male teacher candidates, female teacher candidates who continue their undergraduate education at the same level as male teacher who is thought to be effective in developing male teacher candidates' teaching practices, and application teachers and instructors guiding the male teacher candidate's teaching practice process. Data were collected by interview technique. As a data collection tool, 4 different semi-structured interview forms were used. 33 voice recordings obtained from the interviews were transferred to the computer by the researcher. In the analysis of data, content analysis, which is frequently used in qualitative researches, requires a systematic approach to analysis and interpretation. Patterns were first sought in the interview documents. The patterns identified in the first cycle coding were converted to themes in the second cycle coding. In the third cycle coding categories were reached. This procedure was repeated for each subject group. From patterns to themes; an inductive way of reaching categories from themes was followed. The results of the study can be briefly summarized as follows: (1) The fact that a male teacher candidate is a teacher in the close vicinity is effective in the preference process. (2) Minority is the determining factor in academic achievement and social relations of male teacher candidates who define themselves as minority. (3) The gender of male teacher candidates is a determining factor in different relationships in the environment where female gender is dominant. (5) Male teacher candidates feel that they are successful and their appreciation affects their professional motivation and academic success positively. (6) The majority of the participants tend to fulfill their gender roles. This tendency is effective in the sharing of academic duties and responsibilities. (7) There is an implicit agreement between male and female prospective teachers in terms of fulfilling gender roles in the sharing of academic duties and responsibilities. (8) In general, male preschool teacher candidates are more anxious than female teacher candidates in the process of developing teaching practices. (9) It was found that the increase in the number of participants in the field of preschool education of male teachers would increase the father's participation in the child's education process and the prestige of preschool education institutions. (10) It is believed that the increase in the number of male teachers will contribute to the democratization of preschool education institutions. (11) Male preschool teacher candidates are successful in classroom management, movement and play activities, and in solving social behavior problems of children. (12) Male preschool teacher candidates generally do not plan to work as a pre-school teacher temporarily after graduation
  • No Thumbnail Available
    Item
    Özel işletmelerdeki eğitimlerin çalışan ve işletme açısından değerlendirilmesi
    (Eğitim Bilimleri Enstitü, 2015) Doğan, Ömür Ferdi; Sever, Mustafa
    Bilimsel geliĢmeler ve bilginin hızlı üretilmesi, geliĢmesi ve yayılmasıörgütlerde eğitim yönetimini, bugün değiĢen insan kaynakları yönetimianlayıĢının önemli bir parçası haline getirmiĢtir. Klasik yönetim anlayıĢıylabirlikte oraya çıkan ve geliĢen personel yönetimi, yerini bilimsel ve teknolojikyeniliklerin ortaya çıkardığı çağdaĢ yönetim teknikleri ve insan odaklı biryönetim anlayıĢına bırakmıĢtır.Bu modern yönetim yaklaĢımına göre iĢgücünün verimli ve etkin olabilmesiiçin, onun bir makine olarak değil, ihtiyaçları ve beklentileri karĢılanmasıgereken bir insan olarak algılanması gerekmektedir. Etkin bir eğitim yönetimiçalıĢanların yüksek motivasyonlu, Ģirkete daha bağlı, kendinin ve kendisiylebirlikte örgütün bütünsel geliĢimini hedefleyen bireyler olmasını sağlayabilir.Özel iĢletmelerdeki eğitimler, bir yetiĢkin eğitimi faaliyeti olarak görülmelidirve eğitim bilimciler bu eğitim faaliyetlerine daha fazla eğilmelidir. Böylecehem özel iĢletmeler hem de ülkenin bütünü iĢletmelerdeki bu eğitimlerdendaha fazla fayda sağlayacaktır. Buradan hareketle bu çalıĢmanın amacı, özeliĢletmelerde insan kaynağının geliĢimi hedefiyle düzenlenen eğitimlerin veeğitim taleplerini etkileyen faktörlerin araĢtırılmasıdır. ÇalıĢmanın sonucundagörülmektedir ki, özel iĢletmeler iyi organize edilmiĢ eğitim programlarıylaçalıĢanlarının kiĢisel geliĢimine de katkıda bulunarak, kendi gelecekleri ileĢirketin geleceğini paralel gören motivasyonu yüksek çalıĢanlar olmasınısağlayacaktır. Ayrıca eğitimler, örgütte bireylerin performansını düĢüren pekçok çatıĢmayı ve stresi de önlemeye yardımcı olacaktır. Sonuç olarak böylebir eğitim ile, tutarlı, etkili, verimli ve baĢarılı bir örgüt meydana getirilebilir.AbstractToday, scientific developments, rapid production of knowledge and its widecirculation thanks to new technologies has made the training withinorganisations a crucial part of human resources administration approaches.Consequently, personnel management, which had emerged within and hadbeen developed by the classical management approach, is being replaced bymodern management methodologies and a human-centered managementunderstanding.According to these modern management approaches, a productive andefficient manpower requires an understanding such that the worker isperceived as a person with needs and desires, rather than a machine. Aneffective management could ensure motivated, more devoted personnel, whosee their personal development in conjunction with the organisation's.Training within organisations should be seen as a type of adult educationactivity and education scientists should be engaged in developing suchactivities. Thus, both the individual private firm and the country as wholewould profit from training within organisations. From this point of view, thisstudy aims to investigate the training activities aimed to improve humanresources and personnels demands regarding further training activities.Results of the study indicate that, private firms with a well-establishedtraining program secure highly motivated personnel, as well as contribute totheir personal development, through which the personnel conceive theirfuture in parallel with the firm's. Furthermore the training helps in avoidingconflicts and stress, which are in turn sources of personnel's poorperformance. In conclusion through such training, a coherent, effective,efficient and succesful organisation could be brought into existence.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Özel okullarda okul içi süreçlerin ayrıcalıklı kimliğin kurulumunda ve yeniden üretimindeki rolü
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Soylu, Ayşe; Sever, Mustafa; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu araştırmada, lise düzeyindeki özel okullarda öğrenim gören öğrencilerde ayrıcalıklı kimliğin okul içi süreçlerle nasıl kurulduğunun ve bu süreçlerin üretim ve sürdürülme biçimlerine kaynaklık eden toplumsal dinamiklerin nasıl işlediğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Avantajlı grupların ayrıcalıklı konumlarının hangi toplumsal alanlarda ve hangi araçlar üzerinden kurulduğu, eğitsel avantajlara erişimlerinde ayrıcalıklarının hangi boyutlarda belirleyici olduğu, eğitsel tercihlerinin avantajlar ve ayrıcalıklar üzerinden nasıl şekillendiği, okul içi süreçlerin aile pratikleriyle örtüşüp örtüşmediği, ayrıcalığın hangi temel kontrol mekanizmaları üzerinden korunduğu ve sürdürüldüğü araştırma bağlamında üzerinde durulan temel konu alanlarıdır. Çalışma nitel bir araştırma olup, durum çalışması olarak desenlenmiştir. Çalışma kapsamında ele alınan durum toplumsal yapı içinde ayrıcalıklı olma durumudur. Özel okullar ile sınırlandırılan bu çalışmada, bireylerin gündelik yaşamlarının, eğitsel tercihlerinin ve okul içi süreçlerin bütün boyutlarının detaylı bir biçimde ele alınarak ayrıcalıklı kimliğin kurulumu ekseninde incelenmesi araştırmanın durum çalışması olarak desenlenmesini gerektirmiştir. Duruma ilişkin derinlemesine bir anlayış sunma amacıyla veri kaynağı çeşitlemesi yoluna gidilmiş ve öğretmen ve öğrenciler araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında 16'sı erkek 10'u kız olmak üzere özel okullarda lise düzeyinde öğrenim gören toplam 26 öğrenci ve özel okullarda görev yapan, biri erkek dokuzu kadın olmak üzere toplam 10 öğretmen ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri kaynaklarına hitaben iki farklı türde görüşme formu hazırlanmıştır. Verilerin analizi sonucu ayrımın kurulduğu alanlar, eğitim yaşantılarında ailenin rolü, kişilerarası ilişkilerde pozisyon alma stratejileri, avantajlı konumun sürdürülebilirliği açısından okul seçimi, okulu farklı kılan özellikler, okulun kurumsal ve kültürel bağlamı, ders dışı etkinlikler üzerinden farklılaşma ve gelecek beklentileri şeklinde sekiz tema belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ayrıcalıklı olmanın sosyal, kültürel ve ekonomik avantajlar çerçevesinde öğrenilen bir durum olduğu ve eğitsel yaşantılarla pekiştirildiği tespit edilmiştir. Bireylerin içine doğdukları dünya onları doğal bir süreç içinde mekânsal ve kültürel olarak ayrıştırmaktadır. Özel okullar bu ayrımın hem mekânsal hem kültürel boyutunu karşılamaktadır. Ayrıca okullar bireylere toplumsal yaşam içinde kim oldukları ve nasıl olmaları gerektiği ile ilgili örtük mesajlar aktarmaktadır. Bireylere belirli bilinç formlarının ya da düşünme biçimlerinin aktarımında görünür olmayan süreçler daha etkin rol oynamaktadır. Bu süreçler ise sembolik kontrol mekanizmaları üzerinden gerçekleşmektedir. Özellikle elit okullarda öğrenim gören bireylerin hem okul içinde hem okul dışında yaşamlarının tüm yönleriyle bir kuşatma altında olduğu, yalıtılmış çevrelerde ve gerek eğitsel gerek sosyal anlamda yapılandırılmış ve kontrollü etkinlikler üzerinden sürdürüldüğü bu çerçevede ulaşılan en genel sonuçtur. Anahtar Sözcükler: Özel Okullar, Ayrıcalık, Kimlik, Toplumsal Sınıflar, Eğitim The purpose of the study is to reveal how the privileged identity in students attending private high schools is established through in-school processes and how the social dynamics laying the ground for the production and maintenance of these processes operate. Within the context of the study, the main topics of interest are; in which social areas and through which tools the privileged position of advantaged groups is established, on which dimensions the privileges of these groups are determinant in terms of their having access to educational advantages, how their educational preferences are shaped on the basis of advantages and privileges, whether in-school processes comply with family practices, through which basic control mechanisms the privileged position is protected and maintained. This study is a quantitative study designed as a case study. The case investigated within the study is the case of being privileged in the social structure. In the current study limited to private schools, the purpose of investigating the educational preferences and all the dimensions of in-school processes in detail on the basis of the establishment of the privileged identity required the design of the current study as a case study. In order to be able to present a profound conception of the target case, data source triangulation was employed and both teachers and students were included in the study. A total of 26 students; 16 boys and 10 girls, attending private high schools and a total of 10 teachers; one male and 9 females, working in private high schools participated in the study. Two different types of interview forms were developed to collect data from the participants. The analysis of the collected data revealed that the areas on which privileged position is established could be gathered under eight themes being fields of distinction, the role of the family in their education life, interpersonal position taking strategies, selection of the school in terms of the protection of the disadvantaged position, features that make the school different, institutional and cultural context of the school, differentiating on the basis of extracurricular activities and future expectations. As a result of the study, it was determined that being privileged is a state learned within the framework of social, cultural and economic advantages and reinforced with educational experiences. The world in which individuals are born spatially and culturally discriminates them within a natural process. Private schools correspond to both spatial and cultural dimensions of this discrimination. Moreover, schools convey implicit messages to their members who they are and how they should be in the social life. In the inculcation of particular forms of cognition and ways of thinking in individuals, invisible processes play a more active role. These processes occur over the symbolic control mechanisms. The main finding obtained within this context is that the lives of individuals attending particularly prestigious private schools are completely under siege both inside and outside the school and that they live their lives within isolated environments on the basis of structured and controlled activities in both educational and social senses. Key Words: Private schools, privilege, identity, social classes, education
  • No Thumbnail Available
    Item
    Özel okullarda okul içi süreçlerin ayrıcalıklı kimliğin kurulumunda ve yeniden üretimindeki rolü
    (Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018) Soylu, Ayşe; Sever, Mustafa; Eğitimin Sosyal ve Tarihi Temelleri
    The purpose of the study is to reveal how the privileged identity in students attending private high schools is established through in-school processes and how the social dynamics laying the ground for the production and maintenance of these processes operate. Within the context of the study, the main topics of interest are; in which social areas and through which tools the privileged position of advantaged groups is established, on which dimensions the privileges of these groups are determinant in terms of their having access to educational advantages, how their educational preferences are shaped on the basis of advantages and privileges, whether in-school processes comply with family practices, through which basic control mechanisms the privileged position is protected and maintained. This study is a quantitative study designed as a case study. The case investigated within the study is the case of being privileged in the social structure. In the current study limited to private schools, the purpose of investigating the educational preferences and all the dimensions of in-school processes in detail on the basis of the establishment of the privileged identity required the design of the current study as a case study. In order to be able to present a profound conception of the target case, data source triangulation was employed and both teachers and students were included in the study. A total of 26 students; 16 boys and 10 girls, attending private high schools and a total of 10 teachers; one male and 9 females, working in private high schools participated in the study. Two different types of interview forms were developed to collect data from the participants. The analysis of the collected data revealed that the areas on which privileged position is established could be gathered under eight themes being fields of distinction, the role of the family in their education life, interpersonal position taking strategies, selection of the school in terms of the protection of the disadvantaged position, features that make the school different, institutional and cultural context of the school, differentiating on the basis of extracurricular activities and future expectations. As a result of the study, it was determined that being privileged is a state learned within the framework of social, cultural and economic advantages and reinforced with educational experiences. The world in which individuals are born spatially and culturally discriminates them within a natural process. Private schools correspond to both spatial and cultural dimensions of this discrimination. Moreover, schools convey implicit messages to their members who they are and how they should be in the social life. In the inculcation of particular forms of cognition and ways of thinking in individuals, invisible processes play a more active role. These processes occur over the symbolic control mechanisms. The main finding obtained within this context is that the lives of individuals attending particularly prestigious private schools are completely under siege both inside and outside the school and that they live their lives within isolated environments on the basis of structured and controlled activities in both educational and social senses.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Residential mobility of middle-class parents for educational purposes
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Doğu, Zeynep; Sever, Mustafa; Other
    Bu çalışma 25 katılımcı ile yarı yapılandırılmış detaylı mülakatlar yoluyla orta sınıf ailelerin eğitim amaçlı mekânsal hareketliliğini anlamak amacıyla yürütülmüştür. Katılımcılar, çocukları okul çağına gelene kadar şehir merkezlerinde oturmuş olan orta sınıf ailelerdir. Katılımcılar, şehrin uzak ve varlıklı bölgelerine doğru çocukları için okula yakınlık ve daha iyi bir çevre arayışıyla taşınmışlardır. Ancak, katılımcıların mekânsal değişiklik ihtiyaçlarını gerekçelendirme biçimleri orta sınıf ailelerinin eğitim anlayışlarının okulun epey ötesinde olduğunu göstermektedir. En önemlisi kendi orta sınıf statülerini korumak ve çocukları için yukarı yönlü bir sosyal hareketlilik sağlamaktır ki bu da kendileri gibi insanlarla bir arada olmak ve 'diğerini' dışarda tutarak homojen bir sosyal çevre sağlamak anlamına gelmektedir. Düşme korkusu ve statü kaygısı ailelerin önceki yerleşim yerlerinden ayrılmalarında ve sembolik değeri olan mekanlar seçmelerinde etkili olmuştur. Ek olarak, katılımcıların mekânsal hareketlilik pratikleri, onların okul seçimi örüntülerini de gözler önünde sermiştir. Ailelerin okul seçimi de statü kaygısına ve kültürel ve sosyal sermaye yoluyla tam anlamıyla bir orta sınıf birey yetiştirme hırsına işaret etmektedir. Aileler okul seçimlerinde tüketici tarzını benimsemiş ve çocuklarının orta sınıf kimliklerini en iyi şekilde destekleyen okullarda karar kılmışlardır. Kısaca, araştırmanın sonuçları gösteriyor ki orta sınıf ailelerin eğitim stratejileri kurumsallaşmış eğitim kadar, sosyal çevre ve yaşamsal alanlardaki kurum dışı örtük eğitimi de kapsamaktadır.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sosyal ağlarda öğretmenler
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Döğer, Mehmet Fatih; Sever, Mustafa; Other
    Günümüzün en büyük teknolojik gelişmelerinden biri olan çevrim içi sosyal ağlar ve bu ağların etkilediği en önemli alanlardan biri olan kimlikler üzerine yola çıkılan bu tez çalışmasında, 2021-2022 yılı eğitim öğretim döneminde Türkiye'nin 81 ilinde görev yapan öğretmenlerin sosyal ağlardaki eğitim pratikleri yanı sıra benlik kavramına ilişkin davranışları, Goffman'ın benlik kuramı temel alınarak diğer benlik çalışmalarıyla birlikte incelenmiştir. Kısacası bu çalışmanın amacı, sosyal ağların öğretmenlerin benlik sunuşlarına ve eğitim pratiklerine etkisini anlamaya çalışmaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmenlere çevrim içi bir anket uygulanmış ve öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Karma yöntem tasarımı ile desenlenmiş olan bu çalışmanın nicel bölümü tarama çalışması niteliğinde olup araştırmaya sosyal ağları kullanan 6.005 öğretmen katılmıştır. Nicel verilerin analizinde frekans dağılımları, yüzdelik oranları ve ortalamaları belirlenmiştir. Nicel verilerin analizi ile eş zamanlı olarak, nitel verilerin toplanması için Türkiye'nin farklı bölgelerinde, farklı seviyelerde ve branşlarda görev yapan 25 öğretmen seçilmiş, bu süreçte de sosyal ağlarda benlik sunumunu ve öğretmenlerin bu ağlardaki eğitim pratiklerini belirlemeye yönelik çevrim içi ortamda görüşmeler yapılmıştır. Daha sonra bütün veriler bütüncül bir yaklaşımla ele alınmış ve tümevarımsal veri analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin sosyal ağları kullanış şekillerinin diğer kullanıcılardan farklı olduğu; öğretmenlerin kimlikleri gizli veya anonim olduğunda gerçek benlik sunumlarını ortaya koydukları bu sayede eleştirilerini daha sert ve özgürce ifade ettikleri, dikkat çekmeye çalışarak sosyal sermayelerini genişletme eğilimde oldukları, sosyal ağlarda risk almamak için siyasi paylaşımda bulunmadıkları, ideal benlik sunumlarını toplumun beklentilerine göre yönlendikleri, kendilerini daha farklı gösterme çabasın girdikleri, sosyal ağları eğitim pratiklerine entegre ettikleri, diğer öğretmenlerle kurdukları iletişim ile akran öğrenmeyi gerçekleştirerek mesleki açıdan kendilerini geliştirmeyi başardıkları, bu anlamda bu ağların öğretmenler ve öğrenciler için motivasyonlarını artıran etkili ve önemli bir araç olduğu belirlenmiştir. Araştırma, tüm araştırma bulguları dikkate alınarak öğretmenlerin ilgi, ihtiyaç ve yönelimlerine göre dijital bir platform önerisiyle sonlandırılmıştır.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sosyal, kültürel ve ekonomik sermayeler ile ebeveyn desteğinin öğrencilerin Bilsem'e yerleşmelerine etkisi
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Çiftçi, Şükriye Selin; Sever, Mustafa; Other
    Bu çalışmada Bilim ve Sanat Merkezlerine (BİLSEM) seçilen öğrencilerin sosyal, kültürel ve ekonomik sermayeleri ile okul algıları ve ebeveyn desteklerinin akranlarından farklılıklarına odaklanılmıştır. Bu kapsamda çalışmanın amacı; ilkokul öğrencilerinin sosyal, kültürel ve ekonomik sermayesi ile okul algıları ve ebeveyn desteklerini ortaya koyarak bu değişkenlerin BİLSEM'e yerleşmelerindeki etkisini incelemek olarak belirlenmiştir. Nicel araştırma yaklaşımlarından nedensel-karşılaştırma modeli kullanılarak yapılandırılan çalışma iki farklı katılımcı grubu ile gerçekleştirilmiştir. İlk grubu küme örnekleme yöntemiyle belirlenen BİLSEM öğrencilerinin yoğun olduğu ilkokullarda öğrenim gören 489 ilkokul öğrencisi ve ebeveyni oluşturmaktadır. İkinci grup ise BİLSEM'e devam eden 1,257 öğrenci ve 74 mezundan oluşmaktadır. Çalışmada veriler; biri öğrencilere yönelik diğeri öğrencilerin ebeveynlerine yönelik olarak iki farklı veri toplama formu kullanılarak elde edilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler; betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA, ki-kare, korelasyon, ikili ve çok değişkenli lojistik regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada elde dilen başlıca bulgular şunlardır: (a) BİLSEM'e kabul edilen öğrenciler özel aile pozisyonundadır (tek çocuk veya tek kardeş) ve akranlarına göre erken çocukluk dönemlerinde daha fazla okuryazarlık ve aritmetik etkinliğiyle ilgilenmişlerdir. (b) Kültürel sermaye, ev ortamındaki eğitimsel kaynak yoğunluğu, okul yaşamı algısı ve öğrencilerin okula hazır bulunuşluk düzeyleriyle birlikte BİLSEM'e yerleşme değişkenliğinin %32'sini açıklayabilmektedir. (c) Somutlaştırılmış kültürel sermaye ve aile içi kültürel iletişim BİLSEM'e yerleşmede baskın itici kültürel sermaye güçleridir. (d) Sosyal ve ekonomik sermayenin BİLSEM'e yerleşme üzerinde herhangi bir anlamlı yordayıcılığı yoktur. Mevcut bulgular, temelde zekâ testleri ile öğrenci seçimi yapan BİLSEM'lere kabulün ana belirleyicilerinin ailenin kültürel sermayesi, ev ortamındaki eğitimsel kaynaklar, ebeveyn desteği ve erken okuryazarlık ve aritmetik etkinliklerini gerçekleştirme düzeyleri olduğunu göstermektedir.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Türkiye'de farklı lise türlerinde öğrenci olmak öğrencilerin gözünden ne anlama gelmektedir?
    (2018) Sever, Mustafa; Eğitim Fakültesi
  • No Thumbnail Available
    Item
    Türkiye'de ve Almanya'da görev yapan Türk kökenli öğretmenlerde toplumsal cinsiyet kurguları; Ankara ve Berlin örneği karşılaştırması
    (Ankara : Ankara Üniversitesi : Eğitim Bilimleri Enstitüsü : Eğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı : Eğitimin Sosyal ve Tarihi Temelleri Bilim Dalı, 2019) Kıran, Seynur; Sever, Mustafa; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu araştırma, öğretmenlerin toplumsal cinsiyet kurgularının Ankara ve Berlin örnekleri ile karşılaştırılmasıdır. Araştırma her iki ülkeden 10 kadın 10 erkek toplamda 20 öğretmenle yarı yapılandırılmış yüz yüze derinlemesine görüşmelerle yapılmıştır. Toplumsal Cinsiyet kavramı tanımlanırken, cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyetin Almanya ve Türkiye öznellerinde güncel ve tarihsel durumu özetle açıklanmıştır. Toplumsal cinsiyet sorunu, eğitim alanında öğretmen öznelinde incelendiği için Türkiye ve Almanya eğitim sistemindeki durumu irdelenmiştir. Ayrıca toplumsal cinsiyetin salt bir kadın sorunu olarak görülmemesi, kavramın biyolojik özellikler dışında kadına ve erkeğe toplumsal ve kültürel anlamda bir ayrışma sahası yaratması nedenli "erkeklik" kavramı da kısaca tartışılmıştır. Yapılan görüşmelerin içeriğini, öğretmenlerin kadınları, erkekleri, çocukları, LGBTI bireyleri kurgulayışları ve bireylere yükledikleri toplumsal cinsiyet rollerinin neler olduğunu öğrenmek amaçlı sorulan sorular oluşturmaktadır. Bulguların değerlendirilmesi ve yorumlanması bu çerçevede yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenlerin toplumsal cinsiyet kurguları; kadınlara-erkeklere ev içi alanlarda yüklenilen roller, kadınların-erkeklerin kurgulanış biçimleri, kadına-erkeğe doğalında atfedilen roller doğrultusunda öğretmenlik mesleğine ve okul yöneticiliğine ilişkin yaklaşımlar, LGBTI bireyleri kurgulayış, öğretmenlerin toplumsal cinsiyet bakış açılarının eğitim ortamına yansıması ana başlıklarına ayrılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonuçları, Ankara'da ve Berlin'de görev yapan katılımcı öğretmenlerin benzer biçimde kadına ev içi alanlarda annelik ve ev işleri, erkeğe ise evin kontrolü ve yönetimi sorumluluğunu yüklediğini; genel olarak kadınların duygusal, erkeklerin ise, rasyonel kişiler olarak kurgulandığını; kadınlara öğretmenlik mesleğinin, erkeklere ise yöneticilik mesleğinin uygun görüldüğünü, LBTI bireylerin de "anormal" olarak kurgulandığını göstermektedir. Ayrıca Ankara'da göre yapan öğretmenlerin Berlin'de görev yapan öğretmenlerden farklı olarak kadınları sosyal yönü zayıf, erkekleri ise sosyal yönü güçlü kişiler olarak kurguladığı, öğrencileri ödüllendirmek için verilen hediyelerin seçiminde cinsiyetçi kurguların etkili olduğu görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği, Ataerkillik, Erkeklik. This study is a comparison of teachers' gender constructs with Ankara and Berlin examples. The study was conducted with 20 teachers, 10 female and 10 male, from both countries through semi-structured, face-to-face, in-depth interviews. When defining the concept of gender; gender roles, gender equality and the current and historical status of gender in Germany and Turkey are described briefly. As gender issues are examined in the subject of the teacher in the field of education, the situation in Germany and Turkey's education systems were discussed. In addition, the concept of masculinity has been briefly discussed; since gender is not regarded as a mere female problem and besides the biological features, it creates a social and cultural divide between women and men. The content of the interviews consist of questions asked to teachers to figure out the way they build up women, men, children, LGBTI individuals and the gender roles they place on them. Evaluation and interpretation of the findings were made within this framework. According to the findings of the research, teachers' gender constructs were divided into the following main groups and interpreted; roles assigned to women and men in domestic areas, the ways to construct women and men, approaches related to teaching profession and school management in line with the roles attributed naturally to women and men, constructing LGBTI individuals, and effects of gender perspectives of teachers on educational environment. The results of the research indicated that the participant teachers in Ankara and Berlin put the responsibility of motherhood and housework on women in the household and the control and management of the home on me;. that women in general are constructed as emotional and men as rational persons; that the teaching profession for women and the management profession for men are deemed appropriate and that LGBTI individuals are constructed as "abnormal". Unlike the teachers working in Berlin, for the teachers who work in Ankara, women are constructed to have weak social sides and men, strong social sides; in addition sexist constructs were found to be effective in the selection of gifts to reward students. Key Words: Gender, Gender Equality, Patriarchy, Masculinity.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback