Browsing by Author "Kaya, Ebru"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Bir Alman Gazetesi'nin gözünden Mustafa Kemal Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti'nin Kuruluşu: Türkische Post Gazetesi (1926- 1938)(Ankara : Ankara Üniversitesi : Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü : Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı : Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bilim Dalı, 2019) Kaya, Ebru; Uzun, Hakan; Sosyal Bilimler EnstitüsüOn dokuzuncu yüzyılın sonlarından itibaren gelişmeye başlayan Türk- Alman ilişkileri, dünya tarihinin gördüğü en yıkıcı savaşlardan ilki olan Birinci Dünya Savaşı'nın sonunda, müttefik iki ülkenin yenilen tarafta yer almasıyla tamamen durmuştur. Her iki ülke de kendini toparlama sürecinin ardından, yeni bir rejim anlayışına yönelmiş, eski hükümetler yıkılmış yerine Cumhuriyet rejimi kurulmuştur. Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra iki ülke arasındaki ilişkiler bir süre kopmuş ve 1924 yılında imzalanan Türk-Alman Dostluk Anlaşması'ndan sonra yeniden gelişmeye başlamıştır. Bu gelişmelerin bir neticesi olarak, iki ülke arasındaki diplomatik ve kültürel alanda ki çalışmalar 1926 yılında İstanbul'da yayımlanmaya başlayan 'Türkische Post' (Türk Postası) adlı günlük gazete ile kendini göstermiştir. Gazetenin başlıca amacı; Türkiye ve Almanya arasındaki kopmuş olan ekonomik, politik, kültürel ve askeri ilişkileri tekrar canlandırmak ve geliştirmektir. Gazetenin yayın dili Almancadır. Gazetede yayınlanan haberler ağırlıklı olarak yeni Türkiye Cumhuriyeti, kurucusu Mustafa Kemal Atatürk ve Ortadoğu üzerine olmuştur. Gazete, Almanya'nın yarı resmi yayın organı olarak haberler yapmıştır. 1926- 1932 yılları arasında Alman Hükümeti'nin resmi görüşlerini yansıtmakla beraber göreceli olarak bağımsız bir şekilde yayına devam eden gazete, 1933 yılından sonra Almanya'da Adolf Hitler'in iktidara gelmesiyle beraber Alman Hükümetinin denetiminde bir yayın politikası izlemiştir. İki Dünya Savaşı arasında, varlığını on sekiz yıl boyunca sürdürmüş olan gazete Almanya'nın İkinci Dünya Savaşı'nı kaybettiğinin kesinleşmesiyle birlikte, 31 Temmuz 1944'te yayın hayatına tamamen veda etmiştir. The Turkish-German relations, which began to develop from the end of the nineteenth century, ceased completely at the end of the First World War, the first of the most devastating wars ever seen in the history of the world, when the two allied countries were on the defeated side. Following the recovery process, both countries turned to a new regime and the old governments were destroyed instead of the Republican regime. After the First World War, the relations between the two countries broke down for a while and started to develop again after the Turkish-German Friendship Treaty signed in 1924. As a result of these developments, diplomatic and cultural studies between the two countries were revealed in the daily newspaper 'Türkische Post' (Türkish Post), which began to be published in Istanbul in 1926. The main purpose of the newspaper; Germany and Turkey severed between the economic, political, cultural and military relations is to revive and develop. The language of the newspaper is German. Newspaper reports published mainly in the new Republic of Turkey founder Mustafa Kemal Atatürk, has been on the Middle East. The newspaper published the news as the semi-official publication of Germany. The newspaper, which reflects the official views of the German Government between 1926 and 1932, has continued to be published in a relatively independent manner and followed a publication policy under the supervision of the German Government with the advent of Adolf Hitler in Germany after 1933. The newspaper, which had existed for eighteen years between the two World Wars, was completely over on July 31, 1944, when it became clear that Germany had lost World War II.Item Sosyal girişimcilik niyeti modeli: Türkiye örneği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Kaya, Ebru; Çelik, Şenay Sabah; İşletmeMany things we see in social life are in social entrepreneurship activity. For example, the suspended bread project is a social entrepreneurship activity. The motivation in this project is to provide the most basic need for individuals with insufficient financial situation The aim of this personally done project is to offer a solution to a social problem without creating a financial burden on the individual who makes the attempt. The project, which started as a small step at first, is now carried out in almost every city in Turkey and is growing day by day. Social entrepreneurship is the entrepreneurial activity that starts as a small step and gradually grows in the social and environmental area, creating social benefits (Smith and Stevens, 2010). There are several types of social entrepreneurship; providing social benefit in a small area, producing a solution to a problem in society and leading a social transformation. Despite this diversity, the main purpose is common (Zahra, 2009); to provide social benefit by producing a solution to a social problem (Shaw, 2004; Mair & Marti, 2006). Social entrepreneurs share the same characteristics as traditional for-profit entrepreneurs: taking risks, being proactive, independent, being innovative (Ratten & Babiak, 2010). Apart from that, it has many different features. In the first place, social entrepreneurs are people who work for a social purpose and use business ideas for social benefit rather than marketability (Fowler, 2000). For this reason, social entrepreneurs aim to provide social welfare by obtaining a sustainable benefit rather than financial gain. In order to create an activity that provides social benefit, the social entrepreneur must first intend. Because in order for a behavior to be implemented, an intention for that behavior must first be formed (Ajzen, 1991). There are many internal and external motivation sources and triggering power elements that create the intention. Five factors are examined in this study. Empathy, philanthropy, intrinsic and extrinsic religiosity, social support, and self-efficacy were the factors examined. Of these factors, only intrinsic and extrinsic religiosity does not have a significant effect on social entrepreneurial intention. All other variables have an indirect effect on social entrepreneurial intention.Item TURKİSCHE POST GAZETESİNİN GÖZÜNDEN ATATÜRK (1926-1938)(Ankara Üniversitesi, 2022) Kaya, Ebru; Other; OtherOn dokuzuncu yüzyılın sonlarından itibaren gelişmeye başlayan Türk- Alman münasebetleri, tarihinin şahit olduğu en tahripkâr savaşlardan ilki olan Birinci Dünya Savaşı’nın ardından kesintiye uğramıştır. Bu kesinti 1924 yılında imzalanan Türk- Alman Dostluk Antlaşması’na kadar sürmüş, bu noktadan sonra iki ülke arasında revize dönemine girilmiştir. Bu dönemin sonuçlarından biri olarak meydana çıkan; Türkische Post (Türk Postası) gazetesi, 1926-1944 yılları arasında İstanbul’da başlamış olduğu yayın hayatını on sekiz yıl boyunca sürdürmüş, günlük bir gazetedir. Yayın dili Almanca olan gazetenin, hedef kitlesi içinde, Türk topraklarında yaşayan Alman vatandaşlarla beraber Türkler arasında Almanca bilen birtakım aydın, milletvekili, subay, iş adamı ve vatandaşlar yer almıştır. Gazetenin başlıca amacı; Türkiye ve Almanya arasındaki kopmuş olan ekonomik, politik, kültürel ve askeri ilişkileri tekrar canlandırmak ve geliştirmek olmuştur. Gazetede neşredilen haberler ağırlıklı olarak Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal Atatürk ve Ortadoğu odağında toplanmıştır. Bu çalışmada; Türkiye’de yayımlanan bir Alman gazetesinin gözünden Mustafa Kemal Atatürk’e olan bakış yansıtılmaya ve birtakım hususlar çerçevesinde değerlendirilmeye çalışılmıştır.