Browsing by Author "AKBULUT, Mustafa (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Bilgi Ağları-Avrupa Topluluğu ve Türkiye(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kütüphanecilik Anabilim Dalı) ÖZDİL, Asuman Nesibe (Yazar); AKBULUT, Mustafa (Tez Danışmanı)Item Kamu kurum ve kuruluşlarında dosyalama sistemlerinde standartlaşma(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kütüphanecilik Anabilim Dalı) Kahraman, Ahmet (Yazar); AKBULUT, Mustafa (Tez Danışmanı)Kamu kurum ve kuruluşları gördükleri hizmetler, yaptıkları haberleş me ve işlemler sonucu meydana gelen evrağı, gerektiğinde kolay ve hızlı bir şekilde bulabilmek için önceden belirlenmiş tasnif sistemlerine göre düzenlemektedirler. "Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Dosyalama Sistemlerinde Standartlaşma" adlı bu çalışmanın amacı; genelde kamu kurum ve kuruluşlarının dosyala ma sistemlerinde standartlaşmanın düzenli, süratli, etkili ve verimli bir evrak-dosya-haberleşme ve arşiv sistemi için kaçınılmaz olduğunu ortaya koymak; özelde ise danışma, denetim ve yardımcı hizmet birimleri için kullanılan dosya numaralarında standartlaşmanın sağlanabileceği ni kanıtlamak ve öneriler getirmektir. Bu çalışmada yöntem olarak "betimleme ve sörvey yöntemleri "nden yararlanılmıştır. Öncelikle dosyalama ve tasnif sistemleri ile dosyala manın yönetim ve arşivler açısından önemi incelenmiştir. Örneklem seçilen dosya plânları tanıtılmış ve bir karşılaştırma yapılarak ortak ve fark lı yönleri açıklanmıştır. Karşılaştırma sonunda, dosya plânlarında da nışma, denetim ve yardımcı hizmet birimleri için kullanılan konu numa ralarının standartlaştırılabileceği gösterilmektedir. Daha sonra stan dartlaşmanın sağlanacağı danışma, denetim ve yardımcı hizmet birimleri incelenip dosyalamada standartlaşmanın nasıl yapılacağı açıklanmakta dır. Standart bir dosya plânı hazırlanarak standartlaşmanın sağlayacağı faydalar belirtilmektedir.157 Standartlaşmanın sağlayacağı faydalardan yararlanabilmek için; a- Türkiye çapında standart dosya plânlarının geliştirilmesi ve ha zırlanması, b- Bunu yapabilmek için de kurum ve kuruluş lar arası bir komisyonun oluşturulması, c- Söz konusu komisyonun sekreterya görevini Türk Standartları Enstitüsü, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü veya Başbakanlık İdareyi Geliştirme Başkanlığı 'nm yapması önerilmektedir. Abstract Public institutions and organizations organize documents, which result from their services, communications and procedures, according to predetermined classification systems in order to find them rapidly and easily when they are needed. The purpose of this study called "Standardization in the Filing Systems of Public Institutions and Organizations" is, in general, to find out that standardization in the filing systems of public institutions and organizations is unavoidable in order to have an organized, effective, rapid and productive system for records, files, communication and archives. Regarding private organizations, the purpose is to prove that standardization of file numbering is possible in advising, supervising and supplementary services and to bring forward suggestions on this topic. In this study, the methods of "description and survey" are used. Firstly, filing and classification systems and the importance of filing from the point of view of archives and administrations are examined. The filing plans taken as examples are introduced and by making comparisons, their similarities and differences are explained. After these comparisons it is shown that standardization of subject numbers, used in filing plans of advising, supervising and supplementary services, is possible. Then advising, supervising and supplementary services for which standardization will be provided are examined and it159 is explained how standardization is to be carried out. The advantages arising from standardization are explained by preparing a standard filing plan. To profit from the advantages arising from standardization, it is suggested to; a- Develop and prepare a standard filing plan covering all Turkey, b- From a commission among institutions and organizazions to realize this, c- Appoint the Turkish Standardization Institute, The Institute of Turkey and Middle East Public Administration or the Head of Department of Administrative Development of the Prime Ministry as the Secretariat of the commission.Item Türkiye`de arşivcilik eğitimi(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kütüphanecilik Anabilim Dalı) AKBULUT, Mustafa (Tez Danışmanı); RUKANCI, Fatih (Yazar)Türk arşivlerinin sorunlarına çözüm getirme yeni kuşak arşivcilerin modern metot ve teknolojiyle eğitilmesine bağlıdır. Arşivistlerin eğitilmesi önemlidir, çünkü Türk Devlet Arşivleri özellikle de Osmanlı Arşivi ele aldığı konular ve sayı bakımından birçok ülkelerin arşivleri arasında saygın bir yere sahiptir. İşlenen konular sadece Türk Devleti ile ilgili değil birçok Avrupa, Ortadoğu ve Afrika ülkeleriyle de ilgilidir. Uzun yılların ihmali, yetersiz işlemler, meslekî bilgilerin eksikliği nedeniyle birçok materyal yok olmuştur. Acı bir gerçek şu ki, günümüzde dahi belgelerin gerçek sayısı bilinememekte, dolayısıyla içerikleri araştırmacılar için sır olmaktadır. Görüntü içaçıcı olmamakla birlikte eğer bilgili arşivistler çahştınlırsa çözümler bulunabilir. Bu çalışmada, Türkiye'deki arşiv eğitim programlan gözden geçirilmiş ve gelişmeleri belirlenmiştir. Çalışma esnasında diğer ülkelerin de arşiv programlan incelenmiş ve model programın hazırlanmasında verilen örnekler yararlı ve yol gösterici olmuştur. Bu model programda ülkemizin eğitim sistemine uygun olarak kursların isimleri, özellikleri ve içerikleri gerekçeleriyle birlikte verilmiştir. Son olarak, çalışma, sistemi iyileştirici bir dizi önerileri içermektedir. Abstract To bring solutions to problems of Turkish archives and their effective and' efficient operation depends upon educating new breed of archivists with modern methods and technology. Education of archivists is important because the Turkish State Archives, especially the Ottoman Archive, have a prominent place among the archives of many countries in terms of quantity and subjects which deal with many aspects of not only the state of Turkey but several European, Middle-Eastern, and African countries. Due to neglect of several years, improper handling, lack of professional knowledge considerable number of valuable materials had been lost. It is a sad fact that, even at this time, real number of materials are not known and, therefore, their contents are still secrets for researchers. The picture looks bleak but solutions can be found when knowledgeable archivists are employed. In this study, archive education programs in Turkey have been examined and their development is identified. In the process programs of some other countries were also examined and illustrated examples provided useful guide to the structering model program. In this model program, suitable to our education system, the names, nature and contents of courses were listed with their justification. Finally, the study includes a number of recommendation to contribute to upgrade the system.